Uwaga. Informuję, że z dniem 09.08.2024 Stowarzyszenie Ford Probe Klub Polska zostało zamknięte i przekształciło się w Ford Probe Klub Polska. W działaniu forum nic się nie zmieni.
CNG - Zatankuj tanio auto we własnym garażu
CNG - Zatankuj tanio auto we własnym garażu
"Życie Warszawy": Na rynku pojawiły się domowe sprężarki do tankowania samochodów napędzanych gazem ziemnym. Ten rodzaj paliwa był dotąd w Polsce mało popularny z powodu braku takich stacji.
Urządzenia te pozwalają zatankować samochód prosto z instalacji doprowadzającej gaz do kuchenki czy piecyka. Na sprężarkę nie trzeba zezwoleń. Gdy zrzuci się kilku sąsiadów, wydatek szybko się zwróci - pisze "Życie Warszawy". Aby przejechać tysiąc kilometrów - za benzynę zapłacimy około 360 złotych, za LPG - 160 złotych a za gaz ziemny - 70 złotych.
W Polsce gaz ziemny jest najtańszym paliwem samochodowym, bowiem nie jest obłożony akcyzą. I wydaje się, że tak pozostanie. Trudno będzie bowiem urzędnikom udowodnić, że na danym metrze sześciennym gazu jeździliśmy autem, a nie gotowaliśmy obiadów.
artykuł z serwisu Onet.pl
Urządzenia te pozwalają zatankować samochód prosto z instalacji doprowadzającej gaz do kuchenki czy piecyka. Na sprężarkę nie trzeba zezwoleń. Gdy zrzuci się kilku sąsiadów, wydatek szybko się zwróci - pisze "Życie Warszawy". Aby przejechać tysiąc kilometrów - za benzynę zapłacimy około 360 złotych, za LPG - 160 złotych a za gaz ziemny - 70 złotych.
W Polsce gaz ziemny jest najtańszym paliwem samochodowym, bowiem nie jest obłożony akcyzą. I wydaje się, że tak pozostanie. Trudno będzie bowiem urzędnikom udowodnić, że na danym metrze sześciennym gazu jeździliśmy autem, a nie gotowaliśmy obiadów.
artykuł z serwisu Onet.pl
DUCH
PROBE II 2,5 GT USA Version
PROBE II 2,5 GT USA Version
-
- Posty: 1703
- Rejestracja: 2004-01-28 21:17
- Galeria: viewtopic.php?t=5520
- Lokalizacja: Warszawa
instalacja musi się czymś różnić,napewno inne są butle,w naszych LPG ciśnienie robocze wynosi ok 8atm , a butle CNG pracują na ciśnieniu 200atm(tyle się doszukałem w necie)inny też będzie parownik.możliwe nawet że instalacja CNG wcale nie będzie miała parownika tylko reduktor...może trzeba po drodze wstawić jakąś dyszę,bo ciśnienie jest troszkę za duże....reszta czyli system wtrysków,lub mikser mógłby być chyba taki sam....od tygodnia "pracuję"nad adaptacją instalacji LPG na CNG....o efektach(tylko pozytywnych )napiszę może za kilka dni.będę to testował na instalacji gaźnikowej więc do końca nie wiem jak będzie się to miało do instalacji z wtryskiem i kompem......jak ktoś będzie wiedział gdzie można kupić taką sprężarkę do tankowania w domu,i jaki jest jej koszt to proszę o info.....Pozdrawiam enduro
Ostatnio zmieniony 2005-05-11 00:16 przez enduro, łącznie zmieniany 1 raz.
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Instalacja się nie różni. Gaz w butlach to ten sam gaz co w samochodzie. Gaz w rurach jest inny. A tutaj chodzi o sprężarkę, która pobierze gaz z butli od kuchenki (a raczej ze zbiornika przydomowego) i przepompuje do butli w samochodzie.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
- raven
- Posty: 643
- Rejestracja: 2004-11-12 10:22
- Galeria: viewtopic.php?t=5775
- Lokalizacja: Okonek
to jak moge sobie nalac do probka tego gazu i juz??
chyba nie co?
kto wie niech napisze.
i moze ktos wie jak sie ma moc uyskiwana na tym gazie do mocy na lpd czy benzynie.
cos na pewno trzeba przerabiac w instalacji lpg chyba nie?
w niemczech chyba latwiej o ziemny nic lpg, tak mi sie wydaje, jak szukalem kiedys tam lpg to czesciej udalo sie znalezs ziemny gazik.
| 2.2 GT 92 | czerwony | AC- dyskretny chłód | VDO|
RAVEN
RAVEN
Robert-przeczytaj uważnie pierwszy post a zwłaszcza to co napisano tłustym drukiem rozmawiamy o zasilaniu silników GAZEM ZIEMNYM czyli właśnie tym co Ty określasz "gazem w rurach"to przecież dwie różne sprawy!LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas), czyli potocznie zwany gaz płynny, to skroplona i przechowywana w niskim ciśnieniu (w stalowym zbiorniku) mieszanina gazów, której podstawowymi składnikami są dwa węglowodory alifatyczne, tj. propan i butan (ściślej n-butan lub izo-butan). Oba te składniki parują w niskiej temperaturze, która wynosi: -42,6 (propan) i -8 st. Celsjusza (butan). Oba gazy dają się łatwo sprężyć, co ułatwia ich magazynowanie w zbiornikach samochodowych. CNG (Compressed Natural Gas).
CNG to sprężony do 200 atm. gaz ziemny(metan95% etan5%), który w tej postaci jest ekologicznym i ekonomicznym paliwem do napędu pojazdów. W ostatnich latach staje się coraz bardziej popularnym paliwem samochodowym, zarówno na świecie jak i w Polsce.
Tradycyjny samochód benzynowy można bez trudu dostosować do gazu ziemnego, wystarczy zamontować w nim specjalną instalację. Otrzymujemy wtedy pojazd dwupaliwowy.
Wiele koncernów samochodowych ma w swojej ofercie fabryczne pojazdy dwupaliwowe, zasilane zarówno benzyną, jak i gazem ziemny
Gaz ziemny stosowany jako paliwo do samochodów oznacza znaczne oszczędności, jest bowiem najtańszym z dostępnych na rynku paliw (tańszy nie tylko od benzyny i olej napędowego ale też od propanu-butanu). Cena CNG odznacza się również wyjątkową stabilnością, w przeciwieństwie do paliw ropopochodnych.
Przeprowadzane badania dowodzą, że sprężony gaz ziemny to najbezpieczniejsze z dostępnych na rynku paliw samochodowych!W wypadku jakiejkolwiek nieszczelności gaz ziemny, który jest lżejszy od powietrza, ulatnia się nie stwarzając możliwości powstania wybuchowej mieszaniny.
CNG to sprężony do 200 atm. gaz ziemny(metan95% etan5%), który w tej postaci jest ekologicznym i ekonomicznym paliwem do napędu pojazdów. W ostatnich latach staje się coraz bardziej popularnym paliwem samochodowym, zarówno na świecie jak i w Polsce.
Tradycyjny samochód benzynowy można bez trudu dostosować do gazu ziemnego, wystarczy zamontować w nim specjalną instalację. Otrzymujemy wtedy pojazd dwupaliwowy.
Wiele koncernów samochodowych ma w swojej ofercie fabryczne pojazdy dwupaliwowe, zasilane zarówno benzyną, jak i gazem ziemny
Gaz ziemny stosowany jako paliwo do samochodów oznacza znaczne oszczędności, jest bowiem najtańszym z dostępnych na rynku paliw (tańszy nie tylko od benzyny i olej napędowego ale też od propanu-butanu). Cena CNG odznacza się również wyjątkową stabilnością, w przeciwieństwie do paliw ropopochodnych.
Przeprowadzane badania dowodzą, że sprężony gaz ziemny to najbezpieczniejsze z dostępnych na rynku paliw samochodowych!W wypadku jakiejkolwiek nieszczelności gaz ziemny, który jest lżejszy od powietrza, ulatnia się nie stwarzając możliwości powstania wybuchowej mieszaniny.
Ostatnio zmieniony 2005-05-11 00:22 przez enduro, łącznie zmieniany 1 raz.
kilka informacji znajdziecie na tej stronce http://www.zgw.com.pl/autonagaz.htm i tutaj też http://www.4x4.pl/news.php?id=1025
- RX
- Posty: 4099
- Rejestracja: 2004-10-06 10:15
- Samochód: '99 Corvette
- Galeria: viewtopic.php?t=17374
- Kontakt:
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
MiHu - to pierwsze to jest butla
Jak zobaczyłem to myślałem, że dałeś jakąś wyrenderowaną parówkę dla podkreślenia słów RXa
Jak zobaczyłem to myślałem, że dałeś jakąś wyrenderowaną parówkę dla podkreślenia słów RXa
RX pisze:Lol napędzać samochód tym samym czym napędzane są kotlety schabowe na patelni Dobre dobre. 1000 kilometrów za 70 zł - to robi wrażenie. Nie założe sobie tej instalacji, ale dla ludzi dużo podrózujących to świetne rozwiązanie.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
- raven
- Posty: 643
- Rejestracja: 2004-11-12 10:22
- Galeria: viewtopic.php?t=5775
- Lokalizacja: Okonek
Podnoszenie tematu "zatankuj..." [ZROBIONE]
no i jak?? jakies ńjusy??
no i jak?? jakies ńjusy??
| 2.2 GT 92 | czerwony | AC- dyskretny chłód | VDO|
RAVEN
RAVEN
- spown
- Posty: 633
- Rejestracja: 2004-09-23 20:49
- Galeria: viewtopic.php?t=5507
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- Mr. Cynk
- Posty: 3325
- Rejestracja: 2003-09-14 22:41
- Samochód: Pontiac TransAM 350'
- Lokalizacja: W-M UE
ale to nie było na prima aprilis co?
bo jak mi zakładali sekwencję to powiedzieli że wystarczy tylko chyba zmienić butlę i mogę na metan popylać... w komputerze wystarzczy tylko zmienić opcję z LPG na Metan i podobno hula jak trzeba... teraz tylko czy to właśnie o taki gaz ziemny chodziło czy jeszcze o jakiś inny rodzaj gazu..
bo jak mi zakładali sekwencję to powiedzieli że wystarczy tylko chyba zmienić butlę i mogę na metan popylać... w komputerze wystarzczy tylko zmienić opcję z LPG na Metan i podobno hula jak trzeba... teraz tylko czy to właśnie o taki gaz ziemny chodziło czy jeszcze o jakiś inny rodzaj gazu..
-
- Klubowicz
- Posty: 3839
- Rejestracja: 2004-06-03 22:15
- Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
- Galeria: viewtopic.php?t=7746
- Lokalizacja: Tarnów
No cóż, jakoś nie miałem czasu się temu tematowi przyglądnąć. Po przeczytaniu tych postów stwierdziłem.
- po pierwsze na codzień przetłaczam gaz wysokometanowy przez południową polskę
- po drugie na parkingu w pracy stoi taki samochodzik na gaz ziemny
- po trzecie w Tarnowie jest "Czakram"
- po czwarte niedawno wybudowali w moim mieście stację tankowania gazu dla autobusów
- po piąte za ścianą budynku w którym pracuję ma powstać w najbliższych miesiącach następna stacja tankowania gazu ziemnego
Wszystkie znaki na ziemi i na niebie wskazują że trzeba będzie się wgłębić w to zagadnienie.
W chwili obecnej niewątpliwym minusem jest brak takowych stacji...
- po pierwsze na codzień przetłaczam gaz wysokometanowy przez południową polskę
- po drugie na parkingu w pracy stoi taki samochodzik na gaz ziemny
- po trzecie w Tarnowie jest "Czakram"
- po czwarte niedawno wybudowali w moim mieście stację tankowania gazu dla autobusów
- po piąte za ścianą budynku w którym pracuję ma powstać w najbliższych miesiącach następna stacja tankowania gazu ziemnego
Wszystkie znaki na ziemi i na niebie wskazują że trzeba będzie się wgłębić w to zagadnienie.
W chwili obecnej niewątpliwym minusem jest brak takowych stacji...
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć." (Ernest Hemingway)
oraz niezliczona ilość przyłączy gazowych w każdym mieszkaniu. Zataczamy więc krąg bo zaczęliśmy od:Maxxum pisze:W chwili obecnej niewątpliwym minusem jest brak takowych stacji...
A więc pora przyjżeć się temu bliżej. Czy ktoś z Tarnowa znalazłby godzinkę na podjechanie do czakramu, znalezienie Piotra Oleksyka, pozdrowienie go do Kllubu Ford Probe Klub Polska i wypytanie o szczegóły dotyczące instalacji CNG w jedynkach i dwójkach oraz przybliżone ceny?BiZoN pisze:"Życie Warszawy": Na rynku pojawiły się domowe sprężarki do tankowania samochodów napędzanych gazem ziemnym. Ten rodzaj paliwa był dotąd w Polsce mało popularny z powodu braku takich stacji.
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....
GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
-
- Klubowicz
- Posty: 3839
- Rejestracja: 2004-06-03 22:15
- Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
- Galeria: viewtopic.php?t=7746
- Lokalizacja: Tarnów
Ja podjadę, ale prawdopodobnie dopiero jutro
Jednak co do tego tankowania w domu to raczej jestem sceptykiem.
Pytanie czy ten gaz w samochodach jest też nawoniony - jeśli nie to odpada tankowanie w domu.
Z tego co kiedyś słyszałem to problem jest właśnie w samym tankowaniu, są dwa sposoby, albo jedną sprężarką, co trwa kilka godzin, albo zespołem sprężarek o różnym ciśnieniu tłoczenia. Ale popytam co i jak.
Jednak co do tego tankowania w domu to raczej jestem sceptykiem.
Pytanie czy ten gaz w samochodach jest też nawoniony - jeśli nie to odpada tankowanie w domu.
Z tego co kiedyś słyszałem to problem jest właśnie w samym tankowaniu, są dwa sposoby, albo jedną sprężarką, co trwa kilka godzin, albo zespołem sprężarek o różnym ciśnieniu tłoczenia. Ale popytam co i jak.
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć." (Ernest Hemingway)
Witam wszystkich,
temat niezmiernie ciekawy ze względu na koszty użytkowania naszych probasów, obawiam się tylko pazerności fiskusa w chwili kiedy coraz więcej samochodów będzie napędzanych CNG.Większość szanujących się firm gazowych wprowadza już takie instalacje. Czy wie ktoś czy gdyński Elpigaz ma też coś takiego w swojej ofercie? Pytam, bo mam aktualnie sekwencje tej firmy i ciekwi mnie możliwość zastosowania CNG z wykorzystaniem tej instalacji, oczywiście po przeróbkach, tylko jakich i za jaką kwotę? Problem będzie interesujący dla większości użytkowników instalacji LPG.
pozdrawiam
Jerry
temat niezmiernie ciekawy ze względu na koszty użytkowania naszych probasów, obawiam się tylko pazerności fiskusa w chwili kiedy coraz więcej samochodów będzie napędzanych CNG.Większość szanujących się firm gazowych wprowadza już takie instalacje. Czy wie ktoś czy gdyński Elpigaz ma też coś takiego w swojej ofercie? Pytam, bo mam aktualnie sekwencje tej firmy i ciekwi mnie możliwość zastosowania CNG z wykorzystaniem tej instalacji, oczywiście po przeróbkach, tylko jakich i za jaką kwotę? Problem będzie interesujący dla większości użytkowników instalacji LPG.
pozdrawiam
Jerry
2.5L, V6 Rio Red
-
- Klubowicz
- Posty: 3839
- Rejestracja: 2004-06-03 22:15
- Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
- Galeria: viewtopic.php?t=7746
- Lokalizacja: Tarnów
-
- Klubowicz
- Posty: 3839
- Rejestracja: 2004-06-03 22:15
- Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
- Galeria: viewtopic.php?t=7746
- Lokalizacja: Tarnów
Po wizycie w Czakramie:
Niestety Piotr Oleksyk jest na szkoleniu i wraca dopiero za tydzień, ale co nieco chłopaki wyjaśnili.
Sprawa nie wygląda tak różowo, Czakram owszem montuje takie instalacje, ale są to dopiero początki i goście sami przyznają że jeszcze nie mają zbyt dużego rozeznania w tym temacie, ale...
Butle na CNG są większe i cięższe od zwykłych (ciśnienie 200-250 bar).
Zła wiadomość dla posiadających już instalację LPG a chcących przerobić na CNG. Właściwie wszystko trzeba wymienić, do wykorzystania jest tylko okablowanie i komp. Do CNG przewody są stalowe, reduktor też się różni i pozostałe rzeczy również.
Z tego co mi gościu powiedział, to mając w Probku butlę 100 litrów mogę na niej przejechać ok. 300 km Więcej gazu nie wejdzie
A jak wiadomo 100 literek to już pokaźna butla.
I to co każdego zapewne interesuje najbardziej czyli
CENA - na dzień dzisiejszy do Probaska I GT cena montażu to ok. 7-8 tys. PLN
Jeśli ten temat nadal kogoś interesuję to mam jeszcze taką jedną prezentację z pracy, która wyjaśnia wszystkie zagadnienia związane z CNG, ale zajmuje ok. 8 MB, więc nie wrzucam jej do strefy.
Niestety Piotr Oleksyk jest na szkoleniu i wraca dopiero za tydzień, ale co nieco chłopaki wyjaśnili.
Sprawa nie wygląda tak różowo, Czakram owszem montuje takie instalacje, ale są to dopiero początki i goście sami przyznają że jeszcze nie mają zbyt dużego rozeznania w tym temacie, ale...
Butle na CNG są większe i cięższe od zwykłych (ciśnienie 200-250 bar).
Zła wiadomość dla posiadających już instalację LPG a chcących przerobić na CNG. Właściwie wszystko trzeba wymienić, do wykorzystania jest tylko okablowanie i komp. Do CNG przewody są stalowe, reduktor też się różni i pozostałe rzeczy również.
Z tego co mi gościu powiedział, to mając w Probku butlę 100 litrów mogę na niej przejechać ok. 300 km Więcej gazu nie wejdzie
A jak wiadomo 100 literek to już pokaźna butla.
I to co każdego zapewne interesuje najbardziej czyli
CENA - na dzień dzisiejszy do Probaska I GT cena montażu to ok. 7-8 tys. PLN
Jeśli ten temat nadal kogoś interesuję to mam jeszcze taką jedną prezentację z pracy, która wyjaśnia wszystkie zagadnienia związane z CNG, ale zajmuje ok. 8 MB, więc nie wrzucam jej do strefy.
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć." (Ernest Hemingway)
-
- Posty: 1703
- Rejestracja: 2004-01-28 21:17
- Galeria: viewtopic.php?t=5520
- Lokalizacja: Warszawa
-
- Klubowicz
- Posty: 3839
- Rejestracja: 2004-06-03 22:15
- Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
- Galeria: viewtopic.php?t=7746
- Lokalizacja: Tarnów
-
- Klubowicz
- Posty: 1830
- Rejestracja: 2002-09-02 11:46
- Galeria: viewtopic.php?t=5495
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Ciekawe ile kosztuje napełnienie takiej butli?
Mój kolega bawi się w strzelanie z wiatrówki, nie z takiej z łamaną lufą, tylko takiej zasilanej sprężonym powietrzem z butli. Do ładowania wiatrówki stosował butlę o pojemności 4 l z ciśnieniem 200 atm. Napełnienie takiej butli powietrzem kosztowało go 1.5PLN/l czyli 6PLN za butlę. Jeżeli sama usługa skompresowania NG do 20 atm CNG ma kosztować 1.5 PLN * 100 l = 150 PLN + cena gazu i można na tym przejechać 300km to interes jest raczej kiepski
Mój kolega bawi się w strzelanie z wiatrówki, nie z takiej z łamaną lufą, tylko takiej zasilanej sprężonym powietrzem z butli. Do ładowania wiatrówki stosował butlę o pojemności 4 l z ciśnieniem 200 atm. Napełnienie takiej butli powietrzem kosztowało go 1.5PLN/l czyli 6PLN za butlę. Jeżeli sama usługa skompresowania NG do 20 atm CNG ma kosztować 1.5 PLN * 100 l = 150 PLN + cena gazu i można na tym przejechać 300km to interes jest raczej kiepski
Pozdrawiam, Rafał.
-
- Posty: 1703
- Rejestracja: 2004-01-28 21:17
- Galeria: viewtopic.php?t=5520
- Lokalizacja: Warszawa
Raf wydaje mi się, że chodziło o co innego. Butla o pojemności nominalnej 100 litrów daje się zatankować jedynie w jakimś procencie. Przy LPG jest to powiedzmy 80% pojemności. Może w przypadku CNG jest to mniejszy %.
Ostatnio zmieniony 2005-05-20 14:33 przez Sh(.)(.)ters, łącznie zmieniany 1 raz.
...................
.....The Power of Dreams.....
.....The Power of Dreams.....