2.5 V6 PROBLEM

Gość

Post autor: Gość »

Ile oni chca za ta solenoide to nie wiem bo nie mieszkam w Polsce.

Sprawdzilem przy odpietej wtyczce od tej solenoidy i samochod chodzil okey, bynajmniej nie gasl , troche byl mulowaty
Gość

Post autor: Gość »

Hmm, z tym VRIS to ciekawa sprawa,
w czoraj grzebalem w moim aucie i odkrylem ze moje VRIS jest kompletnie skopane, oba silowniki sie nie ruszaja, jeden selonoid ma opornosc 37ohm, a drugi jest spalony (opornosc 2 Mohm), przy czym ten nie spalony nie przepuszcza powitrza (przy i bez napiecia), podcisnienie bylo ok. Nie wlacza sie lampka awaryjna i silnik pracuje normalnie.
Bez tej dyskusji nidy bym nie odkryl ze tez mam problem.

Apropo ten mniejszy selonoid to jest od EGR, mam ksiazke napraw do Probe/MX-6

Jutro ruszam na lowy po okolicznych zlomowiskach...
Awatar użytkownika
Karol
Posty: 44
Rejestracja: 2003-02-11 05:13
Samochód: brak
Lokalizacja: A-A, Michigan

Post autor: Karol »

oops znowu sie nie zalogowalem ,
zeby sie nikomu te rurki nie pomylily znalazlem calkiem niezly schemat na Amerykanskiej stronie dyskusyjnej
U nas znowu zimno i pada snieg, co za dzien na chodzenie po zlomach :wink:

Obrazek
BLaCK '94 GT 5sp
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Anonymous pisze:Sprawdzilem przy odpietej wtyczce od tej solenoidy i samochod chodzil okey, bynajmniej nie gasl , troche byl mulowaty
OK 8)
Gość

Post autor: Gość »

Anonymous pisze:Hmm, z tym VRIS to ciekawa sprawa,
w czoraj grzebalem w moim aucie i odkrylem ze moje VRIS jest kompletnie skopane, oba silowniki sie nie ruszaja
Nie jest to nowosc - w mazdach i probe 2.5 z PCM/ECU oznaczonym KL07 jest dosc czesta awaria i nie jest ona wyswietlana jako blad. Brak wtedy otwarcia przepustnic przez VRISy #1 przy 3500obr. i #2 przy 4700obr. efektem tego jest brak tzw. "kopa" przy w/w wartosciach obrotow.

W calosci tematu trzeba brac pod uwage caly system dolotu powietrza, wytolu oraz kontroli spalin nie tylko od strony mechanicznej, ale rowniez programu w PCM.

Mam w archiwum materialy opisujace ten problem, ale znalezienie ich troche potrwa.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Anonymous pisze:Hmm, z tym VRIS to ciekawa sprawa,
w czoraj grzebalem w moim aucie i odkrylem ze moje VRIS jest kompletnie skopane...
Ponieważ nieprawidłowe działanie VRISu nie powoduje zaburzeń w pracy silnika poza utratą mocy w środkowym zakresie obrotowym, wielu użytkowników nawet nie podejrzewa że z ich autami jest coś 'nie tak' :wink:

A oto ile się traci ...
Obrazek

P.S.
Tylko proszę pamiętać że PCM otwiera zawory VRISu w podanych zakresach obrotowych, ale tylko gdy przepustnica jest dostatecznie szeroko otwarta, więc jeśli podczas 'gazowania' silnika na luzie zawory VRISu się nie ruszają to jeszcze nie oznacza że są uszkodzone...
Gość

Post autor: Gość »

Wyciaglem z mazdy identyczna solenoide tylko jej numer to kt549091 (oryginal to k5t49099) i nadal silnik gasnie. Zmierzylem jaj rezystancje przed wlozeniem do samochodu i byla taka jak oryginalnej.
Czy ktos wie co oznaczaja numery solenoid i czy nie mozna wstawic jakies zastepczej ?
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Nie jestem oczywiście pewien, ale jeśli ten 'nowy' solenoid pasuje mechanicznie, ma podobną rezystancję i po podaniu 12V otwiera się tak jak oryginał to nie widzę przeciwwskazań.
Najpierw jednak przydało by się zawęzić nieco krąg podejrzanych. Rozumiem że jeśli zamontujesz wszystko na swoje miejsce i po podłączasz wszystkie wtyczki oprócz tej do rzeczonego solenoidu to silnik działa prawidłowo i nie gaśnie, czy tak?
Jeśli tak to można domniemać że drugi solenoid od VRISu jest dobry, o ile się nie mylę to jest on identyczny jak ten 'zły' (solenoid z mazdy na razie zostaw na boku żeby nie wprowadzać zamieszania).
Reasumując mamy jeden oryginalny solenoid o którym wiadomo że jest dobry, podłącz go więc do wtyczki do której był podłączony ten padnięty i sprawdź czy silnik zacznie gasnąć. Aby wykluczyć wszelkie powikłania z instalacją próżniową itd. nie podłączaj wężyków do solenoidów tylko same kable, a wężyki próżniowe zatkaj.

Jeżeli się okarze że po podłączeniu tej 'feralnej' wtyczki do dobrego solenoidu silnik gaśnie to możemy się zacząć martwić bo problem może dotyczyć w jakimś stopniu PCM (zakładam że wtyczkę już dokładnie sprawdziłeś).
Daj znać co ustaliłeś i który solenoid jest powodem problemów (1 czy 2)...
Gość

Post autor: Gość »

DZIEKI RAF ZA PODPOWIEDZI.

Wiec zrobilem prawie tak jak mowiles, a mianowicie tak :

Podłaczylem wtyczke od tej zlej solenoidy do tej dobrej - niestety problem nadal wystepuje.

Odłaczylem pozniej obydwie wtyczki od selenoid - problem nadal wystepuje !!!

Wezyki gumowe nie odlaczalem od solenoid.


Wiec co teraz mam myslec ?
Goscie w serwisie Forda powidzieli tak :
Najpier wymien selenoide, jesli problem bedzie nadal to wina przewodow , a jak nie przewody to komputer.
Mechanik ktory sprawdzal moj samochod powiedzial, ze w przyszlosci byc moze bedzie trzeba cos robic z kompem, bo cos jest nie tak ale nie umial okreslic co.
Komputer juz zalatwilem zapasowy od Proba GT z 95 roku , czy ten komp bedzie pasowal do mojego auta , gdyby sie okazalo ze to wina kompa (moj 96r) ?
Teraz pozostaje jeszcze kabel, czy mozna go latwo sprawdzic i czy mozna go wymienic jesli by byl padniety ?

czekam na wasze sugestie.......
Gość

Post autor: Gość »

Zapomnialem jeszcze dodac ze przy tym wszystkim kontrolka poduszki powietrznej cos sygnalizuje, miga w nastepujacy sposob :
3 razy pod rzad, 2 sekudnowy odstep i 2 razy po rzad
Czy ktos wie co to oznacza ?
Gość

Post autor: Gość »

Anonymous pisze:Goscie w serwisie Forda powidzieli tak :
Najpier wymien selenoide, jesli problem bedzie nadal to wina przewodow , a jak nie przewody to komputer.
Komputer juz zalatwilem zapasowy od Proba GT z 95 roku , czy ten komp bedzie pasowal do mojego auta , gdyby sie okazalo ze to wina kompa (moj 96r) ?
Teraz pozostaje jeszcze kabel, czy mozna go latwo sprawdzic i czy mozna go wymienic jesli by byl padniety ?
I ludziska z forda maja racje - w takiej kolejnosci sprawdzasz. Mam schemat polaczen, wiec moge podeslac na maila. PCM z 95r. nie bedzie pasowal. Z 96r. jest oznaczony KL36 i ma ODB II, ten z 95r. to KL07 z ODB I.

Kod poduchy 32 oznacza brak poduszki kierowcy lub uszkodzenie przewodow do niej.

--------

Zapomnialem dodac, ze po wymianie powienienes zresetowac PCM i ponownie odczytac kody.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Anonymous pisze:Odłaczylem pozniej obydwie wtyczki od selenoid - problem nadal wystepuje !!!
Stoi to w sprzeczności z tym:
Anonymous pisze:Sprawdzilem przy odpietej wtyczce od tej solenoidy i samochod chodzil okey, bynajmniej nie gasl , troche byl mulowaty
Czyli jeśli odepniesz tylko wtyczkę 'feralną' to problem znika, a jeśli dodatkowo odepniesz drugą to znowu się pojawia ?

Jest bardzo ważne żebyś to dokładnie zweryfikował !
Możesz jeszcze zrobić tak: uruchom silnik i zacznij ruszać kablami w tamtej okolicy, oraz wpinaj i wypinaj te wtyczki... (czy wcześniej gasł na wolnych obrotach ?)

Jeśli chłopaki z forda są uczynni i wykazują wolę walki, to przy użyciu narzędzia diagnostycznego OBD2 mogą, w trybie symulacji zmusić PCM do włączania lub wyłączania tych solenoidów. Można by wtedy zmierzyć napięcia w instalacji itd., powinno to znacznie przyspieszyć znalezienie przyczyny problemu, bo coraz bardziej zwarciem w instalacji mi to śmierdzi.

Co do instalacji to '+12V' jest stałe, wspólne dla wszystkich i pochodzi z przekaźnika 'PCM POWER RELAY' a sterowane są one masą (kable idą prosto do PCM).
Gość

Post autor: Gość »

Raf pisze:uruchom silnik i zacznij ruszać kablami w tamtej okolicy, oraz wpinaj i wypinaj te wtyczki...
Tylko uwazaj, bo to czesto konczy sie spaleniem PCMa - jest dosc czuly na takie numery. Wprawdzie pada wtedy tylko zabezpieczenie (w srodku PCM), ale malo jest osob, ktore beda w stanie to naprawic - brak podzespolow na wymiane, a zamienniki ciezko dostepne.
Gość

Post autor: Gość »

Wiec precyzuje :)

Dotad myslalem ze przy wpietej wtyczce do dobrej selenoidy tylko (nic nie zaminione miejscami) problem znika, ale to jest tak z tym samochodem, ze silnik moze zgasnac co 5 minut, co kilkanascie minut, co kilka godzin lub miec przerwe kilka dni.
Ostatnio go sprawdzalem przy podpietej tylko jednej wtyczce (do tej dobrej selenoidy od strony pasazera) i problemu nie bylo - ale mogl to byc tylko zbieg okolicznosci ze akurat nie zgasl.
Wczoraj spradzilem jeszcze raz i problem sie powtorzyl przy wtyczce wpietej do dobrej selenoidy, odpietych obu wtyczkach, czy zamienionych wtyczkach (na odwrot) do solenoid.

Moj adres to : rafaltok@friko2.onet.pl Jak dasz rady podeslac jakies materialy grey to bedzie cool.

Jak ruszam przy wtyczkach to nic sie nie dzieje, silnik chodzi normalnie.
Ale zauwazylem ze czasem obroty sie zmieniaja, nie co chwile , co jakis tam czas, nie wiem czy to cos mam wspolnego z tym problemem.

Macie panowie jeszcze jakies pomysly ?
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

:lol: czyli generalnie wracamy prawie do punktu wyjścia, zamontuj sobie ten solenoid od mazdy po podłączaj wszystkie kable, niech Ci u Forda zresetują kompa, zrobią selftest i ponownie sprawdzą błędy. Dotychczasowy sukces masz taki że pewnie zniknie Ci błąd od solenoidu VRISu, problem jednak pozostanie...
Gość

Post autor: Gość »

ktos ma jeszcze jakies pomysly ?
Czy kompa nie moge zresetowac sam, i pozniej odczytac bledy np za pomoca elektronicznego testera ktory moge sobie kupic w skleppie ?
Napewno wyszloby taniej.
Wciaz czekam na inne pomysly :wink:
Gość

Post autor: Gość »

Mozna kupic "sprzet" do odczytu kodow OBD II za pomoca PC. Inne testery sa juz raczej drogie.

Poza tym radze na powaznie przeczytac to co napisalem wczesniej. Napisalem to majac podobny przypadek i konsultowalem go z innymi, ktorzy mieli podobone przypadki, a bylo ich niewiele.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Ponowny odczyt błędów proponowałem tylko gdybyś chciał mieć czyste sumienie i pewność że solenoid od mazdy 'się przyjął'. Skoro odłączenie wtyczek od solenoidów nie wniosło nic nowego oprócz tego że się mulasty zrobił, to możesz zapomnieć o temacie 'VRIS'.

Nad czym bym się zastanowił w dalszej kolejności? aparat zapłonowy (moduł) , immobiliser jeśli masz...

Jeśli jesteś w stanie sobie załatwić tanio moduł aparatu zapłonowego to możesz spróbować go wymienić ale oczywiście nie ma pewności że to pomoże. Niestety dopóki całkiem nie padnie to ciężko będzie go zdiagnozować. Chyba że jesteś elektronikiem i potrafisz sobie zorganizować 'monitoring' pracy aparatu. Gdyby mnie spotkało coś takiego to bym do auta zapakował laptopa z przetwornikami i rejestrował parę czynności systemu... no ale mam sprzęt i wiedzę...
Gość

Post autor: Gość »

Niestety Raf troche bede zgryzliwy - wiedza i wlasne doswiadczenia to malo :twisted: - trzeba korzystac tez pytac innych "specjalistow" o podobne przypadki.

W wyniku takich konsultacji dowiedzialem sie o wadach mazdy wiecej niz z wszystkich serwisowek i biuletynow. Stad tez domyslam sie, ze blad naszego goscia wynika z bledu EGRu lub uszkodzenia PCM. Tak na prawde dowiedzie to dopieto moment, w ktorym rozwiaze ten problem. Raz juz pomoglem w takim przypadku, wiec przyjemnie bedzie przeczytac, ze jednak mialem racje. Jesli tak nie bedzie - nie odezwe sie przez miesiac. :D
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Trzymam za słowo :wink:

A tak poważnie to myślę że EGR też można wyeliminować odłączając wtyczki od obu solenoidów EGRu, co do uszkodzenia PCM - Oczywiście że jest to możliwe, ale od czegoś trzeba zacząć...
Gość

Post autor: Gość »

Niestety samo odlaczenie EGR nie zalatwi sprawy - jest zbyt dokladnie kontrolowane przez PCM. Wlasnie pracuje nad wyeliminowaniem EGR przy modyfikacji programu w PCM do instalacji turbiny i coraz wiecej problemow dochodzi.
Raf
Klubowicz
Posty: 1830
Rejestracja: 2002-09-02 11:46
Galeria: viewtopic.php?t=5495
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Raf »

Aby sprawdzić czy w tym leży przyczyna całkowicie wystarczy, można dla pewności jeszcze odłączyć czujnik położenia zaworu, to PCM przyjmie domniemanie że jest całkowicie zamknięty, to wystarczy by wyeliminować solenoidy EGRu jako przyczynę problemów.

Reasumując, odłączamy solenoidy EGRu i ewentualnie czujnik EGRu, problem nie znika -> zostawiamy EGR w spokoju i szukamy dalej.
Gość

Post autor: Gość »

Wy tu gadu gadu a ja z problemem zostaje :)

Chcialbym jesli mozecie, abyscie odpowiedzieli na te wszystkie pytania, ktore tutaj napisze, moze to jakos mi pomoze :

1) Jak zresetowac kompa, slyszalem ze mozna odlaczyc akumulator i wcisnac pedal hamulca na 10 sekund, czy to prawda ?, jesli nie to jak to zrobic ?

2) Czy goscie w serwisie Forda maja jakis super komputer do diagnozowania, odczytu, korekcji bledow w PCM moga za jego pomoca pozmieniac zaluzmy jakies ustawienia ?, czy maja takie samo narzedzie (mam na mysli skaner ODB II) jakie moge kupic w sklepie motoryzacyjnym ?

3) Czy jesli pozakladam wszystkie solenoidy (zakładam ze wszystkie sa sprawne) uruchomie silnik podłacze skaner i skaner nic nie wykaze a silnik dalej bedzie gasl , to co wtedy, byc moze jest to jakas mechaniczna usterka ?

4) Czy sie myle , czy sa 2 rodzaje resetow kompa ? jesli tak to jakie, i co one powoduja ?

5) Czy jesli okazalo by sie ze PCM jest uszkodzony, czy skaner to pokaze ?

6) Czy jesli wymienilem solenoide ale nie zresetowalem PCM, to PCM trzyma dane i na ich podstawie ustala prace silnika, czy dostosowywuje sie do nowych warunków (wie ze dana czesc zostala zmieniona) ?

7) Zakladam jeszcze jedna mozliwosc, jesli jest zwarcie na kablu do tej zlej solenoidy i w pewnym momencie komputer wysyla sygal (napiecie) dochodzi do zwarcia - silnik sie wylacza - czy dobrze mysle ? jedynie to by tlumaczylo chyba dlaczego silnik sie wylacza przy odpietych dwoch solenoidach.

To chyba wszystkie pytania koledzy, dzieki za pomoc jakiej mi tu udzielacie, mam nadzieje sie uporac z samochodem do konca tygodnia.


Mialem na mysli mniej wiecej taki scaner ODB II oto link do strony :

http://www.ntxtools.com/Merchant/mercha ... y_Code=224
Gość

Post autor: Gość »

Ad1> przy OBD II tylko za pomoca skanera

Ad2> Skaner do OBD II moze byc jaki chcesz, aby tylko mial mozliwosc odczytu z Probe, ew. Mazda EGI (6262/MX6). Mozesz go sobie kupic, tylko zwroc uwage na wtyczke lub mozliwosc podlaczania poprzez wkladanie pojedynczych pinow w odpowiednie im miejsce w gniezdzie - tak mam w swoim, podpinanym do PeCeta.

Ad3> To o czym pisalem wczesniej - sprawdzic caly uklad EGR. Mialem 2 przypadki, z czego w jednym rowniez nie wykazywalo bledow. Natomiast w pierwszym auto gasnie, po czym gosc stuka w selenoid od EGRu i auto natychmiast odpala. Nie moze po prostu nigdzie kupic, albo slabo szuka. :D

Ad4> Kasowanie bledow w PCM jest jedno, ale robi sie je inaczej przy OBD I - wcisniety pedal hamulca przez ok. 10s przy odlaczonej klemie minusowej z akumulatora - a inaczej w ODB II - kasowanie za pomoca skanera.

Ad5> W zaleznosci od rodzaju uszkodzenia, t.j. przy kodach P0603 lub P0605 bedzie to blad pamieci zapisywalnej lub stalej; jesli skaner pokaze System Fail lub Access Error - PCM jest "dead"; jesli kody dadza sie odczytac i nic nie pokazuja, wszystkie podzespoly sa sprawne i nie ma zwarc lub przerwanych przewodow, a auto dalej ma awarie (n.p. gasnie) prawdopodobnie uszkodzone sa uklady wyjsciowe dla jednego z elementow sterujacych lub kontrolujacych prace silnika - zazwyczaj spalony tranzystor lub dioda na wyjsciu.

Ad6> Zalezy od bledu, ale wiekszosc znika sama po usunieciu awarii. System widzi, ze jest OK i nie zglasza dalej awarii. Jesli tak nie jest nalezy oczywiscie zrobic reset.

Ad7> Sygnaly z PCM do VRISow to masa, a nie +12V, ktore jest doprowadzone na stale. Czesciej wystepuje przerwanie przewodow. Pownienes je sprawdzic zarowno wzgledem masy jak i +12V (zwarcia) oraz czy wogole maja przejscie. Z tego co mam, wynika ze sa to przewody szary i niebiesko/czerwony dochodzace do 28pinowego gniazda w PCM.
Gość

Post autor: Gość »

dzieki grey, powalcze z nim w weekend
ODPOWIEDZ

Wróć do „2.5 V6 KL”