Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: Kocureq »

Witam,

Od dłuższego czasu mam pływający wskaźnik temperatury. Zeby bylo jasne: II gen, 2.5 v6 1997.

Jak to działa:

Zapalam silnik, rozgrzeje sie, wskazowka dochodzi do polowy napisu NORMAL, miedzy R i M. Tak sobie stoi przez kilka kilometrow jazdy (zaleznie od stylu jazdy i temperatury na zewnatrz).

Nastepnie podskakuje troszke wyzej (prawie zakrywa M) - nauczylem sie zauwazac ten moment :) Potem gdy jade to powoli rosnie (chyba ze jade szybko i sie chlodzi powietrzem) i dochodzi az do L, jesli go cisne to jakis 1mm powyzej. Wtedy wlacza sie wentylator (slychac nawet przy wlaczonym radiu :) i jak stoi to po 5-10 s, jak jade to do 20s spada do poziomu pomiedzy R a M.

AFAIK wentylator na chlodnicy ma 2 biegi, czy slychac obydwa jak sie wlaczaja (dosc glosno), czy tylko jak sie zalacza drugi?

Nie jest to wina uszczelek pod glowicami ani termostatu :)

Czy to oznacza ze wentylator mi sie wlacza dopiero jak osiagne poziom "L" - czyli za pozno? Gdy wentylator smiga to ladnie sie wychladza i opada, po czym znowu zaczyna rosnac. Podczas dluzszej jazdy mam wiec plywajacy w te i we wte wskaznik.

Jak stoje na luzie to moge deptac silnik ile chce, temperatura stoi. Sprawdzalem :) Dopiero na obciazeniu rosnie.

Jakis pomysl?
Awatar użytkownika
Roswell
Posty: 441
Rejestracja: 2006-09-01 11:12
Galeria: viewtopic.php?t=9688
Lokalizacja: Ustroń

Post autor: Roswell »

A może pompa wody już nie wyrabia i dopiero jak masz wyższe obroty to szybciej woda po układzie leci i lepiej ochładza silnik.
Zawsze możesz spróbować dać inny czujnik temp. który będzie szybciej włączał wentylator(chyba np. sierra, polonez). Ale to tylko takie moje głupie pomysły :P
Mi na szczęście nigdy nie chce iść powyżej środka skali :)

Ja się podepnę pod Twoje pytanie:
a mianowicie ile średnio km przejeżdżacie nim wskazówka temp dojdzie do tych 90* ?
Probe II 2.0 93 USA

Jeżeli wsadzę ci palec do oka, to ty masz palec w oku i ja mam palec w oku, ale to nie to samo
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kocureq »

Roswell pisze:A może pompa wody już nie wyrabia i dopiero jak masz wyższe obroty to szybciej woda po układzie leci i lepiej ochładza silnik.
Grawitacyjnie? Ale to jest tak skokowe (wychladza sie w 10s od wlaczenia wentylatora) ze jednak stawiam na wentyaltory.

A da sie wentylator wlaczyc na stale? :) Tzn. zeby dzialal zawsze jak silnik jest odpalony?
Roswell pisze:a mianowicie ile średnio km przejeżdżacie nim wskazówka temp dojdzie do tych 90* ?
Baaaaardzo zalezy od temperatury i stylu tej jazdy. Czasami to 8-10 km, czasami 3.
Awatar użytkownika
Lisiu
Klubowicz
Posty: 3614
Rejestracja: 2005-04-05 17:40
Samochód: Corvette C4 LT1
Galeria: viewtopic.php?t=6117
Lokalizacja: Sieraków

Post autor: Lisiu »

kocureq pisze:
A da sie wentylator wlaczyc na stale? :) Tzn. zeby dzialal zawsze jak silnik jest odpalony?

.
da sie. w Igen trzeba kabelek od czujnika załączania wentylatora podpiąc na stałe do masy. wentylator działa wtedy zawsze po przekręceniu stacyjki :wink:
Ostatnio zmieniony 2006-10-01 15:26 przez Lisiu, łącznie zmieniany 1 raz.
EX:Probe 2.2 GT red perla
EX: Firebird 3.1 white
EX: W140 Coupe 6.0 black/red perla
Jest: Trans AM 5.0 black w trakcie odbudowy...
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kocureq »

Lisiu pisze:
kocureq pisze:
A da sie wentylator wlaczyc na stale? :) Tzn. zeby dzialal zawsze jak silnik jest odpalony?

.
da sie. w Igen trzeba kabelek od czujnika załanczania wentylatora podpiąc na stałe do masy. wentylator działa wtedy zawsze po przekręceniu stacyjki :wink:
Git, to wystarczy mi teraz znalezc ten czujnik :]
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

Próbowaliście?
Wentylator (tak mi się przynajmniej wydaje) chłodzi jeszcze po zgaszeniu silnika - dlaczego po przeróbce miałby się w ogóle wyłączać?
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
Lukask
Posty: 1980
Rejestracja: 2005-10-14 14:09
Samochód: Bardzo szybki :P
Galeria: viewtopic.php?t=6860
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: Lukask »

Ja bym Mikołajowi za tego probka coś urwał o ile on to ma :wink:
Gturbo
Posty: 202
Rejestracja: 2006-02-02 21:31
Samochód: brak
Lokalizacja: New York Kielce

Post autor: Gturbo »

Ja bym raczej stawial na czujnik temperatury. Jesli wiatraki chodza poprawnie to czujnik zle daje sygnal i zapozno sie zalaczaja. Jesli jestes pewny, ze to nie termostat, to moze byc ze i pompa jest juz do wymiany. Wynik jest taki, ze na postoju zaczyna z niej powoli kapac plyn chlodniczy.
2007 Toyota Camry Hybrid
Trek
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kocureq »

Gturbo pisze:Ja bym raczej stawial na czujnik temperatury. Jesli wiatraki chodza poprawnie to czujnik zle daje sygnal i zapozno sie zalonczaja. Jesli jestes pewny ze to nie termostat
Ale wiatraki chyba maja dwa biegi, nie? Czy obydwa slychac jak sie zalaczaja? Czy dopiero drugi? Kurde w sobote jezdzilem bez radia i czailem sie na ten odglos kiedy sie wlacza, mam tak ze wlacza sie jak termometr jest na "L", wskazowka staje w miejscu (wczesniej powolutku szla w gore) i po 10-30 sekundach (zalezy czy smigam czy sie cisne powoli - w tym drugim wypadku dluzej) opada do stanu "poprawnego" - pomiedzy R a M. Wtedy tez wentylator (lub tez jego II bieg) sie wylacza i po minucie zabawa ze wskazowka zaczyna sie od nowa.

Termostat nie bo miesiac temu KALII wymienil :)
Gturob pisze:to moze byc ze i pompa jest juz do wymiany. Wynik jest taki ze na postoju zaczyna z niej powoli kapac plyn chlodniczy.
Hm.... Zadnych plam / plamek nie zauwazylem nigdy jak wyjezdzam, a pod domem mam parking z kostki brukowej.

Mozliwe ze "cos" w ukladzie padlo jak mi sie silnik troche zagrzal. Mozliwe, ze czujniki temperatury sie walnely i za pozno odpalaja wentylatory, mozliwe ze pompa jest juz niewydajna.

Jak dzialaja te czujniki? One podaja dyskretny sygnal wlacz/wylacz czy tez analogowa wartosc napiecia ktora potem jest przetwarzana na logiczna sterujaca przez jakis uklad?
Awatar użytkownika
MISIEK
Posty: 813
Rejestracja: 2004-02-09 01:40
Samochód: brak
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: MISIEK »

na zlocie w borkach otworzylem maske mikolajowi i poczulem zapach palonej instalacji elektrycznej :)

Poprzedni mechanik Mikolaja puscil okablowanie czujnika temperatury przez kolektor dolotowy :D (normalnie ida bokiem)


Gratuluje udanego zakupu :)

P.S. tak jak Lukask mowi - tylko czy jest co ? :D
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kocureq »

MISIEK pisze:na zlocie w borkach otworzylem maske mikolajowi i poczulem zapach palonej instalacji elektrycznej :)

Poprzedni mechanik Mikolaja puscil okablowanie czujnika temperatury przez kolektor dolotowy :D (normalnie ida bokiem)
Po zlocie w Borkach kable przelozyl gdzie indziej :) Wole nie wiedziec gdzie. Oby nie po wylotowym :P

Niestety, teraz to nie to.
MISIEK pisze:Gratuluje udanego zakupu :)
P.S. tak jak Lukask mowi - tylko czy jest co ? :D
Nie wiem, ja nie bede sprawdzal :)

I tak glowica klejona na silikon rzadzi :]




Anyway - gdzie jest ten p.... czujnik temperatury zeby go zewrzec do masy? I niech nikt nie zaklada ze jak mi powie, ze na prawo od EGRu pod zbiorniczkiem takim a siakim to zrozumiem, bo Probe to moje drugie auto przy czym poprzednie jak sie tankowalo do pelna to sie niebezpiecznie szybko zwiekszalo jego wartosc :) I nie, nie byl to maluch ani trabant :)
Awatar użytkownika
MISIEK
Posty: 813
Rejestracja: 2004-02-09 01:40
Samochód: brak
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: MISIEK »

czujniki sa na rurce wodnej (metalowej) po lewej stronie silnika :) (przy kolektorze dolotowym) latwo znalesc :)
Gturbo
Posty: 202
Rejestracja: 2006-02-02 21:31
Samochód: brak
Lokalizacja: New York Kielce

Post autor: Gturbo »

Co do wiatrakow to bym polemizowal czy maja dwa biegi. Widzisz to sa wiatraki na prad wiec nie maja dwoch biegow bo nie maja sprzegla, ale moga sie krecic szybciej poprzez zwiekszenie napiecia. Natomiast to nie jest tak bo wiatrak zalancza sie jak dostanie sygnal z czujnika ze temperatura jest wyzsza co powoduje ze sie zalancza. Natomiast drugi wiatrak to jest wiatrak od klimy. On sie zalancza tylko wtedy kiedy klima jest wlaczona.
2007 Toyota Camry Hybrid
Trek
Gturbo
Posty: 202
Rejestracja: 2006-02-02 21:31
Samochód: brak
Lokalizacja: New York Kielce

Post autor: Gturbo »

MISIEK pisze:na zlocie w borkach otworzylem maske mikolajowi i poczulem zapach palonej instalacji elektrycznej :)

Poprzedni mechanik Mikolaja puscil okablowanie czujnika temperatury przez kolektor dolotowy :D (normalnie ida bokiem)


Gratuluje udanego zakupu :)

P.S. tak jak Lukask mowi - tylko czy jest co ? :D
Z tego co mowi misiek ktos namieszal w kablach czujnika. Wiec przypuszczam ze powinienes to naprawic jak wymienci czujnik bo male zwarcie powoduje zla prace czujnika.
2007 Toyota Camry Hybrid
Trek
Krzycho
Posty: 178
Rejestracja: 2006-08-22 16:44
Galeria: viewtopic.php?t=9300

Post autor: Krzycho »

Gturbo pisze:Co do wiatrakow to bym polemizowal czy maja dwa biegi. (...)
ale moga sie krecic szybciej poprzez zwiekszenie napiecia.
sam sobie odpowiedziałes :)
jest nawet taki kod diagnostyczny silnika:
67 Low Cooling Fan (LFAN) Relay
Przekaźnik niskich obrotów wentylatora chłodnicy
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kocureq »

Gturbo pisze:Co do wiatrakow to bym polemizowal czy maja dwa biegi. Widzisz to sa wiatraki na prad wiec nie maja dwoch biegow bo nie maja sprzegla, ale moga sie krecic szybciej poprzez zwiekszenie napiecia.
Brawo :) No przeciez o to chodzi, ze ich predkosc obrotowa moze byc sterowana wartoscia podawanego napiecia.

Jesli napiecie jest podawane dyskretnie (0 - jakas wartosc - wieksza wartosc) to mozna mowic o biegach wentylatora, czyli o dwoch roznych predkosciach jego krecenia sie. Mam nadzieje ze to juz jasne.

Czyli mamy dwie predkosci krecenia sie wiatraka, ktora z nich slychac takim charakterystyznym "wiatrakowym" buczeniem?
Gturbo pisze:Natomiast to nie jest tak bo wiatrak zalancza sie jak dostanie sygnal z czujnika ze temperatura jest wyzsza co powoduje ze sie zalancza. Natomiast drugi wiatrak to jest wiatrak od klimy. On sie zalancza tylko wtedy kiedy klima jest wlaczona.
OK. Co steruje wiatrakiem? Jak to dziala?

Jest czujnik temperatury, pewnie zanurzony jakims koncem typu termistor w plynie chlodzacym. Do czego jest on podlaczony? Jesli zwarcie go do masy powoduje wlaczenie wentylatora na stale to moze podaje napiecie bazujac na temperaturze? Gdzie 0 (masa) = najwyzsza temperatura.

Tylko czy to podaje napiecie analogowe czy dyskretny sygnal sterowania wiatrakami?

A gdzie jest mierzona temperatura ktora wskazuje wskaznik na desce rozdzielczej? Ten sam czujnik? Jesli tak to on podaje wartosc analogowa napiecia, no ale wtedy wentylatory powinny sie wlaczac prawidlowo, bo dostaja to samo wskazanie co ja na desce rozdzielczej.

Wtedy mozna byc prawie pewnym ze sypie sie element decyzyjny ktory odpala wiatraki. Co to jest?
pablos11
Posty: 92
Rejestracja: 2006-09-07 16:19
Samochód: brak
Lokalizacja: Paniówki(okolice Gliwic)

Post autor: pablos11 »

MISIEK pisze:czujniki sa na rurce wodnej (metalowej) po lewej stronie silnika :) (przy kolektorze dolotowym) latwo znalesc :)
a jak wyciagne wtyczke i przemierze omomierzem na zimnym silniku to powinno byc przejsie czy przerwa? bo ja mam przejscie a mysle ze powinno na zimnym byc pzerwa?
Ford probe 2.5V6 94r.
Awatar użytkownika
tofil
Posty: 458
Rejestracja: 2005-03-08 21:19
Samochód: brak
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: tofil »

Gturbo pisze:Co do wiatrakow to bym polemizowal czy maja dwa biegi. Widzisz to sa wiatraki na prad wiec nie maja dwoch biegow bo nie maja sprzegla, ale moga sie krecic szybciej poprzez zwiekszenie napiecia. Natomiast to nie jest tak bo wiatrak zalancza sie jak dostanie sygnal z czujnika ze temperatura jest wyzsza co powoduje ze sie zalancza. Natomiast drugi wiatrak to jest wiatrak od klimy. On sie zalancza tylko wtedy kiedy klima jest wlaczona.
Tak się składa, że oba wentylatory mają 2 biegi. Jest tak dzięki zastosowaniu 2 uzwojeń w silniku. Nie wymaga to sprzęgła itp. Schemat dorzucę dla chętnych :)

Wiatraki, a dokładniej przekaźniki wiatraków załączane są przez kompa. CPU mieli sygnały, między innymi z sensorów temperatury i decyduje kiedy je załączyć i na który bieg. Czujnik, który mierzysz zmienia rezystancję w funkcji temperatury i bez tabeli tej funkcji lub sprawnego czujnika nie dowiesz się czy jest sprawny.
Czarne Probe II 2.0 1995 manual + LPG
Awatar użytkownika
KASZCZU
Posty: 572
Rejestracja: 2004-12-29 16:48
Galeria: viewtopic.php?t=12249
Lokalizacja: Kraków

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: KASZCZU »

Podepnę się pod temat.

Przed chwilą wracająć od Kluowicza Gućka zapaliła mi się pomarańczowa kontrolka z przekreślonym silnikiem, na szczęście tuż pod domem więc nie musiałem daleko na niej jechać. Po zatrzymaniu się - wysiadłem z auta i zauwazyłem, że "wentylator" nie kręci się przez co pewnie przegrzał się silnik... :evil: Pytanie brzmi na co z rana mam zwrócić uwagę by dojść do sedna problemu... ? i jak sprawdzić możliwe negatywne skutki działania tego zjawiska na silnik.
Trasecom
Posty: 21
Rejestracja: 2007-12-02 00:24
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: Trasecom »

Na początku sprawdź stan płynu w układzie chłodzenia. Nie w zbiorniku wyrównawczym ponieważ on jest gówn.... ważny . Po czym jak odpalisz silnik obserwuj temperaturę węża który wchodzi do chłodnicy i wychodzący do termostatu. Jeżeli temperatura płynu w wężu doprowadzającym płyn do chłodnicy jest gorąca a chłodnica " prawie zimna " i tak samo wąż odpływowy do termostatu. Wtedy po pewnym czasie powinien się włączyć wiatrak . Ten po lewej stronie patrząc od przodu . Drugi załącza się tylko podczas działania klimy. Nie rozumiem czemu koledzy mówią o uzwojeniach silnika i jego biegach . Z moich obserwacji i rozebrania wiatraka wynika że nie ma czegoś takiego . Czujnik też mierzyłem w różnych temperaturach i on tylko załącza napięcie a nie reguluje go. Sedno tekstu: Jeżeli tak się dzieje to masz termostat do dup.... Może za późno puszcza płyn do chłodnicy . Inna metoda to wyzwolenie ręczne czujnika . Wtedy będziesz wiedział czy jest sprawny .
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: Robert »

Do czarnej wtyczki przy wiatraku (C118) idą 3 przewody. Czarny (BK) masa, niebiesko/żółty (BL/Y) wolne obroty i niebiesko/czarny (BL/BK) wysokie. Nie wierzysz, to spróbuj dać na nie plus.
wtyczka.gif
wtyczka.gif (1.88 KiB) Przejrzano 24566 razy
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
jarsonik
Posty: 993
Rejestracja: 2007-07-22 12:03
Samochód: brak
Galeria: viewtopic.php?t=13697
Lokalizacja: Białystok

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: jarsonik »

mam dokładnie takie same objawy, temp też podchodzi pod L i potem spada. Czy wymiana termostatu pzyniosła oczekiwane skutki??
2,5 V6 Generation two. 93r. Czarna perełka
Piliście, to kto u was prowadzi samochód?? cruise control. hahahah
MISIEK: "żałuję tego, że tak Cię usunąłem.."
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: Kocureq »

U mnie pomogła dopiero wymiana chłodnicy.
Awatar użytkownika
jarsonik
Posty: 993
Rejestracja: 2007-07-22 12:03
Samochód: brak
Galeria: viewtopic.php?t=13697
Lokalizacja: Białystok

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: jarsonik »

A dlaczego az chłodnicy jeżeli można wiedzieć??
2,5 V6 Generation two. 93r. Czarna perełka
Piliście, to kto u was prowadzi samochód?? cruise control. hahahah
MISIEK: "żałuję tego, że tak Cię usunąłem.."
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zabawy z chłodzeniem, za póżno włączający się wentylator ???

Post autor: Kocureq »

Bo niewiele już zostało w układzie do wymiany ;) Termostat wymieniłem, czujniki też. Dopiero wymiana chłodnicy uregulowała sprawę i temperatura "stanęła" w miejscu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „2.5 V6 KL”