Generalnie mowiac to oczywiste ze wybor oleju jest prosty, bo wiadomo ze najlepsze właściwości posiada
olej syntetyczny. Ale wybor ten niepowinien opierac się tylko i wylacznie na tej zasadzie,ponieważ niekazdy syntetyk jest taki sam . Nalezy też pamietac, iz kazdy
olej pracuje z tzw. filmem olejowym zabezpieczającym węzły tarcia, np. czop i panewka. Starsze konstrukcje jednostek napędowych miały z gory załozone pasowania (zazwyczaj luzne lub mieszane) i stosowanie "cienkiego" filmu olejowego, niejako przypisanego
do oleju syntetycznego lub semi-syntetycznego, niekorzystnie wpływa na węzły tarcia pracującego silnika. Tę właśnie rolę, tzw. wypełniacza, spełnia mineralny
olej silnikowy, który ma dosc "gruby" film olejowy.
Rozne firmy produkuja syntetyki o roznych wlasciwosciach. Reklamuja swoje produkty mianem „Full Syntetic” ,a tak naprawde niekazdy
olej „syntetyczny” jest w rzeczywistosci wytworzony z w pelni syntetycznych komponentow, niekiedy syntetykiem nazywa się
olej który posiada baze mineralna tkzw hydrokrakowaną,co w rzeczywistosci może i dorownywac syntetykom niektórymi wlasciwosciami ale nigdy niebedzie dorownywal im w pelni bowiem syntetyki robione sa w laboratorium pod kątem maxymalnej ochrony i eksploatacji silnika. Jeśli dobrze zrozumialem .Ze strony
http://homepage.ntlworld.com/dorothy.br ... x/p_m2.htm (Mogę się mylic ,niestety nieznam dobrze angielskiego) wlasnie takim olejem jest Castrol Magnatec ,zreszta nieraz slyszlem opinie niezbyt pochlebne o tym oleju.
Byc moze wynika to z tego ze temperatura zaplonu w tym oleju jest dosyc niska nieprzekracza 200 st.C, dla porownania Mobil 1 5w 50 240 st ,a co zatym idzie w bardziej wysilonym silniku który jest krecony na wysokie obroty (szczególnie w lato)gdzie temp oleju niezadko przekracza 200 st C ,
olej jest poprostu spalany a efekty można zobaczyc w postaci ubytku oleju oraz zanieczyszczeniu silnika nagarem.
U mnie w Szczecinie w ASO mazdy, polecaja oleje Mobila ,Quakera , i Castrola RS 10w 60, oczywiście syntetyki. Niepolecaja natomiast Shella twierdzac ,że zawsze były z nimi jakies problemy ,co mogę potwierdzic gdyz miałem zalany silnik shellem najnowszej generacji RS 10w60 i niestety niechodzil rowno ,przegzewal się ,po wymianie na inny wszystko wrocilo
do normy.
