wskaznik temperatury silnika

Awatar użytkownika
kicur
Posty: 290
Rejestracja: 2004-11-08 18:58
Samochód: I GT 90' 2,2 Turbo - Pełne wyposażenie
Galeria: viewtopic.php?t=6637
Lokalizacja: Bukowno

wskaznik temperatury silnika

Post autor: kicur »

witam! od niedawna jak widac i czuc z reszta ;) trzyma ostry mrozik- moj probek w takich temperaturach dosc wolno sie nagrzewa i postanowilem troszke zastawic mu chlodnice -czesc z wiatrakiem pozostawilem odslonieta-no i musze przyznac ze jest lepiej :) jednak zastanawiam sie jaka powinna byc temperatura na wskazniku bo jak wiadomo skala"norm" jest dosc rozlegla -u mnie wskazóweczka przy nagrzanym silniku oscyluje w granicach litery M -czasami dochodzi do R ale to jest gorna granica do ktorej dochodzi- zastanawiam sie jak jest u was??? wogole to dopuszczalna jest gorna granica normy np literka "N" ?? bo jak wiadomo to te wskazniki biorac pod uwage wskazanie cisnienia oleju wskazuja bardzo roznie i moze sie okazac ze wskaznik jest w polu "norm" a silnik sie juz gotuje - dlatego chcialbym dowiedziec sie co pokazuje u was?pozdrawiam 8) :D
..kazda lala leci na kierowce czerwonego probala.. ;) PROBE JEDYNECZKA->FULL WYPAS GT tel.794560393
Awatar użytkownika
skorik
Posty: 588
Rejestracja: 2005-10-15 08:27
Galeria: viewtopic.php?t=9986
Lokalizacja: Toruń

Post autor: skorik »

Na M jest w porządku. A na R jest już gorący płyn i na pewno powinien już się załączyć wentylator. Powyżej R nie powinno rosnąć. Zobacz też może coś na temat ogrzewania.
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

a dlaczego nie powinno rosnąć powyżej R. U mnie gdy jest ciepło wskazówka staje między O a R i stoi i jest OK. Teraz przy tych mrozach wskazóweczka nie wychyla sie po za M, czasami jak stoję w korku to wskazówka podejdzie pod R. To normalne
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
skorik
Posty: 588
Rejestracja: 2005-10-15 08:27
Galeria: viewtopic.php?t=9986
Lokalizacja: Toruń

Post autor: skorik »

U mnie na R załącz się wentylator. Płyn już się zaczyna gotować i osiąga bardzo duże ciśnienie. Może uszkodzić np. gumowe węże. No i wywala do zbiorniczka wyrównawczego, a jeżeli ten będzie zapełniony ti potem z niego na zewnątrz pojazdu - na ziemię. Będzie mniej płynu. Dlatego tak uzasadniam swoją odpowiedź że powyżej R nie powinno być... no ale skala NORM jest większa więc jak ktoś chce niepotrzebnie przegrzewać sinik to ma jeszcze trochę skali... :wink:
Awatar użytkownika
kicur
Posty: 290
Rejestracja: 2004-11-08 18:58
Samochód: I GT 90' 2,2 Turbo - Pełne wyposażenie
Galeria: viewtopic.php?t=6637
Lokalizacja: Bukowno

Post autor: kicur »

no u mnie tez na R zalcza sie wentylator - czyli widze ze jest ok skoro wy tak macie 8) - tylko wlasnie denerwuje mnie ta skala norm bo rzeczywicie powyzej litery R zaczyna sie juz gotowac a to wcale dla silnika nie jest "norm" :lol:
..kazda lala leci na kierowce czerwonego probala.. ;) PROBE JEDYNECZKA->FULL WYPAS GT tel.794560393
Awatar użytkownika
wingerman
Klubowicz
Posty: 2886
Rejestracja: 2003-03-21 10:31
Samochód: Probe 3.0L
Lokalizacja: Łódź/W-wa

Post autor: wingerman »

Normalna temperatura pracy silnika i jednoczesnie plynu chlodzacego w silniku utrzymywana jest w okolicach do 96 stopni C i to jest norma. Czasem na termostatach mozna odczytac temp jego otwarcie np. na jednym 84 stpnie C na drugim np. 92, roznica tych wartosci uwarunkowana jest umiejscowieniem termostatu jak i budowa ukladu chlodzenia w danym silniku i jest to tak dobrane by silnik pracowal w optymalnej temp.
Obrazek

Rowy dla rowerzystow.
I gen 90r. LX 3,0L V6
Awatar użytkownika
skorik
Posty: 588
Rejestracja: 2005-10-15 08:27
Galeria: viewtopic.php?t=9986
Lokalizacja: Toruń

Post autor: skorik »

No właśnie a temperatura 96 stopni to woda już się zaczyna gotować. A gotuje się na R, więc ponad R to z dużo. Dodam że zimowy płyn wrze w 110 stopniach. Według mnie R to maximum i ja nie zamierzam go przekraczać...
Awatar użytkownika
kicur
Posty: 290
Rejestracja: 2004-11-08 18:58
Samochód: I GT 90' 2,2 Turbo - Pełne wyposażenie
Galeria: viewtopic.php?t=6637
Lokalizacja: Bukowno

Post autor: kicur »

tak tylko ze nie zapominajmy ze temperatura wrzenia cieczy scisle wiaze sie z cisnieniem ukladu w ktorym sie znajduje- a w naszych probkach jest to uklad cisnieniowy gdzie pauje dosc wysokie cisnienie- juz nie pamietam ale chyba im wyzsze cisnienie tym wyzsza temperatura wrzenia :roll: -tzn chyba tak jest no ewentualnie pozostaje jeszcze druga mozliwosc ze jest na odrot 8) :D
..kazda lala leci na kierowce czerwonego probala.. ;) PROBE JEDYNECZKA->FULL WYPAS GT tel.794560393
Awatar użytkownika
wingerman
Klubowicz
Posty: 2886
Rejestracja: 2003-03-21 10:31
Samochód: Probe 3.0L
Lokalizacja: Łódź/W-wa

Post autor: wingerman »

kicur
tylko wlasnie denerwuje mnie ta skala norm bo rzeczywicie powyzej litery R zaczyna sie juz gotowac a to wcale dla silnika nie jest "norm
czyli wszystko u ciebie jest ok i nie masz powodow do zmartwien
Obrazek

Rowy dla rowerzystow.
I gen 90r. LX 3,0L V6
Awatar użytkownika
Koszyk
Posty: 382
Rejestracja: 2005-12-12 23:00
Samochód: Ford Probe, Dodge Ram, Fiat Uno, Renualt Kangoo
Galeria: viewtopic.php?t=9264
Lokalizacja: Gryfino

Post autor: Koszyk »

U mnie jest tak samo więc nie powinieneś sie przejmować ani denerwować. Ja przed zimą wymieniłem termostat, płyn w chłodnicy i czujnik wentylatora a wskaźnik zachowuje się tak samo jak u Ciebie.
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Powyżej połowy nie powinna się znaleźć wskazówka, podczas jazdy powinny być 1/4 skali i nie ma prawa się podnosić. Ciepełko w samochodzie powinno się pojawiać już po wejściu na skale normal, a zimą przy bardzo długim postoju dopiero powinien załączyć się wiatrak, bynajmnej tak bylo u mnie. przy temperaturze ok -8 po 40 min stania dopiero włączał się wiatrak.
Awatar użytkownika
wingerman
Klubowicz
Posty: 2886
Rejestracja: 2003-03-21 10:31
Samochód: Probe 3.0L
Lokalizacja: Łódź/W-wa

Post autor: wingerman »

Pamietajmy tez o tolerancji (nie tylko dla geyow i lesbijek ;) ) dla wskaznika teoretycznie w kazdym Probku (niby) powinien dzialac w tej samej skali, lecz najczesciej sa niewielkie roznice wiec polozeniem wskazowki (tak na prawde) nie powinnismy sie kierowac. Wazniejsza jest sama temp :twisted: oraz to czy po rozgrzaniu silnika wentylator sie zalacza i po chwili wylacza, jesli tak jest to znaczy ze jest wszystko ok i nie ma sie co przejmowac ze u jednego dziala przy r a u drugie4go przy m. Jesli natomiast jest cos z samym ukladem to proponuje tescik... wybadac moment gdy zalacza sie wentylator i wtym momencie wylaczyc silnik, nadstawic ucho i posluchac czy slychac jakies bulgotanie. Jesli bulgotania nie ma to ok jesli natomiast zacznie byc je slychac to sa 2 mozliwosci:
1 - termostat przytarty i nie otwiera sie do konca (woda nie moze krazyc grawitacyjnie i zaczyna wrzec w gornej czesci silnika)
2 - zamulony uklad chlodzenia i podobnie jw. rowniez woda nie moze wychladzac sie grawitacyjnie.
Obrazek

Rowy dla rowerzystow.
I gen 90r. LX 3,0L V6
Awatar użytkownika
york
Posty: 372
Rejestracja: 2005-08-15 21:07
Samochód: brak
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: york »

wszystko co piszecie jest ok tylko w jakim celu minimum na skali temperatury jest 120C a pole NORM w przedziale 140C do 240C bodajze?jesli temp pracy silnika ma miec ok 100C to wskazowka nie powinna dojsc do minimum na skali.chyba ze konstruktorzy wprowadzili innowacje w postaci wskaznika wprowadzajacego w blad :lol:
byla czarna jedyneczka 2.2 GT USA

zbieram na 2.5v6...
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Ale skala w probe jest w amerykańskich jednostkach to nie są stopnie celcjusza
Awatar użytkownika
skorik
Posty: 588
Rejestracja: 2005-10-15 08:27
Galeria: viewtopic.php?t=9986
Lokalizacja: Toruń

Post autor: skorik »

A nie pomyślałeś że autko jest amerykańskie i tak jak zamiast kilometrów mają mile a zamiast stopni Celsiusza mają Fahrenheit'y.
I tak:

1 Celsiusz *9/5+32= 33,8 Fahrenheit'a
1 Fahrenheit -32*5/9= -17,22 Celsiusza

czyli:
120 Fahrenheit'a = 48,88 Celsiusza
140 Fahrenheit'a = 60,00 Celsiusza
240 Fahrenheit'a = 115,55 Celsiusza

8)

no Sqad w tym samym czsie padła trafna odpowiedź: 13:06, o parę sekund byłeś szybszy :wink:
Awatar użytkownika
york
Posty: 372
Rejestracja: 2005-08-15 21:07
Samochód: brak
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: york »

skorik pisze: 1 Celsiusz *9/5+32= 33,8 Fahrenheit'a
1 Fahrenheit -32*5/9= -17,22 Celsiusza

czyli:
120 Fahrenheit'a = 48,88 Celsiusza
140 Fahrenheit'a = 60,00 Celsiusza
240 Fahrenheit'a = 115,55 Celsiusza
ok w takim razie z jakiego powodu woda ktora byla zalana jak go kupilem zagotowala sie gdy mialem na wskazniku 140 rzekomych fahrenheit'ow czyli 60C? pozatym wskazowka dochodzi do litery M czasami do R i prawidlowo zalacza sie wentylator.
byla czarna jedyneczka 2.2 GT USA

zbieram na 2.5v6...
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

A skąd wiesz że ją zagotowałeś? wrzała??
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
wingerman
Klubowicz
Posty: 2886
Rejestracja: 2003-03-21 10:31
Samochód: Probe 3.0L
Lokalizacja: Łódź/W-wa

Post autor: wingerman »

york_2006, woda moze sie gotowac nawet przy sprawnym termostacie i co ciekawe wskaznik moze pokazywac normalna temp.
Zapytacie jak to mozliwe. ;)
Otoz... jesli przytka sie jakis kanal wodny (powiedzmy na 4 cylindrze) to pompa wody bedzie dalej w silniku przetlaczac wode, na 1,2,3cyl. co wystarczy by wskaznik mial "oszukane" dane, lecz tylko w niewielkim stopniu woda bedzie wymieniana na 4cyl. co bedzie powodawalo gotowanie sie tam wody. Wezmy tez pod uwage umiejscowienie samego czujnika (to rowniez ma wplyw na pozyskiwane dane o temeraturze wody)
Generalnie latwo takie przytkanie mozna to stwierdzic, co pisalem wyej
.... a i tu wkleje:
wybadac moment gdy zalacza sie wentylator i wtym momencie wylaczyc silnik, nadstawic ucho i posluchac czy slychac jakies bulgotanie. Jesli bulgotania nie ma to ok, :) jesli natomiast jest je slychac to sa 2 mozliwosci:
1 - termostat przytarty i nie otwiera sie do konca woda nie moze krazyc grawitacyjnie i zaczyna wrzec w gornej czesci silnika (lecz tu czujnik temp jesli jest w silniku powinien pokazac zbyt wysoka temp)

2 - zamulony (przytkany kanal wodny) uklad chlodzenia i podobnie jw. rowniez woda nie moze wychladzac sie grawitacyjnie. (lecz w tym przypadku wskaznik pokaze bledne dane)
Obrazek

Rowy dla rowerzystow.
I gen 90r. LX 3,0L V6
Awatar użytkownika
york
Posty: 372
Rejestracja: 2005-08-15 21:07
Samochód: brak
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: york »

no skoro tak mowicie to ok.faktycznie wydawal mi sie dziwny wskaznik temperatury o taki wyskalowaniu tym bardziej ze woda sie zagotowala ale sa rzeczy... :lol:
byla czarna jedyneczka 2.2 GT USA

zbieram na 2.5v6...
Awatar użytkownika
guciek
Posty: 365
Rejestracja: 2006-05-16 23:19
Galeria: viewtopic.php?t=9590
Lokalizacja: Trzebinia

Post autor: guciek »

Przestał mi działać wskaznik teperaturry płynu gdzie szukać przyczyny.
był Probe I 2,2 USA GL
on 17 manual klima gleba
jest chrysler stratus 2,5 v6 full opcja
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Na termostacie jeste taki wąziutki czujniczek, i nachodzi na niego tylko jeden kabel. Tylko możesz zapomnieć o tym że od mazdy 626GD będzie pasował, mają za mały gwint, szczerze powiedziawszy to nie wiem gdzie to kupić, wiem że Bierkuś chyba szukał, ale nie wiem czy znalazł.
Awatar użytkownika
Bogdan9999
Posty: 4251
Rejestracja: 2005-04-11 00:42
Samochód: Black 1GT 91r. Sportage FE3N 4X4
Galeria: viewtopic.php?t=7485
Lokalizacja: Przasnysz

Post autor: Bogdan9999 »

Hehe ja mam :D
PROBE "Blackbird" FE3N POWER :)
Sportage FE3N 4X4 :)
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

Bierkusiowe poszukiwania czujnika od kontrolki COOLANT w tripie:
:arrow: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic.php?t=5136

I krótka wzmianka o wymianie czujnika na termostacie (ale kontrolka dalej świeci, czyli od niej jest ten górny):
:arrow: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 9478#59478
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
guciek
Posty: 365
Rejestracja: 2006-05-16 23:19
Galeria: viewtopic.php?t=9590
Lokalizacja: Trzebinia

Post autor: guciek »

Dziś wziołem sie za naprawe i okazło sie ze moj problem na moje szczeście bardzo banalny.Po dokładnym zbadaniu okazało sie ze mam tylko przetarty kabelek w jednym miejscu i juz wszystko wróciło do normy.
A dzieki za zainteresowanie i dobre uwagi co gdzie jak. :1111_ok:
był Probe I 2,2 USA GL
on 17 manual klima gleba
jest chrysler stratus 2,5 v6 full opcja
ODPOWIEDZ

Wróć do „2.2 R4 Turbo”