VRIS

Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

VRIS

Post autor: Sqad »

Po ostatnim niedzilenym spotkaniu została poruszona sprawa VIRISów. Sprawa wygląda dość dziwnie. Testowane było kilka probów. U Qkiego i u mnie na postoju żaden viris nie działa choć by nie wiem ile gazu się dawało, u kalii działają oba przy różnych obrotach z czego pierwszy jest zawsze otworzony, u Tomasza S znowu pierwszy nie reaguje natomiast drugi działa przy wyższych obrotach.

Jak ma być bo już zgłupiałem??
Czy reset kompa coś da??
Jeśli nie to co trzeba wymienić, zdemontować, wyczyścić kupić??

Dodam że w żadnym samochodzie nie ma spadku mocy, wszystkie chodzą idealnie tak samo.
Voodoo
Posty: 1604
Rejestracja: 2005-02-06 18:23
Galeria: viewtopic.php?t=5493
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Voodoo »

Fragment jednego postu który czytałem właśnie na forum mazdy na temat układu VRIS.
tomekrvf pisze:Czy uklad VRIS powinien pracowac kiedy przegazowuje sie auto na postoju?
newbie pisze:VRIS ma działać bez obciążenia, więc po dodaniu gazu i osiągnięciu minimum 4300 rpm mają się otworzyć obie przepustnice (pierwsza przy 3.25krpm, druga 4.25 krpm).
Żałuję, ale jeszcze nie widziałem GE KL z poprawnie działającym systemem VRIS. Zazwyczaj po uruchomieniu silnika otwiera się pierwsza przepustnica i już tak zostaje. Kiedyś omawiałem ten temat z jednym "guru" i okazało się, że podobno to wynik błędu w oprogramowaniu EKU.
ObrazekFord Probe 2.0 '94r.
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

ha, no to już jest jakiś trop, trzeba reset na początek zarzucić :D
Jak to nie da rady, udam się do Jaksy na konsultacje, i ewentulanie zakupie to co będzie potrzebne.

Ale niezły koziołek, z tego wniosek że nikt z nas nie ma dobrze :lol:
Ciekawe czy to tylko błąd oprogramowania czy coś jeszcze.
Awatar użytkownika
RX
Posty: 4099
Rejestracja: 2004-10-06 10:15
Samochód: '99 Corvette
Galeria: viewtopic.php?t=17374
Kontakt:

Post autor: RX »

Witam,

Ale mówisz, że nie ma spadku mocy? Powinien być, szczególnie w przypadku nie działającego pierwszego Vrisu. Rozmawiałem o tym kiedyś z Mihem.

Pzdr.
1999 Corvette
We are American Thunder Cars!
http://amthunder.pl
Voodoo
Posty: 1604
Rejestracja: 2005-02-06 18:23
Galeria: viewtopic.php?t=5493
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Voodoo »

Tutaj: http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... is&start=0 jest trochę opisany problem na forum Mazdy. Widać nie tylko my mamy z tym problemy.
ObrazekFord Probe 2.0 '94r.
Awatar użytkownika
KITT
Posty: 885
Rejestracja: 2005-06-26 19:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Sin City

Post autor: KITT »

U mnie w mieście ostatnio takie korki że nie ma kiedy jechać powyżej 3250 obrotów. :evil: :wink: Ale sprawa jest "gorąca". Możecie powiedzieć jakie macie metody na sprawdzenie kiedy włączają się te VRIS? :?:
Obrazek
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Na postoju, otwarta macha i w palnik mu, elegancko widać czy podciśnienie działa czy nie.
Awatar użytkownika
Camel
Posty: 256
Rejestracja: 2005-09-14 15:37
Galeria: viewtopic.php?t=6440

Post autor: Camel »

Witam wszystkich.
U mnie druga przepustnica załącza sie przy 5200rpm
wszedzie gdzie czytałem podaja, że załącza sie przy 4200rpm.
czy to znaczy, że mam cos niesprawnego w samochodzie???
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

dokładnie coś jest nie halo, a co z pierwszą się dzieje otwarta jest cały czas czy nie reaguje w ogóle??
Awatar użytkownika
Camel
Posty: 256
Rejestracja: 2005-09-14 15:37
Galeria: viewtopic.php?t=6440

Post autor: Camel »

Nie wiem jak to do konca sprawdzic, przy 3250rpm nie czuje najmniejszej roznicy, przy 4250 tez nic, a przy 5200rpm jest totalny but, silnik idzie do przodu jak wariat. do 5200tez jest ok, chodzi rowno tylko ze od 1000 do 2000jak sie delikatnie przysp[iesza to czuc male szarpanie
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

eeee to nie waże,

Odpal samochód i na postoju sprawdzaj czy przepustnice pracują.
Bo po samym kopie to się nie dojdzie.

Słyszałem dwie teorie, jedna to czy virisy są podpięte czy nie samochód dostaje strzała przy ok 4200, a dróga że na sprawnych virisach nie powinien być właśnie wyczuwalny ten kop i nie wiadomo która teoria jest prawdziwa, ale bliższa jest ta druga

Mam proźbe. Jak resetuje się kompa to wiem, ale nie moge znaleźć nic treściwego na forum na temat trybu dignostycznego i ustawiania.
Jak by mógł to ktoś w miarę przystępnie napisać to bym to odrazu na strone wrzucił.

A może jeszcze ktoś wie skąd się bierze błąd ECU jak pisano na mazdzie. Reset pomoże??
Awatar użytkownika
MISIEK
Posty: 813
Rejestracja: 2004-02-09 01:40
Samochód: brak
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: MISIEK »

u mnie po wlozeniu silnika do auta tez nie dzialaly vrisy...
(1 otwarty caly czas, 2 brak reakcji)

przejechalem tak 5000 km po czym zaczalem grzebac i naprawilem :)

teraz obydwa dzialaja przy odpowiednich obrotach - sprawdzane bez obciazenia

pozdrawiam
M.
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

zdradź co naprawiłeś??:>
Awatar użytkownika
Alexs
Posty: 262
Rejestracja: 2005-03-20 16:35
Samochód: brak
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Alexs »

Sqad pisze:
Mam proźbe. Jak resetuje się kompa to wiem, ale nie moge znaleźć nic treściwego na forum na temat trybu dignostycznego i ustawiania.
Jak by mógł to ktoś w miarę przystępnie napisać to bym to odrazu na strone wrzucił.
był temat i to chyba w I generacji bo ktoś usilnie chcial sie dowiedzieć jak to w I gen jest a tego sie tam nie ustawia. Voodoo z tego co pamietam wie coś na ten temat bo mu to Jaksa w MX3 ustawiał ...chyba.. :roll:
I like Mx-3

Mazda Dexelia 10W 40 Semi Synthetic
Awatar użytkownika
MiH
Posty: 1894
Rejestracja: 2003-04-30 23:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: MiH »

No więc właśnie...

Problem jest. Mało tego. Problem ten jest o tyle ważny, że niepoprawne działanie VRISÓW powoduje odebranie mocy probkowi. A więc teoretycznie 2 równe auta będą miały inne osiągi...

Co ja wydedukowałem:

Serwisówka podaje że na VRISY wpływ mają następujące urządznia:
- CKP 2 - informacja o prędkości obrotowej silnika
- TP - informacja o położeniu przepustnicy
- VSS - informacja o prędkości jazdy

Z tego wniostek że prędkość jazdy ma wpływ na działanie VRISów

U mnie jest tak:
Jeśli przekręcę TP tak, że jego oporność wynosi około 50 om - vris #1 siedzi zamknięty. Jakiekolwiek ruszenie przepustnicy - od razu się załancza VRIS...

Sęk w tym że to położenie jest nieprawidłowe. TP w pozycji 0 powinien podawać napięcie 0,5V do komputera. W tym położeniu co opisałem powyżej napięcie jest <0,1V co oczywiście komputer uznaje za błąd (CHECK ENGINE).

Jeśli ustawię TP w odpowiedniej pozycji (0,5V) to VRIS #1 jest już otwarty...

No dobra - co z tego...

Ano z tego wynika że: coś nie teges jest w ECU. Jednak nie sądzę że to jest sam soft. Prędziej obstawiałbym tu elementy wykonawcze.

Sądzę że wpływ TP jest następujący - warunkuje on otwieranie się vrisów - to znaczy że jeśli przepustnica będzie zamknięta to VRISY też są zamknięte a otwierają się tylko przy otwartej przepustnicy. Jest jednak nieścisłość - jeśli by tak było - to brany byłby pod uwagę sygnał biegu jałowego a nie sygnał z potencjometru... Chyba że sygnał z potencjomteru jest sygnałem wyzwalającym układ wykonawczy VRISÓW... Krótko mówiąc - VRISY się orworzą kiedy napięcie podawane przez TP przekroczy jakiś próg - jaki? Ano zazwyczaj buduje się układ tego typu tak że jest jakaś rezystancja odniesienia i po przekroczeniu rezystancji obwodu TP tej rezystancji odniesienia prąd w obwodziku zaczyna płynąć w drugą stronę co powoduje że poprzez układ 2 diód ustawionych szeregowo możemy uzyskać sygnał do wyzwolenia tranzystora czy diody zenera - elementu strowania VRISami.

Jeśli ta teoria jest słuszna to problem może tkwić w poprzepalanych diodach lub złej wartości rezystancji odniesienia. Czy to możliwe - jak najbardziej. Pamiętajcie - lato zima a latka lecą...

O ile pamiętam próg otworzenia diody to coś koło 0,1V czyli zgadzało by się że jeśli dioda byłaby zbańczona i puszczała w obie strony ale po przekroczeniu progu to jeśli napięcie na TP będzie ponieżej 0,1V to VRIS jest zamknięty. Oczywiście to dywagacje i czy to co mówię to nie herezje to ja sam nie wiem :twisted:

No dobra - co dalej?
Ano trzeba niezłego fachurę elektronika, który pogrzebie i rozrysuje komp KL na schemat. Jest ktoś taki?


Jest jeszcze 2 hipoteza... a mianowicie że jest to jakiś tryb awaryjny w który wpadają nasze komputerki i nie mogą się z niego wyzwolić - nawet poprzez reset. Jeśli tak jest to potrzebujemy magika który będzie umiał nam rozpisać kod binarny na schemat blokowy... Jest ktoś taki tutaj?


Ja w najbliższych tygodniach zrobię sobie stanowisko do testowania PCM-ów. W troszkę dalszym planie jest zrobienie podpięcia PCM'a do PC w celu korekcji pól pamięci - inaczej - przejścia z pozycji autopilot na sterowanie ręczne... Ale to po lambodorach a przede wszystkim po poskładaniu 2 probaska...
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....

GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
Awatar użytkownika
M-Pro
Posty: 202
Rejestracja: 2004-12-24 19:49
Samochód: brak
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: M-Pro »

Jedno pytanie, czy virisy to elektrozawory o liniowej charakterystyce, czy normalne on/off ???
IIgen. 2,5 GT, USA-black
Voodoo
Posty: 1604
Rejestracja: 2005-02-06 18:23
Galeria: viewtopic.php?t=5493
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Voodoo »

Czy to jest elektrozawór podciśnienia, czy tłoczek z przepustnica VRIS'a, oba działają w układzie on/off.
ObrazekFord Probe 2.0 '94r.
Awatar użytkownika
M-Pro
Posty: 202
Rejestracja: 2004-12-24 19:49
Samochód: brak
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: M-Pro »

W takim bądź razie zakładam sobie licznik impulsów który wysteruje mi elektrozawór przy zadanych obrotach. Chamski patent, ale co tam :)
IIgen. 2,5 GT, USA-black
Voodoo
Posty: 1604
Rejestracja: 2005-02-06 18:23
Galeria: viewtopic.php?t=5493
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Voodoo »

Bo to jest najprostsze rozwiązanie. Zbudowanie zewnętrznego sterownika nie jest kłopotliwe, a jeśli się już taki robi, to można wtedy rozbudować go o możliwość regulacji obrotów, przy jakich ma się otwierać dany VRIS.
ObrazekFord Probe 2.0 '94r.
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Obroty to jedno a położenie pedału gazu i przputnicy to drugie.
Voodoo
Posty: 1604
Rejestracja: 2005-02-06 18:23
Galeria: viewtopic.php?t=5493
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Kontakt:

Post autor: Voodoo »

Sqad pisze:Obroty to jedno a położenie pedału gazu i przputnicy to drugie.
Fabryczny sterownik w naszym kompie tak prawdopodobnie pracuje.
Zbiera informacje z różnych czujników silnika i dopiero wyzwala VRIS'y.
Jednak tak jak wcześniej napisaliśmy wraz z M-Pro, można to prymitywnie ominąć i wyzwalać je tylko i wyłącznie danym zakresem obrotów. Oczywiście wpinając się bezpośrednio w elektrozawory wraz z ich rozłączeniem od fabrycznego kompa.
Nie jest to skomplikowana sprawa i jeśli chodzi np. o koszta ( ~100zł) to prawie gotowe urządzenie można zmontować na bazie elektronicznego zewnętrznego obrotomierza i dwóch przekaźnikach.

Jak tak pomyśleć, to mam w głowie już prawie gotowy patent na to :)
ObrazekFord Probe 2.0 '94r.
Awatar użytkownika
Sqad
Posty: 4078
Rejestracja: 2005-08-11 15:35
Samochód: Mazda RX8 Renesis '06
Galeria: viewtopic.php?t=6231
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Sqad »

Prymitywne to to jest, jakośmnie to nie leży bo tylko częściowo rozwiązuje problem.
Awatar użytkownika
MiH
Posty: 1894
Rejestracja: 2003-04-30 23:14
Samochód: brak
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: MiH »

Jeśli sterowanie VRISami w PCM jest sprawne to taką "sztuczkę" można zobić zmieniająć soft w kompie...
Mówię bo wiem, a nie wiem bo mówię.....

GG: nie używam
(mój numer tel jest na tym forum - chcesz pogadać - poszukaj)
Awatar użytkownika
M-Pro
Posty: 202
Rejestracja: 2004-12-24 19:49
Samochód: brak
Lokalizacja: Dolny Śląsk

Post autor: M-Pro »

Przypomniał mi się jeszcze jeden aspekt tej sprawy. Zmniejszenie dolotu , powoduje wzrost momentu w dolnym zakresie obrotów. U mnie 2 przepustnica jest cały czas otwarta.

Dziś miałem inną przygodę z przepustnicą. 100 km od domu , snieżyca na maxa , a tu silnik wkręcił się na maxymalne obroty. Pierwsza myśl, linka lub oś przepustnicy Jednak przepustnica chodzi ok. kiedy sprawdzam ją na sucho. Wolne obroty O.K. Lekko gazu i brakuje skali na obrotomierzu :shock:
Po zdjęciu mixera okazało się, że zasysało pod przepustnicę część oringu . Działo się tak tylko podczas pracy silnika. Ciekaw jestem jakie były by fajerwerki, gdyby wessało go do silnika
IIgen. 2,5 GT, USA-black
totmes (gonciu)
Posty: 379
Rejestracja: 2005-09-30 16:45
Galeria: viewtopic.php?t=10331
Lokalizacja: Radomsko

Post autor: totmes (gonciu) »

witam,
to mam pytanie bo u mnie zadna z przepustnic sie nie otwiera ani 1 ani 2 oczywiście patrzyłem na luzie, czy to ma wpływ jadąc a na luzie czy predkosc tez ma wpływ? jak nie to czem sie nie otwierają szego moze to byc przyczyna i jak to naprawić (czy reset kompa coś da) przypominam ze to patrzyłem na LPG ale nie wiem czy to tez jakieś znaczenie ma benzyna czy gaz???
Obrazek
nowe fele 17' opony235/45 i tył 255/40
i po hamowni-prawie 200
nowy kolektor wydechowy
http://tommyjnia.eu.interia.pl/
ODPOWIEDZ

Wróć do „2.5 V6 KL”