Hamulce Tył

MechanikCzasu
Posty: 175
Rejestracja: 2016-02-04 14:07
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v LPG
Galeria: viewtopic.php?t=23400
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Hamulce Tył

Post autor: MechanikCzasu »

Ogólnie musze wymienić tylko od połowy do tyłu :P wiec chyba nie będzie dużo pracy ?
Kupiłem dzisiaj 10m i raczej powinnem sobie poradzić z taką robotą ? jeszcze tylko kupie maszynkę do zarabiania przewodów i końcówki aaa ... a te gumowe to jak ktoś wymieniał to powie mi ile ich jest i jakie kupić ? i pasują pewnie od mazdy 626 nie ?
Awatar użytkownika
Romas
Klubowicz
Posty: 5242
Rejestracja: 2009-12-23 22:35
Samochód: PROBE '94 2.5V6 GT MTX
Galeria: viewtopic.php?t=19226
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamulce Tył

Post autor: Romas »

Wymieniaj całość nie robi się czegoś takiego że tylko kawałek.a nawet jeśli chcesz to wcale taniej ci nie wyjdzie bo na jeden przewód żeby połączyć je musisz dokupić 2nyple i złącze :mrgreen:
Awatar użytkownika
infernoblade
Klubowicz
Posty: 1278
Rejestracja: 2013-10-03 20:04
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v 94r. USDM, Probe II 2.0 94r rost style
Galeria: viewtopic.php?t=21646
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Śląsk

Re: Hamulce Tył

Post autor: infernoblade »

Nie do końca musi kupować złączkę, może kupić końcówkę nakrętkę (nie wiem jak się fachowo nazywa) i zrobić na końcu nie grzybek a wypustkę tak jak w samochodach japońskich :wink: Ale też radzę wymienić całość, szkoda pracy, żeby za chwilę całą operacje powtarzać :wink:
''Nic nie motywuje nas tak, jak ludzie, którzy w nas nie wierzą''

Posiadam części na sprzedaż II generacja 2.0 USA

Fiat 126p 92' Rosso Swift- był
Citroen Ax 92' Rouge Opera- był
Daihatsu Applause 93' PURE RED- był
Ford Probe 94' EU/USA Rio Red teraz Tangerine Frost Metalic- jest
Ford Probe 96' USA Laser Red - był
Peugeot 106 96' Laser Green. Metallic Lacquer- był
Ford Probe 94' EU Royal blue- był
Ford Probe 94' USA Black- był
Ford Probe 94' EU Rio Red- jest
Awatar użytkownika
Romas
Klubowicz
Posty: 5242
Rejestracja: 2009-12-23 22:35
Samochód: PROBE '94 2.5V6 GT MTX
Galeria: viewtopic.php?t=19226
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamulce Tył

Post autor: Romas »

grzybka takiego jak mają fabryczne przewody to nie zrobisz takim zwykłym zestawem do zarabiania, ale to szczegół, generalnie jestem przeciwny oszczędności rzędu 40zł #-o
Awatar użytkownika
infernoblade
Klubowicz
Posty: 1278
Rejestracja: 2013-10-03 20:04
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v 94r. USDM, Probe II 2.0 94r rost style
Galeria: viewtopic.php?t=21646
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Śląsk

Re: Hamulce Tył

Post autor: infernoblade »

Ja też nie jestem za takim oszczędzaniem, a grzybka zrobisz spokojnie kwestia wprawy :wink:
''Nic nie motywuje nas tak, jak ludzie, którzy w nas nie wierzą''

Posiadam części na sprzedaż II generacja 2.0 USA

Fiat 126p 92' Rosso Swift- był
Citroen Ax 92' Rouge Opera- był
Daihatsu Applause 93' PURE RED- był
Ford Probe 94' EU/USA Rio Red teraz Tangerine Frost Metalic- jest
Ford Probe 96' USA Laser Red - był
Peugeot 106 96' Laser Green. Metallic Lacquer- był
Ford Probe 94' EU Royal blue- był
Ford Probe 94' USA Black- był
Ford Probe 94' EU Rio Red- jest
Awatar użytkownika
Romas
Klubowicz
Posty: 5242
Rejestracja: 2009-12-23 22:35
Samochód: PROBE '94 2.5V6 GT MTX
Galeria: viewtopic.php?t=19226
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamulce Tył

Post autor: Romas »

4to pokaż mi jak zrobisz zwykłą maszynką grzybka :P
Awatar użytkownika
infernoblade
Klubowicz
Posty: 1278
Rejestracja: 2013-10-03 20:04
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v 94r. USDM, Probe II 2.0 94r rost style
Galeria: viewtopic.php?t=21646
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Śląsk

Re: Hamulce Tył

Post autor: infernoblade »

Od ponad 4 lat używam w robocie takiej maszynki z JONNESWAY :
Obrazek
I pomimo iż jest już mocno wysłużona dalej robi ładne grzybki i te japońskie wklęsłe końcówki. Zdjęć nie pokaże bo nie mam musisz uwierzyć mi na słowo :wink: Ale żaden klient nigdy się nie skarżył :lol: A ty jak dorabiasz przewody skoro masz złe grzybki? Jak jest żle/krzywo zrobiony grzybek to cieknie.
''Nic nie motywuje nas tak, jak ludzie, którzy w nas nie wierzą''

Posiadam części na sprzedaż II generacja 2.0 USA

Fiat 126p 92' Rosso Swift- był
Citroen Ax 92' Rouge Opera- był
Daihatsu Applause 93' PURE RED- był
Ford Probe 94' EU/USA Rio Red teraz Tangerine Frost Metalic- jest
Ford Probe 96' USA Laser Red - był
Peugeot 106 96' Laser Green. Metallic Lacquer- był
Ford Probe 94' EU Royal blue- był
Ford Probe 94' USA Black- był
Ford Probe 94' EU Rio Red- jest
MechanikCzasu
Posty: 175
Rejestracja: 2016-02-04 14:07
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v LPG
Galeria: viewtopic.php?t=23400
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Hamulce Tył

Post autor: MechanikCzasu »

-- oryginalny post 2016-03-10 22:46 --
infernoblade pisze:Od ponad 4 lat używam w robocie takiej maszynki z JONNESWAY :
Obrazek
I pomimo iż jest już mocno wysłużona dalej robi ładne grzybki i te japońskie wklęsłe końcówki. Zdjęć nie pokaże bo nie mam musisz uwierzyć mi na słowo :wink: Ale żaden klient nigdy się nie skarżył :lol: A ty jak dorabiasz przewody skoro masz złe grzybki? Jak jest żle/krzywo zrobiony grzybek to cieknie.
właśnie to chce kupić ! :D i zaczac robić te przewody :) ogólnie to planuje wymienić od pompy abs do tyłu do klocków i sprawa rozchodzi się o te gumowe co są na końcach jakie to są i czy dostane je całe na allegro ? :) i jak obsługiwać się tym narzędziem żeby póxniej by było
tematu " Pomocy bo Cieknie mi układ hamulcowy "
Ja opisze jak mam to w myślach :D
1 wchodze po auto zdejmuje zbiornik wycinam starą instalacje hamulcową :D
2 biore nowy przewód zatrabiam koncówki łącze go z pompą abs ide do tyłu robie znów " nakrętki" łącze je z gumowymi przewodami
3 Podpinam wszyskto zakładam zbiornik
4 odpowietrzam
5 i ciesze się dobrze wykonaną pracą ! :D czy to tak wygląda czy coś źle sobie myśle ? :O

-- dodano 2016-03-10 22:48 --

a i jakie koncówki kupić ? do przewodów ? ten co na pompe wchodzi ? :P jeśli ktoś wie prosze o pomoc to zrobie zakup :P
Awatar użytkownika
infernoblade
Klubowicz
Posty: 1278
Rejestracja: 2013-10-03 20:04
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v 94r. USDM, Probe II 2.0 94r rost style
Galeria: viewtopic.php?t=21646
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Śląsk

Re: Hamulce Tył

Post autor: infernoblade »

MechanikCzasu pisze:2 biore nowy przewód zatrabiam koncówki łącze go z pompą abs ide do tyłu robie znów " nakrętki" łącze je z gumowymi przewodami
Jak robisz od pompy do przewodów gumowych to nie potrzebujesz nakrętek. A końcówki potrzebujesz o ile się nie mylę m10x1 coś takiego http://allegro.pl/koncowka-zlaczka-prze ... 43067.html ale niech ktoś potwierdzi czy to ten gwint. Całość zadania mniej więcej tak wygląda :wink: Dobrze poprowadź nowy przewód hamulcowy, nie idź na skróty z hamulcami nie ma żartów ! A jak ci się przetrze źle poprowadzony przewód i stracisz hamulec to o nieszczęście łatwo. Obsługa zależy od konkretnej maszynki jaką kupisz, w internecie jest dużo filmików na ten temat :wink: Powodzenia !
''Nic nie motywuje nas tak, jak ludzie, którzy w nas nie wierzą''

Posiadam części na sprzedaż II generacja 2.0 USA

Fiat 126p 92' Rosso Swift- był
Citroen Ax 92' Rouge Opera- był
Daihatsu Applause 93' PURE RED- był
Ford Probe 94' EU/USA Rio Red teraz Tangerine Frost Metalic- jest
Ford Probe 96' USA Laser Red - był
Peugeot 106 96' Laser Green. Metallic Lacquer- był
Ford Probe 94' EU Royal blue- był
Ford Probe 94' USA Black- był
Ford Probe 94' EU Rio Red- jest
Awatar użytkownika
Romas
Klubowicz
Posty: 5242
Rejestracja: 2009-12-23 22:35
Samochód: PROBE '94 2.5V6 GT MTX
Galeria: viewtopic.php?t=19226
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamulce Tył

Post autor: Romas »

Ale ja mówię o podstawowym zestawie, bez zakuwakow :P
DNF91
Posty: 154
Rejestracja: 2016-01-20 08:25
Samochód: Ford Probe II 2.0 16V 97r. Pb+LPG
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Hamulce Tył

Post autor: DNF91 »

MechanikCzasu, czy Ty kiedykolwiek wykażesz choć odrobinę inicjatywy?
Idź do auta, skręć koła, zegnij się i zobacz jak wygląda elastyczny przewód hamulcowy i sobie dopasuj go z łaski swojej.
W zależności od producenta kosztują od 20 do 90zł/sztuka. Na stronie którą podawałem Ci już kilka razy,
możesz zamówić sobie takie przewód na zamówienie i Ci go zakują ( w sumie gotowe do mazdy też mają). Jest też firma ENZet z Polski, która zajmują się produkcją takich przewodów, dla gordona robią pod nazwą ABE jak dobrze pamiętam.
obsługują z pół świata i też mogą Ci zrobić takie przewody. Pasują od 626GE i chyba GD(tył) musisz wziąć miarkę i sobie zmierzyć.
Pyzdro
Awatar użytkownika
Pawel_-5
Posty: 373
Rejestracja: 2010-06-09 21:29
Samochód: Probe 2.5 V6 96r
Galeria: viewtopic.php?t=18025
Lokalizacja: Gdynia

Re: Hamulce Tył

Post autor: Pawel_-5 »

Witajcie,
mam dość nietypowy problem z hamulcami tylnymi, otóż w listopadzie ubiegłego roku zregenerowałem zaciski tylne oraz założyłem cały komplet tarcz + klocki ATE. Od tamtego czasu co jakiś czas obserwowałem, że na tylnych tarczach niechętnie schodził rdzawy nalot, tak jakby klocek nie dociskał. W warsztacie mechanicy kilkukrotnie zaglądali w układ i wyglądało wszytko ok. Teraz byłem na przeglądzie i okazało się, że tylne hamulce ledwo mieszczą się w normie ale za to równo "biorą", ręczny natomiast jest bardzo dobry. Wie ktoś może czy w probasach jest jakiś korektor siły hamowania? Czy może po prostu probasy tak mają? W warsztacie ręce rozkładają i nie wiedzą co tu poradzić.
2.2 GL 1989r. w automacie - BYŁ :(
2.5 GT v6 1996r. - JEST :)
Awatar użytkownika
MiczuTG
Posty: 349
Rejestracja: 2015-12-14 10:12
Samochód: Lada Niva
Galeria: viewtopic.php?t=23654
Lokalizacja: UZB

Re: Hamulce Tył

Post autor: MiczuTG »

Hmm też tak mam że tylne trochę mniej się szlifują.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kochaj, dokręcaj, wymieniaj albo rzuć!
==Probe's Style o'Life==
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: Hamulce Tył

Post autor: duracell »

Korektor siły hamowania jest z przodu na przegrodzie, nie jest to korektor nastawny tylko stały z wartością minus ileś tam procent w stosunku do przodu.
Tu na forum raczej niewiele się dowiesz, tematów korektora na mazdaspeed jest kilka.
„czysta krew, trzeźwy umysł”
Awatar użytkownika
Romas
Klubowicz
Posty: 5242
Rejestracja: 2009-12-23 22:35
Samochód: PROBE '94 2.5V6 GT MTX
Galeria: viewtopic.php?t=19226
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamulce Tył

Post autor: Romas »

korektor siły hamowania jest w każdym samochodzie ;), jeśli coś słabo hamuje to albo coś nie halo w układzie , albo korektor do wymiany/ naprawy
Prezes5G19
Posty: 486
Rejestracja: 2014-10-16 14:32
Samochód: Probe II 2.0 16V 1995 r.
Galeria: viewtopic.php?t=22741
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Re: Hamulce Tył

Post autor: Prezes5G19 »

Ja bym na początek sprawdził czy układ jest dobrze odpowietrzony. Jeśli oba zaciski były demontowane to jest możliwość że ktoś odpowietrzał na szybko i jakieś bąble tam zostały .
Awatar użytkownika
Pawel_-5
Posty: 373
Rejestracja: 2010-06-09 21:29
Samochód: Probe 2.5 V6 96r
Galeria: viewtopic.php?t=18025
Lokalizacja: Gdynia

Re: Hamulce Tył

Post autor: Pawel_-5 »

Hmm mechanik na pewno odpowietrzał układ ale zastanawia mnie jedna rzecz po przeczytaniu o podobnym problemie na forum mazdy. Może tak być, że "ten typ tak ma" :( Parę osób tam doradzało "popsucie" korektora usuwając sprężynę co pozwala na podanie większego ciśnienia na tył.
2.2 GL 1989r. w automacie - BYŁ :(
2.5 GT v6 1996r. - JEST :)
Awatar użytkownika
KrecioPL
Klubowicz
Posty: 3438
Rejestracja: 2012-02-27 16:00
Samochód: Był: Probe II 2.5 V6 '97 || Jest: Volvo s40 2.5Turbo Rdesign
Galeria: viewtopic.php?t=21787
Lokalizacja: Warszawa

Re: Hamulce Tył

Post autor: KrecioPL »

Pawel_-5 pisze: Parę osób tam doradzało "popsucie" korektora usuwając sprężynę co pozwala na podanie większego ciśnienia na tył.

... i tym samym zabicie się na pierwszym zakręcie podczas deszczu.
Cały układ i jego siły zostały zaprojektowane w określony sposób. Ten korektor ma rozdzielać odpowiednią moc na koła, co byłoby zaburzone po demontażu sprężyny.

Co do samej przypadłości - polecałbym samemu przejrzeć układ hamulcowy - nawet to, że na z tyłu dużo brudu gromadzi się na prowadnicach zacisku oraz na blaszkach prowadzących klocki potrafi znacznie wpłynąć na efektywność. Po drugie, wymiana płynu hamulcowego, odpowietrzenie układu.
Nawet stan przewodów hamulcowych elastycznych potrafi wpływać na skuteczność...
Bo w Biblii nie ma napisane aby nie cisnąc gazu do dechy
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: Hamulce Tył

Post autor: duracell »

Pawel_-5 pisze:Może tak być, że "ten typ tak ma" :(
Nie, ten typ tak nie ma. Ale na pewno jest to częsty problem z którym prawie nikt nie walczy.
U siebie w jednym mam prawidłowo a w drugim tak jak piszesz wcześniej. W obu przypadkach zaciski po regeneracji i pomiar robiony po regeneracji, więc nie jest to kwestia zacisków na pewno.
Pawel_-5 pisze:Parę osób tam doradzało "popsucie" korektora usuwając sprężynę co pozwala na podanie większego ciśnienia na tył.
I przynajmniej parę osób tak jeździ, czy to dobre rozwiązanie to powątpiewam.
Na pewno podnosi to skuteczność hamowania na tył nie będąc właściwym rozwiązaniem.
Chociaż Mazda ma doświadczenie w montowaniu/projektowaniu nie do końca właściwych sprężynek więc i ten wątek jest prawdopodobny.
Pomyślmy- przewody elastyczne? Nawet jeśli one mącą to czemu na 2 koła jednakowo a przód nie, skoro zakładamy że mają po 20 lat.
Korektor - nie miałem nigdy w ręku, nie wiem czy są 2 obwody niezależne czy tylko 1 ale skoro wchodzą/wychodzą 4 przewody to raczej są to 2 osobne obwody. Uszkodzenie 2 obwody na raz w identyczny sposób ..... trochę gruba historia żeby tak łatwo ją przełknąć. Chyba że jest tam jakiś element wspólny?
Pompa hamulcowa - ma 1 obwód na tył i 1 na przód i wytwarza ciśnienie, reszta to elementy bardziej lub mniej bierne.
Pompa ABS - odpada z oczywistych powodów.
W zasadzie jest prosty sposób na sprawdzenie, zamienić przewody wyjściowe między sekcjami na pompie hamulcowej. Jest dużo miejsca i operacja jest prosta i bezkosztowa i jechać na rolki.
KrecioPL pisze:Co do samej przypadłości - polecałbym samemu przejrzeć układ hamulcowy - nawet to, że na z tyłu dużo brudu gromadzi się na prowadnicach zacisku oraz na blaszkach prowadzących klocki potrafi znacznie wpłynąć na efektywność. Po drugie, wymiana płynu hamulcowego, odpowietrzenie układu.
E tam :D pitolisz jak Marek Konkolewski :wink: same "dobre" rady :mrgreen:
„czysta krew, trzeźwy umysł”
Awatar użytkownika
Spider33
Posty: 1241
Rejestracja: 2008-01-05 12:23
Samochód: Probe x ∞
Galeria: viewtopic.php?t=20740
Lokalizacja: Skarżysko-Kamienna

Re: Hamulce Tył

Post autor: Spider33 »

KrecioPL pisze:Po drugie, wymiana płynu hamulcowego, odpowietrzenie układu.
Uważając przy tym żeby nie zapowietrzyć pompy. Chyba że ktoś lubi bezskutecznie odpowietrzać zaciski po 10 razy :wink: Ma ktoś dobry pomysł jak odpowietrzyć hamulce gdy układ zaciągnął powietrze przez zbiorniczek?
Prezes5G19
Posty: 486
Rejestracja: 2014-10-16 14:32
Samochód: Probe II 2.0 16V 1995 r.
Galeria: viewtopic.php?t=22741
Lokalizacja: Strzelce Opolskie

Re: Hamulce Tył

Post autor: Prezes5G19 »

Spider33 pisze:
KrecioPL pisze:Po drugie, wymiana płynu hamulcowego, odpowietrzenie układu.
Uważając przy tym żeby nie zapowietrzyć pompy. Chyba że ktoś lubi bezskutecznie odpowietrzać zaciski po 10 razy :wink: Ma ktoś dobry pomysł jak odpowietrzyć hamulce gdy układ zaciągnął powietrze przez zbiorniczek?
Podczas wymiany przewodów w moim probku odpowietrzałem od zera cały układ w standardowy sposób i nie widzę nigdzie problemu.
Hamulce mam sprawne bo badałem je na stacji diagnostycznej a działanie ABS-u sprawdzałem już na normalnej ulicy.
Nie wiem dlaczego inni koledzy mnie straszyli że będę miał problemy z odpowietrzeniem pompy skoro wszystko działa bez zarzutu .
W moim przypadku procedura przebiega następująco;
1 Zalewanie i pompowanie płynu do momentu gdy układ przestaje ,,pić'' na zakręconych odpowietrznikach .
2 Jak wyżej tylko że na pracującym silniku .
3 Odpowietrzanie wysprzęglika .
4,,obiegówka" PT->LT->PP->LP odpowietrzanie każdego zacisku do momentu w którym nie uchodzą żadne pęcherzyki powietrza .
5 Jak wyżej z tym że pompujemy na pracującym silniku .
6 Kiedy wydaje nam się że już wszystko odpowietrzyliśmy udajemy się na szutrową nawierzchnię i wzbudzamy kilka razy działanie ABS-u po czym udajemy się na kanał i ponownie odpowietrzamy każdy zacisk.
Oczywiście podczas całego etapu kontrolujemy stan płynu w zbiorniczku.
DNF91
Posty: 154
Rejestracja: 2016-01-20 08:25
Samochód: Ford Probe II 2.0 16V 97r. Pb+LPG
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Hamulce Tył

Post autor: DNF91 »

A nie lepiej zrobić wkrętkę w miejsce odpowietrznika z drożnym kanałem, na to wężyk, duża strzykawka i ściągnąć po 2 setki płynu na każdy z zacisków?
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: Hamulce Tył

Post autor: duracell »

Pewnie by się dało tylko wydaje mi się, że przy takiej operacji powinien być zablokowany pedał hamulca w pozycji wciśniętej.
„czysta krew, trzeźwy umysł”
Awatar użytkownika
Scyzor
Posty: 1267
Rejestracja: 2009-04-26 19:54
Samochód: 2.0'95 ; Jag X-Type 2,5'05
Lokalizacja: Bydgoszcz/Trzemeszno

Re: Hamulce Tył

Post autor: Scyzor »

Pytanie: czy w zaciskach (tył, 2 gen.) jest jakaś śruba/nakrętka blokująca ruch tłoczka :?:
Cytuję:
"niech najpierw odkręci śrubkę po drugiej stronie tłoczka z tego co pamiętam to chyba klucz 13 i jak odkręci śrubę to tam jest taki bolczyk na ampula którego należy wykręcić (...) Żeby ruszyć tłoczek najpierw trzeba odkręcić tak jak pisałem. Bez tego nie ruszy tłoczka."

Nie wiem jak to wygląda a chcę rozstrzygnąć kwestię kto ma rację: sprzedający mi zaciski czy regenerujący je mechanik + mechanik, który miał je zamontować.

Z góry dzięki.
Ostatnio zmieniony 2017-11-02 12:23 przez Scyzor, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Awatar użytkownika
infernoblade
Klubowicz
Posty: 1278
Rejestracja: 2013-10-03 20:04
Samochód: Ford Probe II 2.0 16v 94r. USDM, Probe II 2.0 94r rost style
Galeria: viewtopic.php?t=21646
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Śląsk

Re: Hamulce Tył

Post autor: infernoblade »

Jest tak jak cytat :wink:
''Nic nie motywuje nas tak, jak ludzie, którzy w nas nie wierzą''

Posiadam części na sprzedaż II generacja 2.0 USA

Fiat 126p 92' Rosso Swift- był
Citroen Ax 92' Rouge Opera- był
Daihatsu Applause 93' PURE RED- był
Ford Probe 94' EU/USA Rio Red teraz Tangerine Frost Metalic- jest
Ford Probe 96' USA Laser Red - był
Peugeot 106 96' Laser Green. Metallic Lacquer- był
Ford Probe 94' EU Royal blue- był
Ford Probe 94' USA Black- był
Ford Probe 94' EU Rio Red- jest
ODPOWIEDZ

Wróć do „II gen (1993 - 1997)”