Dla zdolnego elektronika.....
- Mr. Cynk
- Posty: 3325
- Rejestracja: 2003-09-14 22:41
- Samochód: Pontiac TransAM 350'
- Lokalizacja: W-M UE
Dla zdolnego elektronika.....
Heja.
czytałem wątki o klimie, climatroniku itp.
moim zdaniem w jedynkach można w bardzo prosty sposób zrobić coś jak klimatronik jeśli ktoś ma tak jak ja sterowanie nawiewami na silniczkach krokowych.
tam jest suwaczek ciepło-zimno, który nie ciąga linką ale tylko jeździ po potencjometrze.
jeśli znalazłby się tutaj zdolny elektronik, który potrafiłby ten suwaczek zastąpić małym układem badającym temperaturę w aucie i zmieniającym odpowiednio oporność takiego potencjometra czy coś to możnaby to podłączyć i auto "samo" pilnowałoby jakiejś ustalonej z góry temperatury.
moim zdaniem to tylko cyfrowy termometr potrzebny i jakiś układzik potrafiący zmieniać wartość oporności dla tego suwaka ciepło-zimno.
ja bym kupił se taki patent
czytałem wątki o klimie, climatroniku itp.
moim zdaniem w jedynkach można w bardzo prosty sposób zrobić coś jak klimatronik jeśli ktoś ma tak jak ja sterowanie nawiewami na silniczkach krokowych.
tam jest suwaczek ciepło-zimno, który nie ciąga linką ale tylko jeździ po potencjometrze.
jeśli znalazłby się tutaj zdolny elektronik, który potrafiłby ten suwaczek zastąpić małym układem badającym temperaturę w aucie i zmieniającym odpowiednio oporność takiego potencjometra czy coś to możnaby to podłączyć i auto "samo" pilnowałoby jakiejś ustalonej z góry temperatury.
moim zdaniem to tylko cyfrowy termometr potrzebny i jakiś układzik potrafiący zmieniać wartość oporności dla tego suwaka ciepło-zimno.
ja bym kupił se taki patent
- davidlive
- Posty: 2849
- Rejestracja: 2006-07-30 13:29
- Samochód: brak
- Galeria: viewtopic.php?t=10466
- Lokalizacja: Polaniec
- Kontakt:
Ja byłbym chętny to zrobić tylko myśle nad tym na jakiej zasadzie by to miało działać bo to nie jest takie proste .
Pogadam z kumplem on jest w tym temacie mózg i może coś wymyślimy.
Tak sobie myśle że może by podeszła regulacja od jakiegoś samochodu z klimatronickiem ???
Ale obawiam sie że to wszystko steruje nie nawiewem bo o to chodzi żeby przy minimalnym i maksymalnym nawiewie wiało z taką samą temp.
Tu chyba trzeba by popatrzeć z innej strony i pogrzebać w sterowaniu klimy .
Jeśli sie myle prosze mnie poprawić
Tylko Mr to co napisałeś samo sobie zaprzecza po co zmieniać wartość tej oporności jak właśnie suwając tym potencjometrem ją zmieniasz
Bez ingerencji w samą klime sie raczej nie obejdzie .
Musze poczytać jakąś mądrą literaturę na ten temat .
pozdro
Pogadam z kumplem on jest w tym temacie mózg i może coś wymyślimy.
Tak sobie myśle że może by podeszła regulacja od jakiegoś samochodu z klimatronickiem ???
Ale obawiam sie że to wszystko steruje nie nawiewem bo o to chodzi żeby przy minimalnym i maksymalnym nawiewie wiało z taką samą temp.
Tu chyba trzeba by popatrzeć z innej strony i pogrzebać w sterowaniu klimy .
Jeśli sie myle prosze mnie poprawić
Tylko Mr to co napisałeś samo sobie zaprzecza po co zmieniać wartość tej oporności jak właśnie suwając tym potencjometrem ją zmieniasz
Bez ingerencji w samą klime sie raczej nie obejdzie .
Musze poczytać jakąś mądrą literaturę na ten temat .
pozdro
BYŁ - PROBE 2.2GT 90' był od 2007 do 2009
I JEST ZNOWU . Ta sama wersja, ten sam rocznik, to samo wyposażenie. Jest identyczny
I JEST ZNOWU . Ta sama wersja, ten sam rocznik, to samo wyposażenie. Jest identyczny
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
David - Ty zalicz maturę, zrealizuj inne swoje pomysły (elektroniczne też), na które nie masz czasu, a najlepiej po przeczytaniu odczekaj chwilę i przemyśl problem zanim coś napiszesz.
Zbyszku - układ bez regulacji nawiewów (gdzie dmuchać) jest trochę kaleki, ale nawet jeśli ma być tak prosto, to lepiej gdyby było np. kilka termometrów i wyciągana jakaś średnia. Wydaje się proste. Wyzwaniem byłby moduł przełączający nawiewy klimy - wtedy na pewno jeden termometr nie wystarczy.
Zbyszku - układ bez regulacji nawiewów (gdzie dmuchać) jest trochę kaleki, ale nawet jeśli ma być tak prosto, to lepiej gdyby było np. kilka termometrów i wyciągana jakaś średnia. Wydaje się proste. Wyzwaniem byłby moduł przełączający nawiewy klimy - wtedy na pewno jeden termometr nie wystarczy.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
- davidlive
- Posty: 2849
- Rejestracja: 2006-07-30 13:29
- Samochód: brak
- Galeria: viewtopic.php?t=10466
- Lokalizacja: Polaniec
- Kontakt:
No ok chce tylko pomóc podsunąć jakis pomysł.
Po maturce się tym zajmę .
A co do tej go klimatronika to nie będzie to takie hop gdyby to było takie proste to by to aż tyle nie kosztowało .
pozdro
(staram się pomóc)
Po maturce się tym zajmę .
A co do tej go klimatronika to nie będzie to takie hop gdyby to było takie proste to by to aż tyle nie kosztowało .
pozdro
(staram się pomóc)
BYŁ - PROBE 2.2GT 90' był od 2007 do 2009
I JEST ZNOWU . Ta sama wersja, ten sam rocznik, to samo wyposażenie. Jest identyczny
I JEST ZNOWU . Ta sama wersja, ten sam rocznik, to samo wyposażenie. Jest identyczny
- skorik
- Posty: 588
- Rejestracja: 2005-10-15 08:27
- Galeria: viewtopic.php?t=9986
- Lokalizacja: Toruń
Koniecznie!davidlive pisze:Musze poczytać jakąś mądrą literaturę na ten temat .
pozdro
Potencjometr można zastąpić tranzystorem. Problem z tym, że potencjometr ma swoją charakterystykę - ten zamontowany w panelu ma charakterystyke liniową czyli przesuwanie go np o 3 mm zmienia jego rezystancję o taka samą wartość, niezależnie w którym miejscu znajduje się suwak.Mr. Cynk pisze:...ten suwaczek zastąpić małym układem badającym temperaturę w aucie i zmieniającym odpowiednio oporność takiego potencjometra czy coś to możnaby to podłączyć i auto "samo" pilnowałoby jakiejś ustalonej z góry temperatury.
moim zdaniem to tylko cyfrowy termometr potrzebny i jakiś układzik potrafiący zmieniać wartość oporności dla tego suwaka ciepło-zimno.
Tranzystory nie mają takiej równej charakterystyki i tu mogłoby być małe utrudnienie.
- Mr. Cynk
- Posty: 3325
- Rejestracja: 2003-09-14 22:41
- Samochód: Pontiac TransAM 350'
- Lokalizacja: W-M UE
biega dokładnie o to że potencjometr w suwaczku powoduje poprzez zmianę rezystancji odpowiednie zmiany położenia na silniku krokowym.
i teraz sprawa ma się tak:
zadajemy jakąś temperaturę nie wiem, plusem i minusem na jakimś panelu bądź czymkolwiek innym jak jakies pokrętełko nie wiem... i ta zadana temperatura jest dla naszego ukłądu priorytetowa do utrzymania.
zatem nasz mądry układzik powinien działać w taki sposób że zmienia oporność czegoś co zastąpi suwaczek ciepło-zimno w taki sposób aby wylatujące powietrze dawało zadaną temperaturę w kabinie.
oczywiście nie jest to banalnie proste jednak wydaje mi się że nie powinno to być bóg wie jak skomplikowane.
a może jakaś bateria oporników które jakiś układ scalony tylko by podpinał zmieniając tę naszą rezystancję....
i teraz sprawa ma się tak:
zadajemy jakąś temperaturę nie wiem, plusem i minusem na jakimś panelu bądź czymkolwiek innym jak jakies pokrętełko nie wiem... i ta zadana temperatura jest dla naszego ukłądu priorytetowa do utrzymania.
zatem nasz mądry układzik powinien działać w taki sposób że zmienia oporność czegoś co zastąpi suwaczek ciepło-zimno w taki sposób aby wylatujące powietrze dawało zadaną temperaturę w kabinie.
oczywiście nie jest to banalnie proste jednak wydaje mi się że nie powinno to być bóg wie jak skomplikowane.
a może jakaś bateria oporników które jakiś układ scalony tylko by podpinał zmieniając tę naszą rezystancję....
To że potencjometr jest akurat liniowy to w niczym nie przeszkadza.skorik pisze: Potencjometr można zastąpić tranzystorem. Problem z tym, że potencjometr ma swoją charakterystykę - ten zamontowany w panelu ma charakterystyke liniową czyli przesuwanie go np o 3 mm zmienia jego rezystancję o taka samą wartość, niezależnie w którym miejscu znajduje się suwak.
Tranzystory nie mają takiej równej charakterystyki i tu mogłoby być małe utrudnienie.
Można go zastąpić układem który będzie się ustawiał poprzez zadanie konkretnej temperatury. Czyli sterowanie np. uProckiem, a to czy rezystancja bedzie sie zmieniała liniowo czy logarytmicznie to nas juz nie interesuje bo on ma po prostu ustawić konkretny prąd lub zmienić go tak aby osiągnąć pewną temperaturę.
Pozdrawiam
Probe I 2.2 GT '91
- Lisiu
- Klubowicz
- Posty: 3614
- Rejestracja: 2005-04-05 17:40
- Samochód: Corvette C4 LT1
- Galeria: viewtopic.php?t=6117
- Lokalizacja: Sieraków
Żeby klimatronic dobrze działał musi być (jak już zauwazył Robert) kilka czujników mierzących temperature. Jeden będzie bardzo nie dokładny. Np. w peugeocie 605 z klimatronikiem jest tych czujników 11 ( 9 na desce i po jednym w drzwiach) tylko dla przedniej części kabiny + 2 w tylnych drzwiach, i wtedy możemy powiedzieć że mamy prawdziwego klimatronica.
Nie wiem czy nie łatwiej było by dopasować układ właśnie np. z 605 ( nawiewy też są sterowane "na guziczki", może było by to łatwiejsze rozwiązanie
Nie wiem czy nie łatwiej było by dopasować układ właśnie np. z 605 ( nawiewy też są sterowane "na guziczki", może było by to łatwiejsze rozwiązanie
EX:Probe 2.2 GT red perla
EX: Firebird 3.1 white
EX: W140 Coupe 6.0 black/red perla
Jest: Trans AM 5.0 black w trakcie odbudowy...
EX: Firebird 3.1 white
EX: W140 Coupe 6.0 black/red perla
Jest: Trans AM 5.0 black w trakcie odbudowy...
-
- Klubowicz
- Posty: 1830
- Rejestracja: 2002-09-02 11:46
- Galeria: viewtopic.php?t=5495
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Cynki dobrze kombinuje, mikrokontroler taki jak ATmega8:
http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... rt_id=2004
Pozwoli sterować temperaturą nadmuchu, ewentualnie 'kierunkiem nadmuchu', można do niego podłączyć alfanumeryczny wyświetlacz lcd, klawiaturę i dziesiątki tysięcy czujników temperatury:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2812
Oprogramowanie tego będzie raczej prostą sprawą.
uC kosztuje kilkanaście PLN, termometry są po około 20 PLN ($1.76 @ 1k) za wyświetlacz LCD trzeba dać 30 do 50 PLN.
Co do potencjometru, najprawdopodobniej pracuje on w konfiguracji przetwornika położenie -> napięcie, więc kontroler silnika krokowego jest sterowany po prostu napięciem.
http://www.atmel.com/dyn/products/produ ... rt_id=2004
Pozwoli sterować temperaturą nadmuchu, ewentualnie 'kierunkiem nadmuchu', można do niego podłączyć alfanumeryczny wyświetlacz lcd, klawiaturę i dziesiątki tysięcy czujników temperatury:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2812
Oprogramowanie tego będzie raczej prostą sprawą.
uC kosztuje kilkanaście PLN, termometry są po około 20 PLN ($1.76 @ 1k) za wyświetlacz LCD trzeba dać 30 do 50 PLN.
Co do potencjometru, najprawdopodobniej pracuje on w konfiguracji przetwornika położenie -> napięcie, więc kontroler silnika krokowego jest sterowany po prostu napięciem.
Pozdrawiam, Rafał.
- Bogdan9999
- Posty: 4251
- Rejestracja: 2005-04-11 00:42
- Samochód: Black 1GT 91r. Sportage FE3N 4X4
- Galeria: viewtopic.php?t=7485
- Lokalizacja: Przasnysz
- davidlive
- Posty: 2849
- Rejestracja: 2006-07-30 13:29
- Samochód: brak
- Galeria: viewtopic.php?t=10466
- Lokalizacja: Polaniec
- Kontakt:
Dlaczego zraz kilka stron
Sądze że bascom by(ewentualnie C) starczył na to i nie było by zbytniego kłopotu .
Tylko że to panowie w zasadzie nie jest juz elektronika tylko automatyka , a to juz jest całkiem inna bajka , sam wiem bo taki mam profil .
Zapytam mojego byłego nauczyciela , zobacze co na to powie .
pozdro
Sądze że bascom by(ewentualnie C) starczył na to i nie było by zbytniego kłopotu .
Tylko że to panowie w zasadzie nie jest juz elektronika tylko automatyka , a to juz jest całkiem inna bajka , sam wiem bo taki mam profil .
Zapytam mojego byłego nauczyciela , zobacze co na to powie .
pozdro
BYŁ - PROBE 2.2GT 90' był od 2007 do 2009
I JEST ZNOWU . Ta sama wersja, ten sam rocznik, to samo wyposażenie. Jest identyczny
I JEST ZNOWU . Ta sama wersja, ten sam rocznik, to samo wyposażenie. Jest identyczny
-
- Klubowicz
- Posty: 1830
- Rejestracja: 2002-09-02 11:46
- Galeria: viewtopic.php?t=5495
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Jedyne sensowne środowisko programistyczne jakie widzę dla takiego projektu to kompilator gcc , avr-libc i uisp.
Do obsługi LCD i termometrów są gotowe biblioteki, więc program mógł by się składać z kilkunastu linijek.
Jeśli ktoś potrafi ze zrozumieniem przeczytać dokumentację znajdującą się na podanych wcześniej stronach, to sobie poradzi.
Mnie kusi żeby wywalić całkiem panel sterowania nawiewem, panel z przyciskami (tylna wycieraczka, ogrzewanie szyby itp...) , radio już dawno wywaliłem, i w powstałą w ten sposób przestrzeń wmontować 10" dotykowy ekran VGA (ustawiony pionowo). Sterowanie wymienionymi wcześniej elementami, jak i wiele innych fajnych rzeczy, realizował by mój pokładowy Linux.
Takie rozwiązanie ma kilka wad oczywiście, oprócz ceny ( 1kPLN za monitor ), ryzyko że jakiś dres zechce go przyswoić, no i długi czas ładowania systemu (sam BIOS przynudza 30s zanim zacznie Linux startować) Z tym ostatnim można walczyć ...
P.S.
How to measure temperature with the Dallas Maxim DS1820 sensor?
How to use a LCD with your electronic devices?
Macie gotowca Lutownica w dłoń, wystarczy nieco zmodyfikować
Do obsługi LCD i termometrów są gotowe biblioteki, więc program mógł by się składać z kilkunastu linijek.
Jeśli ktoś potrafi ze zrozumieniem przeczytać dokumentację znajdującą się na podanych wcześniej stronach, to sobie poradzi.
Mnie kusi żeby wywalić całkiem panel sterowania nawiewem, panel z przyciskami (tylna wycieraczka, ogrzewanie szyby itp...) , radio już dawno wywaliłem, i w powstałą w ten sposób przestrzeń wmontować 10" dotykowy ekran VGA (ustawiony pionowo). Sterowanie wymienionymi wcześniej elementami, jak i wiele innych fajnych rzeczy, realizował by mój pokładowy Linux.
Takie rozwiązanie ma kilka wad oczywiście, oprócz ceny ( 1kPLN za monitor ), ryzyko że jakiś dres zechce go przyswoić, no i długi czas ładowania systemu (sam BIOS przynudza 30s zanim zacznie Linux startować) Z tym ostatnim można walczyć ...
P.S.
How to measure temperature with the Dallas Maxim DS1820 sensor?
How to use a LCD with your electronic devices?
Macie gotowca Lutownica w dłoń, wystarczy nieco zmodyfikować
Pozdrawiam, Rafał.
Re: Dla zdolnego elektronika.....
Temat ucichł
Czy ktoś zrobił jakieś kroki w tym kierunku?
Co do czujników to myślę że LM35 i DS18B20 by wystarczyły w zupełności. Pierwsze są analogowe a te drugie cyfrowe. Podłączenie do Atmegi8 albo do Atmegi32 wydaje się sensowne z tym że DS-ów można więcej wpakować pod procka. Cena czujników LM-ów to kilka zł (3-4), DS są droższe. Do odczytu LM-y potrzebują 3 kabelków a DS-y tylko 2. Kabelki do LM-ów trzeba prowadzić oddzielnie a DS można podpiąć wszystkie pod te 2 kabelki - prcesor identyfikuje każdy z DS-ów.
Nic tylko brac się do dzieła
Bascom też się przyda bo jest jednym z prostszych. Problem może być z wyświetlaczem. Linux czy inny OS wydaje się zbędny do tych "kilku rzeczy".
Czy ktoś zrobił jakieś kroki w tym kierunku?
Co do czujników to myślę że LM35 i DS18B20 by wystarczyły w zupełności. Pierwsze są analogowe a te drugie cyfrowe. Podłączenie do Atmegi8 albo do Atmegi32 wydaje się sensowne z tym że DS-ów można więcej wpakować pod procka. Cena czujników LM-ów to kilka zł (3-4), DS są droższe. Do odczytu LM-y potrzebują 3 kabelków a DS-y tylko 2. Kabelki do LM-ów trzeba prowadzić oddzielnie a DS można podpiąć wszystkie pod te 2 kabelki - prcesor identyfikuje każdy z DS-ów.
Nic tylko brac się do dzieła
Bascom też się przyda bo jest jednym z prostszych. Problem może być z wyświetlaczem. Linux czy inny OS wydaje się zbędny do tych "kilku rzeczy".
PROBE I, 2,2 GT, 92 r.
gg 16101475
gg 16101475