[Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Awatar użytkownika
sebatox
Posty: 113
Rejestracja: 2015-10-16 20:42
Samochód: Ford probe II 2.5 V6 '96
Galeria: viewtopic.php?t=23253

[Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: sebatox »

Jako iż dzisiejszego dnia udało mi się naprawić błąd airbagu nr 51 pomyślałem, że zrobię zdjęcia i napiszę mini poradniczek jak sobie z nim poradzić.
Jest podobny poradnik na probe talk ale może nie każdy umieć język angielski :)
Zaczynamy:
Błąd ten jest spowodowany przepaleniem bezpiecznika termicznego w układzie komputera Airbagu.
Jest to najczęściej spowodowane przypadkowym zwarciem do masy obwodu.
To który błąd jest wyświetlany przez naszą lampeczkę zależy od jego "priorytetu".
Zawsze błąd z najwyższym priorytetem jest wyświetlany. Nasz błąd 51 jest praktycznie na samym końcu listy priorytetu.
Potrzebne rzeczy
- Lutownica
- Bezpiecznik termiczny 167 C Axial ( Ja użyłem 170-172 C według mnie dopuszczalny) na wszelki wypadek parę szt. Koszt około 1-4 zł :)
- Spoiwo (cyna)
- Miernik (opcjonalnie)
- pęseta (opcjonalnie)
- odsysacz do cyny
- Zamrażacz / Sprężynka aluminiowa (Potrzebna do odprowadzenia ciepła z elementu lutowanego)
- Obcążki
- Śrubokręt

1.
Zaczynamy od odpięcia akumulatora z komory silnika, oczywiście najpierw minus później plus :lol:

2.
Teraz nurkujemy pod kierownice i obok pedałów powinniśmy ujrzeć naszą niebieską skrzyneczkę
Obrazek
Odłączamy od niej kabelki oraz od sąsiadującej białej/srebrnej skrzyneczki (aby mieć lepszy dostęp)
Następnie bierzemy śrubokręt i podważamy nasze 3 zaczepy widoczne na kolejnym zdjęciu. Każdą podważamy i lekko wyciągamy UWAŻAMY na zaczepy by nie połamać
Obrazek

3.
Zabieramy naszego pacjenta do domu na stół operacyjny :mrgreen:
Obrazek

Obrazek
Następnie podważamy śrubokrętem zaczepy aby dostać się do naszej płytki
Obrazek
Wyjmujemy ją i odwracamy.
4.
Pora na oględziny płytki i znalezienia winowajcy całego zdarzenia -o-|

Obrazek
Znajduje się on w małej obudowie, która ściągamy podważając 2 zaczepy a następnie ukazuje się nam następujący widok
Obrazek
Winowajcą jest bezpiecznik termiczny (ten z zielonym kolorkiem, wyżej)
Obrazek
Dla pewności sprawdzamy miernikiem na badaniu ciągłości obwodu. Jeśli piszczy to przewodzi jeśli nie to nie przewodzi i do wymiany :)
5.
Bierzemy się za wylutowanie naszego bezpiecznika. Piny zaznaczone na czerwono które należy wylutować
Obrazek
Podgrzewamy pad lutownicą a następnie używamy pęsety by wyciągnąć z drugiej strony jedną z nóżek naszego bezpiecznika po czym robimy tak samo z drugą.
Po tej czynności podgrzewamy jeszcze raz pady by pozbyć się z nich cyny a następnie wciągamy ją odsysaczem.
Oto nasz wylutowany bezpiecznik
Obrazek
6.
Przyszła pora na lutowanie nowego bezpiecznika. Ustawiamy go identycznie jak poprzednika (jest on prawdopodobnie większy od niego oraz ma troszkę grubsze nóżki) czyli aby stykał się z elementem pod nim (tym czarnym).

Teraz najważniejszy moment całej operacji. Jako iż jest to bezpiecznik termiczny około do 170 stopni Celsjusza a grot naszej lutownicy ma 260-330 trzeba będzie zabezpieczyć nasz nowy bezpiecznik przed natychmiastowym spaleniem.
Ja wpadłem na następujący pomysł. Po ułożeniu całego bezpiecznika spryskałem go zamrażaczem a następnie odwróciłem płytkę i szybko zlutowałem jedną z jego nóżek z padem po czym spryskałem znowu cały bezpiecznik.
Wykonałem analogicznie dla drugiej nóżki przez co temperatura nie przeniosła się na nasz element.
Czytałem jeszcze o sposobie z aluminiową sprężynką która zaczepiamy na danej nóżce by gromadziła na sobie ciepło.
Tak oto wygląda nasz nowy bezpiecznik termiczny. Możemy jeszcze dla świętego spokoju sprawdzić przewodzenie między naszym bezpiecznikiem a innymi elementami z którymi jest połączony (Zaznaczone na czerwono i fioletowo), tak jak w pkt 4 sprawdzamy jego przewodzenie (żeby nie było, że się nam podczas lutowania przepalił) oraz drugą stronę płytki
Obrazek

Moje "stanowisko" do tej czynności.
Obrazek
7.
Wcześniejsza obudowa tego bezpiecznika najprawdopodobniej nie będzie pasować. Ja ją lekko naciąłem i odgiąłem tą blaszkę która przenosi ciepło. Nie do końca się zamknęła ale trzymała się solidnie.
Wątpię by była ona potrzebna jeśli odpowiednio nasz bezpiecznik ułożymy aby się stykał z "elementem czarnym".
Wszystko składamy oraz zanosimy do naszego autka pamiętając by podpiąć wszystkie wiązki które odpięliśmy a następnie podłączamy akumulator i sprawdzamy czy nasza operacja się udała :)

W moim wypadku cała operacja przeszła pomyślnie i nie muszę się teraz przejmować mrugającym błędem nr 51 AirBagu :)

Mam nadzieję, że komuś przyda się ten poradnik oraz jest w miarę przejrzysty i zrozumiały #-o :D
Pozdrawiam Wszystkich ! :1111_bye:
Awatar użytkownika
Sallmo
Klubowicz
Posty: 1886
Rejestracja: 2007-08-26 17:46
Samochód: Mazda Probe - 2,5 V6 USA 92r & Honda CBR 929RR FireBlade
Galeria: viewtopic.php?t=14192
Lokalizacja: Warszawa Praga Północ

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: Sallmo »

Brawo i dzięki za zaangażowanie ;) Elegancko ,napisane,pocykane ;) Obyśmy więcej podobnych poradników mieli =D>
Wspomnienia..Probe 2,2 GL 89 USA jest......
Jedyna w Polsce Mazda Probe GT V6 93r.......a może i na świecie ?
"...nie mam RWD , bokiem jeździć nie muszę
wolę mieć przód napęd ale taki co ma Duszę ..."
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się rozkręcać; pięćdziesięciu, aby nauczyć się skręcać." (Sallmo)
"...Osiagnąłem już ten określony wiek, w którym moj mózg przeszedł z "lepiej abyś tego nie mówił" do "Je..Bać to ,zobaczymy co sie stanie "..."
Awatar użytkownika
sebatox
Posty: 113
Rejestracja: 2015-10-16 20:42
Samochód: Ford probe II 2.5 V6 '96
Galeria: viewtopic.php?t=23253

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: sebatox »

Cieszę się, że komuś się podoba :) Zdjęcia robiłem z myślą o poradniku aby nikt nie miał problemu z wymianą tego elementu :)
Jeśli byłyby jakieś pytania służę oczywiście pomocą :) !
Pozdrawiam !
Awatar użytkownika
avel
Posty: 466
Rejestracja: 2009-04-26 17:16
Samochód: Probe II 2.0 1994
Galeria: viewtopic.php?t=20438
Lokalizacja: Unisław, kujawsko-pomorskie

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: avel »

Dobra stacja lutownicza :)
Stare i zardzewiałe! Probe II 2.0 1994, było :(
Audi A3 2.0TDI 170km quattro 2007, jest
Awatar użytkownika
sebatox
Posty: 113
Rejestracja: 2015-10-16 20:42
Samochód: Ford probe II 2.5 V6 '96
Galeria: viewtopic.php?t=23253

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: sebatox »

Firmowa :) hehe ale nie mogę na nią narzekać i polecam Pace ST-50 :)
DNF91
Posty: 154
Rejestracja: 2016-01-20 08:25
Samochód: Ford Probe II 2.0 16V 97r. Pb+LPG
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: DNF91 »

Z mojej strony podpowiem, że zamiast odsysacza dużo lepiej jest używać plecionki miedzianej
oraz nie żałować topnika w formie pasty (żadna tam kalafonia). Do tego temperaturę grota ustawić na 400-410*C
Dzięki plecionce nie uszkodzimy ścieżek, które bardzo łatwo wessać odsysaczem, oczywiście najpierw
trzeba obficie zalać pastą miejsce które będziemy odsysać, a dzięki większej temperaturze nie przegrzejemy bezpiecznika.
Dodatkowo jeśli zrobimy to szybko, sprawnie oraz zgodnie ze sztuką, to nie ma szans, aby cyna zmieniła swoją postać
alotropową, czyli nie powstanie nam w tym miejscu zimny lut.
Resort
Posty: 15
Rejestracja: 2015-11-02 11:17
Samochód: Ford Probe Medici 1997 2.0L
Lokalizacja: Polska

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: Resort »

Mam takie pytanie - widząc że ścieżka drukowana z jednej strony bezpiecznika prowadzi bezpośrednio do konektora i zewnętrznego zlącza chcialbym zapytać czy jak zaśniedzieje konektor albo nastąpi przerwa obwodu na zewnątrz sterownika (przetarty przewód w obwodzie tego bezpiecznika lub podobne) -to czy będzie taki sam numer blędu ?
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: duracell »

Raczej nie.
51 zazwyczaj powstaje ( a raczej napewno) w wyniku zwarcia do masy obwodu- poduszka kierowcy/pasażera/safety sensor.
51 może zadziałać w wyniku przypadkowego zwarcia lub tego co napisałem wyżej.
Na rozwarte obwody są inne błędy.
Wymień bezpiecznik i będziesz wiedział czemu poleciał. Bo sam z siebie nie padnie tylko najpierw wywali błąd który go inicjuje - najczęściej błąd 13.
„czysta krew, trzeźwy umysł”
Resort
Posty: 15
Rejestracja: 2015-11-02 11:17
Samochód: Ford Probe Medici 1997 2.0L
Lokalizacja: Polska

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: Resort »

A jednak tak.Z mojej strony było to pytanie retoryczne i miało zwrócić uwagę że przepalony bezpiecznik,brak przejścia prądu przez konektor/y lub przetarty przewód w tym konkretnym przypadku wygenerują identyczny numer błędu.Przepalony bezpiecznik to nic innego jak rozwarty (otwarty) obwód czyli i przerwany przewód na tym obwodzie i musi pokazać taki sam numer błędu.Pomijam tu procentowo występowanie tej usterki i co w większości jest jej przyczyną.Opis wymiany bezpiecznika >sebatox < udokumentował wzorcowo i tu należą się owacje na stojąco.Z pobieżnej analizy płytki drukowanej widać że jest to bezpiecznik który podaje napięcie na zewnątrz zabezpieczając jakieś urządzenie/a współpracujące z tym sterownikiem.Domniemywam że powinno pojawić się napięcie po załączeniu stacyjki ( numer przewodu w systemie oznaczeń Boscha nr.15 -czyli +12V napięcie po stacyjce lub nr.30 co oznacza ciągłe napięcie +12 V). Znacie pewnie opowieści o braku paliwa w zbiorniku i rozmontowanym z tego powodu silniku w poszukiwaniu usterki i tego trzeba unikać.Kunkludując - uważam że znając już rozkład pinów w kostce przyłączeniowej - weryfikacji uszkodzenia bezpiecznika można dokonać bez demontażu sterownika AirBag.PS.Liczę na rzeczową polemikę autora sebatox a zapraszam i duracell/a.
Korzystając z prawa głosu chciałbym stanowczo odradzić używanie sevisowych kontrolek samochodowych (całe metalowe) widząc je w wielu warsztatach podając też i tego powody:

1) - słaby sygnał świetlny wydobywający się przez dwie szczeliny w obudowie.Przy dziennym oświetleniu trzeba się przyglądać jak "sroka w gnat".Przy kontrolkach przeźroczystych z tworzywa sztucznego nie muszę odwracać uwagi i czytelny sygnał widzę nawet "kątem oka".

2)- metalową obudową można z dużą łatwością spowodować dodatkowe usterki pracując przy podłączonym napięciu a dzieje się tak zawsze (z wyjątkiem kiedy ktoś sprawdza napięcie z odłączonym akumulatorem-wtedy jest bezpiecznie)

3) - porażenie prądem poprzez metalową obudowę kontrolki (n.p. testując przekaźniki-indukcyjne napięcie jest wyższe i odczuwalne) -które samo w sobie nie jest jakoś zagrożeniem oprócz szybszego bicia serca ale niebezpieczne jest niekontrolowane zachowanie po porażeniu prądem -n.p. przy pracy z uruchomionym silnikiem w okolicach ruchomych,rotujących części a i często okazuje się że pokrywa sinika jest jakoś za blisko głowy i dochodzi do kolizji http://fordprobe.pl/forum/images/smilies/icon_wink.gif
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: duracell »

Resort pisze:Z pobieżnej analizy płytki drukowanej widać że jest to bezpiecznik który podaje napięcie na zewnątrz zabezpieczając jakieś urządzenie/a współpracujące z tym sterownikiem.
Z mojej analizy po przeczytaniu całego internetu i wszystkich schematów świata wynika, że.
Bezpiecznik wywala po to żeby trwale dezaktywować układ poduszek przed niezamierzonym zadziałaniem czyli dezaktywuje sam siebie.
Trwała dezaktywacja nie następuje w wyniku np. uszkodzenia któregoś crash sensora.
Temat jest bardzo złożony i przynajmniej ja nie widzę głębszego sensu w zagłębianie się więcej niż w procedurę wymiany bezpiecznika a jak to nie pomoże to szukanie przyczyny powstania wyżej wymienionego błędu, miłego dnia :D

A co do tych kontrolek samochodowych to nie zajarzyłem co masz na myśli...
„czysta krew, trzeźwy umysł”
Resort
Posty: 15
Rejestracja: 2015-11-02 11:17
Samochód: Ford Probe Medici 1997 2.0L
Lokalizacja: Polska

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: Resort »

Ja cały internet zgrałem na dyskietkę 1,5MB i nie musiałem szukać -trochę trzeba było skompresować ale dało radę :-)Servisowa kontrolka samochodowa - to taka przenośna lampka kontrolna z kabelkiem do sprawdzania n.p. bezpieczników.Tytuł tematu jest >[Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.< i wzkazałem że wymiana owego bezpiecznika może nie skasować błędu -mogą być inne przyczyny .Bezpieczniki same się nie dezaktywują tylko ich przetopienie jest zawsze wynikiem usterki (zwarcia w obwodzie elektrycznym) i zabezpiecza instalację i podzespoły przed dalszymi uszkodzeniami.Bezpiecznika nie należy wymieniać jeśli jest sprawny i szukać dalej.Weryfikacja musi być zrobiona na wstępie (bez demontażu sterownika) -chyba że w jamiś warsztacie chcą Was naciągnąć na niepotrzebne prace i z tym związane koszty o których tu na forum można dużo poczytać.Piszę nie po to aby się tu wymądrzać na forum ale po to abyście część prac wykonali we własnym zakresie i nie dali się oskubać w warsztatach w których pan Henio odrazu nie widząc jeszcze auta twierdzi jakie to trudne i skomplikowane aby z góry przygotować Was na stosowną opłatę.Mam 30 letnią praktykę w zawodzie i wiem o czym piszę choć ostanio zajmowałem się automatyką przemysłową a amatorsko elektroniką .Jeszcze jedna sprawa o której rozmawiałem z duracellem.Myślę że część serwisówki powinno się udostępnić tylko dla forumowiczów bo i warsztaty korzystają z porad a potem "kroją" naszych na kasę.A co Wy na to ? -jaka jest Wasza opinia w temacie serwisówki dla forumowiczów których mam część przygotowaną do wklejenia ale nie wstawiam na razie na forum -np.100% weryfikacja przepływomierza powietrza dla silnika 2.0 bo właściwa ocena podzespołu to podstawa w tym zawodzie.
Awatar użytkownika
sebatox
Posty: 113
Rejestracja: 2015-10-16 20:42
Samochód: Ford probe II 2.5 V6 '96
Galeria: viewtopic.php?t=23253

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: sebatox »

Resort pisze:A jednak tak.Z mojej strony było to pytanie retoryczne i miało zwrócić uwagę że przepalony bezpiecznik,brak przejścia prądu przez konektor/y lub przetarty przewód w tym konkretnym przypadku wygenerują identyczny numer błędu.Przepalony bezpiecznik to nic innego jak rozwarty (otwarty) obwód czyli i przerwany przewód na tym obwodzie i musi pokazać taki sam numer błędu.
Zgadzam się w 100%. Sterownik niestety nie ma możliwości sprawdzenia w którym miejscu jest przerwa. Jeśli widzi przerwę to uznaję ją za wypalony bezpiecznik lecz równocześnie dobrze może to być np. zaśniedział pin, urwany pin, rozwalona ścieżka itd itp.
Słuszna uwaga do tego. Na wstępie napisałem by sprawdzić bezpiecznik jak go sprawdzimy i okaże się dobry to radzę po małych kroczkach sprawdzać ciągłość obwodu idąc "po sznurku". Można by dodać jeszcze które piny odpowiadają za ten obwodu na zew. sterownika :) Niestety zapomniałem tego sprawdzić :(
Resort pisze:.Opis wymiany bezpiecznika >sebatox < udokumentował wzorcowo i tu należą się owacje na stojąco
Ależ dziękuje bardzo :)
Resort pisze: .Z pobieżnej analizy płytki drukowanej widać że jest to bezpiecznik który podaje napięcie na zewnątrz zabezpieczając jakieś urządzenie/a współpracujące z tym sterownikiem.Domniemywam że powinno pojawić się napięcie po załączeniu stacyjki ( numer przewodu w systemie oznaczeń Boscha nr.15 -czyli +12V napięcie po stacyjce lub nr.30 co oznacza ciągłe napięcie +12 V). Znacie pewnie opowieści o braku paliwa w zbiorniku i rozmontowanym z tego powodu silniku w poszukiwaniu usterki i tego trzeba unikać.Kunkludując - uważam że znając już rozkład pinów w kostce przyłączeniowej - weryfikacji uszkodzenia bezpiecznika można dokonać bez demontażu sterownika AirBag.
Dokładnie, wystarczą za pewne 2 piny sterownika które tworząc nasz obwód i sprawdzać je na ciągłość obwodu (Każdy podstawowy miernik ma tą funkcje )
LukaszProbe
Posty: 509
Rejestracja: 2015-10-11 22:04
Samochód: Probe r.96 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=23104
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: LukaszProbe »

Witam od dwóch dni wyświetla mi sie airbag na konsoli kod-52 czyli zanik napięcia, zasilanie awaryjne. Borykał się ktoś z takim problemem?
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: duracell »

Elektrolity w module do wymiany.
„czysta krew, trzeźwy umysł”
LukaszProbe
Posty: 509
Rejestracja: 2015-10-11 22:04
Samochód: Probe r.96 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=23104
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: LukaszProbe »

duracell pisze:Elektrolity w module do wymiany.
Czyli najprościej nowy moduł kupić?
Awatar użytkownika
duracell
Posty: 830
Rejestracja: 2006-06-17 22:25
Samochód: osobowy
Lokalizacja: CB

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: duracell »

Przy tym błędzie piszą że do wymiany elektrolity.
Czyli chcesz kupić nowy- nowy czy nowy czyli 20 letni ;)
No nie wiem co lepsze :)
„czysta krew, trzeźwy umysł”
LukaszProbe
Posty: 509
Rejestracja: 2015-10-11 22:04
Samochód: Probe r.96 2.0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=23104
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: LukaszProbe »

Sprawny nowy 20letni...
Awatar użytkownika
wuka
Klubowicz
Posty: 1031
Rejestracja: 2012-01-25 20:30
Samochód: FORD PROBE II 2,0 16V
Galeria: viewtopic.php?t=19968
Lokalizacja: Kraków, Gorlice

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: wuka »

Opis usunięcia błędu 51 rewelka, miałem ten problem i postępując zgodnie z instrukcją problem został usunięty :D
Obrazek
szadu
Posty: 44
Rejestracja: 2017-11-04 07:37
Samochód: == Probe II - V6 - 1992 ==
Lokalizacja: Warszawa

Re: [Poradnik] Airbag Błąd 51 - 2 gen.

Post autor: szadu »

sebatox pisze: 2016-03-26 21:56 - Bezpiecznik termiczny 167 C Axial ( Ja użyłem 170-172 C według mnie dopuszczalny) na wszelki wypadek parę szt. Koszt około 1-4 zł :)
Jak pisałem w pewnym poście elektrykiem/elektronikiem nie jestem, ale mam speca od tego. Niestety (stety :twisted: ) jest dosyć upier... yyyy... to znaczy dociekliwy. Cały czas mówi, że te 168, które odczytał na bezpieczniku, to mogą być stopnie Fahrenheita. Bo samochód jest z USA!!! Tłumaczenia, że nie z USA tylko z Kanady, a w zasadzie to japońska Mazda - nie działają...

Proszę więc o potwierdzenie, czy są to na 1000% stopnie Celsjusza, czy Fahrenheita.

PS. Po wymianie bezpiecznika na 172 C 10A dioda SRS (Airbag) nie wyświetla błędów :twisted: :twisted: :twisted:

== EDIT ==
No cóż. Radość była jedynie do kolejnego uruchomienia silnika. Teraz mam błąd 34... #-o :cry: :newcry:
Ostatnio zmieniony 2020-03-13 18:11 przez szadu, łącznie zmieniany 1 raz.
== PURE PETROL ==
ODPOWIEDZ

Wróć do „II gen (1993 - 1997)”