Spioch
- Lukask
- Posty: 1980
- Rejestracja: 2005-10-14 14:09
- Samochód: Bardzo szybki :P
- Galeria: viewtopic.php?t=6860
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
- Pelot
- Posty: 4620
- Rejestracja: 2004-11-02 21:33
- Samochód: F4
- Galeria: viewtopic.php?t=5515
- Lokalizacja: Wars i Sawa
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Mam pytanko do elektroników.
Dzisiaj próbowałem podłączyć do śpiocha potencjometr. Wybrałem
250 kilo. Kurde po powolnym przekręcaniu zadziałał dopiero przy
samym końcu. Lampy zaczęły się podnosić troszkę wolniej niż
normalnie. ( o to mi właśnie chodziło), ale niestety potencjometr zaczął się palić żywym ogniem.
Pytanie - jaki musiałbym dobrać, żeby płynnie zmieniać szybkość
otwierania lamp, no i żeby się nie palił?
Dzisiaj próbowałem podłączyć do śpiocha potencjometr. Wybrałem
250 kilo. Kurde po powolnym przekręcaniu zadziałał dopiero przy
samym końcu. Lampy zaczęły się podnosić troszkę wolniej niż
normalnie. ( o to mi właśnie chodziło), ale niestety potencjometr zaczął się palić żywym ogniem.
Pytanie - jaki musiałbym dobrać, żeby płynnie zmieniać szybkość
otwierania lamp, no i żeby się nie palił?
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
- Maciucha
- Posty: 1564
- Rejestracja: 2004-08-26 22:11
- Samochód: I GT
- Galeria: viewtopic.php?t=7836
- Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
- Kontakt:
Na zwykłym potencjometrze tego nie zrobisz, dlatego że potencjometr wpinasz szeregowo i cały prąd (przynajmniej kilka Amperów) płynie przez niego. A te potencjometry tyle nie wytrzymują. Tutaj albo musisz zastosować układ, który na wyjściu będzie miał jakiś tranzystor dużej mocy, albo potencjometr drutowy o dużej mocy (reostat). I myślę, że 1kOhm będzie ok.OLEY pisze:Mam pytanko do elektroników.
Dzisiaj próbowałem podłączyć do śpiocha potencjometr. Wybrałem
250 kilo. Kurde po powolnym przekręcaniu zadziałał dopiero przy
samym końcu. Lampy zaczęły się podnosić troszkę wolniej niż
normalnie. ( o to mi właśnie chodziło), ale niestety potencjometr zaczął się palić żywym ogniem.
Pytanie - jaki musiałbym dobrać, żeby płynnie zmieniać szybkość
otwierania lamp, no i żeby się nie palił?
automat USA '90
a na spotach u Golluma =>
a na spotach u Golluma =>
- Maciucha
- Posty: 1564
- Rejestracja: 2004-08-26 22:11
- Samochód: I GT
- Galeria: viewtopic.php?t=7836
- Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
- Kontakt:
,OLEY pisze:Jeden kilo powiadasz.
Ok. Wybieram opcję pierwszą, czyli układ z tranzystorem,
bo potencjometr można łatwo gdzieś wkomponować, a z suwakiem
będzie troszkę gorzej.
Te potencjometry są obrotowe. Tylko średnicę mają sporą
automat USA '90
a na spotach u Golluma =>
a na spotach u Golluma =>
- skorik
- Posty: 588
- Rejestracja: 2005-10-15 08:27
- Galeria: viewtopic.php?t=9986
- Lokalizacja: Toruń
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
A czy ktoś ma jakieś doświadczenia z zasadą działania tych świateł? Muszę znać całkowitą zasadę działania sterowania tych świateł aby je zmodyfikować ewentualnie coś dodać. Samo ręczne odłączanie bezpiecznika na odpowiednią wysokość lamp mnie nie urządza, bo jest to wymagane za każdym razem gdy chcę śpiocha zrobić. Krańcówka sama z siebie odetnie prąd na danej wysokości ale nie pozwoli już ich opuścić (przecież odetnę dopływ prądu).
Schemat 1 - http://www.fordprobe.pl/upload/files/He ... -part1.png
Schemat 2 - http://www.fordprobe.pl/upload/files/He ... -part2.png
A jak ja analizuję te schematy to nie ma to właściwie prawa działać (podejrzewam że co nie co jest pominięte na tych schematach). Ręczne zasilanie kostki okrągłej z czterema przewodami też nie ma sensu bo nie działa. A jak tam rękę włożę to są dodatkowe przewody czarny i niebieski oplatające przekładnie silników ale na schemacie nic nie ma o tym. Ze schematu wynika że silnik sam z siebie ma wiedzieć w którą stronę się obrócić (chyba że obraca się w kółko - jak korbowód ruch obrotowy zamienia się w ruch na płaszczyźnie ale nie widziałem tam ramienia takiego). Odpiąłem wtyczkę okrągłą wyciągnąłem ją tak abym miał dostęp. Podłączyłem PLUS MINUS i po podaniu napięcia na jedną z pozostałych nóżek tylko słyszałem przekaźnik żadnej jakiejkolwiek reakcji silnika. Światła działają jak złącze tą kostkę z powrotem.
Schemat drugi mamy jakieś down up które przestawia się zgodnie z pozycją aktualnie lampy. Podanie plusa powinno załączyć przekaźnik co powinno załączyć silnik (zonk ja na otwartej lapie słyszałem przekaźnik a silnik nic - czyli bez sens, musi być sterowanie nieujęte w schemacie).
Całkowity bezsens zostawiam was z tym na tydzień bo myślę że po tym czasie ktoś coś jednak napisze - wnioskuję tak bo czekam już trzy dni i nic, zero jakiejkolwiek reakcji. Ale zakładam że jesteście zajęci pracą i obowiązkami domowymi dlatego poczekam sobie...
Schemat 1 - http://www.fordprobe.pl/upload/files/He ... -part1.png
Schemat 2 - http://www.fordprobe.pl/upload/files/He ... -part2.png
A jak ja analizuję te schematy to nie ma to właściwie prawa działać (podejrzewam że co nie co jest pominięte na tych schematach). Ręczne zasilanie kostki okrągłej z czterema przewodami też nie ma sensu bo nie działa. A jak tam rękę włożę to są dodatkowe przewody czarny i niebieski oplatające przekładnie silników ale na schemacie nic nie ma o tym. Ze schematu wynika że silnik sam z siebie ma wiedzieć w którą stronę się obrócić (chyba że obraca się w kółko - jak korbowód ruch obrotowy zamienia się w ruch na płaszczyźnie ale nie widziałem tam ramienia takiego). Odpiąłem wtyczkę okrągłą wyciągnąłem ją tak abym miał dostęp. Podłączyłem PLUS MINUS i po podaniu napięcia na jedną z pozostałych nóżek tylko słyszałem przekaźnik żadnej jakiejkolwiek reakcji silnika. Światła działają jak złącze tą kostkę z powrotem.
Schemat drugi mamy jakieś down up które przestawia się zgodnie z pozycją aktualnie lampy. Podanie plusa powinno załączyć przekaźnik co powinno załączyć silnik (zonk ja na otwartej lapie słyszałem przekaźnik a silnik nic - czyli bez sens, musi być sterowanie nieujęte w schemacie).
Całkowity bezsens zostawiam was z tym na tydzień bo myślę że po tym czasie ktoś coś jednak napisze - wnioskuję tak bo czekam już trzy dni i nic, zero jakiejkolwiek reakcji. Ale zakładam że jesteście zajęci pracą i obowiązkami domowymi dlatego poczekam sobie...
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Re: Spioch
Zasada działania opisana jest w analogicznym wątku w d.generacji.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
Na drugi raz to rzuciłbyś link.
Skąd mam wiedzieć że co się tyczy drugiej generacji jest w pierwszej.
Wlej link to będzie komplet (ja szukałem całe 20 minut i nic takiego nie znalazłem) .
Nie interesuje mnie mechaniczne rozwiązanie działanie lamp tylko i wyłącznie elektryczne.
Skąd mam wiedzieć że co się tyczy drugiej generacji jest w pierwszej.
Wlej link to będzie komplet (ja szukałem całe 20 minut i nic takiego nie znalazłem) .
Nie interesuje mnie mechaniczne rozwiązanie działanie lamp tylko i wyłącznie elektryczne.
Ostatnio zmieniony 2009-08-12 16:44 przez adrian_seki, łącznie zmieniany 1 raz.
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Re: Spioch
Link do kompletu: śpioch* silni* http://fordprobe.pl/forum/viewtopic.php ... 03#p127803
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
No i co to ma znaczyć?
mam to wpisać heh?
śpioch* silni*
Wkleiłem to i nic nowego mi nie pokazałeś czego nie ujrzałem przez tamto 20 min. I to miał być ten link - kiepski żart naprawdę, że też niektórych bawi.... Druga generacja ma linki jakieś w lampach a nie cięgna jak pierwsza generacja to gdzie tu widzisz to samo? Tylko tyle wyczytałem że linki, coś o ksenonach, że magnesy przestawić to masz lampy niżej, nic na mój temat. Podaj link skoro wiesz że jest opisana "zasada działania sterowania lamp przednich - strona elektryczna tylko i wyłącznie". Powtarzam w 1 generacji bo po to są rozróżnione one od siebie. A jak nie wiesz to przestań odsyłać w kółko do regulaminu i zasad wyszukiwania jak by tam była odpowiedz na wszystkie pytania - nie ma tam nic.
Jak to przeczytasz to z łaski swojej mocy usuń ten post i ten jeden wcześniejszy (nie zapomnij wywalić swoich bo nic nie wnoszą) i zostaw to co było istotne czyli ten pierwszy mój post w tym temacie (trzeci licząc od tego jako pierwszy). Narx dzięki za pomoc
Na potwierdzenie masz tutaj jakiegoś sleep eye 2 generacji probe. Całkowicie inna wiązka przewodów 5 i 6 a nie cztery jak u nas. Tym bardziej twoja teoria bezsensu http://www.geocities.com/MotorCity/Flat ... sleepy.htm
mam to wpisać heh?
śpioch* silni*
Wkleiłem to i nic nowego mi nie pokazałeś czego nie ujrzałem przez tamto 20 min. I to miał być ten link - kiepski żart naprawdę, że też niektórych bawi.... Druga generacja ma linki jakieś w lampach a nie cięgna jak pierwsza generacja to gdzie tu widzisz to samo? Tylko tyle wyczytałem że linki, coś o ksenonach, że magnesy przestawić to masz lampy niżej, nic na mój temat. Podaj link skoro wiesz że jest opisana "zasada działania sterowania lamp przednich - strona elektryczna tylko i wyłącznie". Powtarzam w 1 generacji bo po to są rozróżnione one od siebie. A jak nie wiesz to przestań odsyłać w kółko do regulaminu i zasad wyszukiwania jak by tam była odpowiedz na wszystkie pytania - nie ma tam nic.
Jak to przeczytasz to z łaski swojej mocy usuń ten post i ten jeden wcześniejszy (nie zapomnij wywalić swoich bo nic nie wnoszą) i zostaw to co było istotne czyli ten pierwszy mój post w tym temacie (trzeci licząc od tego jako pierwszy). Narx dzięki za pomoc
Na potwierdzenie masz tutaj jakiegoś sleep eye 2 generacji probe. Całkowicie inna wiązka przewodów 5 i 6 a nie cztery jak u nas. Tym bardziej twoja teoria bezsensu http://www.geocities.com/MotorCity/Flat ... sleepy.htm
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Re: Spioch
Nie wiem skąd wziąłeś "jakieś linki w lampach, a nie cięgna" - mechanicznie konstrukcja jest ta sama. Kolor przewodów w wiązce nie ma nic do tego, na jakiej zasadzie silniczki lamp zatrzmują się w określonej pozycji. Jak zrozumiesz, to dopiero zrozumiesz problem ze zrobieniem "automatycznego" śpiocha.
Wysil się, przeczytaj post, do którego Cię odesłałem (nie musisz czytać calego wątku, ale on się nie ogranicza do pierwszego postu z zasadami), to będziesz wiedział co znaczą gwiazdki.
Potrafisz skorzystać - Twój zysk, nie potrafisz - Twój problem. Twój zysk = mój zysk, bo w przyszłości sam sobie poradzisz i nie będziesz zawracał...
Wysil się, przeczytaj post, do którego Cię odesłałem (nie musisz czytać calego wątku, ale on się nie ogranicza do pierwszego postu z zasadami), to będziesz wiedział co znaczą gwiazdki.
Potrafisz skorzystać - Twój zysk, nie potrafisz - Twój problem. Twój zysk = mój zysk, bo w przyszłości sam sobie poradzisz i nie będziesz zawracał...
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
No właśnie chyba każdy zauważy że nie wiem dlaczego światła się same zatrzymują w określonej pozycji. Wiem że wszystkiego się dowiem wyjmując cały mechanizm z auta na stół - rozkręcę go i będę wiedział jak to ominąć. Ale jak byś nie zauważył stracę dzień czy dwa na to i przy odrobinie szczęścia niczego nie rozwalę i będzie to nadal działało. Myślałem że skoro wiecie co to za problem o którym ja nie wiem to powiecie. Ale skoro to taka tajemnica to sam postaram sobie to znaleźć i zajmie mi to miesiąc zamiast tygodnia. I wszystko da się zawsze zrobić tylko niekiedy jest to finansowo i technicznie nieopłacalne - warto spróbować. Niczego nie dotykając mając schemat na łóżku i kawę w ręce zauważyłem że coś jest nie tak z schematem i nie bardzo idzie coś z tego zrobić w 5 minut. Ale nie jestem masohistą i nie lecę zaraz do auta grzebać i szukać czegoś o czym nie mam na daną chwilę pojęcia dlatego napisałem o pomyśle aby nie robić czegoś bez sensu. A co dostałem w zamian. Nic trzy dni w plecy i ile literek zapisanych na tym forum abyś mi powiedział że coś jest nie tak z tym że "światła wiedzą same w którą stronę i jak mocno mają się otwierać". Dzięki.
Wiem do czego są gwiazdki - przeczytałem to tylko nie o skracaniu linków.
-- dodano 2009-08-12 22:14 --
Dobra widzę że nic tu się nie dowiem... Wyjmę w przyszłym tygodniu ten badziew z auta i będę wiedział... Może ktoś tylko powiedzieć na co zwrócić uwagę aby nie rozwalić tego...
Wiem do czego są gwiazdki - przeczytałem to tylko nie o skracaniu linków.
-- dodano 2009-08-12 22:14 --
Dobra widzę że nic tu się nie dowiem... Wyjmę w przyszłym tygodniu ten badziew z auta i będę wiedział... Może ktoś tylko powiedzieć na co zwrócić uwagę aby nie rozwalić tego...
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Re: Spioch
Gdy już zdemontujesz mechanizm i nadal nie zrozumiesz zasady jego działania, to - korzystając w wyszukiwarce ze słów, które podałem wyżej - odszukaj post Kocurqa, w którym wyjaśniał to Mardokowi.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
Wątpię abym znalazł, a że wiem iż trochę tego jest to szybciej sam do tego dojdę z pomocą klubowicza "witek".
Ustaliliśmy już że silnik pracuje w jedną stronę zatrzymując się co 180st (prawdopodobnie wewnątrz są jakieś styki). Jeszcze nie wiem jak to elektrycznie złożyć w całość aby ręcznie tym sterować i pracowało jak chcę, ale damy radę może jeszcze dziś, a jak nie to z czasem na pewno. I będzie śpioch automatyczny
cdn
A ten pomysł całkiem trafny to:
Ustaliliśmy już że silnik pracuje w jedną stronę zatrzymując się co 180st (prawdopodobnie wewnątrz są jakieś styki). Jeszcze nie wiem jak to elektrycznie złożyć w całość aby ręcznie tym sterować i pracowało jak chcę, ale damy radę może jeszcze dziś, a jak nie to z czasem na pewno. I będzie śpioch automatyczny
cdn
A ten pomysł całkiem trafny to:
Więc w sumie wszystko już wiem dokładnie to mam tylko pytanie do was takie czy ten silnik i przekładnia może pracować w drugą stronę? (Tak wiem że trzeba by elektrykę przerobić). Czy jak zamienimy plus i minus odwrotnie to będzie kręcił się odwrotnie?Sterowanie elektroniczne sterowałoby Ci czasem pracy silniczków - pojawia się problem nierównomiernego otwierania świateł. Oryginalnie "krańcówki" - czyli zatrzymywanie się silniczka w konkretnym miejscu - zrobione są przerwą na ścieżce - sądzę, że tą drogą należałoby podążać przy własnym sterowaniu.
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Spioch
adrian_seki pisze:Wątpię abym znalazł, a że wiem iż trochę tego jest to szybciej sam do tego dojdę
Sprawdź i sam do tego dojdź.adrian_seki pisze:Czy jak zamienimy plus i minus odwrotnie to będzie kręcił się odwrotnie?
A tak poważnie, to w jakim celu chcesz, żeby silniczek kręcił się w odwrotną stronę?
Jeżeli nawet po zmianie biegunów zakręci się odwrotnie (nie wiem, bo nie sprawdzałem),
to i tak wykona taki sam ruch, jak w przeciwną stronę, czyli o 180 stopni.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na dość istotną sprawę.
Być może przyda się ona podczas doświadczeń.
Jest pewna zależność.
A wiem z doświadczenia, że jeżeli (1) wyjmiemy bezpiecznik RETRA i (2) włączymy światła, a potem
na momencik zewrzemy styki bezpiecznika, to lampy otworzą się minimalnie. Ot taki "ręczny" śpioch.
I jest to oczywiście logiczne, bo po przerwaniu obwodu silniczki muszą stanąć, prawda?
No i powiedzmy, że silniczki przekręciły się o jakieś 30 stopni.
ALE!
Gdy (bez podawania prądu) teraz najpierw wyłączymy światła, a potem zewrzemy styki
bezpiecznika na dłużej, albo po prostu włożymy bezpiecznik na stałe, to co się wtedy stanie?
Ano to, że silniczek jakby pamiętał, że nie otworzył się do końca, a ma też w pamięci, że światła są w tej chwili wyłączone.
Otwiera się więc do końca i zaraz po otwarciu sam się zamyka.
W tym momencie (przyjmując, że wcześniej wykonał ruch o jakieś 30 stopni) wykonuje ruch
o jakieś 330 stopni.
I tutaj (tak mi się przynajmniej wydaje) legnie w gruzach teza, że:
No ale próbuj, a nóż Ci się uda.Oryginalnie "krańcówki" - czyli zatrzymywanie się silniczka w konkretnym miejscu - zrobione są przerwą na ścieżce
Tylko broń Boże nie myśl, że chcę Cię zniechęcić.
Ja tylko dzielę się swoimi spostrzeżeniami, które (być może) będą pomocne.
Pozdrawiam.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
A więc masz całkowicie dobre spostrzeżenia jak na kogoś kto nie zna wewnętrznej budowy mechanizmu sterującego. Dlatego tak dążyłem do jego poznania. To co mi napisałeś absolutnie jest nie prawdą. Silniczki nie mają czegoś takiego jak "pamięć" tym bardziej w wersji elektronicznej. Jest to zwykłe rozwiązanie elektryczne którego nie mogłem zrozumieć ze schematu. Dzięki "witek" jeszcze raz.
Odcinasz prąd podczas jego pracy w górę, on się zatrzyma ale nadal jak by nie było on ma iść do góry (no tak ma być i kropka dużo tłumaczenia trzeba by pokazać) teraz w między czasie przekręcasz pokrętło świateł i tym samym modyfikujesz obwód elektryczny (ale silnik nie dokończył swojego dotychczasowego zadania i pozostaje w pierwszym obwodzie). Dlatego jak wsadzisz bezpiecznik na teoretycznie wyłączonych lampach silnik kończy swoje zadanie i idzie do góry (bo musi nie ominiesz tego bez przeróbek) "skapnie się" że wyłącznik przekręciłeś na OFF i idzie na dół.
A po co ci praca silnika w obie strony. No właśnie po to aby śpioch był automatyczny i można pominąć ten problem co opisałem wyżej (ale to jest mało istotne), bardziej mi zależy na płynnym przechodzeniu śpioch-otwarte-śpioch-otwarte bez zbędnego zamykania się lamp a z jednokierunkową pracą silnik nie da się będzie tak jak pisał "kocurek" zamknięte-śpioch-otwarte-(ewentualnie drugi śpioch)-zamknięte. I opcja włączenia samego śpiocha też jest mile widziana oraz od razu zamknięcia go a nie otwarcia całych lamp i zamknięcia.
Tak więc damy radę panowie ale po egzaminie 18,08.
Odcinasz prąd podczas jego pracy w górę, on się zatrzyma ale nadal jak by nie było on ma iść do góry (no tak ma być i kropka dużo tłumaczenia trzeba by pokazać) teraz w między czasie przekręcasz pokrętło świateł i tym samym modyfikujesz obwód elektryczny (ale silnik nie dokończył swojego dotychczasowego zadania i pozostaje w pierwszym obwodzie). Dlatego jak wsadzisz bezpiecznik na teoretycznie wyłączonych lampach silnik kończy swoje zadanie i idzie do góry (bo musi nie ominiesz tego bez przeróbek) "skapnie się" że wyłącznik przekręciłeś na OFF i idzie na dół.
A po co ci praca silnika w obie strony. No właśnie po to aby śpioch był automatyczny i można pominąć ten problem co opisałem wyżej (ale to jest mało istotne), bardziej mi zależy na płynnym przechodzeniu śpioch-otwarte-śpioch-otwarte bez zbędnego zamykania się lamp a z jednokierunkową pracą silnik nie da się będzie tak jak pisał "kocurek" zamknięte-śpioch-otwarte-(ewentualnie drugi śpioch)-zamknięte. I opcja włączenia samego śpiocha też jest mile widziana oraz od razu zamknięcia go a nie otwarcia całych lamp i zamknięcia.
Tak więc damy radę panowie ale po egzaminie 18,08.
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Spioch
Hehe.adrian_seki pisze: To co mi napisałeś absolutnie jest nie prawdą. Silniczki nie mają czegoś takiego jak "pamięć" tym bardziej w wersji elektronicznej.
Nie mówię, że to jest pamięć jako pamięć.
Ale zobacz, co piszesz:
adrian_seki pisze:Odcinasz prąd podczas jego pracy w górę, on się zatrzyma ale nadal jak by nie było on ma iść do góry (no tak ma być i kropka dużo tłumaczenia trzeba by pokazać) teraz w między czasie przekręcasz pokrętło świateł i tym samym modyfikujesz obwód elektryczny (ale silnik nie dokończył swojego dotychczasowego zadania i pozostaje w pierwszym obwodzie). Dlatego jak wsadzisz bezpiecznik na teoretycznie wyłączonych lampach silnik kończy swoje zadanie i idzie do góry (bo musi nie ominiesz tego bez przeróbek) "skapnie się" że wyłącznik przekręciłeś na OFF i idzie na dół.
To już ociera o sztuczną inteligencję.
A jak silniczek się "skapnie", że zmieniłeś mu bieguny to co wtedy?adrian_seki pisze:bardziej mi zależy na płynnym przechodzeniu śpioch-otwarte-śpioch-otwarte bez zbędnego zamykania się lamp
A jak chcesz to rozwiązać?adrian_seki pisze:a z jednokierunkową pracą silnik nie da się będzie tak jak pisał "kocurek" zamknięte-śpioch-otwarte-(ewentualnie drugi śpioch)-zamknięte.
Dodać kolejny układ zmieniający biegunowość? I kolejne przyciski, które trzeba włączać, wciskać, przełączać?
I tu jest niezbędna zmiana biegunów, ale jesteś w stanie to rozwiązać bez kombinowaniaadrian_seki pisze:I opcja włączenia samego śpiocha też jest mile widziana oraz od razu zamknięcia go a nie otwarcia całych lamp i zamknięcia.
z dodatkowymi przyciskami?
Cały ten układ zakrawa na mały komputerek.
Liczę na Was.adrian_seki pisze:Tak więc damy radę panowie ale po egzaminie 18,08.
I obyście nie poddali się za wcześnie...
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
Powiem jeszcze raz. Cała FIlozofia mojego projektu ma być oparta tylko na jednym przycisku (ewentualnie 2 pozycje max 3 wkomponowane w oryginalny przełącznik aby nie rzucał się w oczy - metalowy kikut odpada co będzie wystawał )
Będzie dużo kontrolek czujników co w danej chwili jest zrobione (pozycja świateł, pozycja oryginalnego włącznika, pozycja naszego przełącznika) wszystko wygląda strasznie ale to zwykłe przewody cieniutkie jak nić dadzą radę a cyfrowa sygnalizacja zapewni brak jakichkolwiek krańcówek w przełączniku. Pomysł krańcówek przy silniku odpada bo tam już są oryginalne krańcówki kwestia przerobienia. Uwierz mi że jeden przycisk da radę. On tylko ma powiedzieć śpioch czy otwarte lampy a reszta to sterowanie elektroniczne (zmiana biegunowości chociażby zależna od danej pozycji świateł i co ma nastąpić za chwilę - jak w górę to po co zmiana biegunowości jak na dół to zmiana biegunowości) Nie będzie aż tak ciężko trzeba usiąść z dwa trzy dni nad kartką papieru i jazda. później dzień składania układu i dwa trzy dni montowania go w aucie. Najgorzej będzie wymyśleć bardziej inteligentnego sterowania niż jest obecnie, wręcz trzeba je oszukać
Wtedy zakręci się w drugą stronęOLEY pisze:A jak silniczek się "skapnie", że zmieniłeś mu bieguny to co wtedy?adrian_seki pisze:bardziej mi zależy na płynnym przechodzeniu śpioch-otwarte-śpioch-otwarte bez zbędnego zamykania się lamp
Pisałem wyżej jeden przełącznik max 3 pozycje. Możliwe sterowanie cyfrowe jeżeli analogowo nie dam rady.OLEY pisze:A jak chcesz to rozwiązać?adrian_seki pisze:a z jednokierunkową pracą silnik nie da się będzie tak jak pisał "kocurek" zamknięte-śpioch-otwarte-(ewentualnie drugi śpioch)-zamknięte.
Dodać kolejny układ zmieniający biegunowość? I kolejne przyciski, które trzeba włączać, wciskać, przełączać?
Będzie dużo kontrolek czujników co w danej chwili jest zrobione (pozycja świateł, pozycja oryginalnego włącznika, pozycja naszego przełącznika) wszystko wygląda strasznie ale to zwykłe przewody cieniutkie jak nić dadzą radę a cyfrowa sygnalizacja zapewni brak jakichkolwiek krańcówek w przełączniku. Pomysł krańcówek przy silniku odpada bo tam już są oryginalne krańcówki kwestia przerobienia. Uwierz mi że jeden przycisk da radę. On tylko ma powiedzieć śpioch czy otwarte lampy a reszta to sterowanie elektroniczne (zmiana biegunowości chociażby zależna od danej pozycji świateł i co ma nastąpić za chwilę - jak w górę to po co zmiana biegunowości jak na dół to zmiana biegunowości) Nie będzie aż tak ciężko trzeba usiąść z dwa trzy dni nad kartką papieru i jazda. później dzień składania układu i dwa trzy dni montowania go w aucie. Najgorzej będzie wymyśleć bardziej inteligentnego sterowania niż jest obecnie, wręcz trzeba je oszukać
- Robert
- Posty: 12613
- Rejestracja: 2004-10-21 19:12
- Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
- Galeria: viewtopic.php?t=6900
- Lokalizacja: Leszno (maz)
- Kontakt:
Re: Spioch
Jednak się dało...adrian_seki pisze:Wątpię abym znalazł...
cdn
A ten pomysł całkiem trafny to:
Sterowanie elektroniczne sterowałoby Ci czasem pracy silniczków - pojawia się problem nierównomiernego otwierania świateł. Oryginalnie "krańcówki" - czyli zatrzymywanie się silniczka w konkretnym miejscu - zrobione są przerwą na ścieżce - sądzę, że tą drogą należałoby podążać przy własnym sterowaniu.
Schemat nie wytłumaczy Ci wszystkiego, bo nie masz na nim wewnętrznej budowy silnika. Ale przynajmniej można z niego wyczytać, że do silniczków ZAWSZE dochodzi napięcie - w zależności od położenia włącznika świateł albo przewodem czarno/czerwonym (góra/otwarte), albo czarno/niebieskim (dół/zamknięte).
A wewnątrz każdego silniczka masz dodatkowy przekaźnik z mechanicznym przestawianiem stanu po osiągnięciu określonej pozycji (przerwa w ścieżce jest nieprawdą, ale wystarczająco dobrze tłumaczy zasadę działania, gdy ktoś nie ma zamiaru ich rozbierać). Ze względu na ten element mechaniczny nie wiadomo, czy da radę działać w drugą stronę bez blokowania się.
Próbuj
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: Lekcja 1 (bardzo krótka) i Lekcja 2 (krótka)
'89 2.0 Turbo downgrade
'89 2.0 Turbo downgrade
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Spioch
Kurcze...
Uwierz mi, że nie będzie łatwo, ale widzę, że masz zacięcie i dlatego wierzę, że Ci się uda.
Liczę, że nie będzie to słomiany zapał i w niedługim czasie zobaczymy efekty.
Niech moc będzie z Tobą i naprawdę życzę Ci powodzenia.
Pozdrawiam i jak będziesz mógł, to powiadamiaj o postępach.
Trzymam kciuki.
EDIT:
i silniczek strzeli focha?
Pozdrówka.
Uwierz mi, że nie będzie łatwo, ale widzę, że masz zacięcie i dlatego wierzę, że Ci się uda.
Liczę, że nie będzie to słomiany zapał i w niedługim czasie zobaczymy efekty.
Niech moc będzie z Tobą i naprawdę życzę Ci powodzenia.
Pozdrawiam i jak będziesz mógł, to powiadamiaj o postępach.
Trzymam kciuki.
EDIT:
A jeżeli jego inteligencja okaże się na jeszcze wyższym poziomieadrian_seki pisze:Wtedy zakręci się w drugą stronęOLEY pisze:A jak silniczek się "skapnie", że zmieniłeś mu bieguny to co wtedy?adrian_seki pisze:bardziej mi zależy na płynnym przechodzeniu śpioch-otwarte-śpioch-otwarte bez zbędnego zamykania się lamp
i silniczek strzeli focha?
Pozdrówka.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
Czy masz jakieś doświadczenia z tym fochem że wspominasz?OLEY pisze:OLEY pisze:A jak silniczek się "skapnie", że zmieniłeś mu bieguny to co wtedy?adrian_seki pisze:bardziej mi zależy na płynnym przechodzeniu śpioch-otwarte-śpioch-otwarte bez zbędnego zamykania się lampA jeżeli jego inteligencja okaże się na jeszcze wyższym poziomieadrian_seki pisze:Wtedy zakręci się w drugą stronę
i silniczek strzeli focha?
Robert a wiesz coś o budowie wewnętrznej tego mechanizmu blokującego silnik? Tylko i wyłącznie interesują mnie te pseudo krańcówki o których niby wiem. Przerwa w ścieżce (brak ścieżki i brak styku (na kole metalowym z okienkami) jest całkiem dobrym pomysłem, ale widzę że coś innego byś powiedział.? Ja będę dopiero to rozbierał we wtorek może środę więc możesz powiedzieć jak wiesz coś - zaoszczędzi to czasu sporo.
Zawsze można olać fabryczne sterowanie wybebeszyć całą elektrykę i dać swoją, krańcówki na zewnątrz ale może się da w środku jakoś - pomyślimy zobaczymy. Najpierw spróbujmy ulepszyć fabrykę
- OLEY
- Klubowicz
- Posty: 12763
- Rejestracja: 2004-10-07 22:17
- Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Spioch
adrian_seki pisze:Czy masz jakieś doświadczenia z tym fochem że wspominasz?
Widzisz Probe mam nie od wczoraj i wiem, że to auto ma swój "charakterek".
Przez parę lat troszkę tych fochów doświadczyłem.
To, co napisał Robert, czyli:
...jest, zdaje się, bardzo ważne, gdy chcesz "oszukać" oryginalny układ.Robert pisze:że do silniczków ZAWSZE dochodzi napięcie - w zależności od położenia włącznika świateł albo przewodem czarno/czerwonym (góra/otwarte), albo czarno/niebieskim (dół/zamknięte).
A wewnątrz każdego silniczka masz dodatkowy przekaźnik z mechanicznym przestawianiem stanu po osiągnięciu określonej pozycji
Ale czytając to:
...zadaję sobie pytanie, czy to aż taka ambicja przez Ciebie przemawia, czy to przypadkiem nie zaczyna być przerost formy nad treścią , no bo żeby aż tak wybebeszać samochód dla uzyskania zwykłego "śpiocha"?adrian_seki pisze:Zawsze można olać fabryczne sterowanie wybebeszyć całą elektrykę i dać swoją,
Ale mimo wszystko uważam to za fajne, bo widzę w Tobie siebie, to znaczy pamiętam, jak sam
wpadałem na cholernie niekonwencjonalne pomysły, żeby Probe było jeszcze bardziej
udoskonalone.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
-
- Posty: 911
- Rejestracja: 2009-05-21 22:31
- Samochód: Ford Probe I GT 2,2T 12V 92r
- Galeria: viewtopic.php?t=16334
- Lokalizacja: Konin (WLKP)
Re: Spioch
Hehe. To co Robert napisał to ja wiem i nie mogłem tego zrozumień na początku - jest napięcie to dlaczego się nie kręci?? Ale to są zwykłe sygnały sterujące albo góra albo dół jak mówił Robert dlatego mój pomysł jest aby to wykorzystać dla śpiocha - aby on wiedział że ma zamknąć lampy szybko ze śpiocha tylko w dół a nie bez sensu je otworzyć całkiem aby się zamknęły.
To co teraz sobie rozmyślam to wiem że to jest chory pomysł ze względu finansowych jak i pewnie problemów technicznych ale cóż od czego są wakacje Tym bardziej że pogoda jaka jest taka jest podkładam sobie kolejne kłody pod nogi bo chcę aby oryginalne sterowanie zostało jak jest (gdy przełącznik będzie nie na śpiocha -wyłączony śpioch a lampy mają się podnieść np w nocy). Jak to będzie spory problem to faktycznie wywalę to całkowicie i zrobię po swojemu Kwestia dwóch może trzech przekaźników na silnik.
Najbardziej mnie nie pokoi fakt iż Robert mówi że to nie są przerwy na okrągłej ścieżce. Gdyby były to bym wiedział na czym stoję a tak znowu nie jestem pewien co skłania mnie do rozebrania silnika znaczy się przekładni aby zobaczyć te krańcówki "pseudo".
PS. a kto powiedział że to ma być zwykły śpioch? Jak rozwiąże ten problem to nie widzę później problemu w puszczeniu oczka jednym światłem Najgorsze że nie wiem co tam jest w środku i muszę czekać do środy
To co teraz sobie rozmyślam to wiem że to jest chory pomysł ze względu finansowych jak i pewnie problemów technicznych ale cóż od czego są wakacje Tym bardziej że pogoda jaka jest taka jest podkładam sobie kolejne kłody pod nogi bo chcę aby oryginalne sterowanie zostało jak jest (gdy przełącznik będzie nie na śpiocha -wyłączony śpioch a lampy mają się podnieść np w nocy). Jak to będzie spory problem to faktycznie wywalę to całkowicie i zrobię po swojemu Kwestia dwóch może trzech przekaźników na silnik.
Najbardziej mnie nie pokoi fakt iż Robert mówi że to nie są przerwy na okrągłej ścieżce. Gdyby były to bym wiedział na czym stoję a tak znowu nie jestem pewien co skłania mnie do rozebrania silnika znaczy się przekładni aby zobaczyć te krańcówki "pseudo".
PS. a kto powiedział że to ma być zwykły śpioch? Jak rozwiąże ten problem to nie widzę później problemu w puszczeniu oczka jednym światłem Najgorsze że nie wiem co tam jest w środku i muszę czekać do środy