Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II gen

Tematy powracające jak bumerang.
Awatar użytkownika
2Ya
Posty: 979
Rejestracja: 2007-05-06 21:28
Samochód: >>GT<<
Lokalizacja: Aloha Hawaii
Kontakt:

Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II gen

Post autor: 2Ya »

KRÓTKI PORADNIK JAK USTAWIC CZUJNIK POŁOŻENIA PRZEPUSTNICY (TPS)
(OPRACOWANY WG.KONSULTACJI Z INDI'M)


1) Zwora do trybu serwisowego.

2) Pod króciec śruby na przepustnicy.

wkładasz szczelinomierz - tej ,która jest przy ślimaku,od linki gazu.

3) Zapłon na ON,wiatraki na chłodnicy nie powinny sie włączać.

4) W tym momencie wkładasz listek 0,5 i luzujesz śruby od TPS'a.

5) Ustawiasz tak TPS'a że przy włożonym listku 0,5 włącza się wiatrak i lekko cofasz TPS'a.

6) Musisz wyczuć pozycje gdzie przy lekkim cofnięciu, wyłączą się wiatraki.

7) Lekko dokręcasz TPS'a,po wyjęciu listka 0,5 wiatraki mają nie chodzić.

8 ) Teraz bierzesz listek 0,2 - wkładasz pod króciec i wiatraki mają nie chodzić w tym momencie.

9) A jak włożysz listek 0,5 mają się załączyć.

10) To jest kwestia wyczucia ,położenia kiedy się załączą wiatraki - powyżej 0,5 listka szczelinomierza mają chodzić ,poniżej nie.

11) Po wyjęciu szczelinomierza przestają chodzić wiatraki, wsuwasz listek 0,2 i wiatrak nadal nie powinien się

załączyć, dla sprawdzenia czy jest odpowiednia pozycja TPS'a ponownie wsuwasz listek 0,5mm i wiatrak ma chodzić.

12) (Nie pamiętam dokładnie ale punkt zapięcia wiatraków odpowiada około 0,61-0,64 V)
Awatar użytkownika
derek
Posty: 345
Rejestracja: 2008-02-03 13:12
Samochód: Probe 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=14135
Lokalizacja: Tarnów (Małopolska)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II gen

Post autor: derek »

2Ya pisze:KRÓTKI PORADNIK JAK USTAWIC CZUJNIK POŁOŻENIA PRZEPUSTNICY (TPS)
1) Zwora do trybu serwisowego.
2) Pod króciec śruby na przepustnicy.
wkładasz szczelinomierz - tej ,która jest przy ślimaku,od linki gazu.
Pod którą śrube na przepustnicy w silniku 2.0 mam wlożyć ten szczelinomierz, na fotce wskazalem 4 różne śruby (widok z góry) , może ktoś mnie oświecic? Śruba nr 4 jest z boku i nie widac jej na fotce, jesli to o nią chodzi to z której strony bo coś nie kumam tej procedury.
tps.JPG
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II gen

Post autor: Sam »

o ile się nie mylę to pod śrubę nr 3 - poznasz ją po tym że dochodzi do niej kabel i na końcu tej śrubki jest mały guziczek ;P który zgodnie z opisem powyżej będzie w trybie diagnostycznym załączał ci wentylator
Awatar użytkownika
Lapeno
Posty: 164
Rejestracja: 2009-03-23 20:55
Samochód: 2zero - v16ka + el_pegie
Galeria: viewtopic.php?t=15929
Lokalizacja: Łódź i okolice

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II gen

Post autor: Lapeno »

zapewne są tacy którzy rozumieją o co kamon ale dla mnie jest kilka niejsanych tutaj kwesti proszę o sprostowanie
THX
2Ya pisze:KRÓTKI PORADNIK JAK USTAWIC CZUJNIK POŁOŻENIA PRZEPUSTNICY (TPS)
(OPRACOWANY WG.KONSULTACJI Z INDI'M)


1) Zwora do trybu serwisowego.
- jak się ustawia ten tryb ???

2) Pod króciec śruby na przepustnicy.
- co to znaczy "pod króciec śróby"

wkładasz szczelinomierz - tej ,która jest przy ślimaku,od linki gazu.
- chodzi ci o te śrube numer 3 na fotce tak ???

3) Zapłon na ON,wiatraki na chłodnicy nie powinny sie włączać.

4) W tym momencie wkładasz listek 0,5 i luzujesz śruby od TPS'a.
- listek gdzie wkładam pod śubę? a luzuje śruby czyli które konkretnie dwie trzy cztery ????

5) Ustawiasz tak TPS'a że przy włożonym listku 0,5 włącza się wiatrak i lekko cofasz TPS'a.

6) Musisz wyczuć pozycje gdzie przy lekkim cofnięciu, wyłączą się wiatraki.

7) Lekko dokręcasz TPS'a,po wyjęciu listka 0,5 wiatraki mają nie chodzić.
- raz już cofnołem KROK 5) zatem poluzowac jeszcze???

8 ) Teraz bierzesz listek 0,2 - wkładasz pod króciec i wiatraki mają nie chodzić w tym momencie.
- co to jest ten "króciec" ??

9) A jak włożysz listek 0,5 mają się załączyć.

10) To jest kwestia wyczucia ,położenia kiedy się załączą wiatraki - powyżej 0,5 listka szczelinomierza mają chodzić ,poniżej nie.

11) Po wyjęciu szczelinomierza przestają chodzić wiatraki, wsuwasz listek 0,2 i wiatrak nadal nie powinien się

załączyć, dla sprawdzenia czy jest odpowiednia pozycja TPS'a ponownie wsuwasz listek 0,5mm i wiatrak ma chodzić.

12) (Nie pamiętam dokładnie ale punkt zapięcia wiatraków odpowiada około 0,61-0,64 V)
dzięki z góry za wyjaśnienia pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
busiu
Posty: 19
Rejestracja: 2010-03-02 18:14
Samochód: PROBE 2 97' 2,0 wer.euro
Lokalizacja: Wp

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: busiu »

-- oryginalny post 2010-03-06 09:53 --

1 zwierasz w kostce diagnosis styki ten i gnd
2 końcówka śróbki
3 tak
3listek wkładasz tam gdzie ślimak od linki się opiera ,luzujesz tps czyli mała czarna kostka na dwie śróbki z możliwością przekręcenia jej w lewo lub w prawo
7 musisz tak ustawić aby po włączeniu zapłonu w trybie diagnostycznym wentylatory nie załączały się, a po dodaniu lekko gazu czyli (ślimaka z linką) wentylatory załączyły sie
8 czytaj
#-o :) pozdro

-- dodano 2010-03-06 10:06 --

patrz strefa zrzutu :wink:
Awatar użytkownika
Lapeno
Posty: 164
Rejestracja: 2009-03-23 20:55
Samochód: 2zero - v16ka + el_pegie
Galeria: viewtopic.php?t=15929
Lokalizacja: Łódź i okolice

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II gen

Post autor: Lapeno »

Haynes pisze...

Chapter 6-8
(...)
4 The throttle position sensor on 1993
four-cylinder engines is a permanent part of
the throttle body and can't be adjusted if it's
out of range (the entire throttle body must be
replaced). The TPS on all other engines can
be adjusted. If the readings are incorrect, try
adjusting the TPS. If that doesn't help,
replace the TPS.

Chyba nie w każdym można więc regulowac a ja mam wersje 93/94 #-o
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

dziś próbowałem ustawić ten TPS nie tylko po to aby obroty ustawic ale tez żeby sprawdzić czy w tym trybie mi wentylatory beda dzialac i lipa
stacyjka na ON dalem w tryb diagnostyczny poluzowałem tps i ślimaczka ruszałem we szystkie strony tps'a w wtym czasie kombinowałem linka gazu i nic
coś tylko tykało jakby jakis czujnik dzwiek szedł jakby z pomiędzy głowic ....taki pojedynczy klik
co jest z tymi wentylatorami ? czemu ich nic nie chce opalić ? na krótko do aku dzialaja normalnie
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Sam »

a czy wentylatory ci w ogolę działają jak się samochód nagrzeje ? Poszukaj przekaźnika od wentylatora bo może jest zalany albo spalony - a zbliża się lato i możesz przygrzać. Co do tego pykania to tak ma być z tego co pamiętam też mi pykało przy ruszaniu przepustnicą w trybie diagnostycznym - (o ile się nie mylę to któryś solenoid pyka) Nie wiem dokładnie jak jest w 2.5 ale ale chyba powinieneś mieć ter potencjometr (ślimaczka) i taki guziczek oznaczony 3 na zdjęciu kilka postów wyżej. i to jak jego się puszcza ma załączyć się wentylator na wciśniętym ma nie chodzić . Ale nie jestem pewien czy w wszystkich rocznikach w 2.5 tak było bo tam się sporo zmieniało w tych silnikach z tego co czytałem. Pozdro mam nadzieje ze coś pomogłem ;
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

no właśnie w tym rzecz że jeszcze ani razu się nie uruchomiły ?! o co tu biega ? co nimi steruje ? przekaznika od wentylatora ? gdzie on jest ? jak wygląda ?
zależy mi bardziej na uruchomieniu tych wentylatorów niż na tych obrotach bo dwa razy juz mi temp poszła powyżej NORMAL i nic sie nie wlaczyło na szczeście po chwili ruszyłem i juz się schłodził samoczynnie .Cały czas trzyma na R ale własnie 2 razy w korku poszło mi wyżej a z pod maski cisza :P
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Sam »

nie wiem jak masz w 2.5 - bo tam są dwa wentylatory :P w 2.0 jest jeden ale przekaźnik w 2.0 jest w rogu zawrtym miedzy podszybiem a lewym błotnikiem tam są dwa przekaźniki w gumach - często się tam woda leje. Sprawdź na początek bezpiecznik od wentylatora tu jest opis http://ford-probe.net/index.php?option= ... &Itemid=42
potem dobież się do przekaźnika i czujnika temperatury (ale z czujnikiem to nie wiem jak jest - wydaje mi się że do wentylatora jest ten sam czujnik co do temperatury i komputer steruje wentylatorem ale nie jestem pewny i nie będę tu się wymądrzał, jeśli tak jest to jeśli ci temp pokazuje to raczej czujnik dobry a stycznik padał.)Tak więc problem z ustawianiem tps sugeruje dodatkowo że to przekaźnik. Rozbierz go zaglądnij do niego i wymień jeśli trzeba.
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

no widziałem jakies dwa przekażniki pomiedzy chłodnica a zderzakiem a takim gumowym kondonie to chyba beda one tylko nie wiem czy one tez sa ospowiedzialne za zalaczenie wentylatorów ? do bezpieczników dzis patrzyłeme niby wszystko gra
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Sam »

chodzi o przekaźniki koło silniczka od wycieraczek - w 2.0 tam na pewno jest od wentylatora tam się leje sporo wody mogło go zalać tam zajżyj jest na wierzchu chyba trzeba jedna śrubę odkręcić żeby go wyjąć
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

kurde dzis z ciekowosci tam popatrzylem przez pare sekund do tego rogu co mówisz jest silniczek od wycieraczek ale nic oprócz niego tylko jakis kabel;ek uciety sobie fruwa tam i jakis uchwyt taki na jedna srubke ale na nim nic nie ma :P
ale pasztet
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Sam »

Według danych zamieszczonych na Probe.net linki poniżej w tym miejscu znajdować się powinny dwa przekaźniki:
low speed blower motor relay - przekaźnik niskich prędkości silnika dmuchawy http://ford-probe.net/images/stories/El ... ne25-1.gif high speed cooling fan relay - przeka ... łodzącego http://ford-probe.net/images/stories/El ... ne25-2.gif

Nie wiem tylko czy miejsce tego przekaźnika nie zależało od wersji - ale skoro masz tam kabel dobrze było by go sprawdzić. Na pewno jeśli jest to przekaźnik od wentylatora muszą iść dwa dość grube przewody i dwa cieńsze sterujące - Raczej żadnych udziwnień - najprostszy zwierny przekaźnik na ok 30A zobacz co tam masz za kable możesz zapisać kolory ja sprawdzę u siebie jak to jest podłączone i czymś to zastąpisz :)
Pozdro
ps piszmy może na priv bo to wątek o tps-ach :) żeby nikt nie plumkał ;p
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

tak czy inaczej ktoś temat przeniesie albo co gorsza zamknie :P
zrobiłem foto zeby było widać o co biega
100_0898.JPG
100_0900.JPG
100_0872.JPG
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Sam »

jutro zajrzę do siebie i ci powiem co z tym zrobić;) z góry wydaje mi się że brązowe to masowe są ;) ale przyjże się i ci dam znać.

A tak w ogóle zakładałeś ten gaz czy takiego kupiłeś ;D bo zastanawia mnie kto zakłada do takiego silnika pierwszą generacje gazu :P widziałem różne kombinacje ;] ale coś takiego widzę pierwszy raz ;P (tyczy się to miksera wbudowanego w filtr powierza ) dużo to pali ?
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

takiego kupiłem :P gaz to jedyna rzecz z która nie mam zadnych problemów nic nie strzela nie bucha nie szarpie .
W cyklu mieszanym pali 13-14 L
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Robert »

Mój kolega w dni robocze pali ponad 10 dziennie, ale w wolne, gdy się nie stresuje pracą, dużo mniej...
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

Dla Ciebie moze to i zabawne dla mnie nie bardzo :P
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Robert »

Zastanawiałem się, dokąd można zajść w tym wątku Waszą metodą odległych skojarzeń: dd regulacji czyjnika położenia przepustnicy, przez sterowanie wentylatorami, generację gazu, spalanie, ...
moti21 pisze:Dla Ciebie moze to i zabawne dla mnie nie bardzo :P
Ależ proszę: :arrow: http://fordprobe.pl/forum/viewtopic.php?t=8321 - chyba, że życzysz sobie, aby ten wątek rozwinąć również w tamtym kierunku, skoro poruszyliście (poruszyliśmy) w nim już tyle różnych zagadnień.
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

" nie uważasz,ze polskim chłopakom przydałoby się troche wiecej luzu ?"

temat tez dotyczy posrednio wentylatorów wiec nie czepiaj sie az tak
przepraszam,ze zyje :P
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Robert »

Pośrednio prawie każdy temat dotyczy wszystkiego - ten bezpośrednio zatacza coraz większe kręgi.

moti21 pisze:przepraszam,ze zyje :P
Skoro uważasz to za powód do wstydu, to proszę! :P
Awatar użytkownika
Przemek-83
Posty: 203
Rejestracja: 2009-12-01 17:38
Samochód: B5 "00 1.8 20V
Galeria: viewtopic.php?t=16910
Lokalizacja: bombaj :)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Przemek-83 »

luz :)
Awatar użytkownika
derek
Posty: 345
Rejestracja: 2008-02-03 13:12
Samochód: Probe 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=14135
Lokalizacja: Tarnów (Małopolska)

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: derek »

http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopi ... &hilit=tps
ładna fotorelacja tej procedury dla silnika V6

a w silnikach FS sie tak nie reguluje bo (cytuje z forum Mazdy) :
" w FS szczelinomierzem cięzko coś zdziałać, bo zamiast śruby odbojnikowej jest mikrostyk i to on jest odpowiedzialny za włączenie wentylatora w trybie diagnostycznym. Jeśli przepustnica jest zamknięta odbojnik na tym ślimaku naciska na ten czujnik i wentylator nie działa, jeśli otworzysz przepustnice czujnik się rozwiera i wtedy załancza się wentylator, tak że wsadzanie tam szczelinomierza nie ma sensu"
ten mikrostyk to taki czerwony ruchomy guziczek na śrubie odbojnikowej, ja go mam i dlatego regulacja szczelinomierzem wydawala mi sie bez sensu

"trzeba się wpiąć w środkowy przewód [czujnika TPS] woltomierzem [użyj igły do szycia aby się wkłuć]
woltomierz podłączamy do tej igły oraz do masy
mierzymy jakie jest napięcie
jak mamy nie dobre regulujemy za pomocą czujnika TPS
0,3-0.7 to jest ok. tak jest w manualu, u mnie jest ok 0.52v na zamkniętej.
Na całkowicie otwartej powinno być od 3,4-5,3v"
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Jak ustawić TPS (czujnik położenia przepustnicy) w II ge

Post autor: Sam »

dokładnie tak jak mówisz - dodam że ja miałem ustawione na 0,7 i się cyrki działy ustawiłem na 0,4 i ładnie chodzi. Z tym guziczkiem też jest jazda bo trzeba go ustawić tak żeby nawet przy lekkim odchyleniu przepustnicy załączał się wentylator, a jednocześnie żeby po naciśnieciu gazu i powrocie go wyłączał. Metodą prób i błędów ustawiłem i działa do dziś ;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „F.A.Q.”