W Galerii można obejrzeć jak wyglądało zrodzenie się projektu, częściowy przebieg, efekty, straty itp. Tutaj raczej zajmę się stricte techniczną stroną projektu.
Projekt wystartował jako zabawa i sprawdzenie granic trwałości FS przy czymś zrobionym przysłowiowo "od czapy" aczkolwiek chodziło to za mną od 4 lat.
Setup zaczął się od zakupu od firmy w której pracuje, turbosprężarki TD-04HL13-T6 od IVECO Daily 3.0 HPI, wymagała modyfikacji (proste, obrócenie korasa i części zimnej względem gorącej) + dorobienie innej gruszki która startuje od ~0.5-0.6 bara. Kolektor ... eh kolektor, eksperymentalnie wleciał profil zamknięty, odziwo działało to i nie było odczuwalnej tragedii. Tragedią okazały się słabe punkty silnika które wyszły po kolei w związku z ch

Po kolei, wady które trzeba wyeliminować zaczynając zabawę w turbo, z wykrzyknikiem są wady poważne a z żarówką wady które można pominąć przy soft turbo:










A największa wada? Zabieranie się za to bez przemyślanego zaplanowanego budżetu, trzeba mieć wolny budżet na taką zabawę i najlepiej chęci i możliwość robienia ile się da samemu.
Pierwszy silnik z turbo wysadziłem upalając go dobry miesiąc na doładowaniu 1.2 bara, wątpliwym strojeniu i dość szaleńczej jeździe, nie wiem czy to nie wina przegrzania bo w ostatnich chwilach okazało sie że wentylator sie zakleszczył i temperatura troche wyskoczyła, razem z tłokami i korbowodem

Rzeczy które już u siebie przygotowałem w nowym silniku:
- Zakucie
- Kapitalny remont, głowica, panewki, tuleje, pierścienie etc.
- Przerobiona pod spływ oleju miska olejowa
- Wzmocnione sprzęgło
- Układ wtryskowy na wtryskiwaczach BOSCH 0280155830 373cc na rozwierconej listwie i kolektorze ssącym
- Wywalony krokowiec z przepustnicy, wstawiony zderzak regulowany śrubką
- Wiązka silnika i zapłonowa na DET3+ z EDIS4 jako bieda standalone
- Podstawka filtra oleju z wyjściem AN8 na chłodnicę oleju (9 rzędowa turboworks)
- Projektuje się już trzecia wersja kolektora wydechowego, po zakupie migomatu - miejmy nadzieje że to będzie ostatnia
Aktualnie koszta przy posiadanych rabatach, znajomościach i tym że demontaż/montaż itp robię sam już są w okolicy 6 tysięcy a jeszcze dość długa droga.
Turbosprężarka aktualnie jest najlepszą możliwą wersją iveco daily, wałek jest taki jak w SAABie 2.3T, koło kompresji jest największe z dostępnych IVECO, w planach będzie albo pełna hybryda z clippingiem wałka, albo przerzucenie się na inną hybrydę TD04 lub Garretta, jeszcze zobaczę, choć te turbo ma potencjał i dużo mięsa w deklu do pracy przy większym kole

Układ dolotowy jest postawiony na rurach i gumach z odzysku (projekt zaczynał budżetowo), intercooler jeszcze jest z mondeo mk3 2.0tdci, wiadomo że będzie jakiś Fmic jak projekt ukończę, blowoff HKS, sprawdzał sie i spoko to chodziło.
Na tę chwilę w planach jest 200+ KM, najbardziej ucieszyłoby mnie jakby ten słupek wydał 250KM, wtedy mógłbym zająć się budową drugiego demona

Chciałem ukończyć to dość szybko, ale teraz wolę wszystko powoli przygotować, dopracować i skończyć żeby nie było przykrych niespodzianek. Już odpuściłem montaż silnika w tym roku, też dlatego że nie posiadam nawet garażu i wszystkie prace wykonuje pod przysłowiową chmurką. Na wszystko przyjdzie czas, a efekt mam nadzieję że będzie godny włożonej pracy i serca, jak wszystko będzie śmigać to przyjadę pochwalić się efektami na przyszłoroczny zlot

Dużo oglądałem zdjęcia i filmiki z silnikami FS-DET, miałem kupować kolektor wydechowy pod dolny montaż, ale bałem się że nie upakuje tego z klimatyzacją.
Wrzucam jakieś jedno, dwie fotki, a na dniach przygotuję album z budowy i wrzuce link.
