Wpływ wiekszej felgi i szerszej opony na osiągi samochodu

Tematy powracające jak bumerang.
kollek
Posty: 1052
Rejestracja: 2002-09-08 10:31
Samochód: brak
Lokalizacja: Paszkówka

Post autor: kollek »

pod warunkiem że tą szerszą opone ma co napędzić ;)
Probe 2.2 GL 89'
Se Enzo Ferrari sarebbe dell'opinione che una macchina è solo una macchina, non costruisca Ferrari. E Ferrari è non una macchina solo. È opera d'arte!
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

Odświeżając temat. Założyłem dzisiaj letnie gumy. Ale miałem możliwość założyć na chwilę sportowe z Mazdy 929 HD. Felgi to mazdowskie 17'', szerokość 8.5'' ET=42. Opony to Avon 225/45/17. Założyłem zrobiłem 2km i nie chciałem ich oddać. Chyba skuszę się na takie gdzieś może w lipcu. Narazie śmigają w 929.
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

8.5 cala szerokości?Takie szerokie fele i tylko 225 oponki?Nie wystaje rant felgi?Ja mam 7.5 cala i opony 215 i uważam że jest miodzio!Do 8.5 cala, najmniejsze fele jakie bym założył były by to 235!
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Awatar użytkownika
Qbatron
Posty: 107
Rejestracja: 2006-03-24 14:08
Samochód: brak
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Qbatron »

zenith839 pisze:(...) Opony to Avon 225/45/17. Założyłem zrobiłem 2km i nie chciałem ich oddać.(...)
Moglbys rozwinac? Bo ja wlasnie myslalem o zmniejszeniu szerokosci zeby zyskac na przyspieszeniu. Co o tym sadzicie? Chodzi o IIgen GT. Wiem, mowi sie ze 225 to minimum dla tej wersji ale tak chociaz 215? Albo moze nawet 205 gdyby to byly np. GoodYear F1? Gdzies czytalem ze zmiana ze 175 na 195 oslabila czas 0-100 o sekunde :shock: (autko ~100KM). To pewnie i w druga strone by zadzialalo...


EDIT: Dla wyjasnienia - u mnie probek jest dopiero w planach, ale bardzo realnych.
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

wiem wiem 8.5 są szerokie ale nie wystają gdyby były odrobinę większe to wtedy byłby problem i w probku i w maździe. Ja aluski zimowe ściągnąłem i założyłem aluski na lato. Oponki też letnie i dzisiaj uratowały mojego probka przed seicentem które miało zaparowane szyby i chyba mnie nie zobaczyło.
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

To dobrze bo szkoda felg, krawężniczki "lubią" fele :!: :evil:
Ja odkurze i założe mój komplecik kółek 8) w piątek lub poniedziałek, niech jeszcze troche deszcz spłucze sól z dróg :!:
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Awatar użytkownika
ZENiTH
Posty: 1356
Rejestracja: 2005-10-17 17:59
Galeria: viewtopic.php?t=6493
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ZENiTH »

na razie mam założone klasyczne 205/60/15 bo na polskie drogi to szkoda zakładać jakiś mniejszy bieżnik
Ford Probe '92 2.2 GT USA Igen --> teraz już szwagra
Titanium Fox
Mazda 929 HD 3.0 V6 24V DOHC '93
Awatar użytkownika
Lukask
Posty: 1980
Rejestracja: 2005-10-14 14:09
Samochód: Bardzo szybki :P
Galeria: viewtopic.php?t=6860
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: Lukask »

A ja odświeżam pytanie czy w 2 GT zmiana z 225 na 205 coś da ?Czyli czy lepiej zacznie się zbierać i czy odczuję sie różnicę w spalaniu i po trzecie czy da sie tym wogóle ostrzej ruszać ??Albo może zrobić tak że na przód 225 a na tył 205 !Tylko co wtedy z tym tyłem bo on uciekać lubi jak jest ślisko czy nie będzie to niebezpieczna zmiana ?
Awatar użytkownika
Drzymek
Posty: 4382
Rejestracja: 2004-12-30 20:21
Samochód: Probe GT 92
Galeria: viewtopic.php?t=5501
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Drzymek »

Potwierdzam, ja mam felę 8,5cala i oponki: absolutne minimum to 235 (przy mniejszych rant felgi wystawał).
Tylko że przy szerokich gumach, to trzeba zwiększać moc auta, bo osiągi spadają (ale przyczepność się duuużo polepsza).
BEAUTY...POWER...SOUL...
Awatar użytkownika
strober
Posty: 1338
Rejestracja: 2003-01-30 13:09
Samochód: none
Galeria: viewtopic.php?t=7957
Lokalizacja: Kraków

Post autor: strober »

Drzymek pisze:Potwierdzam, ja mam felę 8,5cala i oponki: absolutne minimum to 235 (przy mniejszych rant felgi wystawał).
.
Też mi się tak wydaje, ja miałem na orginalnych-trójramiennych założone 195(a powinny być 205)drobna różnica a rant wystawał ja cholera!
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Był 2.0 16V
był 2.5 V6
Awatar użytkownika
Ronin
Posty: 957
Rejestracja: 2005-09-26 15:56
Galeria: viewtopic.php?t=7575
Lokalizacja: Oława

Post autor: Ronin »

lukask pisze:A ja odświeżam pytanie czy w 2 GT zmiana z 225 na 205 coś da ?Czyli czy lepiej zacznie się zbierać i czy odczuję sie różnicę w spalaniu i po trzecie czy da sie tym wogóle ostrzej ruszać ??Albo może zrobić tak że na przód 225 a na tył 205 !Tylko co wtedy z tym tyłem bo on uciekać lubi jak jest ślisko czy nie będzie to niebezpieczna zmiana ?
Ja mam zimówki 195/65/R15. Na mokrym jako tako, choć przy ostrzejszym starcie przód skacze niemiłosiernie (skuteczność amorów w okolicach 75-80%)a na suchym zostawia nie potrzebnie bieżnik na asfalcie :D Pozatym szerokie auto, szeroki rozstaw kół i na suchych zakrętach mam wrażenie że opona ucieka mi z felgi(w końcu balon 65). Moim zdaniem powinieneś zostawić fabrykę na lato, tzn. 225/50 R16. Jak zapodasz na tył węższe oponki to poza utratą przyczepności nic nie zyskasz. A i śmiesznie będzie to wyglądało, zwłaszcza w Probe(szeroki tyłeczek a'la J.Lo :D :wink: )
Probe 2.5 V6 MTX USA 97r
Young men - enjoy with Your youth... :-)
Awatar użytkownika
Lukask
Posty: 1980
Rejestracja: 2005-10-14 14:09
Samochód: Bardzo szybki :P
Galeria: viewtopic.php?t=6860
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: Lukask »

Ronin dzięki wielkie za info bo już sie przymierzałem do tych zimówek ze stalówkami co są w giełdzie ale skoro takie odczucia masz na 15 to wole nie myśleć co by było na 14 :? A laczki niech zostaną tak jak są 8)
Awatar użytkownika
Sebastian
Posty: 967
Rejestracja: 2005-09-12 16:14
Galeria: viewtopic.php?t=8692
Lokalizacja: Berlin

Post autor: Sebastian »

http://www.ford-probe-driver.de/set_tec ... chung.html

to strona gdzie oblicza osiagi auta biorac pod uwage jak ma fele.
w gornej czesci podajecie jaka fela i opona, w dolnej TYP AUSWÄHLEN wybieracie typ auta.
w diagramie pokazuje jak predkosc przy jakich obrotacz.zeby rozpoczol proces wciskacie BERECHNEN.

pozdr
"Byłoby lepiej, gdyby ludzie bardziej przypominali zwierzęta (...) i w większym stopniu kierowali się instynktem; czyniąc coś, nie powinni być aż tak dalece świadomi tego, co robią."

"Strach i głupota zawsze leży u podstaw większości ludzkich działań."
Awatar użytkownika
Pelot
Posty: 4620
Rejestracja: 2004-11-02 21:33
Samochód: F4
Galeria: viewtopic.php?t=5515
Lokalizacja: Wars i Sawa

Post autor: Pelot »

Drzymek pisze:Potwierdzam, ja mam felę 8,5cala i oponki: absolutne minimum to 235 (przy mniejszych rant felgi wystawał).
Tylko że przy szerokich gumach, to trzeba zwiększać moc auta, bo osiągi spadają (ale przyczepność się duuużo polepsza).
ja mam teraz oponki 215/45 i 8calowe felgi i do rantu jeszcze daleko...żeby wystawał.
Chyba że masz na myśli opony bez rantu ochronnego...

Prawde mówiąc to zmiana z 235 na węższe 215 wiele nie dała w na naszych drogach...koleiny to w dalszym ciągu moj wróg....!!!!


EDIT:
a co do osiągów..hmm nie którzy pamietają moje oponki zimowe :lol:
Obrazek
Awatar użytkownika
Drzymek
Posty: 4382
Rejestracja: 2004-12-30 20:21
Samochód: Probe GT 92
Galeria: viewtopic.php?t=5501
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Drzymek »

SEBEK...The Dark Driver pisze:http://www.ford-probe-driver.de/set_tec ... chung.html
pozdr
WOW :shock:

To na moich oponach Probek poleciałby ponad 230km/h 8)
BEAUTY...POWER...SOUL...
Awatar użytkownika
Qbatron
Posty: 107
Rejestracja: 2006-03-24 14:08
Samochód: brak
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Qbatron »

Ale czy tu brane sa pod uwage opory toczenia wynikajace z szerokosci opony? Bo wyglada jakby to bylo tylko rozbudowanie przelicznika rozmiarów http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

[color=blue]W zablokowanym właśnie nowym wątku[/color] Probiacz2000 pisze:Witam.
Kupilem do swojego probe nowe felgi z oponami, ktorych jeszcze nie moge niestety zalozyc przez ten atak zimy... ;] i sie tak zastanawiam jak wczesniej mialem standardowe 205/55/R15, a teraz 225/45/ZR17 czy to bardzo wplynie na osiagi auta i spalanie ? jakie macie doswiadczenia z tym ?
Pozdrawiam
luki55 pisze:na pewno odczujesz spadek mocy i zmulenie wzrośnie też troche spalanie =opory toczenia ale za to auto zyska na wyglądzie:)
radek1 pisze:Wygląd napewno lepszy ale jazda dużo gorsza.Ja zrezygnowałem z tak szerokich opon ponieważ w koleinach naszych pięknych dróg kierownicę musiałem mocno trzymać, przy wyprzedzaniu tak nosiło że strach w oczach.Co do mocy traconej przez opony to chyba nawet nie odczujesz.Mam nadzieje że u ciebie są leprze drogi.
Qki G pisze:JAkie felgi kupiłeś??
darel pisze:Pomiędzy 205 a 225 różnica w oporach toczenia nie powinna być aż taka dramatyczna. Przynajmniej tak mi się wydaje.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Probiacz2000
Posty: 256
Rejestracja: 2006-02-07 22:22

Post autor: Probiacz2000 »

czytalem temat i jest duzo pytan na temat osiagow przy zmniejszeniu szerokosci opony... latem zniszczylem (na krawezniku) przednia opone 205/60/R15 standardowa jaka siedziala w probe. Musialem tymczasowo zalozyc opony na przod 185/50/R15 auto wygladalo oczywiscie smiesznie, a z przodu wygladalo jakbym sporo obnizyl zawieszenie... ;], ale jesli chodzi o osiagi to auto mialo przyspieszenie jakby z 30 koni mu dodalo, odczowalne na kazdym biegu, biegi byly tez duzo krotsze, a i na trzecim biegu czasem mielilo kolami... ;] ale z przyspieszeniem tez ZNACZNIE wzroslo spalanie, bo auto zawsze jezdzilo na wyzszych obrotach. Takie oponki sa dobre na jakies "scinki" na 400m, ale do codziennej jazdy bym nie polecal...
PS.
co oznacza ZR przy rozmiarze felgi np. 225/45/ZR17 ???
Awatar użytkownika
Robert
Posty: 12613
Rejestracja: 2004-10-21 19:12
Samochód: Probe GT2.0'89; ForTwo 0.6turbo; HRV 1.6
Galeria: viewtopic.php?t=6900
Lokalizacja: Leszno (maz)
Kontakt:

Post autor: Robert »

ZR oznacza oponę radialną o indeksie prędkości ponad 240km/h.
Stosowany oprócz (czasem zamiast) literowych oznaczeń prędkości na końcu (po nośności), czyli U=200[km/h], H=210, V=240, W=270, Y=300.
Oryginalnie V oznaczało ponad 210km/h, bo nie wydawało się potrzebne dalsze dzielenie opon "najwyższej klasy". A potem wszystko jeszcze przyspieszyło. Niekiedy producenci nie podają indeksu nośności i te 2 litery przed rozmiarem oznaczają wtedy prędkość - SR: 180, HR: 210, VR: >210, ZR: >240.
Poświęć niecałe 2 minuty na naukę korzystania z forum: :arrow: Lekcja 1 (bardzo krótka) i :arrow: Lekcja 2 (krótka)
Obrazek ObrazekObrazek'89 2.0 Turbo downgrade
Awatar użytkownika
darel
Posty: 663
Rejestracja: 2004-11-11 19:25
Samochód: Probe II 2.5V6 1993, AUDI A6 C7 3.0 TDI 2016
Galeria: viewtopic.php?t=5509
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: darel »

Probiacz2000 pisze:clatem zniszczylem (na krawezniku) przednia opone 205/60/R15 standardowa jaka siedziala w probe. Musialem tymczasowo zalozyc opony na przod 185/50/R15 auto wygladalo oczywiscie smiesznie, a z przodu wygladalo jakbym sporo obnizyl zawieszenie... ;], ale jesli chodzi o osiagi to auto mialo przyspieszenie jakby z 30 koni mu dodalo, odczowalne na kazdym biegu, biegi byly tez duzo krotsze, a i na trzecim biegu czasem mielilo kolami... ;] ale z przyspieszeniem tez ZNACZNIE wzroslo spalanie, bo auto zawsze jezdzilo na wyzszych obrotach. Takie oponki sa dobre na jakies "scinki" na 400m, ale do codziennej jazdy bym nie polecal...
W zasadzie taki efekt jak opisałeś mnie nie dziwi. Jeżeli założyłeś oponę o takim samym rozmiarze ale mniejszym profilu to zmniejszyła się średnica co przekłada się na mniejszą prędkość przy określonej ilości obrotów koła (jedziesz wolniej niż na oponach o profilu 60 i żeby przejechać taki sam dystans musisz wykonać więcej obrotów koła co zwiększa spalanie). Zwiększa się natomiast moment obrotowy stąd wrażenie większego "kopa". Efektów o jakich pisałeś nie wiązałbym tak bardzo ze zmniejszeniem szerokości opony a raczej ze zmniejszeniem średnicy

EDIT: Wyszło mi, że różnica w średnicy w takiej konfiguracji wynosi 61mm :shock: Dało się w ogóle na tym jeździć :?:
BTW tutaj masz kalkulator żeby na przyszłość było wiadomo jakie zamienniki stosować.
Probe II GT 2.5 V6
Audi A6 C7 3.0 TDI
Awatar użytkownika
Pluto
Posty: 597
Rejestracja: 2006-04-23 17:57
Galeria: viewtopic.php?t=11609
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: Pluto »

Czyli na feglach 14" z oponami 235/40 (chyba nie ma takich :roll: ,ale na 15" chyba juz sa :?: ) szedl by jak burza z miejsca tzn przyspieszenie sie poprawi znacznie (czy tylko kosmetyka?) i przyczepnosc przy starcie tez chyba ok :?:
co myslicie?
zmiany beda rzeczywiste czy to tylko odczucie :?:
ObrazekObrazekI love Skyline
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Szeroka opona też ma bardzo duże opory tocznia.
Probiacz2000
Posty: 256
Rejestracja: 2006-02-07 22:22

Post autor: Probiacz2000 »

Pluto bedzie szedl jak burza, ale kosmetyka to ci sie napewno nie poprawi... Moj probe na tych 185/50/R15 tak wygladal:
http://i7.tinypic.com/2rdydg2.jpg


Zdjęcie zostało usunięte z forum jako obrazek.
Chciałbym przypomnieć, że fotki zamieszczane w postach nie mogą przekraczać wielkości 800x600.
Najchętniej jednak widziane są miniaturki. Więcej info w słowie wstępnym do Galerii.
Voodoo
Awatar użytkownika
Pluto
Posty: 597
Rejestracja: 2006-04-23 17:57
Galeria: viewtopic.php?t=11609
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: Pluto »

Jakies male ladne aluski i przud na krotkie sprezyny i bedzie ok. O wyglad sie nie przejmuje tak bardzo :wink: jesli przyspieszenie sie poprawi.
Ostatnio zmieniony 2007-02-01 22:15 przez Pluto, łącznie zmieniany 1 raz.
ObrazekObrazekI love Skyline
Probiacz2000
Posty: 256
Rejestracja: 2006-02-07 22:22

Post autor: Probiacz2000 »

jesli nie dbasz o wyglad tylko o przyspieszenie ci chodzi to napewno nie bedziesz zawiedziony taka kombinacja.
pozdrawiam
ODPOWIEDZ

Wróć do „F.A.Q.”