Odczytywanie kodów błędów silnika w 3.0V6

Tematy powracające jak bumerang.
Awatar użytkownika
OLEY
Klubowicz
Posty: 12763
Rejestracja: 2004-10-07 22:17
Samochód: I Gen 3.0 V6 Vulcan '90
Lokalizacja: Szczecin

Odczytywanie kodów błędów silnika w 3.0V6

Post autor: OLEY »

Źródło :arrow: performanceprobe

Tłumaczenie RX

Overview
Od roku 1990 do 1992, Probe'y z silnkiami 3.0 były wyposażone w system OBD w celu wykrywania nieprawidłowości w działaniu czujników oraz powiadamiania kierowcy o ich nieprawidłowym działaniu poprzez kontrolkę Check Engine umieszczonej w desce rozdzielczej.

Kontrolka "Check Engine", nazywana również "MIL" (Malfunction Indicator Light - Kontrolka wskazywania nieprawidłowości) zapala się na desce rozdzielczej w momencie gdy kluczyk w stacyjce przekręcony jest na pozycje "ON". Kontrolka powinna gasnąć po uruchomieniu silnika. Jeśli nie zgaśnie, lub zapali się podczas jazdy, może to wskazywać na problem z silnikiem. Sprawdzenie kodów błędów to prosta czynność która pokaże nam co jest nie tak i co, jeśli w ogóle cokolwiek konkretnego, spowodowało zapalenie się kontrolki Check Engine. Istnieją dwa rodzaje sprawdzenia kodów. Pierwszy to Key On Engine Off (KOEO) - Kluczyk na On, silnik wyłączony - ta moda sprawdza błędy w pamięci oraz błędy czujników. Drugi to Key On Engine Running (KOER) - Kluczyk na On, silnik pracuje, która pozwala na sprawdzenie błędów które są obecne tylko wtedy gdy silnik pracuje.

Procedura
Istnieją trzy metody na sprowadzenie kodów błędów.

Skaner kodów błędów
Jeśli jesteś w posiadaniu skanera typu Super STAR II, lub podobnego, możesz szybko sprawdzić swoje kody błędów. Po prostu podłącz urządzenie zgodnie z instrukcją i spisz kody które pojawią się na wyświetlaczu. Kody i ich znaczenie podane są poniżej.

Woltomierz
Jeśli nie posiadasz skanera, możesz zrobić praktycznie to samo używając zwyczajnego woltomierza.
Ustaw zakres pracy urządzenia na 0 - 15 woltów. Między akumulatorem a lewym błotnikiem znajduje się interface OBD. Podłącz plus z woltomierza do gniazda Self-Test Output (STO) (ilustracja poniżej). Drugi przewód uziemić.

Key On Engine Off - uruchom silnik i odczekaj aż osiągnie normalną temperaturę pracy. Przekręć kluczyk w stacyjce na OFF na 10 sekund, następnie przekręć kluczyk na ON, jednak nie uruchamiaj silnika. Zewrzyj gniazda Self-Test Input (STI) oraz Signal Return wire w interface'ie OBD. Przewód STI to biały przewód z czerwonym paskiem który jest zaraz za i trochę w prawo od prawego mocowania amortyzatora.

Key On Engine Running - uruchom silnik i odczekaj aż osiągnie normalną temperaturę pracy. Przekręć kluczyk w stacyjce na OFF na 10 sekund, następnie odpal silnik ponownie - niech chodzi na wolnych obrotach. Zewrzyj gniazda Self-Test Input (STI) oraz Signal Return wire w interface'ie OBD. Przewód STI to biały przewód z czerwonym paskiem który jest zaraz za i trochę w prawo od prawego mocowania amortyzatora.

Odczyt na woltomierzu będzie pulsujący przez 3 sekundy gdy rozpocznie się pierwszy test. Kody będą również odczytywane na woltomierzu jako odczyt pulsujący. Poniżej opis jak poprawnie odczytać wskazania woltomierza.

OBD-I Connector
dlc.gif
dlc.gif (2.73 KiB) Przejrzano 24014 razy

Odczyt kodów
Odczyt pulsujący woltomierza oraz mruganie kontrolki Check Engine / MIL interpretuje się jako kody 3 cyfrowe.
Żeby sprawę uprościć - skrócimy nazewnictwo do pulsowania i mrugania :)
Są dwa rodzaje pulsów. Długi puls - trwa 1-1.5 sekundy. Krótki puls - trwa 0.5 sekundy. Dość łatwo je odróżnić.
Długi puls oznacza dwie pierwsze cyfry, trzycyfrowego kodu. Krótki puls oznacza ostatnią cyfrę.
Przykładowo liczba 327 ukazałby się jako 3 długie pulsy, przerwa, 2 długie pulsy, przerwa, 7 krótkich pulsów.
Jeśli występuję więcej niż jeden kod, kody rozdzielone będą 4 sekundową przerwą.

Continous Memory Codes - są to kody które pojawiają się podczas normalnej pracy silnika i zachowywane są przez komputer na dłuższy czas.
Podczas testu Key On Engine Off, gdy wszystkie kody zostaną wyświetlone nastąpi 6-cio sekundowa przerwa, pojedyncze mrugnięcie i kolejna 6-cio sekunda przerwa.
Jakikolwiek kody typu "Continous Memory Codes" będą wtedy wyświetlone w taki sam sposób w jaki są wyświetlane normalne kody. Kody te zostaną wyświetlone jednorazowo i zostaną skasowane z pamięci dlatego bądź dobrze przygotowany do ich odczytu.

Jeśli nie wystąpią żadne problemy, zostanie wyświetlony kod 111.

Przykład błędu nr 327
examplecode_cel327.gif
examplecode_cel327.gif (57.76 KiB) Przejrzano 24014 razy
Wkrótce oznaczenia błędów i odczytywanie błędów automatycznej skrzyni.
ODPOWIEDZ

Wróć do „F.A.Q.”