W Galerii można obejrzeć jak wyglądało zrodzenie się projektu, częściowy przebieg, efekty, straty itp. Tutaj raczej zajmę się stricte techniczną stroną projektu.
Polecam przewinąć w dół do sekcji "EDIT"
Projekt wystartował jako zabawa i sprawdzenie granic trwałości FS przy czymś zrobionym przysłowiowo "od czapy" aczkolwiek chodziło to za mną od 4 lat.
Setup zaczął się od zakupu od firmy w której pracuje, turbosprężarki TD-04HL13-T6 od IVECO Daily 3.0 HPI, wymagała modyfikacji (proste, obrócenie korasa i części zimnej względem gorącej) + dorobienie innej gruszki która startuje od ~0.5-0.6 bara. Kolektor ... eh kolektor, eksperymentalnie wleciał profil zamknięty, odziwo działało to i nie było odczuwalnej tragedii. Tragedią okazały się słabe punkty silnika które wyszły po kolei w związku z ch

Po kolei, wady które trzeba wyeliminować zaczynając zabawę w turbo
Wtryskiwacze które ledwo wydają lekko ponad serię
Tłoki dość czułe na nieprawidłowe strojenie (mi półki poszły we wszystkich)
Korbowody, oryginalne odziwo znoszą dość dużo, przetrzymało moje katy z 1.2 bara ale lepiej dmuchać na zimne, są jak zapałki
Układ zapłonowy - w mojej opinii najlepiej od razu przerobić go na osobne cewki lub moduł.
Śruby/szpilki ARP, oryginalne troche wytrzymają, tak jak i seryjna UPG nie wykazywała chęci do wydmuchania, ale warto zadbać
Sprzęgło, ach ori sprzęgło, przydałoby się wzmocnić docisk i obić tarcze w kevlar + sprawdzić zamach bo pękają strasznie
Przede wszystkim!!! Opony i układ hamulcowy + zawieszenie, to jest najważniejsze.
Prawidłowe wystrojenie maszyny, DET3, easyecu, speeduino, emu, co dusza zapragnie.
Pompa paliwa, przy soft raczej nie dotykać, przy grubszym projekcie... cóż, jakiś bosch z dużą wydajnością wymagany
Remont kapitalny silnika, przy soft i pewności że motor jest zdrowy można pominąć, ale przy grubszym doładowaniu, koniecznie remont.
A największa wada? Zabieranie się za to bez przemyślanego zaplanowanego budżetu, trzeba mieć wolny budżet na taką zabawę i najlepiej chęci i możliwość robienia ile się da samemu.
Pierwszy silnik z turbo wysadziłem upalając go dobry miesiąc na doładowaniu 1.2 bara, wątpliwym strojeniu i dość szaleńczej jeździe, nie wiem czy to nie wina przegrzania bo w ostatnich chwilach okazało sie że wentylator sie zakleszczył i temperatura troche wyskoczyła, razem z tłokami i korbowodem

Rzeczy które już u siebie przygotowałem w nowym silniku:
- Zakucie
- Kapitalny remont, głowica, panewki, tuleje, pierścienie etc.
- Przerobiona pod spływ oleju miska olejowa
- Wzmocnione sprzęgło
- Układ wtryskowy na wtryskiwaczach BOSCH 0280155830 373cc na rozwierconej listwie i kolektorze ssącym
- Wywalony krokowiec z przepustnicy, wstawiony zderzak regulowany śrubką
- Wiązka silnika i zapłonowa na DET3+ z EDIS4 jako bieda standalone
- Podstawka filtra oleju z wyjściem AN8 na chłodnicę oleju (9 rzędowa turboworks)
- Projektuje się już trzecia wersja kolektora wydechowego, po zakupie migomatu - miejmy nadzieje że to będzie ostatnia
Aktualnie koszta przy posiadanych rabatach, znajomościach i tym że demontaż/montaż itp robię sam już są w okolicy 6 tysięcy a jeszcze dość długa droga.
Turbosprężarka aktualnie jest najlepszą możliwą wersją iveco daily, wałek jest taki jak w SAABie 2.3T, koło kompresji jest największe z dostępnych IVECO, w planach będzie albo pełna hybryda z clippingiem wałka, albo przerzucenie się na inną hybrydę TD04 lub Garretta, jeszcze zobaczę, choć te turbo ma potencjał i dużo mięsa w deklu do pracy przy większym kole

Układ dolotowy jest postawiony na rurach i gumach z odzysku (projekt zaczynał budżetowo), intercooler jeszcze jest z mondeo mk3 2.0tdci, wiadomo że będzie jakiś Fmic jak projekt ukończę, blowoff HKS, sprawdzał sie i spoko to chodziło.
Na tę chwilę w planach jest 200+ KM, najbardziej ucieszyłoby mnie jakby ten słupek wydał 250KM, wtedy mógłbym zająć się budową drugiego demona

Chciałem ukończyć to dość szybko, ale teraz wolę wszystko powoli przygotować, dopracować i skończyć żeby nie było przykrych niespodzianek. Już odpuściłem montaż silnika w tym roku, też dlatego że nie posiadam nawet garażu i wszystkie prace wykonuje pod przysłowiową chmurką. Na wszystko przyjdzie czas, a efekt mam nadzieję że będzie godny włożonej pracy i serca, jak wszystko będzie śmigać to przyjadę pochwalić się efektami na przyszłoroczny zlot

Dużo oglądałem zdjęcia i filmiki z silnikami FS-DET, miałem kupować kolektor wydechowy pod dolny montaż, ale bałem się że nie upakuje tego z klimatyzacją.
Wrzucam jakieś jedno, dwie fotki, a na dniach przygotuję album z budowy i wrzuce link.

EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT EDIT
Nawet przygotowanie silnika mu nie pomogło bo tłoki o których wspomniałem że są słabe się poddały z mojej winy co prawda ale poddały, drugi silnik poszedł spać

A teraz do rzeczy
Kolejny silnik, kryptonim "Milka" już w pełni kuty, tłoki wiseco, kute korby, panewki acl, śruby ARP na korby + śruby z diesla VW na głowicy
Turbosprężarka przerobiona, wciąż z iveco daily ale hybrydowa, większe koło, większy wg, wałek clipping.
Nowy intercooler z fmica, trochę bardziej ogarnięty wydech itp
Sprzęgło się poddaje przy ~260KM i ~400Nm też robimy jakieś nowe sprzęgło, albo ściągnę z usa tuningowe.
W nowy słupek już weszła kwota około 9 koła
