Strona 1 z 2

Skrzynia biegów -> gdy zaczyna się coś dziać...

: 2005-06-06 22:41
autor: Mr. Cynk
jak w temacie.
Chciałbym poruszyć zjawisko ciężkiej zmiany biegów lub kłopotu ze wskakiwaniem biegu gdy skrzynia jest rozgrzana...

Co sądzicie o tym, dlaczego kiedy zimna jest to wszystkie biegi miodzio wchodzą a kiedy dostanie temperatury (trasa, dłuższa jazda itp) zaczyna się ciężko lewarkiem zmieniać biegi i wręcz piątka a często i trójka nie chcą wskakiwać ludziom...


Ktoś ma jakieś sugestie co może mieć na to wpływ?

- przyjmując, że olej jest
- nie było to związane z jakimś wypadkiem itp.

: 2005-06-06 22:59
autor: klimek
mnie tam lekko wszystkie wskakują ale jak piątka chwyci to to za nic nie chce zejść

: 2005-06-06 23:35
autor: Drzymek
Mi wchodzą ciężko wszystkie biegi. Na dodatek mam super short-shiftera !
Ale żeby wsteczny wrzucić to już muszę kombinować. Najpierw 4 i dopiero potem wsteczny. Czy to normalne że wszystkie biegi wskakują tak ciężko?

: 2005-06-07 00:10
autor: kicur
Cynki masz chlodniczke oleju?? to moze byc z tym zwiazane ze jak sie zalaczy pompka to zabiera olej z tej miseczki co jest na koncu skrzyni a tam sie chyba znajduje 5 bieg o ile sie nie myle- czy cos tam od piatego biegu :lol: -- ja np mam wyjeta chlodniczke i zaslepione przewody i nie mam zadnego problemu z biegami :D -- moze to wlasnie dlatego?? taka jest moja teoria tylko jeszcze nie wiem czy sluszna :lol: --bo ostatnio nawet tak z ciekawosci zdjalem sobie ta miske i tam sa jakies kola zebate i zaraz powyzej jest taka rynienka ktora dostaje lub wydostaje sie olej (no wlasnie dostaje czy wydostaje??) i ja mam wlasnie zaslepione przewody od chlodniczki i jak sie ten olej tam juz dostanie to sie nie wydostanie i jest tam caly czas natomiast jak wy macie chlodniczki i pompki to one z chwila zalaczenia moga wypompowac z tamtad ten olej i moze dlatego tak ciezko chodzi 8) - ja wlasnie sie zastanawiam czy zostawic te weze zaslepione tak jak mialem czy zobaczyc co sie stanie jak jak zrobie obieg bez chlodniczki laczac weza od misi z wlotem oleju u dolu skrzyni -

: 2005-06-07 00:13
autor: Mr. Cynk
ok. jeszcze raz podpowiem:


KIEDY SKRZYNIA JEST ZIMNA TO DO RANY PRZYŁÓŻ....
KIEDY SIĘ ROZGRZEJE JAZDĄ ZACZYNA SIĘ SIŁOWNIA.

: 2005-06-07 00:56
autor: Bogdan9999
Powiem wam dlaczego się tak dzieje gdy skrzynia się nagrzeje to i nagrzewa się cały metal w niej znajdujący, a ja wszyscy wiedzą metal pod wpływem ciepła pęcznieje czyli zwiększa swoją objętości i na wszystkich wałkach i przekładniach zaczyna się robić ciaśniej i dlatego skrzynka pracuje ciężej niestety !!!!!!!!!!!!!!!!!! A jak ktoś ma jakiś pomysł jak zrobić aby obniżyć temperaturę skrzynki podczas dłuższej jazdy to walcie !!!!!!!!!!!!!!!! Niestety muszę przyznać ze skrzynia w probkach jest wykonana z metalu nie odpornego na na temperaturę !!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :( :( :(

: 2005-06-07 01:29
autor: Mr. Cynk
no co ty? jaja se robisz?

moim zdaniem to nie plastelinki.... skrzynia aż tak się nie grzeje żeby metal ci się odkształcał....
poza tym dlaczego wcześniej tego objawu nie było a teraz się pojawił?
hę?

moim zdaniem Bodzio coś nie do końca chyba jest tak jak prawisz...

skrzynka może pod wpływem temperatury sie jakoś przycierać na tych wodzikach/cięgnach ale holerka dlaczego i przez co?

: 2005-06-07 01:38
autor: Raf
No co ty Cynki, nigdy makaronu nie gotowałeś? Nie widziałeś jak kluseczki rosną w oczach i jak ciasno się w garnku robi? :lol:

A na poważnie, odpowiedzi szukał bym w oleju. Czy wymiana oleju na nowy nie pomaga? W I gen. jest tak fikuśnie, że niektórzy w MTXach mają normalny olej przekładniowy (75W90) a inni olej taki jak w ATX i do tego te tajemnicze chłodnice oleju w MTX... czy nie ma to związku?

: 2005-06-07 06:48
autor: Mr. Cynk
;)

NOTE:
If the transaxle is difficult to shift in cold ambient temperatures, but shifts normally when warm, this condition may be caused by the incorrect viscosity transaxle fluid. Replace with oil of the specified quality viscosity.

czyli
jeśli ciężko zmienić bieg przy niskiej temperaturze otoczenia (czyli zimą na przykład) lecz zmiana przebiega normalnie gdy skrzynka się rozgrzeje może to być spowodowane nieodpowiednią lepkością zalanego oleju.

hiehie.. :D
czyli to jakby nie jest przyczyną...
lećmy dalej, serwisówka podpowiada:


Possible Source(s):
§ Bent shift rod.

Action(s) to Take:
§ REPLACE.

wygięte cięgno lewarka też nie....



Possible Source(s):
§ No grease in transaxle control.

Action(s) to Take:
§ LUBRICATE with grease.

brak smarowania dźwigni zmiany biegów....
hm... czyżby problem leżał w samej dźwigni? no nie sądzę...


Possible Source(s):
§ Insufficient oil.

Action(s) to Take:
§ ADD oil.

niski poziom oleju....
hm... sprawdzimy ale lećmy dalej...


Possible Source(s):
§ Deterioration of oil quality.

Action(s) to Take:
§ REPLACE with oil of specified quality/viscosity.

pogorszenie jakości oleju odpada bo zmieniałem przecież zimą...


Possible Source(s):
§ Wear or play of shift fork or shift rod.
§ Wear of synchronizer ring.
§ Wear of synchronizer cone of gear.
§ Bad contact of synchronizer ring and cone of gear.
§ Excessive longitudinal play of gears.

Action(s) to Take:
§ REPLACE.

zużycie lub luzy cięgna zmiany biegów lub widełek (wodzików...??)
zużycie synchronizatorów, stożkowate trybiki, kiepskie połączenie synchronizatora i zębatki, zbyt mocne luzy wzdłużne....

hm... no to mogłoby coś oznaczać ale jeśli skrzynia zimna tych luzów nie zdradza????


Possible Source(s):
§ Wear of bearing.

Action(s) to Take:
§ ADJUST or REPLACE.

zużycie łożysk?



Possible Source(s):
§ Wear of synchronizer key spring.

Action(s) to Take:
§ REPLACE.
zużyta sprężyna synchronizatora?



Possible Source(s):
§ Excessive input shaft gear bearing preload.
§ Improperly adjusted change guide plate.

Action(s) to Take:
§ ADJUST.

a to co to????? :)
jeśli można to podregulować to czemu knoty nie napisali jak? :)

: 2005-06-07 07:40
autor: Drzymek
Żeby ludzie jeździli do serwisu i nabijali kasę tym dupkom którym to zajmie kilka minut, bo wiedzą o co chodzi... :evil:

: 2005-06-08 00:06
autor: Bogdan9999
No może i przesadziłem z tym postem wcześniejszym przecież luz musi jakiś być. Ale co do oleju tu może być pies pogrzebany bo przy wyższych temperaturach olej zmienia swoje właściwości i może dlatego ale pozostaje pytanie jaki olej zalać ???????? :? :? :? :? Kombinujcie szybciej bo ja muszę zmienić to przetestujemy !!!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D

: 2005-06-08 21:59
autor: kollek
klimek pisze:mnie tam lekko wszystkie wskakują ale jak piątka chwyci to to za nic nie chce zejść
U mnie też luźno chodzi. Z tego co zaobserwowałem to nie ma problemu w GL. A parę osób posiadających GT nadziwić się nie mogło jak mi lekko biegi chodzą.

: 2005-06-08 22:56
autor: Gość
A co może być jeśli w LX'ie ciężko biegi wchodzą?? czyli np. żeby wsteka wsadzić to trzeba tak jak by lewarek do góry pociągnąć przy zmianie.
Ja bym stawią na jakąś poduche pod skrzynią albo złe spasowanie.

: 2005-06-08 23:23
autor: Mr. Cynk
moje przemyślenia są takie:


*Ale nie chcę tu nikogo przekonywać tylko zaprezentować jak Cynki sądzi.. :D:D:D


po 1 primo:
Skrzynia nie jest jakimś czarnym pudełkiem z samolotu (które nota bene nie jest czarne tylko pomarańczowe... ), które rządzi się własnymi prawami... i nikt nie wie co tam w środku dokładnie jest i jak to działa...


po 2 primo:
przyjmijmy że jeśli na zimnym silniku jest OK a na rozgrzanym nie OK to kłopot leży w czymś związanym z temperaturą

po 3 primo:
jeśli założymy że owa temp. nie jest aż tak wysoka żeby metale zmieniały swoje właściwości to co?



To ni holery, czerwony fluid przekładniowy nie jest najlepszy na lato.


(ale tych primo się narobiwszy... :wink: )

to moje zdanie. kłopot leży w oleju gdy:
-latem po nagrzaniu biegi wchodzą ciężej niż na zimnym silniku.
- zimą na zimnym silniku biegi wchodzą ciężej nię po rozgrzaniu.


jeśli bez względu na temperaturę sa kłopoty z biegami to już nie sprawa oleju lecz właśnie prędzej tych powyżej co pieczołowicie tu dla co poniektórych potłumaczyłem.. :twisted:

: 2005-06-08 23:34
autor: Bogdan9999
No to i tak może jest tylko pozostaje jeszcze jedna kwestia jaki olej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! No i kombinujcie szybciej bo mój termin wymiany oleju jest coraz bliżej !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

: 2005-06-09 09:43
autor: kollek
To jaki masz wlać olej to kwestia względna.

Ja ponad 3 lata temu zalałem Quaker przekładniowy (nie pamiętam właściwości) i mam spokój do teraz. Żadnych stuków, czasków, szarpania drążkiem itp.

Ale ja to wogóle mam zboczenie na pkt. Quakera więc wiesz...

: 2005-06-09 10:24
autor: enduro
Raf pisze: W I gen. jest tak fikuśnie, że niektórzy w MTXach mają normalny olej przekładniowy (75W90) a inni olej taki jak w ATX i do tego te tajemnicze chłodnice oleju w MTX... czy nie ma to związku?
hmmm.......jestem mechanikiem od lat 20 + 3 lata szkoły samochodowej,ale zabijcie mnie - pierwszy raz słyszę żeby olej do ATX lać do skrzyni manualnej !!!!! moze przez te kilka lat coś się zmieniło....przecież olej do ATX ma właściwości bardziej zbliżone do oleju hydraulicznego niz do typowego przekładniowego.Ja obstawiam tak:Cynki zmieniaj olej jak najszybciej na "normalny" olej przekładniowy,bo z tego ATX-a po rozgrzaniu robi Ci się woda bez zadnych właściwości smarnych ,stąd te problemy i chłodnica oleju tez tu nie pomoże.....ale to tylko moje zdanie....a co na ten temat mówi literatura???

: 2005-06-09 12:16
autor: klimek
A literatura na to mówi że do skrzyni probe ma być lany dextron ( czerwony ) taki jak do automatu

: 2005-06-17 15:35
autor: Barti
Witam. Od pewnego czasu mam podobny problem trudniej wchodzą mi biegi i nie jest to zależne w żadnym stopniu od temperatury. Na zimnym jak i na ciepłym silniku chodzi jednakowo - bardzo ciężko. Autko to probe GT 2.2T 92r. Kompletnie nie wiem w czym szukać rozwiązania.

: 2005-06-17 16:09
autor: Bogdan9999
Może coś z synchonizatorami nie tak !!!!!!!

: 2005-06-18 13:56
autor: betar
Doszukuję się pewnej analogii jeśli chodzi o wpływ temperatury oleju na pracę i co za tym idzie na trwałość skrzyni.Mam na myśli np.chłodzenie oleju w Pontiac Trans Sport.Tam też jest zamontowana chłodnica.Okazuje się,że latem,gdy przydarzy się utknąć w korku,olej potrafi się zagotować.Ludzie montują dodatkową chłodnicę.
Nie wiem dlaczego do GT trzeba lać "czerwony",pewnie ma to związek ze sportowym charakterem i ciężkimi warunkami pracy.
Zastanawiam się czy, przyczyną ciężkiego "chodzenia" biegów nie jest wadliwe działanie systemu chłodzenia.Od tego zacząłbym poszukiwania.Często bagatelizowaną rzeczą są filtry.W GT przed pompą jest filterek i na pewno trzeba go wymieniać.Jak olej ma być chłodzony jeśli nie ma bądz ma utrudniony przepływ.Sama pompa też może być przyczyną.Przepustowość chłodniczki.Poziom oleju.
Tak sobie myślę.

: 2005-06-18 14:49
autor: Bogdan9999
dobra a gdzie jest chłodnica oleju ???? filter i pompa może jakieś fotki a i filter taki jest przy mazdach ?? Bo jak nie to skąd takie filterek wykombinować ???? A co do układu to go przejże tylko brak mi jest dokładne informacje gdzie co jest !!!! Bo z tego co słyszałem to to pompka była mątowana od 91 roku która wymuszała obieg oleju !!!

: 2005-06-18 15:14
autor: Pelot
Bogdan9999 pisze:dobra a gdzie jest chłodnica oleju
jak się przyjżysz od strony zderzaka,to zobaczysz 8)

: 2005-06-18 16:04
autor: betar
Najlepszy dostęp do chłodniczki,pompy i filtra jest po wyjęciu akumulatora i zdemontowaniu jego podstawy.W Mazdach raczej takiego filterka nie ma,na pewno nie w modelu 626.Też chciałbym wiedzieć gdzie go można zdobyć.Od kiedy była montowana pompka, nie wiem bo Probka dopiero poznaje.

: 2005-06-18 18:05
autor: Bogdan9999
A to wiem gdzie ona jest mała ma około 20 na 15 cm wiem widziałem ją a gdzie jest filter ??? Ostatnio konserwowałem blachę pod akumulatorem i ją widziałem i pompe też u mnie nie ma żadnych przecieków z nich ale pompę i chłodniczkę jak by przemył bęzynką to by nie zaszkodziło i zalał nowy oleik to by był git !!!