coś o tuningu...

Awatar użytkownika
Alek
Posty: 103
Rejestracja: 2004-01-05 17:42
Samochód: brak
Lokalizacja: Wadowice

coś o tuningu...

Post autor: Alek »

Skoda Octavia 1.8 T (wersja specjalna). Jednym z ciekawszych rozwiązań jest Skoda Octavia 1.8T (150KM) z zaadaptowaną turbiną K04. Cała mechaniczna modyfikacja została wykonana w podwarszawskiej firmie Chiptronic. Niewiele jej można zarzucić. Rozwiązanie jest solidne - uwzględnia odpowiedni downpipe i dopasowany zawór dump-valve (aczkolwiek jeden z węży łączących turbinę z metalową rurą prowadzącą powietrze do intercoolera jest nieco za krótki i od czasu do czasu spada). Pierwotnie zastosowany program wysterowywał turbinę tak, że ładowała ona stabilne 1.3 bara. Jednak w wyniku nie do końca poprawnych składów (AFR) i analizy możliwości turbiny, łączna energia potrzebna do utrzymania założnonego ciśnienia, pochłaniana przez układ doładowania dla obrotów powyżej 4500 była wyższa niż gdyby ładować 1.1 bar. Stąd po przeanalizowaniu możliwości sprzętu zestroiliśmy go na wartości doładowania od 1.3 bar dla 3500 rpm do 1.1 bar dla 6000 rpm, przy zachowaniu AFR w granicach 11.0 - 11.7. W efekcie auto uzyskało 45 Nm więcej przy 6000 rpm z doładowaniem 1.1 bar niż poprzednio przy tych samych obrotach i 1.3 bar morderczego doładowania. Warto pamiętać że obciążenie turbiny jest proporcjonalne do iloczynu obrotów silnika i ciśnienia doładowania i ciśnienie 1.3 bar jest bezpieczne dla obrotów do ca. 5000 rpm, jednak wyżej turbina K04 musi obracać się zbyt szybko aby utrzymać takie doładowanie. Stąd nasze rozwiązanie zabezpiecza turbinę przed defektem i efektywnie znacząco poprawia osiągi auta (5,8 sek do popularnej "setki" mówi samo za siebie). Finalna moc nieco ponad 250 KM jest bardzo dobra jak dla tak małego pojemnościowo silnika.
więc jak mamy zwęzkę i turbo pompuje nam 12psi np. przy 5000 tyś to chyba nie jest za dobrze dla turbiny w porównaniu np. do 3500tyś- tak wynikaz z tego opisu, zastanawiał się ktoś nad tym :twisted: :twisted:

z tego co pamiętam to orginalnie ciśnienie spadało właśnie przy wysokich obrotach a teraz ładuje na max więc może pasowł by "system" który nieco zmniejszy doładowanie na wysokich obrotach,a dzieki temu bedziemy miec większą moc :twisted: :twisted: :twisted:
Probe 2.2GT :) :) i więcej nic nie trzeba pisać ;) nie długo byc moze jeszcze probek II 2.5 :) :)
Awatar użytkownika
Mr. Cynk
Posty: 3325
Rejestracja: 2003-09-14 22:41
Samochód: Pontiac TransAM 350'
Lokalizacja: W-M UE

Post autor: Mr. Cynk »

turbina potrafi kręcić się nawet 160 000 na minutę.

sądzę, że nic się nie dzieje jeszcze przy takich doładowaniach jak ma probek.
przecież 12 PSI to nie 12 barów czy nawet nie 1.2 bara... :)

12 psi to dokładnie 0.827369 bara

a oryginalne 6 psi to zaledwie 0.413685
8 psi to 0.55158

gdyby chcieć załądować do probe 1.1 lub 1.3 bara to turbinka nasza powinna dmuchać według skali PSI odpowiednio 15.95418 oraz 18.85494

ale nie wiem czy listwa paliwowa wytrzymałąby to bez zmiany pompy paliwa oraz zmiany wtryskiwaczy.


zatem sądzę, że rozmawiamy tutaj o zbyt niskich wartościach aby bać się o to czy turbo w probe będzie działąć krócej czy nie.

załóż sobie lepszego bova i tyle ;)
Awatar użytkownika
Alek
Posty: 103
Rejestracja: 2004-01-05 17:42
Samochód: brak
Lokalizacja: Wadowice

Post autor: Alek »

może i tak :wink: :wink: :D
Probe 2.2GT :) :) i więcej nic nie trzeba pisać ;) nie długo byc moze jeszcze probek II 2.5 :) :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Mechaniczny”