Wpływ wiekszej felgi i szerszej opony na osiągi samochodu

Tematy powracające jak bumerang.
Awatar użytkownika
Witek.w-wa
Posty: 272
Rejestracja: 2003-12-09 13:58
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Wpływ wiekszej felgi i szerszej opony na osiągi samochodu

Post autor: Witek.w-wa »

(...)
Wiadomo wieksza felga to wiekszy ciezar to proste
Ale jak sie ma szerokosc opony do osiagow samochodu i jego zachowania w zaleznosci od jej szerokosci. ?
Do jakiego momentu poszerzanie opony ma sens ?, od kiedy za szeroka opona zle wplywa na wlasciwosci trakcyjne i moc, i na odwrot
czy sa na to moze jakies ciekawe wzory matematyczne lub jakis fajny artykuł.

Ciekawy temat, dlatego wydzieliłem.
2.2L, 89 LX (253A)USA automat,digital,
trip computer, welur -regatta blue- 8)
Awatar użytkownika
Tomasz S
Posty: 1692
Rejestracja: 2004-11-25 18:21
Galeria: viewtopic.php?t=5611
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Tomasz S »

Temat bardzo ciekawy ! Warto też przy tej okazji podjąć zagadnienie uformowania samego bieżnika - co też zapewne jest istotnym elementem tej układanki

Nara
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

Z wiedzy i doświadczenia wiem że da się to zmierzyć niestety najlepiej na oko i wyczucie pojazdu. Sama szerokość to nie wszystko, ważny jest też profil bieżnika oraz mieszanka z której została wykonana opona. Nie pamiętam dokładnie ale był taki umowny przedział stosunku mocy do szerokości koła. I tak autko z silnikiem o mocy do 200KM powinno bez problemy sprawować się na gumach do szerokości 225, przy momentach wyższych niż 280Nm do szerokości 235. Opony szersze powyżej 235 to już do autek o dużo większych mocach. Co do felg to z tym też nie należy przesadzać, wiadomo im niższa opona tym lepsza przyczepność ale i komfort jazdy mniejszy. Wiadomo sprawa tutaj też jest dyskusyjna bo to nie zawsze jest reguła. Najważniejszą rzeczą jest to aby felga już w fazie produkcyjnej miała prawie idealne wyważenie. Wtedy można zakładać duże felgi i nie bać się o większy ciężar. Tak czy siak tego rodzaju zabiegi opierają się przede wszystkim na testach. Po prostu zawieszenie w każdym autku jest inne. Środek ciężkości też jest w różnych miejscach dołączając do tego współczynnik oporu powietrza i całą resztę. Testy, testy i jeszcze raz testy. Proponuję aby użytkownicy naszych probków posiadający dużo większe ogumienie wypowiedzieli się jak im się teraz jeździ a jak wcześniej na serii.
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

Szersze gumy to większe zużycie paliwa. Już kiedyś o tym chyba pisałem... Sąsiad robił testy w tym nowym Fordzie Scorpio...

Obrazek


...i mówił że między 225 a 195 widzi różnicę w spalaniu w wysokości 1 litra na 100 kilometrów na trasie.
Obrazek
Awatar użytkownika
Drzymek
Posty: 4382
Rejestracja: 2004-12-30 20:21
Samochód: Probe GT 92
Galeria: viewtopic.php?t=5501
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Drzymek »

Szersze gumy, to większe opory toczenia. Większa średnica opony, to większe przełożenie i dłuższe biegi, ale kosztem przyspieszenia. Mnie się wydaje (na podstawie doświadczeń) że do Probe I max szerokość to 235. Przy zwiększonej mocy, zapewnia przyczepność i trakcję.
BEAUTY...POWER...SOUL...
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

W pierwszej generacji to opony powinny być 225 bo na 205 to nie da się jeździć.

Co do oporów toczenia to druga generacja na seryjnych felach ma 80 koni oporów toczenia :shock:
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

Sqad pisze:W pierwszej generacji to opony powinny być 225 bo na 205 to nie da się jeździć.

Co do oporów toczenia to druga generacja na seryjnych felach ma 80 koni oporów toczenia :shock:
jakoś na 205 jeżdżę i nie ma problemów
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
Lisiu
Klubowicz
Posty: 3614
Rejestracja: 2005-04-05 17:40
Samochód: Corvette C4 LT1
Galeria: viewtopic.php?t=6117
Lokalizacja: Sieraków

Post autor: Lisiu »

zenith839 pisze:
Sqad pisze:W pierwszej generacji to opony powinny być 225 bo na 205 to nie da się jeździć.

Co do oporów toczenia to druga generacja na seryjnych felach ma 80 koni oporów toczenia :shock:
jakoś na 205 jeżdżę i nie ma problemów
na 205 przy szybkim starcie czasami traci przyczepność i mieli kołami :?
EX:Probe 2.2 GT red perla
EX: Firebird 3.1 white
EX: W140 Coupe 6.0 black/red perla
Jest: Trans AM 5.0 black w trakcie odbudowy...
Awatar użytkownika
mika_vixen
Posty: 140
Rejestracja: 2005-11-18 18:58
Samochód: brak
Lokalizacja: Strzyżów

Post autor: mika_vixen »

Na 205 niema żadnego startu,bo jeszcze na drugim biegu zamiata kołami.Dopiero 225 coś pomaga,ale i na tej szerokości traci trakcję,przy szybkim starcie.
Awatar użytkownika
Drzymek
Posty: 4382
Rejestracja: 2004-12-30 20:21
Samochód: Probe GT 92
Galeria: viewtopic.php?t=5501
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Drzymek »

Mi na jedynce jak wcisnę gaz do dechy to zrywa, a mam 235 :shock:
BEAUTY...POWER...SOUL...
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

205 przy ruszaniu to jest zero trakcji, oponki nie miałem kiepskie więc to wykluczam, amory też były dobre. 205 to poprsotu za mało, a na wodzie to już w ogóle załamać się można.
Awatar użytkownika
SieMA
Posty: 663
Rejestracja: 2005-05-31 15:27
Galeria: viewtopic.php?t=5617
Lokalizacja: Bartoszyce

Post autor: SieMA »

o kurcza..to mi klina zabiliście z tym spalaniem:P teraz to sie Probem wogóle nie ruszę. Mam zakupione oponki 255/40/17 na tył oraz 235/45/17 przód.. ehh :roll:
PROBE I-st gen. black 2.2 Turbo 92` 110k km
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Życze owocnego dobierania dystansow co by nigdzie nie tarło, z przodem raczej nie będzie problemów ale tył hmmmm, seryjne 205 ciasno siedzi, 245 u cynkacza ma 2mm od mcpersona i 2mm od nadkola ktore jest sklepane.
Awatar użytkownika
Drzymek
Posty: 4382
Rejestracja: 2004-12-30 20:21
Samochód: Probe GT 92
Galeria: viewtopic.php?t=5501
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Drzymek »

SieMA pisze:o kurcza..to mi klina zabiliście z tym spalaniem:P teraz to sie Probem wogóle nie ruszę. Mam zakupione oponki 255/40/17 na tył oraz 235/45/17 przód.. ehh :roll:
Siema, 235 już tam wogóle nie ma miejsca (nie wiem jak Cynki jeździ swoją strzałą), a co dopiero 255!!! :shock:
Przy takich oponach strasznie spadną Ci osiągi i wzrośnie zużycie paliwa :!: :!: :!:
BEAUTY...POWER...SOUL...
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

255-masakra-współczuje...chociaż nie współczuje bo robisz to na własne życzenie :!: :twisted:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Awatar użytkownika
SieMA
Posty: 663
Rejestracja: 2005-05-31 15:27
Galeria: viewtopic.php?t=5617
Lokalizacja: Bartoszyce

Post autor: SieMA »

wiem wiem co robie :twisted: :twisted: :twisted: kupuje je, dlatego że i tak miałem Proba poszerzać,więc spoko.

dodam,że mam sportowe sprężynki weitec :lol:
PROBE I-st gen. black 2.2 Turbo 92` 110k km
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

SieMA pisze:wiem wiem co robie :twisted: :twisted: :twisted: kupuje je, dlatego że i tak miałem Proba poszerzać,więc spoko.
Tylko że do 255 trzeba Twego Probka tak poszerzyć że będzie szerszy niż dłuższy :!: :lol: :lol: :lol: :twisted: :twisted: :twisted:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Awatar użytkownika
Wuax
Posty: 384
Rejestracja: 2005-09-02 19:11
Samochód: brak
Lokalizacja: Marki

Post autor: Wuax »

Im szersza opona, tym większa powierzchnia przylegania do podłoża. Ma to wpływ na przyczepność, czyli hamowanie, zakręty, przyśpieszenie. Ale nie ma nic za darmo, większa przyczepność to większe opory ruchu. Czyli większe zużycie paliwa i niższa prędkość maksymalna przy jeździe na wprost. Optimum zależy od oczekiwań. Na zimę raczej węższe opony, mniejsza powierzchnia powoduje że głębiej " wcinają" się w śnieg, przez co lepiej trzymają się drogi. Najszersze opony nie są na nasze drogi, my i tak nie mamy gładkich autostrad. Najszersze koła posiada walec drogowy, a jego osiągi nie rekomendują takiej aberacji w poszerzaniu ogumienia. Z drugiej strony, wozy sportowe z początku ubiegłego wieku miały bardzo wąskie koła typu "żyletki", chodziło o zmiejszenie oporów tocznych.
Wybór należy do Ciebie...
Black Probe 2.5v6 93r. TURBO Powered by Obrazek
Awatar użytkownika
darel
Posty: 663
Rejestracja: 2004-11-11 19:25
Samochód: Probe II 2.5V6 1993, AUDI A6 C7 3.0 TDI 2016
Galeria: viewtopic.php?t=5509
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: darel »

SieMA pisze:o kurcza..to mi klina zabiliście z tym spalaniem:P teraz to sie Probem wogóle nie ruszę. Mam zakupione oponki 255/40/17 na tył oraz 235/45/17 przód.. ehh :roll:
Hmm... trochę dziwnie bo zawsze wydawało mi się, że lepiej mieć szersze gumy na osi, która napędza a nie odwrotnie :shock: No chyba, że chodzi o coś innego :-s
Probe II GT 2.5 V6
Audi A6 C7 3.0 TDI
Awatar użytkownika
P.I.M.P.O.
Posty: 928
Rejestracja: 2004-09-20 20:55
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: P.I.M.P.O. »

im mniejsza średnica całego koła czyli mniejsza felga i niższy profil tym lepsze przyspieszenie. co do szerokości to nie może być za mała bo zamiast ruszyć zatopimy się w asfalt :)

wiem że są na to jakieś wzroy ale nie potrafię powiedzieć nawet gdzie ich szukać :(

pozdro
dwa i pół fał sześć, dziewięćdziesiąty trzeci rok ;)
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

darel pisze: Hmm... trochę dziwnie bo zawsze wydawało mi się, że lepiej mieć szersze gumy na osi, która napędza a nie odwrotnie :shock: No chyba, że chodzi o coś innego :-s
Tu chodzi o stajla.

pimpo pisze:im mniejsza średnica całego koła czyli mniejsza felga i niższy profil tym lepsze przyspieszenie.
W ten sposób skracamy przełożenia skrzyni biegów i to na prawdę skutkuje i daje efekty, skutkiem ubocznym jest niższa prędkość maksymalna, oraz dość duże przerwy między nadkolem a oponą poprostu śmiesznie to wygląda.
Awatar użytkownika
P.I.M.P.O.
Posty: 928
Rejestracja: 2004-09-20 20:55
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: P.I.M.P.O. »

ale przecież chyba nikt z nas nie jeździ z maksymalną prędkością za często a jeśli już nawet to czy to jest 240 czy 200 to już i tak za szybko ;) za to wiem że przyspieszenie o wiele częściej się przydaje :)

co do walorów optycznych - fakt nieciekawie wyglądają takie małe kółeczka ace cóż...

pozdro
dwa i pół fał sześć, dziewięćdziesiąty trzeci rok ;)
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

pimpo pisze: co do walorów optycznych - fakt nieciekawie wyglądają takie małe kółeczka ace cóż...
Chyba że ktoś ma obniżony samochód to co innego, ja osobiście zawsze bede odradzał.
Awatar użytkownika
P.I.M.P.O.
Posty: 928
Rejestracja: 2004-09-20 20:55
Samochód: brak
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: P.I.M.P.O. »

jeśli fura jest obniżona to nie ma prześwitu na górze ale jest na bokach 8) więc i tak lipnie to wygląda

pozdro
dwa i pół fał sześć, dziewięćdziesiąty trzeci rok ;)
Awatar użytkownika
SieMA
Posty: 663
Rejestracja: 2005-05-31 15:27
Galeria: viewtopic.php?t=5617
Lokalizacja: Bartoszyce

Post autor: SieMA »

Sqad pisze:
darel pisze: Hmm... trochę dziwnie bo zawsze wydawało mi się, że lepiej mieć szersze gumy na osi, która napędza a nie odwrotnie :shock: No chyba, że chodzi o coś innego :-s
Tu chodzi o stajla.
dokładnie:)
PROBE I-st gen. black 2.2 Turbo 92` 110k km
-był
Opel GT 1972'
-jest
i po drodze: Escort RS2000 4x4, Focus ST
-po latach powrót: Czerwone 2.2 GT + Sierra xr4x4 2.9v6 (do zabawy)
ODPOWIEDZ

Wróć do „F.A.Q.”