Strona 3 z 10
: 2004-11-25 09:44
autor: dino1
Drut może i wytrzyma wszystko... ale czy wiązki przewodów też wytrzymaja ?. Trzeba pamiętać, że czym większa rezystancja tym bardziej będą narażone wiązki przewodów na spalenie (upalenie). Z tego też powodu rezystancja musi być zblizona do oryginalnej. Chyba, że lubisz co jakiś czas wymieniać wiązki...Takie połączenie też może spowodować zapalenie się izolacji - pożar wiązek ?
Reasumując - radzę stosować zbliżoną rezystancję (widziałem już jak pontiac sie palił (wiązki przewodów)).
: 2004-11-25 10:03
autor: Jedrek
dino1 pisze:Drut może i wytrzyma wszystko... ale czy wiązki przewodów też wytrzymaja ?. Trzeba pamiętać, że czym większa rezystancja tym bardziej będą narażone wiązki przewodów na spalenie (upalenie). Z tego też powodu rezystancja musi być zblizona do oryginalnej. Chyba, że lubisz co jakiś czas wymieniać wiązki...Takie połączenie też może spowodować zapalenie się izolacji - pożar wiązek ?
Reasumując - radzę stosować zbliżoną rezystancję (widziałem już jak pontiac sie palił (wiązki przewodów)).
no i tu z kolegą się nie zgodzę.
Z prawa Ohma wynika ze U=R*I
W naszym układzie U=I*(R[Silnika]+R[rezystora]) więc jeżeli układ działa bez rezystora dodatkowego , to powiedz mi miły kloego , w jaki sposób może spalić się elektryka gdy dołożymy dodatkowy rezystor, który ma za zadanie ograniczenie prądu silnika co za tym idzie jego mocy, co z kolei przekłada się na szybkość obrotów

: 2004-11-25 10:25
autor: dino1
Oczywiscie ma tutaj znaczenie obciążenie (pobór mocy).
Nie pamiętam, jaki bezpiecznik za ten układ odpowiada, ale jeżeli bezpiecznik wytrzyma takie obciążenie, drut też to co może siąść ? coś z elektryki... Jeżeli przewody są "słabe" to idą na pierwszy ogień. To coś jak w instalacji domowej. Masz cienkie przewody sieciowe a do gniazdka dołączysz 2 farelki 2000W i jak dasz za duży bezpiecznik to izolacja sie nadpali...
: 2004-11-25 12:20
autor: Maciucha
Żadne przewody nie pójdą z dymem, co najwyżej pójść może rezystor o zbyt małej mocy. Z wzoru podanego przez Andrzeja wynika, że każdy dodatkowy rezystor ogranicza prąd płynący w układzie. I=U/(Rsil+Rdod)
: 2004-11-25 13:33
autor: jura
no dobra, ale jaka w końcu jest ta rezystancja?
: 2004-11-25 15:42
autor: Jedrek
jura pisze:no dobra, ale jaka w końcu jest ta rezystancja?
Wyprowadź przewody na zewnątrz aby mieć do nich łatwy dostęp, weź drut oporowy do jednego końca podłącz jeden przewód, natomiast drugim dotykaj do drutu i obserwuj zachowanie się dmuchawy. Im dłuższy drut tym wolniejsze obroty.
Ustaw sobie jak ci pasuje nawiew. W wybranych miejscach poprzecinaj drut i nawiń go na np. pozostałość po " papierze życia"

i podłącz na miejsce starego.

Problem z dmuchawa
: 2004-11-26 10:57
autor: Gość
Przepraszam z góry za gafy ,które mogę popełnić-jestem tu nowy.A propos rezystora,który w I-gen jest montowany różnie - u mnie za silnikiem dmuchawy (od strony silnkia) i przykręcony na 7-demki.Można go wymienić na rezystor od opla omegi (odpowiednio go tylko zmostkować w jednym miejscu).Dzięki temu mamy wszystkie 4 biegi,nieco silniejszy nawiew na czwórce i rezystor zatopiony co oznacza ,że już jutro znowu nie będzie korodował i przepalał się.Ten patent opracował mój koleś Francuz na codzień zajmujacy się elektromechaniką w samochodach a moim probe od ponad 4 lat.(Serdeczne dzięki).Jeśli ktoś ma pytania,to piszcie na adres e-mail.

: 2005-07-01 20:35
autor: piotrek
Jeżeli ktoś potrzebuje jeszcze opory rezystora to podaję
1,38 om
0,62 om
0,33 om
0,05 om
Problem z dmuchawą
: 2005-10-22 09:19
autor: Lisiu
witam. jak w temacie. dmuchawa działa mi tylko na najwyższym biegu. nie mam stopniowej regulacji tylko płynną i w żadnej pozycji oprócz max dmuchawa nie chodzi. poszukałem trochę na forum i temat był poruszany ale w regulacji 4 stopniowej i przeważnie były przepalone opory.
czy w regulacji płynnej też są oporniki???
jeżeli nie to co może być przyczyną???
z góry dzięki za odpowiedzi!
: 2005-10-23 17:18
autor: Pelot
a sprawdz rezystory,jeżeli nie będą przepalone to będziemy dalej szukać...
: 2005-10-23 17:50
autor: Lisiu
no to właśnie się pytam czy w płynnej regulacji też są rezystory bo ktoś mi powiedział ze niema a ich role spełniają tranzystory...

: 2005-10-23 17:51
autor: MISIEK
w serwisowce widac rezystory...
: 2005-10-23 17:54
autor: Lisiu
tylko ze ja nie mam serwisówki...
ale skorą są to sprawdze je

: 2005-10-23 22:24
autor: Gość
Nie jest tam przypadkiem jeden rezystor, a scislej mowiac rezystor nastawny zwany potencjometrem?
Lisiu czemu nie mowiles, ze nie masz, to bysmy na miejscu skopiowali jak byles u mnie?
: 2005-10-24 09:50
autor: Lisiu
jak narazie nie miałem praktycznie problemów z autem dlatego nawet nie myślałem o serwisówce. ale i tak musze skoczyć do szczecina więc może wtedy...
: 2005-10-24 09:58
autor: Gość
Lisiu pisze:...ale i tak musze skoczyć do szczecina więc może wtedy...
ZAPRASZAM (-Y) !!!
: 2005-10-24 15:36
autor: Pelot
to sprawdzałeś co tam jest pod nogami pasażera

: 2005-10-24 19:01
autor: Lisiu
pelot pisze:to sprawdzałeś co tam jest pod nogami pasażera

nie miałem jeszcze czasu sie dobrać do tego. w tym tygodniu taki zap...... w szkole

że chyba dopiero w piatek wezme sie za auto

: 2006-03-26 22:03
autor: Gość
Tez mam z tym problem, tylko u mnie wogole jest dodatkowy przelacznik (ten z biegami 1,2,3,4) i na nim chodzi. Ciekawe jest to ze jak krece tym plynnym, to slychac jak cyka gdzies jakis przekaznik, tylko czy mudul silnika nie jest inny dla tych wersji??? Najgorsze jest to ze nie moge sie doszukac w serwisowce wlasnie wersji z tym plynnym, jest tylko skokowy :/ Jak by ktos cos wiedzial bede baaardzo wdzieczny, bo demontaz calego kokpitu w I to jest poprostu koszmar - chyba schodzi jako ostatni w tym aucie.
: 2006-03-26 23:36
autor: skorik
A więc..
oczywiście w panelu jest potencjometr - który steruje tranzystorem, który jest zaraz przy silniku dmuchawy. Silnik widać po wyjęciu schowka, gorzej ze znalezieniem tego tranzystora. Są dwa przekaźniki oprócz tego tranzystora. Jeden który w ogóle załącza napięcie - zaraz po minimalnym przekręceniu potencjometru (który ma wbudowany włącznik jak stare radia) a drugi przekaźnik zwiera tranzystor przy maksymalnym przekręceniu potencjometru do końca - prąd wtedy nie płynie przez tranzystor tylko całe napięcie jest podawane na silnik. Pomiędzy minimalnym przekręceniem potencjometru a makssymalnym pracuje tranzystor. Przekaźniki wyglądają jak dwie beczółki albo dwa większe kondensatory elektrolityczne w metalowej obudowie. Ale je masz sprawne.Spalony masz tylko tranzystor. Silnik pobiera prąd około 5A i dlatego musisz wymienić tranzystor na taki aby spokojnie wytrzymał ten prąd i się nie nagrzewał za bardzo,
: 2006-03-27 20:56
autor: Gość
Dzieki sprawdze, ale poki co stwierdzilem brak tego przekaznika:
http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic.php?t=7766 wiec czekam, moze ktos bedzie mial, bo wedlug schematu w serwisowce to nie ma prawa dzialac bez niego.
: 2006-03-27 22:26
autor: Lisiu
czyli reasumując z tego co napisał skorlik wywnioskowałem że jeżeli dmuchawa działa mi tylko na max i min obrotach to na bank mam walnięty ten tarnzystor

ma ktoś może oznaczenie tego tarnzystora

kupie go i jak będe rozbierał to wszystko to odrazy wymienie

: 2006-03-27 22:51
autor: Gość
Ok czyli przekaznik, o ktorym pisalem wyzej wogole nie powinien byc, bo jest stosowany tylko do sterowania manualnego? Opisz dokladniej jak mozesz gdzie sie moze znajdowac ten tranzystor, czy trzeba wyciagac caly ten plastik z silnikiem i jest w srodku? Czy ma gdzies gniazdo na zewn.?
Jeszcze jedno: cos mi sie zdaje ze to moze byc kwestia tylko zlego podlaczenia, bo przekaznik wlsnie gdzies w okolicy silnika went. slychac przy kreceniu tym potencjometrem, a przeciez mam podlaczony went. do sterowania tego manualnego, a wiec czy rezystory w ster. manualnym sa w obudowie wentylatora? W przelaczniku raczej nie, pytam zeby znalezc w koncu wlasciwe zasilanie dla went. od sterowania ale elektronicznego.
: 2006-03-28 00:20
autor: skorik
Jeżeli tranzystor jest padnięty to silnik przy sterowaniu płynnym (potencjometrem) będzie chodził tylko przy przekręceniu potencjometru na max. Przy minimalnym (lub środkowym) ustawieniu nie będzie chodził!
Co do manualnego sterowania to rezystorów nie ma w przełączniku. Według serwisówki będą one właśnie niedaleko silnika od dmuchawy.
Tranzystor musi być przy silniku. Prawdopodobnie jest zamontowany do niego od tyłu do metalowej obudowy zapewniając chłodzenie.
Tutaj zamieściłem zrzut ekranu z serwisówki. Długo szukałem, ale jest. Może coś pomoże.
: 2006-03-29 09:33
autor: Gość
Jest gorzej niz sie spodziewalem, mam kilka wolnych - wiszacych sobie niczym babki na choince wtyczek - pewnie dlatego, ze ktos podlaczyl sterowanie manualne - rezystorowe do tego wiatraka. Pomimo wydrukowanych kilku stron z serwisowki, nie doszedlem gdzie one maja byc podlaczone, sa gniazda od dolu do man. 4pin dla przelacznika rezystorow, zworka uziemienia i chyba jeszcza masa - zgodnie ze schematem w serwisowce dla man. Oprocz tego sa 2 te owalne przekazniki, ktore wystepuja tylko w sterowaniu elektron. oprocz tego wtyczka z zasilania juz bezposredniego (kolory przew. zgadaja sie tu rowniez ze schematem dla elektron.) no i kilka nie podlaczonych wtykow o ktorych juz wspomialem. Tranzystor oczywiscie jest umieszczony tak jak mowiles czyli w najmniej dostepnytm miejscu - od strony komory silnika i bez wyciagania calego tego modulu ani go nie zobaczysz, ani dotkniesz, ani nawet poczujesz :/
Reasumujac, przynajmniej ja bez wgladu (przynajmniej na fotkach) nie dam rady tego podlaczyc, a nie chce podlaczac na hybil-trafil bo popale cos i dopiero bedzie. Moze Lisiu mi pomoze i cyknie telefonem jak to u niego wyglada, chyba ze ma ktos jeszcze jakies pomysly???