Wpływ wiekszej felgi i szerszej opony na osiągi samochodu
- Witek.w-wa
- Posty: 272
- Rejestracja: 2003-12-09 13:58
- Samochód: brak
- Lokalizacja: Warszawa
Wpływ wiekszej felgi i szerszej opony na osiągi samochodu
(...)
Wiadomo wieksza felga to wiekszy ciezar to proste
Ale jak sie ma szerokosc opony do osiagow samochodu i jego zachowania w zaleznosci od jej szerokosci. ?
Do jakiego momentu poszerzanie opony ma sens ?, od kiedy za szeroka opona zle wplywa na wlasciwosci trakcyjne i moc, i na odwrot
czy sa na to moze jakies ciekawe wzory matematyczne lub jakis fajny artykuł.
Ciekawy temat, dlatego wydzieliłem.
Wiadomo wieksza felga to wiekszy ciezar to proste
Ale jak sie ma szerokosc opony do osiagow samochodu i jego zachowania w zaleznosci od jej szerokosci. ?
Do jakiego momentu poszerzanie opony ma sens ?, od kiedy za szeroka opona zle wplywa na wlasciwosci trakcyjne i moc, i na odwrot
czy sa na to moze jakies ciekawe wzory matematyczne lub jakis fajny artykuł.
Ciekawy temat, dlatego wydzieliłem.
2.2L, 89 LX (253A)USA automat,digital,
trip computer, welur -regatta blue-
trip computer, welur -regatta blue-
- Tomasz S
- Posty: 1692
- Rejestracja: 2004-11-25 18:21
- Galeria: viewtopic.php?t=5611
- Lokalizacja: Łódź
- ZENiTH
- Posty: 1356
- Rejestracja: 2005-10-17 17:59
- Galeria: viewtopic.php?t=6493
- Lokalizacja: Kraków
Z wiedzy i doświadczenia wiem że da się to zmierzyć niestety najlepiej na oko i wyczucie pojazdu. Sama szerokość to nie wszystko, ważny jest też profil bieżnika oraz mieszanka z której została wykonana opona. Nie pamiętam dokładnie ale był taki umowny przedział stosunku mocy do szerokości koła. I tak autko z silnikiem o mocy do 200KM powinno bez problemy sprawować się na gumach do szerokości 225, przy momentach wyższych niż 280Nm do szerokości 235. Opony szersze powyżej 235 to już do autek o dużo większych mocach. Co do felg to z tym też nie należy przesadzać, wiadomo im niższa opona tym lepsza przyczepność ale i komfort jazdy mniejszy. Wiadomo sprawa tutaj też jest dyskusyjna bo to nie zawsze jest reguła. Najważniejszą rzeczą jest to aby felga już w fazie produkcyjnej miała prawie idealne wyważenie. Wtedy można zakładać duże felgi i nie bać się o większy ciężar. Tak czy siak tego rodzaju zabiegi opierają się przede wszystkim na testach. Po prostu zawieszenie w każdym autku jest inne. Środek ciężkości też jest w różnych miejscach dołączając do tego współczynnik oporu powietrza i całą resztę. Testy, testy i jeszcze raz testy. Proponuję aby użytkownicy naszych probków posiadający dużo większe ogumienie wypowiedzieli się jak im się teraz jeździ a jak wcześniej na serii.
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
- Drzymek
- Posty: 4382
- Rejestracja: 2004-12-30 20:21
- Samochód: Probe GT 92
- Galeria: viewtopic.php?t=5501
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Sqad
- Posty: 4078
- Rejestracja: 2005-08-11 15:35
- Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
- Galeria: viewtopic.php?t=6231
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- ZENiTH
- Posty: 1356
- Rejestracja: 2005-10-17 17:59
- Galeria: viewtopic.php?t=6493
- Lokalizacja: Kraków
jakoś na 205 jeżdżę i nie ma problemówSqad pisze:W pierwszej generacji to opony powinny być 225 bo na 205 to nie da się jeździć.
Co do oporów toczenia to druga generacja na seryjnych felach ma 80 koni oporów toczenia
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
- Lisiu
- Klubowicz
- Posty: 3614
- Rejestracja: 2005-04-05 17:40
- Samochód: Corvette C4 LT1
- Galeria: viewtopic.php?t=6117
- Lokalizacja: Sieraków
na 205 przy szybkim starcie czasami traci przyczepność i mieli kołamizenith839 pisze:jakoś na 205 jeżdżę i nie ma problemówSqad pisze:W pierwszej generacji to opony powinny być 225 bo na 205 to nie da się jeździć.
Co do oporów toczenia to druga generacja na seryjnych felach ma 80 koni oporów toczenia
EX:Probe 2.2 GT red perla
EX: Firebird 3.1 white
EX: W140 Coupe 6.0 black/red perla
Jest: Trans AM 5.0 black w trakcie odbudowy...
EX: Firebird 3.1 white
EX: W140 Coupe 6.0 black/red perla
Jest: Trans AM 5.0 black w trakcie odbudowy...
- mika_vixen
- Posty: 140
- Rejestracja: 2005-11-18 18:58
- Samochód: brak
- Lokalizacja: Strzyżów
- Drzymek
- Posty: 4382
- Rejestracja: 2004-12-30 20:21
- Samochód: Probe GT 92
- Galeria: viewtopic.php?t=5501
- Lokalizacja: Nowy Sącz
- Sqad
- Posty: 4078
- Rejestracja: 2005-08-11 15:35
- Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
- Galeria: viewtopic.php?t=6231
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- SieMA
- Posty: 663
- Rejestracja: 2005-05-31 15:27
- Galeria: viewtopic.php?t=5617
- Lokalizacja: Bartoszyce
o kurcza..to mi klina zabiliście z tym spalaniem:P teraz to sie Probem wogóle nie ruszę. Mam zakupione oponki 255/40/17 na tył oraz 235/45/17 przód.. ehh
PROBE I-st gen. black 2.2 Turbo 92` 110k km
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)
- Sqad
- Posty: 4078
- Rejestracja: 2005-08-11 15:35
- Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
- Galeria: viewtopic.php?t=6231
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Drzymek
- Posty: 4382
- Rejestracja: 2004-12-30 20:21
- Samochód: Probe GT 92
- Galeria: viewtopic.php?t=5501
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Siema, 235 już tam wogóle nie ma miejsca (nie wiem jak Cynki jeździ swoją strzałą), a co dopiero 255!!!SieMA pisze:o kurcza..to mi klina zabiliście z tym spalaniem:P teraz to sie Probem wogóle nie ruszę. Mam zakupione oponki 255/40/17 na tył oraz 235/45/17 przód.. ehh
Przy takich oponach strasznie spadną Ci osiągi i wzrośnie zużycie paliwa
BEAUTY...POWER...SOUL...
- strober
- Posty: 1338
- Rejestracja: 2003-01-30 13:09
- Samochód: none
- Galeria: viewtopic.php?t=7957
- Lokalizacja: Kraków
- SieMA
- Posty: 663
- Rejestracja: 2005-05-31 15:27
- Galeria: viewtopic.php?t=5617
- Lokalizacja: Bartoszyce
- strober
- Posty: 1338
- Rejestracja: 2003-01-30 13:09
- Samochód: none
- Galeria: viewtopic.php?t=7957
- Lokalizacja: Kraków
Im szersza opona, tym większa powierzchnia przylegania do podłoża. Ma to wpływ na przyczepność, czyli hamowanie, zakręty, przyśpieszenie. Ale nie ma nic za darmo, większa przyczepność to większe opory ruchu. Czyli większe zużycie paliwa i niższa prędkość maksymalna przy jeździe na wprost. Optimum zależy od oczekiwań. Na zimę raczej węższe opony, mniejsza powierzchnia powoduje że głębiej " wcinają" się w śnieg, przez co lepiej trzymają się drogi. Najszersze opony nie są na nasze drogi, my i tak nie mamy gładkich autostrad. Najszersze koła posiada walec drogowy, a jego osiągi nie rekomendują takiej aberacji w poszerzaniu ogumienia. Z drugiej strony, wozy sportowe z początku ubiegłego wieku miały bardzo wąskie koła typu "żyletki", chodziło o zmiejszenie oporów tocznych.
Wybór należy do Ciebie...
Wybór należy do Ciebie...
Black Probe 2.5v6 93r. TURBO Powered by
- darel
- Posty: 663
- Rejestracja: 2004-11-11 19:25
- Samochód: Probe II 2.5V6 1993, AUDI A6 C7 3.0 TDI 2016
- Galeria: viewtopic.php?t=5509
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Hmm... trochę dziwnie bo zawsze wydawało mi się, że lepiej mieć szersze gumy na osi, która napędza a nie odwrotnie No chyba, że chodzi o coś innegoSieMA pisze:o kurcza..to mi klina zabiliście z tym spalaniem:P teraz to sie Probem wogóle nie ruszę. Mam zakupione oponki 255/40/17 na tył oraz 235/45/17 przód.. ehh
Probe II GT 2.5 V6
Audi A6 C7 3.0 TDI
Audi A6 C7 3.0 TDI
- P.I.M.P.O.
- Posty: 928
- Rejestracja: 2004-09-20 20:55
- Samochód: brak
- Lokalizacja: Wrocław
im mniejsza średnica całego koła czyli mniejsza felga i niższy profil tym lepsze przyspieszenie. co do szerokości to nie może być za mała bo zamiast ruszyć zatopimy się w asfalt
wiem że są na to jakieś wzroy ale nie potrafię powiedzieć nawet gdzie ich szukać
pozdro
wiem że są na to jakieś wzroy ale nie potrafię powiedzieć nawet gdzie ich szukać
pozdro
dwa i pół fał sześć, dziewięćdziesiąty trzeci rok
- Sqad
- Posty: 4078
- Rejestracja: 2005-08-11 15:35
- Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
- Galeria: viewtopic.php?t=6231
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Tu chodzi o stajla.darel pisze: Hmm... trochę dziwnie bo zawsze wydawało mi się, że lepiej mieć szersze gumy na osi, która napędza a nie odwrotnie No chyba, że chodzi o coś innego
W ten sposób skracamy przełożenia skrzyni biegów i to na prawdę skutkuje i daje efekty, skutkiem ubocznym jest niższa prędkość maksymalna, oraz dość duże przerwy między nadkolem a oponą poprostu śmiesznie to wygląda.pimpo pisze:im mniejsza średnica całego koła czyli mniejsza felga i niższy profil tym lepsze przyspieszenie.
- P.I.M.P.O.
- Posty: 928
- Rejestracja: 2004-09-20 20:55
- Samochód: brak
- Lokalizacja: Wrocław
ale przecież chyba nikt z nas nie jeździ z maksymalną prędkością za często a jeśli już nawet to czy to jest 240 czy 200 to już i tak za szybko za to wiem że przyspieszenie o wiele częściej się przydaje
co do walorów optycznych - fakt nieciekawie wyglądają takie małe kółeczka ace cóż...
pozdro
co do walorów optycznych - fakt nieciekawie wyglądają takie małe kółeczka ace cóż...
pozdro
dwa i pół fał sześć, dziewięćdziesiąty trzeci rok
- Sqad
- Posty: 4078
- Rejestracja: 2005-08-11 15:35
- Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
- Galeria: viewtopic.php?t=6231
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- P.I.M.P.O.
- Posty: 928
- Rejestracja: 2004-09-20 20:55
- Samochód: brak
- Lokalizacja: Wrocław
- SieMA
- Posty: 663
- Rejestracja: 2005-05-31 15:27
- Galeria: viewtopic.php?t=5617
- Lokalizacja: Bartoszyce
dokładnie:)Sqad pisze:Tu chodzi o stajla.darel pisze: Hmm... trochę dziwnie bo zawsze wydawało mi się, że lepiej mieć szersze gumy na osi, która napędza a nie odwrotnie No chyba, że chodzi o coś innego
PROBE I-st gen. black 2.2 Turbo 92` 110k km
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)