ABS

Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Kocureq »

bezsensowne w Twoim wyliczeniu jest to przejście z 8,18 na 4,61 stopnia na impuls. To sobie wyliczyłeś ty, bo wiesz, że zmieniłeś pierścień. Układ ABS jednak tego nie wie i nadal będzie widział impulsy, o których ma zaprogramowane, że (jeśli Twoje wyliczenia są poprawne) oznaczają obrót koła o 8,18 stopnia.
Awatar użytkownika
fly_man
Posty: 86
Rejestracja: 2008-05-20 02:43
Samochód: Ford Probe 2.0 97'
Galeria: viewtopic.php?t=13781
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: fly_man »

no to teraz możemy dyskutować....

ABS widzi impulsy, powiedzmy, że brak jednego uruchamia system, brak jednego przy 78 zębach daje dużo mniejszy uślizg koła. Przez co mniejszy uślizg aktywuje ABS, czyli większa czułość układu.

Obalaj Pan Panie Kocur :)
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Kocureq »

W tym wypadku tak, coś zyskamy.

ALE jeśli nie przeprogramujesz ABSu, to dla niego jedno koło ciągle będzie miało uślizg, w stopniu zależnym od stosunku zębów (heh, prawie zoofilia) na nowym przegubie do oryginału. Jeśli udałoby Ci się przeprogramować komputerek od ABSu tak, żeby wiedział że ma więcej zębów i ma na nie szybciej reagować, to faktycznie zyskasz większą czułość.
Awatar użytkownika
fly_man
Posty: 86
Rejestracja: 2008-05-20 02:43
Samochód: Ford Probe 2.0 97'
Galeria: viewtopic.php?t=13781
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: fly_man »

ja mówię o sytuacji kiedy wymienię pierścienie z ABSu na wszystkich kołach. Skoro ABS działa na zasadzie różnicy impulsów z poszczególnych kół to po co mu wiedzieć ile jest wszystkich zębów, skoro wie, że jak na choć jednym kole jest ich mniej w jednostce czasu od pozostałych to na tym kole ma działać. Jeżeli faktycznie ABS ma zaprogramowaną ilość zębów to przy dwukrotnie większej ilości zębów, będzie "myślał", że samochód jedzie dwukrotnie szybciej, ale jeżeli z każdego koła będzie dochodziła taka sama ilość impulsów, a różnica będzie zero to co za problem? Choć z drugiej strony, gdyby to było takie łatwe to pewnie już wcześniej ktoś wpadłby na tuning ABSu :D dla ciekawostki dodam, że w Avensisie ojca z 2009 roku zębów jest 48, a ABS działa o niebo lepiej...
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Kocureq »

A, OK. Wtedy faktycznie, albo komputer ABS jest głupi, bliski układowi kombinacyjnemu i reaguje tylko, gdy impulsy z jednego koła są różne od pozostałych - i dołożenie zębów wyczuli układ, albo jednak ma jakąś logikę, np. zlicza impulsy, porównuje z prędkością ze skrzyni i na podstawie tego jakiś program reaguje - wtedy bez przeprogramowania się nie obejdzie.

Niestety, nie mam wiedzy na temat bebechów ABSu i nie stwierdzę która opcja jest bliższa rzeczywistości.
Awatar użytkownika
fly_man
Posty: 86
Rejestracja: 2008-05-20 02:43
Samochód: Ford Probe 2.0 97'
Galeria: viewtopic.php?t=13781
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: fly_man »

faktycznie może być tak, że porównuje prędkość kół z jakimś punktem odniesienia, wtedy zmiana ilości zębów bez przeprogramowania kompa z ABSu zakończy się porażką. Tylko skoro napędowe koła są w poślizgu to i prędkość na skrzyni będzie inna niż prędkość kół nienapędowych. Wydaje mi się, że punktem odniesienia może być koło o największej prędkości, bo przy założeniu, że układ hamulcowy jest sprany, koło o największej prędkości ma najlepszą przyczepność, a koła o prędkości mniejszej najprawdopodobniej się ślizgają. Wiem, wiem, też gdybam, ale przynajmniej uzasadniam :P
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: PRZEGUBY???

Post autor: OLEY »

fly_man pisze: dla ciekawostki dodam, że w Avensisie ojca z 2009 roku zębów jest 48, a ABS działa o niebo lepiej...
Heh...
Stary mylisz pokolenia... :D To jest kilkanaście lat różnicy!!!

Wiesz co będzie znaczył i ile będzie wart ABS w Avensisie Twojego ojca z 2009 za kilkanaście lat?
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Kocureq »

Ale nie ma sensu gdybać na takim poziomie "jak możnaby ten ABS zrobić", bo pomysłów jest dużo. Jak Ci się chce, to weź schematy, dokumentację i poszukaj.
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Robert »

Nie ma punktu odniesienia - z opisu popartego schematem ('93-'94) wynika, że estymuje prędkość korzystając tylko z własnych czujników.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
fly_man
Posty: 86
Rejestracja: 2008-05-20 02:43
Samochód: Ford Probe 2.0 97'
Galeria: viewtopic.php?t=13781
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: fly_man »

-- oryginalny post czwartek, 26 sie 2010, 23:01 --

a żebyś wiedział, że tak zrobię :) póki co dziękuję za sensowną pogawędkę, jak tylko będę miał jakieś info z pewnego źródła to na pewno się tym podzielę

-- dodano czwartek, 26 sie 2010, 23:22 --

przejrzałem schemat z ford-probe.net

http://ford-probe.net/images/stories/El ... System.gif

wynika z niego, że do jednostki sterującej ABSem wchodzą sygnały z czujników przy kole, a wychodzą jedynie sygnały sterujące hydrauliką ABSu, pomijając bezpieczniki i kontrolki

suma summarum zwiększenie ilości zębów
to i większa czułość "rozdzielczość"
hehe

pozostaje jeszcze kwestia czujnika przy kołach, skoro więcej zębów to i mniejsze zęby, więc może pojawić się problem "gubienia zębów" przez czujnik :)
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: PRZEGUBY???

Post autor: OLEY »

Zatem czekam na efekt.

Tylko, żeby nie okazało się, że jesteś kolejnym teoretykiem na tym forum,
co to WIELKIE miał plany, wykłócał się, aż w końcu ślad po nim zaginął...
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
Awatar użytkownika
fly_man
Posty: 86
Rejestracja: 2008-05-20 02:43
Samochód: Ford Probe 2.0 97'
Galeria: viewtopic.php?t=13781
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: fly_man »

przynajmniej potrafię dobrze argumentować swoje teorie, a nie pisze "nie bo nie", jak na razie nikt sensownie tego nie obalił, co w zasadzie nie oznacza, że mam rację. Zmieniać pierścieni nie będę bo szkoda kasy. Temat wydał mi się ciekawy, wiec napisałem. W odpowiedzi otrzymałem wypowiedzi w stylu "nie będzie działało, bo jak się czujnik zabrudzi..." no sorry... Jak już wcześniej pisałem, tego typu odpowiedzi mnie nie satysfakcjonują, jeżeli ktoś uważa, że jestem debilem to niech przynajmniej sensownie taką tezę podeprze. Kłócić się kto ma rację dla zasady, bądź urażonej dumy chyba nie ma sensu. Jak widać dyskusję na poziomie podjął jedynie Kocureq i Robert. Dzięki chłopaki, tyle w temacie.
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Robert »

Nie wiem, jak komp ABSu zareaguje na naciśnięcie pedału hamulca przy ponad 300km/h :roll:
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Re: PRZEGUBY???

Post autor: OLEY »

fly_man pisze: Jak widać dyskusję na poziomie podjął jedynie Kocureq i Robert. Dzięki chłopaki, tyle w temacie.
He, he. :D
Ok. Ja poczekam na efekty i wtedy ewentualnie przyznam się do błędu.

Dla mnie podjęcie dyskusji w tym temacie (sensownej dyskusji), to tak, jak sensowne
wytłumaczenie komuś, kto twierdzi, że 2x2 = 5, że jest inaczej... :wink:

Mimo wszystko spróbuję w Ciebie uwierzyć.

Pozdro.
[o]Piękno nie zna ceny.[/o]
Awatar użytkownika
Sam
Posty: 471
Rejestracja: 2004-05-27 22:04
Samochód: Probe 96r, 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=17752
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Sam »

Dobra wtrącę swoje dwa grosze choć faktycznie fly_men ma sporo racji. Jednak doczytałem się w necie ciekawej rzeczy, mianowicie
W momencie wyhamowania pojazdu do prędkości ok. 5-6 km/h ABS przestaje zmniejszać ciśnienie w obwodzie hamulcowym pozwalając na całkowite zatrzymanie pojazdu.


Doszliście do tego że prędkość która będzie mierzył moduł absu będzie dwukrotnie większa tak więc w końcowej fazie hamowania będzie trudniej zatrzymać samochód. Bo abs będzie myślał że jedzie szybciej. Ja wiem że to może być nie odczuwalne ale nie dowiemy się dopóki ktoś tego nie sprawdzi.

Szukając dalej
Zbyt czuły ABS wydłuża hamowanie np. na "tarce" przed światłami. źródło: http://www.auto-swiat.pl/wydania,Niebez ... 273,1.html

co poniekąd potwierdza poprzednią tezę oczywiście możecie się nie zgadzać.
Dziś Probe 2.0 16V 96r
Kiedyś Probe 2.2 GL 90r

Niech gra muzyka i gaz do dechy :D
Komu w drogę temu pedał w podłogę :]
Awatar użytkownika
fly_man
Posty: 86
Rejestracja: 2008-05-20 02:43
Samochód: Ford Probe 2.0 97'
Galeria: viewtopic.php?t=13781
Lokalizacja: Częstochowa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: fly_man »

W momencie wyhamowania pojazdu do prędkości ok. 5-6 km/h ABS przestaje zmniejszać ciśnienie w obwodzie hamulcowym pozwalając na całkowite zatrzymanie pojazdu.
wielokrotnie coś takiego zauważyłem, np. zimą hamując na lodzie ABS działa do pewnego momentu, po czym przy bardzo małej prędkości blokują się koła i czuć jak przez moment samochód sunie. Skoro ABS "widzi" prędkość większą niż rzeczywista to przy rzeczywistej 3km/h będzie dla niego 6km/h, wiec wyłączy się przy mniejszej prędkości rzeczywistej.
Zbyt czuły ABS wydłuża hamowanie np. na "tarce" przed światłami. źródło: http://www.auto-swiat.pl/wydania,Niebez ... 273,1.html
założeniem do prawidłowego działania systemu ABS jest przyleganie opony do jezdni, "tarka" jest faktycznie zmorą ABSu ponieważ koło blokuje się, ale nie dla tego że się ślizga, a dlatego że jest w powietrzu przez co na naszych pięknych drogach do ABSu trzeba mieć ograniczone zaufanie :)
Awatar użytkownika
Kocureq
Klubowicz
Posty: 10622
Rejestracja: 2006-03-21 21:35
Samochód: Patrol Y60 1991, Audi A4 2023
Galeria: viewtopic.php?t=10333
Lokalizacja: Warszawa

Re: PRZEGUBY???

Post autor: Kocureq »

Poczytałem dzisiaj w serwisówce i jedyne, co mówi, to że ABS czyta prędkość kół, na tej podstawie ocenia prędkość samochodu i w przypadku blokady koła "odpala" pompę. Opis samej pompy, co jest gdzie przepychane, jakie zaworki etc. jest dość dobrze zrobiony, ale sam komputer od ABSu już nie.
ODPOWIEDZ

Wróć do „II gen (1993 - 1997)”