Short Shifter

Tematy powracające jak bumerang.
Awatar użytkownika
Ero
Posty: 1188
Rejestracja: 2007-10-04 20:32
Galeria: viewtopic.php?t=12278
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Short Shifter

Post autor: Ero »

Przeniosłem tutaj ku potomności.

Jako ze jak pisze ze cos zrobię to to robie wiec oto foto relacja z robienia mojego short shiftera na podstawie informacji z mazda speed.

No wiec cala operacje zaczynamy od demontowania panelu środkowego :D trzyma się na 6 zatrzaskach i wystarrczy tylko pociągnąć w gore odpowiednio i wyskakuje.Odkręcamy gałeczkę (tak jak na zdjęciu)
Dodam ze cały panel ładnie nam zejdzie z ręcznego i nawet jak ktoś ma podłokietnik to też na styk się mieśći przy demontażu.
Obrazek

Nastepnie odkrecamy te cztery wkrety (na rogach meszka sa)widoczne na zdjeciu ponizej.Sa to wkrety trzmajace mieszek od biegow(niech nikt nie probuje wyrywac skory na sile) po odkreceniu wkretow mieszek zostanie osobno na plastikowej ramce a panel srodkowy spokojnie mozemy odsunac na bok.(nie trzeba zadnego okablowania odpinac)
Obrazek Obrazek

Meszek teraz odkrecamy z gwintu i o to jak nam wyglada panel srodkowy teraz:D

Obrazek

Teraz najlepsze :D odkrecamy ta srube co jest na zdjeciu:D potrzebne sa dwa klucze 13 kto ma kanal ten szczesliwy kto nie ma (tak jak ja)ten podnosi autko na koleczki i nurkuje pod nie :D Pamietajcie zeby dobrze zabezpieczyc autko zeby sie nie stoczylo czy cos podobnego bo o wypadek latwo a przygniecionym pprzez proba to ja bym nie chcial byc :D
Jezeli ktos ma katalizator to rzaczej trzeba bedzie go odkrecic zeby sie tam dostac:d ja ma test pipe wiec problemu nie bylo zadnego :D

Obrazek

Teraz wracamy do autka i po kolei sciagamy co na zdjeciach:
Guma schodzi bardzo latwo wystarczy ja podwazyc:D

Obrazek

nastepnie mamy bardzo wredne zabezpieczenie ciezko gadzine zdjac a jeszcze ciezej zalozyc zpowrotem.Ale troche cierpliwosci i sie uda:D

Obrazek

Teraz sciagamy to plastikowe zabezpieczenie :d schodzi latwo ale uwazac zeby go nie zlamac.

Obrazek

No i teraz mamy taka tulejke gumowo plastikowa :D trzeba ja podwazyc najlepiej dwoma srubokretami i sama wyjdzie.

Obrazek

No i teraz lapiemy za drazek i silna pociagamy w gore i sam na wyskoczy:D niestety tej oslonki gumowej i tulejki nie da rady z niego sciagnac ale i nie ma takowej potrzeby :D oto wy matowany drazek :D

Obrazek

Odleglosc tej kulki od srodka tulejki laczacej wynosi 4.5cm ja u siebie przesunalem ja do prawie 7 cm.Operacja jest banalnie prosto.Nic nie trzeba szlifowac itp:D wystarczy zlapac imadlem owa kulke tak rzeby drazek byl gwintem do gory :d nakladamy na to nasadowy klucz 17 bierzemy mlotek i walimy w klucz:D kuleczka ladnie sie przesuwa na frezach :D efekt jak na zdjeciu :d

Obrazek

Nastepnie wszystko skrecamy w odwrotnej kolejnosci i cieszymy sie short shiftrem:D

Obrazek

Teraz moje odczucia po jezdzie:
Skok lewarka jest po prostu wyrabisty:d na pojedyncze centymetry.Bardzo krotko choc ladnie lewarek trafia w wybrane biegi.Minimalnie ciezej biegi wchodza ale praktycznie nieodczuwalne to jest:D Wsteczny wreszcie bardzo latwo wchodzi zadnego zahaczania itp :d

Ja jestem mega zadowolony z efektow pracy i serdecznie polecam wam to zrobic :d

PS: Z forum mazdy przydaly mi sie tylko wytyczne w ktora strone kulke przesunac.Reszte niestety mamy inna caly lewarek jego budowa osadzenie itp jest inne.W probie kulka jest na frezach a nie na zgrubieniu jak w mazdzie.I nie trzeba nic szlifowac itp. tylko zbic kulke wyzej :D

pozdro i milego uzytkowania :d
Ostatnio zmieniony 2008-06-19 23:39 przez Ero, łącznie zmieniany 1 raz.
Bylo Probe jest Vectra B z silniczkiem 3.0xe V6
Cichopek nago szybko klikaj: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 53#p215153
Awatar użytkownika
Astro
Posty: 617
Rejestracja: 2007-05-02 22:42
Galeria: viewtopic.php?t=12878
Lokalizacja: Vault 101

Post autor: Astro »

Pytanie kontrolne... czy jest szansa że coś się w skrzyni zepsuje i czy jest szansa powrotu do oryginału a jeśli nie to czy z innych roczników take
lewarki też pasują jak by co?
Ford probe 2,5 KLZE
My definition is High Definition.
qbass
Posty: 38
Rejestracja: 2007-06-24 13:37
Samochód: brak
Lokalizacja: Sokołów Podlaski

Post autor: qbass »

Nic się w skrzyni nie zepsuje, choć teoretycznie szybciej zużywają się wybieraki. Powrócić do oryginału można bez problemu. Lewarki wszystkie sa jednakowe.
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

qbass pisze:Lewarki wszystkie sa jednakowe.
Nieprawda... Ja mam inny, więc bez zastrzeżenia, że wypowiadasz się wyłącznie o dwójkach to nieprawda.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
Astro
Posty: 617
Rejestracja: 2007-05-02 22:42
Galeria: viewtopic.php?t=12878
Lokalizacja: Vault 101

Post autor: Astro »

Racja, ale temat dotyczy II gen bo z tego co widzę to Ero ma II gen :twisted:
Ford probe 2,5 KLZE
My definition is High Definition.
Awatar użytkownika
Ero
Posty: 1188
Rejestracja: 2007-10-04 20:32
Galeria: viewtopic.php?t=12278
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: Ero »

Astro cala modyfikacja polega na przesunieciu jabłuszka(tej kulki) dalej od tulejki laczacej z wodzikiem pod autem. jezeli bedziesz chcial powrocic do serii to ponownie przesuwasz jabłuszko na 4.5 cm od owej tulejki.

PS.tak doedukowalem sie i cala magia short shifterow jest oparta wlasnie na tym co ja zrobilem w aucie(mniej wiecej)musze teraz dopasc kogos z dobrym shortem zeby porownac moja modyfikacje z org.shortem.Bo bawilem sie na sucho shortem RX i biegi wchodzily bardzo podobnie ale ciekawe jak wypada to podczas jazdy :D
Ostatnio zmieniony 2008-06-19 23:35 przez Ero, łącznie zmieniany 1 raz.
Bylo Probe jest Vectra B z silniczkiem 3.0xe V6
Cichopek nago szybko klikaj: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 53#p215153
qbass
Posty: 38
Rejestracja: 2007-06-24 13:37
Samochód: brak
Lokalizacja: Sokołów Podlaski

Post autor: qbass »

Robert pisze:
qbass pisze:Lewarki wszystkie sa jednakowe.
Nieprawda... Ja mam inny, więc bez zastrzeżenia, że wypowiadasz się wyłącznie o dwójkach to nieprawda.
Oczywiście, piszę o II gen. gdyż pytający ma II gen. Jasna sprawa, że z 1 nie podejdzie do 2.
Awatar użytkownika
Furious
Posty: 168
Rejestracja: 2008-06-01 14:30
Samochód: brak
Galeria: viewtopic.php?t=13950
Lokalizacja: Pabianice/Łask

Post autor: Furious »

Świetna robota :) Super poradnik.
Co do porównania z oryginałem, proponowałbym, żeby ktoś uprzejmy pomierzył odległości od środka tulejki do jabłuszka i od jabłuszka do końca np tego kołnierzyka na którym zatrzymuje się mieszek na oryginalnym short shifterze.
Ostatnio zmieniony 2008-06-20 01:07 przez Furious, łącznie zmieniany 1 raz.
Czarny Ford Probe (USA) II 2.5L V6 93r
Jeżeli nie podoba ci się mój styl jazdy - zejdź z chodnika
Awatar użytkownika
Ero
Posty: 1188
Rejestracja: 2007-10-04 20:32
Galeria: viewtopic.php?t=12278
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: Ero »

Oj to nie trzebe mierzyć :D juz Ci podaje.

Org .4.5cm od srodka tulejki do jabluszka.
U mnie teraz od tulejki do maxymalnego przesuniecia jablka jest 7.5cm dalej juz nie da sie go przestawic poniewaz na drazku jest zagiecie ktore uniemozliwia dalsze przesuwanie jablka.Zreszta ja osobiscie polecam przestawienie na 6.5cm.(7.5 dalem bo mi tak bardziej sie podoba.skok lewarka jest minimalny)
Ostatnio zmieniony 2008-06-19 23:33 przez Ero, łącznie zmieniany 1 raz.
Bylo Probe jest Vectra B z silniczkiem 3.0xe V6
Cichopek nago szybko klikaj: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 53#p215153
Awatar użytkownika
Furious
Posty: 168
Rejestracja: 2008-06-01 14:30
Samochód: brak
Galeria: viewtopic.php?t=13950
Lokalizacja: Pabianice/Łask

Post autor: Furious »

Wiem, wiem :) mi chodziło o oryginalny short shifter za ~200zł nikiel itd :) Osobiście właśnie mam tak jak piszesz na 6,5cm :) skok jest super krótki aczkolwiek trochę ciężko chodzi, ale to kwestia przyzwyczajenia się.
Ostatnio zmieniony 2008-06-20 01:07 przez Furious, łącznie zmieniany 1 raz.
Czarny Ford Probe (USA) II 2.5L V6 93r
Jeżeli nie podoba ci się mój styl jazdy - zejdź z chodnika
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OLEY »

Jak nie poprawicie wszystkiego co świeci na czerwono w tym temacie, to go zamknę. :evil: :evil:
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
Awatar użytkownika
Valuss
Posty: 68
Rejestracja: 2008-05-12 22:09
Samochód: brak
Lokalizacja: Bolesławiec

Post autor: Valuss »

Siemka :) Chciałem sobie podłubać przy probku i przypomniał mi się ten F.A.Q. Era :) Ciach ciach i autko w górze, ciach ciach i drążek wyjęty, a potem 3 godziny nawalania młotkami na różne sposoby :twisted: Efekt końcowy? Long shifter! :D Tak kulka nie chciała wcale, ale to wcale współpracować ze mną! Nie drgnęła nawet o minimetr! :evil: Wezwałem nawet posiłki = twórcę tego F.A.Q.'a, który na początku śmiał się, że mogę sobie poradzić z tą małą kuleczką, ale jak sam przygrzał kilka razy młotkiem, to wychaczył karpika i pozostawił mnie samego na pacu boju :D Czy ktoś miał taki problem jak ja przy robieniu shorta wg sposobu Era? :)
Pozdro :wink:
Probek II gen. 2.0 '97. Jak go nie kochać :)
Awatar użytkownika
Ero
Posty: 1188
Rejestracja: 2007-10-04 20:32
Galeria: viewtopic.php?t=12278
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: Ero »

BO SE MUSIALES KUPIC 2.0 :D :D :D

zartuje :d

Nie bawilem sie tym z Toba wiesz czemu :D

Co do kulki wyglada na to ze gadzina zablokowala sie na frezach(poszla pod katem).Przyjedz do mnie to sie tym zajmiemy bo w tych warunkach co Ty miales to raczej ciezko cosik podzialac :D:D:D Przyjedz wkrecimy w duze imadelko ,uzyjemy odpowiedniego narzedzia(mlotka) i bedzie giciorek :D

Mi cala operacja zajela naprawde malutko czasu :D:D:D
Bylo Probe jest Vectra B z silniczkiem 3.0xe V6
Cichopek nago szybko klikaj: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 53#p215153
Awatar użytkownika
Valuss
Posty: 68
Rejestracja: 2008-05-12 22:09
Samochód: brak
Lokalizacja: Bolesławiec

Post autor: Valuss »

Szczerze mówiąc Ero, to nie wiem czy z tego coś jeszcze będzie :D Ta głupia kulka zaklinowała się na dobre :x Nie chciała drgnąć ani w jedną stronę ani w drugą. Jak pojechałeś, to wykombinowałem gicior podpórkę pod kuleczkę, tak że ideolo przy drążku się stykała i nie pykło :evil: Ale dla Twojego spokoju wpadnę z tym do Ciebie :wink:
Probek II gen. 2.0 '97. Jak go nie kochać :)
Awatar użytkownika
karolo
Posty: 1071
Rejestracja: 2008-01-10 19:12
Samochód: sluzbowy
Galeria: viewtopic.php?t=13872
Lokalizacja: Opatów
Kontakt:

Re: Short Shifter

Post autor: karolo »

czy w I gen tak samo sie to przerabia ??
Awatar użytkownika
Bogdan9999
Posty: 4250
Rejestracja: 2005-04-11 00:42
Samochód: Black 1GT 91r. Sportage FE3N 4X4
Galeria: viewtopic.php?t=7485
Lokalizacja: Przasnysz

Re: Short Shifter

Post autor: Bogdan9999 »

Prawie tak łatwo w jedynce tego nie zrobisz trzeba juz szlifować i z tego co widze więcej młotkem namachać ;)
Marcin G
Posty: 54
Rejestracja: 2009-07-11 11:43
Samochód: Probe II 2.0 94r. EUR

Re: Short Shifter

Post autor: Marcin G »

Gdzieś czytałem że w jedynce też można to zrobić ale już trzeba ciąć i spawać, bynajmniej ten ktoś tak to opatentował. Ale wykonalne jest :D
Ja w swoim probku II gen. też sobie zrobię short shifter ale tą kulkę przesunę na 5.5cm max na 6cm bo chce mieć jeszcze lekko wchodzące biegi :)
Awatar użytkownika
helcio
Posty: 86
Rejestracja: 2010-11-02 20:50
Samochód: Ford Probe 1997, v6 2.5
Galeria: viewtopic.php?t=18448
Lokalizacja: Białystok

Re: Short Shifter

Post autor: helcio »

witam, tak się zastanawiam czy jak obetnę drążek o 2cm od góry tu gdzie się nakręca gałkę, i nagwintuję go te 2cm, po czym nakręcę gałkę która będzie 2 cm niżej, to będzie to działało tak samo jak ten short shifter?
Awatar użytkownika
Prezes
Klubowicz
Posty: 1767
Rejestracja: 2008-09-27 13:31
Samochód: Probe 2.2 GT 92r.
Galeria: viewtopic.php?t=15588
Lokalizacja: Przytoczno woj. Lubelskie

Re: Short Shifter

Post autor: Prezes »

Nie. Takim sposobem nic nie zdziałasz. Żeby skrócic skok lewarka podczas zmiany biegów musisz przesunąc to ''jabłko'' w górę lewarka od oryginalnego położenia. A o ile to już zależy od Ciebie. Analogicznie jeśli przesuniesz kulkę w dół zwiększysz skok lewarka czyli zrobisz ''long shifter''. :lol:
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: Short Shifter

Post autor: OLEY »

Prezes pisze:Nie. Takim sposobem nic nie zdziałasz. Żeby skrócic skok lewarka podczas zmiany biegów musisz przesunąc to ''jabłko'' w górę lewarka od oryginalnego położenia. A o ile to już zależy od Ciebie.
He, he.
Moim zdaniem helcio zadał dość logiczne pytanie. :D

Kto starszy, ten pamiętam Żuki i Nysy z półmetrowym pałąkiem od biegów i ruchem, jaki trzeba
wykonać przy zmianie biegów.
Prezes pisze:Analogicznie jeśli przesuniesz kulkę w dół zwiększysz skok lewarka czyli zrobisz ''long shifter''. :lol:
Według tej teorii, skrócenie półmetrowego pałąka do 20 centymetrów powinno niczego nie zmienić,
a według mnie (chyba) by zmieniło. :D :roll:
Awatar użytkownika
Prezes
Klubowicz
Posty: 1767
Rejestracja: 2008-09-27 13:31
Samochód: Probe 2.2 GT 92r.
Galeria: viewtopic.php?t=15588
Lokalizacja: Przytoczno woj. Lubelskie

Re: Short Shifter

Post autor: Prezes »

Chyba to, że kierowca żuka szukając gałki wpadł by do pierwszego rowu :lol: .
A tak poważnie Oley no to coś w tym jest co mówisz... No bo tak - jak mamy ss to górna częśc dźwigni pokonuje swą drogę w krótszym czasie co za tym idzie dolna tak samo i uzyskujemy szybszą zmianę biegu, czyli teraz teoretycznie skrócenie takiego lewara o te 20 cm. nie spowoduje krótszego ( szybszego ) przełożenia bo punkt podparcia dźwigni będzie cały czas w tym samym miejscu, ale teraz trzeba się zastanowic nad tym czy rzeczywiście nie zmienisz tego biegu szybciej mając gałkę krótszą o 20 cm :roll: ... Dla lepszego zobrazowania załóżmy, że dźwignia ma metr długości, a więc przy zmianie biegu trzeba by było wykonac niezły zamach ręką :) , a skracając ją o połowę powinno byc już szybciej, choc z drugiej strony droga zostaje taka sama..
Na pewno taki mod wiąże się z większym użyciem siły, no bo wyobraźmy sobie że mamy np belkę drewnianą z zaczepionym wiadrem i punktem podparcia i teraz chcemy je podnieśc w każdym przypadku na wysokośc 20 cm. Od strony wiadra mamy 1 m do punktu podparcia a długośc strony którą podnosimy to 3 metry ( i to załóżmy jest nasza oryginalna dźwignia ). I teraz co się stanie jeśli:
- obetniemy belkę z naszej strony nie zmieniając punktu podparcia o 1 metr
- zmienimy punkt podparcia bez skracania belki po obu stronach 2 metry
- zmienimy punkt podparcia: po stronie wiadra 3 m po naszej 1 m ( w każdym przypadku podnosimy wiadro na tę samą wysokośc )
Ja to sobie tak wyobrażam i jestem raczej za tym, że bez zmiany tego punktu ( kulki na lewarku ) nie da się uzyskac krótszego skoku, choc nasze odczucie rzeczywiście może byc takie, że zrobiliśmy to szybciej skracając sam drążek od góry.
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Short Shifter

Post autor: Robert »

Szybkość zmiany była rozważana w Tuningu.
Założyciel tamtego wątku, który ostatecznie skrócił w proponowany sposób dźwignię, zamiast ją przerobić z obu stron, nie był do końca zadowolony z uzyskanego efektu, natomiast apteki w NS zanotowały zwiększenie sprzedaży plastra na przycięte paluchy. :twisted:
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: Short Shifter

Post autor: OLEY »

:D
Jak się jeździ w kominiarkach, to się nie widzi gdzie się pcha paluchy. :mrgreen: :wink:
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Short Shifter

Post autor: Robert »

To Laptop jeździł w kominiarce. Może ew. ze szwagrem, ale nie z Drzymkiem.
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: Short Shifter

Post autor: OLEY »

No tak...
Zapomniałem, że Drzymek z tej samej parafii. :wink:

Ps.
[o]Jutro tu posprzątam.[/o]
ODPOWIEDZ

Wróć do „F.A.Q.”