Wstęp.
Lampka 'Manual Shift' lub MSL na tablicy świeci gdy naciskasz przycisk na dźwigni zmiany biegów. To znaczy, że skrzynia nie będzie już zmieniać automatycznie i będzie wymagana ręczna zmiana biegów. Jeśli kontrolka miga po starcie silnika lub w trakcie jazdy, to może oznaczać problem ze skrzynią. Sprawdzenie kodów błędów jest prostym sposobem znalezienia co jest nie tak i co powoduje świecenie lampki. Są 2 sposoby autotestu. Pierwszy: (KOEO) włączony kluczyk, wyłączony silnik - sprawdza kody błędów w pamięci i niektórych czujnikach. Drugi: (KOER) włączony kluczyk, silnik pracuje - pozwala sprawdzić kody występujące tylko podczas pracy silnika.
Procedura.
Są 3 sposoby aby sprawdzić kody błędów:
Czytnik kodów silnika.
Jeśli masz czytnik SUPER STAR II (lub jego odpowiednik), możesz wykonać szybki test silnika, by sprawdzić, czy coś jest źle. Po prostu podłącz go zgodnie z instrukcją fabryczną i zapisz występujące kody. Lista kodów poniżej.
Woltomierz analogowy.
jeśli nie masz skanera kodów silnika możesz wykonać tę samą próbę zwykłym analogowym woltomierzem. Ustaw go na zakres 0-20V. Odszukaj moduł 4EAT pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy na lewo od kolumny kierowniczej. Złączki, do których będziesz potrzebował dostępu, znajdują się tuż pod modułem 4EAT. Podłącz kabel plusowy woltomierza do czerwonego przewodu w sześciostykowym gnieździe wyjściowym autotestu (STO) modułu (patrz obrazek poniżej). Podłącz minus miernika do masy.
KOEO - kluczyk włączony, silnik wyłączony.
Przekręć (włącz) przełącznik zapłonu, ale nie uruchamiaj silnika. Gdy jesteś gotów rozpocząć próbę zmasuj jednostykowe złącze wejściowe autotestu (STI). To jest czerwony przewód z czarnym paskiem (patrz zdjęcie poniżej).
KOER - kluczyk włączony, silnik pracuje.
Włącz silnik - niech chodzi na wolnych obrotach. Gdy jesteś gotów rozpocząć próbę zmasuj jednostykowe złącze wejściowe autotestu (STI). To jest czerwony przewód z czarnym paskiem (patrz zdjęcie poniżej).
Wskazówka woltomierza będzie pulsować przez 3 sekundy przy pierwszym uruchomieniu testu. Kody błędów skrzyni pojawią się na mierniku jako wychylenia. Patrz niżej jak je interpretować.
Kontrolka ręcznej zmiany (Manual Shift).
Jeśli nie masz czytnika kodów najłatwiejszym sposobem odczytu kodów jest użycie kontrolki 'Manual Shift' na tablicy przyrządów.
Opis przygotowania do testów KOEO i KOER - jak wyżej.
Kontrolka "wyjdzie" (???) po sekundzie i zacznie błyskać kody błędów (jeśli są). Patrz niżej jak interpretować mrugnięcia.
Położenie złączy 4EAT.
Interpretacja kodów:
Wychylenia na wolto-omomierzu i mignięcia kontrolki tłumaczą się na dwucyfrowe kody. Dla uproszczenia poniżej będziemy je nazywać błyskami. Są 2 typy błysków: falenickie i otwockie
- sorry, nie mogłem
. Więc są 2 typy błysków: długi, który trwa półtorej sekundy i krótki - trwający pół sekundy. Są dość łatwe do odróżnienia. Długi oznacza pierwszą cyfrę (liczbę dziesiątek) w dwucyfrowym kodzie, krótki - drugą cyfrę (liczbę jedynek). Czyli jeśli jest jeden długi błysk i cztery krótkie, to będzie numer 14. Jeśli nie ma długiego błysku - numer jest mniejszy od 10 i pierwsza cyfra = 0. Osiem krótkich błysków oznacza kod 08. Jeśli jest długi błysk bez krótkiego, oznacza to kod 10. Dwucyfrowe kody oddzielone są czterosekundową przerwą. Po wyświetleniu wszystkich kodów wszystko zaczyna się ponownie.
Jeśli nie ma kodów - nie znaleziono żadnych problemów.
Kody 8 i 14.
Kody:
06 Vehicle Speed Sensor -
czujnik prędkości
12 Throttle Position Sensor -
czujnik położenia przepustnicy
55 Pulse Generator -
generator impulsów
60 1-2 Shift Solenoid -
cewka zmiany 1-2
61 2-3 Shift Solenoid -
cewka zmiany 2-3
62 3-4 Shift Solenoid -
cewka zmiany 3-4
63 Lockup Solenoid -
cewka więzienna
Tłumaczenia kodów proszę traktować jako bardzo niepewne. Jak ktoś zna lepsze - niech dopisze.