Pytanko odnośnie mostkowania dźwięku w Audio

Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Pytanko odnośnie mostkowania dźwięku w Audio

Post autor: strober »

Nurtuje mnie pytanie,czy mogę zmostkować tylne głośniki razem aby uzyskać dźwięk mono tzn. L+,L- P+ P- wychodzące z radia zmostkować w nastepujacy sposób np.L- i P+?
Bo mam Pasywną Tubę i chciałem spróbować bez wzmacniacza ja podpiąć w nastepujący sposób:
-Pociągnąć od tylnych głośników kable, zmostkować je tuż przed tubą(bo głośnik jest jednocewkowy) tak żeby w tylnych głośnikach było stereo a w tubie mono zmostkowane :roll: Zastanawiającę :!: Czy w ten sposób nie spieprze radia(jego końcówek mocy) :?:
Pomóżcie :!: :(
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

Stroberku, powiem tak. Mostkowac bym nie mostkowal, chociaz na zdrowy rozum powinno dzialac.
ALe...
Wiekszosc producentow twierdzi ze nastepujace czynnosci uszkodza ich radio:
- podlaczenie L+ i R+ do glosnikow a L- R- zmostkowane
- podlaczanie "-" przez nadwozie...
Skoro tak to mostkowanie o ktorym piszesz tymbardziej zaszkodzi radyjku.
Ja podlaczylem na poczatku tube podobnie jak mowisz. Przedluzony kabel z jednego z tylnych glosnikow (ale nie mostkowany) i do niego tuba.
Niestety też to rozwiazanie nie jest zalecane, ale u mnie gralo, tylko....
Tuba pasywna bedzie dostawac cale pasmo, wiec po dluzszym czasie takiego podlaczenia rozwalisz tube. Za duze czestotliwosci pojda na glosnik. Mozesz wstawic zwrotnice przed tuba (obetnie ci pasmo), i to zagrozenie wyeliminujesz, ale mocy zwrotnica nie dodasz (niestety).
Tube bedzie grac i bez zwrotnicy, ale w zaleznosci od radia, a dokladniej jego koncowki mocy bedzie grala lepiej lub gorzej. Ja mialem podlaczone pod radio 4x40W czyli 22,5W rzeczywista moc, i .. byla kiszka.
Raz ze musialem naprawde "pump up the volume" zeby wogole tube uslyszec, a dwa ze nawet jak ja uslyszalem to grala bidnie, bardzo bidnie.

Wyjscia masz zatem nastepujace:
- podpiac tube pod przedluzenie (bez mostkowania) i zobaczyc czy wogole bedziesz ja slyszal
- sprawdz czy radio nie ma wyjscia na tube (za filtrem) - mysle ze sprawdziles juz to.

Krotko... bez wzmacniacza z pasywna tuba i radiem okolo 4x40W, bedzie bieda.....prawie tak jakby tuby nie bylo ( w bagazniku moze ja uslyszysz).
O ile wogole ja uslyszysz a nie zaglusza jej pierdzenia pozostalych glosnikow przy MAX volume :lol: :lol:

Wniosek jeden... sprawdz jak gra a potem rozgladaj sie za wzmacniaczem niestety :( :(

Pozdro
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

Podobno(wg.forum elektronicznego elektroda.pl)po zmostkowaniu otrzymujesz moc równą sumie kanałów zmostkowanych :arrow: jeden kanał w radiu ma 35W więc wg.nich teoretycznie to 35W+35W daje 70W-więc już jest nieźle!
Mi chodzi o zmostkowanie Rear L- z Rear R+ ,pierwszy raz słyszę żeby ciągnąć "-"przez karoserię(pomijając"-"akumlatorowy).
Radio ma wyjścia REAR i FRONT ale trzeba do nich podłączyć końcówkę mocy zwaną wzmacniaczem :D a ja chce tego uniknąć!
Mam filtr więc obetnie zbędne zakresy!
Mam też wzmacniacz ale skubany bierze prąd na czujce-mimo że ma funkcje REMOTE ON/OFF i podłączone było pod antenę a i tak łykał prąd (zmierzone miernikiem)na postoju tak że jak Probas stał 3 dni to go już nie odpaliłeś!Zawsze można zrobić przełącznik na głónej żyle 12V i po zawodach ale trzeba się pieprzyć z włączaniem/wyłaczaniem za każdym razem-podepne go znów i jeszcze raz zobacze czy sk@#$n działa prawidłowo!
Ale chodzi mi o to czy można tak zmostkować i czy te tylne głośniki będą stereo a odchodzące od nich kable do tuby będą mono i jaką trzeba konfigurację kabli zastosować!
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

strober pisze:Podobno(wg.forum elektronicznego elektroda.pl)po zmostkowaniu otrzymujesz moc równą sumie kanałów zmostkowanych :arrow: jeden kanał w radiu ma 35W więc wg.nich teoretycznie to 35W+35W daje 70W-więc już jest nieźle!
To prawda, ale zeby miec moc 35W na kanale to musialbys miec okolo 70W koncowke mocy i to na kanal!
Mi chodzi o zmostkowanie Rear L- z Rear R+
Mowie, ze teoretycznie powinno chodzic.
Mam też wzmacniacz ale skubany bierze prąd na czujce-mimo że ma funkcje REMOTE ON/OFF i podłączone było pod antenę
Powinienes miec na wiazce z radia, remote/ on/off... cienki kabelek...nie podpiety do zadnej z kostek
Gość

Post autor: Gość »

Ooops sam sie zamotalem... jedna rzecz... fakt, ze ten cienki kabelek remote on/off to power antena. Wiec jesli antena wysuwa i zamyka sie to i wzmacniacz powinien sie wlaczac i rozlaczac podobnie jak ona.
Musisz miec diode "on/off" na wzmacniaczu, po niej powinienes wiedziec czy bierze Ci skubaniec prad czy nie. Jesli mimo wylaczonego zaplonu nadal masz na niej prad to antena powinna dzialac tez! Sprawdz czy dobrze podlaczyles remote on/off ... musiales sie gdzies walnac.

Oczywisice zakladam ze remote on/off nie ma przebicia z kablem do wzmacniacza, i ze ciagnales z radia a nie z anteny !!
Ostatnio zmieniony 2004-10-04 00:51 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

Dioda się nie świeciła na postoju-antena w dole-a prąd brało, a podłaczyłem zaraz przy antenie a nie przy radiu -czy to jakaś różnica-przecież to ten sam kabel!
Ten kabel do anteny nie zwisa tylko jest podłączony do anteny!
Ostatnio zmieniony 2004-10-04 00:56 przez strober, łącznie zmieniany 2 razy.
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

Ten kabelek jest podpiety do kostki jako power antenna ale wychodzi dalej i "zwisa"...
DO niego sie podpinasz i lecisz do wzmacniacza na remote on/off

A jesli czasem podpiales sie do tego kabelka ale przy antenie, to trza by w serwisowke looknac co jest na tym kabelku przed antena?
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

OK!Big Tenx za pomoc :!: Będę kombinował!!
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

Godne polecenia sa kable stereo Cinch z 3 zyla (wlasnie do remote power). Troche kosztuja ale latwiej ciagnac i wszystko w kupie ;)

Daj znac co i jak...po twoim kombinowaniu!
Awatar użytkownika
AXEL
Posty: 415
Rejestracja: 2003-11-02 14:12
Samochód: brak
Lokalizacja: Narew

Post autor: AXEL »

Wyjścia z radia zmostkować możesz bezproblemowo i faktycznie moc się zsumuje,ale jeżeli nadal te kanały będą podłączone do głośników,to ich impedancja spadnie dokładnie o połowę i zaczną się schody.
2.2 GT I '92 BLACK METALIC
I am a baaad boy!
Gość

Post autor: Gość »

prawda.... a nizsza niz 4 ohmy impedancja moze spowodowac ze glosniki sie popala niastety ;(
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

Ale mostkowanie za wzmacniaczem to rzecz powszechnie stosowana i Ohmy wtedy nie lecą w dół :arrow: Ale chyba to chodzi oto że jest to już sygnał wzmocniony :roll:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

ale przed wzmacniaczem nie masz glosnikow wiec rezystancja nie leci w dol bo masz tylko 1 glosnik za wzmaczniaczem podpiety na 1 kanale.
Ostatnio zmieniony 2004-10-04 01:57 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.
Quaki
Posty: 774
Rejestracja: 2003-07-30 15:47
Galeria: viewtopic.php?t=7505
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: Quaki »

jak przeczytasz to wmacniacze maja napisane stabilny przy 2ohm czyli moze chodzic tylko ze bardziej bedzie sie grzal (wzmak) Problem w radyjkach polega na tym ze raczej jeszcze nie spotkalem stabilnego przy 2 ohmach i jeszcze jeden problem przy mostakowaniu jesli spada impedancja to szybciej wywali wzmacniacz niz glosniki :(
pozdrawiam
2-gen 93 2.5 V6
1-gen 90 2.2 GT
Awatar użytkownika
AXEL
Posty: 415
Rejestracja: 2003-11-02 14:12
Samochód: brak
Lokalizacja: Narew

Post autor: AXEL »

strober pisze:Ale mostkowanie za wzmacniaczem to rzecz powszechnie stosowana i Ohmy wtedy nie lecą w dół
Tak,ale Ty chcesz po zmostkowaniu podłączyć je do obydwu głośników,więc głośniki będą podłączone równolegle.Nie dość ,że rezystancja spadnie do dwóch ohmów,to jeszcze podłączysz do tego też równolegle tubę.co dodatkowo zmniejszy impedancje.Obawiam się,że to w praktyce w ogóle nie wypali,Poniżej 2 ohmów, to impedancja zbliżona zwarciowej,
2.2 GT I '92 BLACK METALIC
I am a baaad boy!
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

AXEL pisze: Tak,ale Ty chcesz po zmostkowaniu podłączyć je do obydwu głośników,więc głośniki będą podłączone równolegle.Nie dość ,że rezystancja spadnie do dwóch ohmów,to jeszcze podłączysz do tego też równolegle tubę.co dodatkowo zmniejszy impedancje.Obawiam się,że to w praktyce w ogóle nie wypali,Poniżej 2 ohmów, to impedancja zbliżona zwarciowej,
Nie :!: Wzmacniacz mam dwu kanałowy i chce(tak jak jest w instrukcji przedstawione) je zmostkować i ten jeden uzyskany kanał mono :arrow: podłączyć do tuby-głośniki tylne będą szły osobno z kostki a kable do wzmaka z wyjsc na tube :arrow: też to mnie nie martwi-to jest luzik :!:
Mnie tylko zastanawia czy bez wzmaka da się zmostkować dla tuby(mono) ale żeby przy okazji tylne głośniki były dalej stereo
o tak:

Po prostu z jednego głośnika "+" a z drugiego "-" i do tubki :!:
http://www.fordprobe.pl/upload/goget.php/schemat.bmp
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

Mozesz swobodnie tak zrobic jak "narysowales" :lol: :lol:
Ale w takim podlaczeniu zmniejsza ci sie rezystancja bezposrednio na radyju.
Przy takim podlaczeniu zadziala to i na krotka mete mozesz sobie tak jezdzic.

Wzmacniacz jednak jest wskazany i podlacz przez niego tube a glosniki normalnie po kostkach (tak jak mowisz).
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

Kiedyś zostanę malarzem klasy Picassa lub Kossaka :lol: :lol:
Ale przyznasz że piękny rysunek :?: :!: :roll: :oops: Prawda... :?: :cry:
Jeszcze raz dzieki Cooly :!: Jak chcesz to moge Ci coś narysować :!: :lol: :wink:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Gość

Post autor: Gość »

Jessssu plisssssss nieeeeeeeeeeee :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Awatar użytkownika
Michał
Posty: 243
Rejestracja: 2004-06-24 23:40
Samochód: brak
Lokalizacja: Rawicz

Post autor: Michał »

Mostkowanie może doprowadzić do śmierci wzmacniacza w radiu. Jak podłączysz 2 głośniki 4 ohm równolegle to masz prawie 2 ohm, a to niedługo zwarcie. Dłóższe głośne granie może spalić końcówkę mocy w radyjku.

Strober, jak podłączysz tak, jak narysowałeś, to będzie grać, ale efektu nie będzie żadnego.

Strober, dlatego montujesz tubę, aby przenosiła ona tylko niskie częstotliwości (bardzo niskie od ok. 30Hz do ok. 300Hz)

Jeżeli podasz takie pasmo na głośniki średniotonowe z odpowiednią mocą (taką samą jak na tubę- w/g rysunku), to membramy od śr.tonów masz w strzępach.

Przynajmniej załóż zwrotnice aby odpowiednie częstotliwości powędrowały do odpowiedniego głośnika.

Mażeniem jest aby każdy głośnik miał osobny wzmacniacz, tak jak ja mam, wtedy nie montujesz zwrotnicy, ale to temat rzeka.

Napisz, co planujesz, jaki efekt i z czego zamieżasz osiągnąć, to pomogę Ci jak mogę. Temat znam.
Narazie Proba nie ma...

Toyota Varina E '93 1,6 GLX (glx=wypasik)

SC 1.1 Van '03
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

Ile Watt ma orginalny wzmacniacz Probowy?
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Awatar użytkownika
MiH
Posty: 1894
Rejestracja: 2003-04-30 23:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: MiH »

strober pisze:...Watt ...
...Disney... :wink: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....

GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
Gość

Post autor: Gość »

Oryginalny wzmacniacz z Proba II gen to okolo 12W na kanal, wiec bida z nyndzom ;)
Awatar użytkownika
AXEL
Posty: 415
Rejestracja: 2003-11-02 14:12
Samochód: brak
Lokalizacja: Narew

Post autor: AXEL »

Strober kolego sympatyczny - z Twego rysunku wynika,że plus tuby podłączasz do plusa(sygnał)lewego głośnika,a minus tej tuby do minusa drugiego.Nie wiem,czy wiesz,ale masa jest tylko jedna i ta sama(zasilanie, wejścia,wyjścia itp.).Przewody minusowe są podawane dla ułatwienia i uproszczenia montażu,ale jeżeli sprawdzisz miernikiem,to wszystkie minusy mają ze sobą przejście,są po prostu połączone na płytce drukowanej.Więc nie ma różnicy,czy podłączysz minus tuby do prawego,czy lewego głośnika,czy nawet minusa akumulatora.W takim wypadku podłączasz tubę tylko do jednego głośnika,do tego do którego podłączysz sygnał(+,+),no i automatycznie obciążasz ten jeden kanał,bo tak jak pisałem na tym kanale spadnie impedancja.
Mostkowanie w mono polega na łączeniu plusów z plusami,a minusów z minusami,w ten sposób moc się sumuje,lecz nie da się osiągnąć 2x35 stereo i 70 mono z jednego wzmacniacza.albo rybki,albo akwarium :wink: .
2.2 GT I '92 BLACK METALIC
I am a baaad boy!
Gość

Post autor: Gość »

strober pisze:Kiedyś zostanę malarzem klasy Picassa lub Kossaka :lol: :lol:
Ale przyznasz że piękny rysunek :?: :!: :roll: :oops: Prawda... :?: :cry:
Jeszcze raz dzieki Cooly :!: Jak chcesz to moge Ci coś narysować :!: :lol: :wink:
picassssso ja poprosze o autograf na nastepnym spociku :1111_worthy:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Car audio”