CNG - Zatankuj tanio auto we własnym garażu

Awatar użytkownika
R.K
Posty: 286
Rejestracja: 2005-11-25 20:05
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczuczyn

Post autor: R.K »

Wady posiadania CNG w aucie są następujące;wielkie i ciężkie butle wysokociśnieniowe,zapchany bagażnik,a gazu jest trzykrotnie mniej niż LPG-czyli w butli 90l mieści się 30 l gazu ziemnego.Kłopot z zatankowaniem bo trzeba specjalnie zjeżdżać z trasy i szukać stacji lub specjalnie się do niej wybrać!Tak więc oszczędność 70gr na litrze na pewno stopnieje,zwłaszcza jeśli wozimy parędziesiąt kilogramów więcej i dodatkowe kilometry do najbliższej stacji CNG-jeśli to daleko to się nie opłaca moim zdaniem!
Ford Probe USA 2.0 1993r BASE
Awatar użytkownika
Mr. Cynk
Posty: 3325
Rejestracja: 2003-09-14 22:41
Samochód: Pontiac TransAM 350'
Lokalizacja: W-M UE

Post autor: Mr. Cynk »

sądzę, że jeśli ktoś ma jakiegoś busa to może sobie zaparkować taki zbiornik jeszcze gdzieś na kabinie lub w innym miejscu.
z tego co kojarze to wózki widłowe śmigają na gazie ziemnym masowo i stosują te domowe butle kuchenne....
no i pytanie, czy taka kuchenna butla jest na prawde tak niesamowicie ciężka ? :)

wydaje mi się że nie jest tak źle. :)
Awatar użytkownika
maciej
Posty: 148
Rejestracja: 2006-01-27 11:50

Post autor: maciej »

W kuchennej butli masz propan -butan czyli to samo co w samochodach zasilanych LPG a gaz zienmy czyli metan jet to gaz który dostarczany jest do domów za pomocą rur .Butla do gazu ziemnego czyli CNG jest podobna w budowie jak do butli z acetylenem ,jest bardzo ciężka. Miałem u siebie CNG zamontowane ,przy 2 zbiornikach sprężyny wytrzymują ok 3miesięcy , następna wada bardzo mały zasięg .
Awatar użytkownika
Pelot
Posty: 4620
Rejestracja: 2004-11-02 21:33
Samochód: F4
Galeria: viewtopic.php?t=5515
Lokalizacja: Wars i Sawa

Post autor: Pelot »

Maciej,dawno Cie tu nie było :>
możesz coś więcej napisać o tym CNG tj, osiągi, spalanie, waga takiej butli.
Obrazek
Awatar użytkownika
R.K
Posty: 286
Rejestracja: 2005-11-25 20:05
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczuczyn

Post autor: R.K »

Spalanie i osiągi są takie same jak w LPG.Co do wagi to ciężko wyczuć nie wyciągałem koledze z auta.Podejrzewam że co najmniej ważyły 80kg,to są grube wysokociśnieniowe butle na 230atm.Wiem że za granicą gdzieś,używają lekkich ze specjalnego tworzywa,ale są one drogie i nie mają atestu na Polskę.Najgorsze jest to że mało gazu w nie wchodzi bo nie da się skroplić gazu ziemnego,tylko można go sprężać do wysokiego ciśnienia.
Ford Probe USA 2.0 1993r BASE
dexter
Posty: 6
Rejestracja: 2006-10-30 21:48
Samochód: brak
Lokalizacja: Poznań

Post autor: dexter »

A czy ktoś, kto ma taką instalacje może napisać ile dokładnie za nią zapłacił ?

Na stronie Elpigaz-u znalazłem informacje, że instalacja kosztuje 8400 PLN co w przypadku większości probe-ów stanowi znaczny udział w wartości całego samochodu
Maxxum
Klubowicz
Posty: 3828
Rejestracja: 2004-06-03 22:15
Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
Galeria: viewtopic.php?t=7746
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: Maxxum »

Z tego co słyszałem to w Polsce już stosuje się butle "te lekkie" nie wiem -poliwęglanowe czy coś..

Natomiast w Tarnowie np koszt instalacji wynosił (kiedyś tam) ok. 7 tys. Pln, ale KSG Tarnów (Karpacka Spółka Gazownicza) dopłaca do instalacji jeszcze 1000 Pln - więc wychodzi "taniej" (nie mylić "tanio") :wink:

Jednak zgadzam się z przedmówcami, że na chwilę obecną nie bardzo się opłaca taka instalacja a do tego ta mała ilość stacji...

Jak będę miał chwilę to skocze do Czakramu - zapytam jeszcze o CNG dokładniej - ile by wyniosła w chwili obecnej taka instalacja.
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć." (Ernest Hemingway)
Awatar użytkownika
urbi
Posty: 25
Rejestracja: 2006-04-20 20:35
Samochód: brak
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: urbi »

Napiszcie ile kosztuje :
1)butla,
2)parownik,
3)spreżarka
To w prosty sposób wyliczymy ile kosztuje przeróbka zwykłego na CNG.
Obrazek
Maxxum
Klubowicz
Posty: 3828
Rejestracja: 2004-06-03 22:15
Samochód: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
Galeria: viewtopic.php?t=7746
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: Maxxum »

po wizycie w Czakramie...

Uzyskałem następujące informacje:

Koszt instalacji CNG do Probe 2.2 GT na wtrysku to 7 tys. Pln (w Tarnowie tak jak pisałem -1000 Pln w prezencie od KSG 8)
Koszt instalacji CNG zwykłej /mieszalnikowej/ to ok. 3.5 tys. Pln - jednak gościu bardzo nie polecał - duże dławienie powietrza w wypadku tej instalacji.

Co do butli - jednak w Polsce nadal są "te ciężkie", można było by ostatecznie zamontować lekki zbiornik z kompozytów, ale to o wiele większy koszt.

Do butli, takiej powiedzmy 60 l wchodzi /w przeliczeniu/ ok. 20 l CNG.

Ciekawostką jest fakt, że samochód spala o 20% mniej CNG niż benzyny, więc tutaj jest oszczędność duża, nawet w porównaniu do LPG.

Co do samej instalacji - wiem tylko tyle, że oprócz wytrzymałego zbiornika przewody muszą być stalowe - ze względu na duże ciśnienie.

Natomiast co do wykorzystania elementów już istniejącej
w samochodzie instalacji LPG przy przeróbce - jest to kwestia rodzaju oprzyrządowania, jedne rzeczy da się wykorzystać inne nie.

Chcę tylko zaznaczyć że wszystko to co napisałem to słowa pracownika z Czakramu nie moje :)
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć." (Ernest Hemingway)
Awatar użytkownika
maciej
Posty: 148
Rejestracja: 2006-01-27 11:50

Post autor: maciej »

Maxxum pisze:po wizycie w Czakramie...

Uzyskałem następujące informacje:

Koszt instalacji CNG do Probe 2.2 GT na wtrysku to 7 tys. Pln (w Tarnowie tak jak pisałem -1000 Pln w prezencie od KSG 8)
Koszt instalacji CNG zwykłej /mieszalnikowej/ to ok. 3.5 tys. Pln - jednak gościu bardzo nie polecał - duże dławienie powietrza w wypadku tej instalacji.

Co do butli - jednak w Polsce nadal są "te ciężkie", można było by ostatecznie zamontować lekki zbiornik z kompozytów, ale to o wiele większy koszt.

Do butli, takiej powiedzmy 60 l wchodzi /w przeliczeniu/ ok. 20 l CNG.

Ciekawostką jest fakt, że samochód spala o 20% mniej CNG niż benzyny, więc tutaj jest oszczędność duża, nawet w porównaniu do LPG.

Co do samej instalacji - wiem tylko tyle, że oprócz wytrzymałego zbiornika przewody muszą być stalowe - ze względu na duże ciśnienie.

Natomiast co do wykorzystania elementów już istniejącej
w samochodzie instalacji LPG przy przeróbce - jest to kwestia rodzaju oprzyrządowania, jedne rzeczy da się wykorzystać inne nie.

Chcę tylko zaznaczyć że wszystko to co napisałem to słowa pracownika z Czakramu nie moje :)
Żeby głupota miała skrzydła to by latała .Czy w tej bajce był smok
Pozdrawiam bez urazy te słowa skierowane do tego pracownika czakram
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

Kontynuując ten poziom argumentacji: w końcu wyjaśniłeś swój awatar :wink:

A na serio: może spunktujesz to, z czym się nie zgadzasz z pożytkiem dla czytających?
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
maciej
Posty: 148
Rejestracja: 2006-01-27 11:50

Post autor: maciej »

Bardzo ciekawy opis instalacji CNG jest na stronie www.elpigaz.com jest to pionier w dziedzinie CNG w polsce i jako pierwsi dostali homologacje w polsce .a co do cen instalacji CNG to na www.shopgaz.com

Przeróbka instalacji LPG na CNG wymaga wymiany zbiornika, przewodów,reduktora i oczywiście wleu gazu pod maską .Elektronika od lpg zostaje
Na jednym zbiorniku GL robiłem 80 km .i wchodzilo ok.8m gazu
Awatar użytkownika
Pelot
Posty: 4620
Rejestracja: 2004-11-02 21:33
Samochód: F4
Galeria: viewtopic.php?t=5515
Lokalizacja: Wars i Sawa

Post autor: Pelot »

Robiłeś?? tzn. że już nie robisz?
oczywiście wleu gazu pod maską
a to jest wlew gazu pod maską :roll:
Obrazek
Awatar użytkownika
maciej
Posty: 148
Rejestracja: 2006-01-27 11:50

Post autor: maciej »

pelot pisze:Robiłeś?? tzn. że już nie robisz?
oczywiście wleu gazu pod maską
a to jest wlew gazu pod maską :roll:
Nadal robie przy instalacjach LPG i CNG a ze swojego zdemontowałem instalacje CNG ponieważ jazda z dwoma zbiornikami po 60kg każdy to masakra dla sprężyn .Teraz jezdze na LPG i jest dla mnie tylko troszke drożej niż na CNG .
Wlew CNG w przypadku ELPIGAZ instalacji jest pod maską .
Awatar użytkownika
york
Posty: 372
Rejestracja: 2005-08-15 21:07
Samochód: brak
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: york »

Mr. Cynk pisze:wózki widłowe śmigają na gazie ziemnym masowo i stosują te domowe butle kuchenne....
no i pytanie, czy taka kuchenna butla jest na prawde tak niesamowicie ciężka ? :)

wydaje mi się że nie jest tak źle. :)
no nie do konca...

butle z gazem przeznaczone do wozkow widlowych deczko sie roznia,mianowicie wewnetrzna konstrukcja.od zaworu wewnatrz butli jest zamontowana rurka i przy dnie ma zakret w strone scianki i konczy sie przy niej samej.natomiast na zewnatrz jest namalowana strzalka skierowana zgodnie z ta rurka wewnatrz,i przy zmianie butli trzeba ja zalozyc ta strzalka w dol,zeby mozna bylo wyjezdzic caly gaz.

co do wagi to jest ciezsza od butli "domowej"...

...dokladnie o wage rurki wewnetrznej i o ciezar farby uzytej do namalowania strzalki 8)
byla czarna jedyneczka 2.2 GT USA

zbieram na 2.5v6...
ODPOWIEDZ

Wróć do „LPG”