Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Tematy powracające jak bumerang.
Maxxum
Klubowicz
Posty: 3295
Rejestracja: 2004-06-03 22:15
Car: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
Gallery: viewtopic.php?t=7746
Lokalizacja: Tarnów

Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Maxxum » 2014-01-13 23:33

Na jednym ze zlotów w Borkach zdeklarowałem się, że umieszczę na forum temat traktujący o możliwym/dodatkowym wyposażeniu w Probe I-szej generacji.
Trochę mi zeszło, ale staram się dotrzymywać obietnic. Efektem tego jest poniższy temat.
Z góry zaznaczę, że część z tego co opisze jest w miarę łatwa do zamontowania. Jeżeli jednak Wasze Probe nie ma tych elementów – nie zawsze będzie łatwo. Oczywiście jeśli ktoś się uprze, to zapewne da radę 
Przy opisywaniu poszczególnych elementów wyposażenia korzystałem z własnej wiedzy, nabytej podczas doposażania i eksploatacji Probe, jak i szerokiej wiedzy innych użytkowników forum. Mam nadzieję, że nie będą mi mieli tego za złe. Część zdjęć tutaj umieszczonych jest mojego autorstwa - inne zaś są zapożyczone z forum i szeroko pojętego Internetu.
Nikt nie jest alfą i omegą, więc mogły oczywiście w temacie wkraść się jakieś błędy. Jeżeli je zauważycie – najlepiej napiszcie mi na pw a ja sprostuję je.

Ok. Do rzeczy.

W co nasz Probe może być wyposażony:

I. Tempomat

Jest to urządzenie które przydaje się szczególnie w długich trasach, pokonywaniu setek km autostradami. Nie znaczy to, że nie można tempomatu używać w Polsce.
Aby tempomat działał samochód musi być wyposażony w następujące elementy:
komputerek do tempomatu 2.jpg
- dźwigienkę z prawej strony kierownicy
dźwignia tempomatu.jpg
dźwignia tempomatu.jpg (40.94 KiB) Przejrzano 16074 razy
dźwignia tempomatu. 2.jpg
dźwignia tempomatu. 2.jpg (38.99 KiB) Przejrzano 16074 razy
- siłownik
a) Probe GT
tempomat 2.jpg
tempomat 2.jpg (30.47 KiB) Przejrzano 16074 razy
b) Probe GL
tempomat GL.jpg
tempomat GL.jpg (36.02 KiB) Przejrzano 16074 razy
c) Probe LX
201311181308.jpg
201311181308.jpg (39.27 KiB) Przejrzano 16074 razy
- komputerek do tempomatu
komputer tempomatu 1.JPG
komputer tempomatu 1.JPG (85.15 KiB) Przejrzano 16074 razy
Jest on wielkości dłoni z jednej strony przykręca się go śrubą a z drugiej ma taki zaczep z gumką (biała na zdjęciu)

- pedał gazu z dodatkowym zaczepem do linki tempomatu
siłownik i gaz do tempomatu.jpg
siłownik i gaz do tempomatu.jpg (91.75 KiB) Przejrzano 16074 razy
pedał gazu.jpg
pedał gazu.jpg (13.26 KiB) Przejrzano 16165 razy
Oczywiście w komplecie z pedałem gazu musi być dodatkowa linka do tempomatu.
W grodzi jest już fabryczny otwór przez który przeciągniesz linkę do siłownika tempomatu.
W Twoim Probe powinna już być instalacja do podpięcia powyższych elementów.
Pod zaślepką w desce rozdzielczej jest gotowa zielona wtyczka do wpięcia dźwigienki.
Pod maską z przodu po po pawej stronie (czyli od strony pasażera), przy zaczepie maski, jest również gotowa wtyczka do wpięcia siłownika – biała 4 piny.
wtyczka od tempomatu 3 czteropinowa.jpg
wtyczka od tempomatu 3 czteropinowa.jpg (25.45 KiB) Przejrzano 16074 razy
Pod deską rozdzielczą, obok kolumny kierowniczej , schowana dobrze za plastikowym tunelem powietrza jest również biała kostka do wpięcia komputerka do tempomatu. Trudno ją znaleźć i się do niej dostać, ale jest na pewno. W zależności od typu – może mieć 13 lub 16 pinów.
wtyczka od tempomatu 1.jpg
wtyczka od tempomatu 1.jpg (45.01 KiB) Przejrzano 16074 razy
- czujnik pedału hamulca
czujnik pedału hamulca 2.jpg
czujnik pedału hamulca 2.jpg (38.3 KiB) Przejrzano 16074 razy
czujnik pedału hamulca 3.jpg
czujnik pedału hamulca 3.jpg (33.69 KiB) Przejrzano 16074 razy
Powinien być podwójny, czyli mieć 4 piny a nie dwa.
Dodatkowe dwa piny są potrzebne, aby dać sygnał do komputerka tempomatu, że chcemy rozłączyć tempomat.

Ważna sprawa !!!
Wszystkie te elementy nie są kompatybilne ze sobą, różnią się w zależności od rocznika i modelu.
Np. komputerek czy dźwigienka z rocznika ’89 nie będzie pasować do rocznika ’91, ’92.
Nie możemy sobie dowolnie zamieniać elementów np. z modelu GL do LX, GT itd.
Wygląd może być podobny, ale mogą się one różnić kolorem kabelków i ich usytuowaniem, ilością pinów itp.


II. Komputer pokładowy (TRIP Computer)
Trip computer 2.JPG
Trip computer 2.JPG (16.68 KiB) Przejrzano 16074 razy
Komputer składa się z wyświetlacza, klawiaturki sterującej i paru czujników, jak czujnika przy pompie paliwa, czujnika temperatury zewnętrznej, montowanego za zderzakiem pod zamkiem maski. Termometr wygląda tak:
Termometr do TRIPA 4.JPG
Termometr do TRIPA 4.JPG (67.96 KiB) Przejrzano 16074 razy
Na wyświetlaczu komputerka możemy zobaczyć średnie zużycie paliwa, pozostały dystans jaki możemy przejechać na paliwie, temperaturę zewnętrzną itd. Niestety wyświetlacze te często ulegają uszkodzeniu (wylaniu). Jedni twierdzą, ze od mocnego słońca, inni, że od wstrząsów. Wyświetlacz jest nienaprawialny. Można jedynie podmienić na inny.
Uwaga:
Wyświetlacze też różnią się od siebie – więc musimy mieć pasujący do naszego modelu/rocznika.
Klawiaturka różni się od siebie w zależności od modelu.
Ta z Lx-a jest bardziej rozbudowana ze względu na umieszczenie w niej dodatkowych przycisków do sterowania deską Digital.
trip_computer_lx_i_gt.jpg
trip_computer_lx_i_gt.jpg (24.54 KiB) Przejrzano 16074 razy
Zła widomość jest taka, że jeżeli nie ma na wyposażeniu TRIP Computera to nie ma też w aucie odpowiednich wiązek do jego podłączenia, jak również potrzebnych do tego czujników.
Oczywiście komputerki różną się między sobą w zależności od rocznika i modelu.

III. Vmm
VFM.JPG
VFM.JPG (21.67 KiB) Przejrzano 16074 razy
Vmm.JPG
Vmm.JPG (19.09 KiB) Przejrzano 16074 razy
Vmm – to konsola, rodzaj wyświetlacza, na którym są podświetlane różne alarmy - informacje np. niski stan oleju, niezamknięte drzwi, spalona żarówka w lampach stopu/tylnych/postojowych, niski stan płynu w chłodnicy/w zbiorniczku spryskiwaczy, niezamknięta tylna klapa, czas na wymianę oleju.
Są dwa rodzaje konsoli w zależności od rocznika. Różnią się tym, że słowo Low Oil jest zastąpione Deck Ajar.
Do różnych modeli Vmm są różne CPU, np. do Vmm z sygnalizacją Deck Ajar - musi być CPU o symbolu AK 33.
Vmm w modelu LX z deska Digital zastąpił „system skaner” umieszczony bezpośrednio na desce rozdzielczej w postaci pojedynczego wyświetlacza.
Informacje o nieprawidłowościach/alarmach pojawiają się naprzemiennie w pętli.
24622370010_large.jpg
24622370010_large.jpg (12.01 KiB) Przejrzano 16074 razy
Jeżeli nie posiadasz w swoim Probe Vmm – jego instalacja będzie bardzo trudna z uwagi na fakt, iż do jego prawidłowego działania potrzeba całego mnóstwa czujników, rozsianych po aucie.
Takie czujniki/układziki znajdują się np. przy każdej żarówce, w zbiorniku do spryskiwacza, przy pompie paliwa i w wielu innych miejscach. Są zintegrowane z instalacją.
Np. po przejechaniu określonego kilometrażu tj. 7,5 tys. mil zapala się kontrolka Service, która przypomina nam o konieczności zrobienia przeglądu/wymianie oleju. Skasować ją można poprzez naciśnięcie przycisku nad kontrolką z napisem service i odczekaniu 3 „piknięć”.Spowoduje to, że przez następne 7,5 tys. mil będziemy mieć spokój.
W przeciwnym razie fakt niezrobienia przeglądu będzie nam przypominany sygnałami dźwiękowymi.
Jeżeli mamy wersję amerykańską - często przyczyną sygnalizowania przepalonej żarówki jest fakt iż. Amerykańskie żarówki miały inną moc, czyli 27W a europejskie mają 21W. Układ sprawdzający „mierzy” prąd i jeśli wymienimy żarówkę z 27W na 21W – odczytuje to jako spaloną żarówkę i stąd alarm.

IV. Elektryczny fotel kierowcy
fotel elektriko.jpg
fotel elektriko.jpg (29.47 KiB) Przejrzano 16074 razy
Rozpoznać go można po dodatkowej rączce plastikowej z namalowanymi białymi strzałkami.
Jak sama nazwa wskazuje fotel ten sterowany jest elektrycznie. Wyposażono go w silniczki, które zmieniają pozycję fotela w zależności od potrzeb użytkownika, np. można przesunąć fotel do przodu, do tyłu, podnieść do góry, opuścić, podnieść przód albo tył fotela do góry i oczywiście obniżyć. Pochylenie oparcia, wybrzuszenie w odcinku lędźwiowym i zmiana położenia boków oparcia w tradycyjnym fotelu jak i elektrycznym odbywa się ręcznie.
Uwaga:
Jeżeli nie mieliście wcześniej elektrycznego fotela, nie próbujcie go przypadkiem podłączać bez przeróbek, do wtyczki znajdującej się pod fotelem. Ta wtyczka teoretycznie wygląda jakby pasowała, ale jak wepniecie wtyczkę od sterowania fotelem w tą pod siedzeniem – przy próbie zmiany położenia fotela prawdopodobnie spali wam się CPU – komputerek sterujący, między innymi podświetleniem wewnętrznym w Probe.

V. Trzecie światło STOP
DSC00612.JPG
DSC00612.JPG (71.65 KiB) Przejrzano 16074 razy
3 światło STOP.jpg
3 światło STOP.jpg (44.6 KiB) Przejrzano 16074 razy
lampka 3 światła STOP.jpg
W tylnej klapie na środku może znajdować się trzecie światło STOP.
Jeżeli go tam nie ma, jest w jego miejscu jedynie ciemna zaślepka plastikowa.
Chcąc podłączyć to dodatkowe światło, należy zaopatrzyć się w zestaw jak na zdjęciu. Czyli odbłyśnik w którym montuje się układ z żarówką (rurka podłużna) oraz oczywiście klosz tego światła w kolorze czerwonym. Oryginalna zaślepka jest zbyt ciemna, żeby przepuścić światło.
Chcąc wymienić światło, należy zdjąć plastikową zaślepkę, która znajduje się na maskownicy po wewnętrznej części klapy. Odkręcić odbłyśnik z ciemną zaślepką i w to miejsce wpasować zestaw jak wyżej.
Instalacja pod trzecie światło stop jest już gotowa – wystarczy wpiąć kostkę w klapie.

VI. Podświetlane osłonki przeciwsłoneczne
osłona przeciwsłoneczna.jpg
osłona przeciwsłoneczna.jpg (26.28 KiB) Przejrzano 16074 razy
Dodatkowym wyposażeniem mogą być również podświetlane osłonki/daszki przeciwsłoneczne. Posiadają one po obu stronach lusterka lampki, które zaświecają się po otwarciu zasłonki lusterka.
Uwaga:
Zaświecenie się lampek aktywuje mikro włącznik, który znajduje się na środku pod lusterkiem. Osłonka lusterka jest zamykana na rzepy.
Jeżeli osłonka nie dolega dobrze do mikro włącznika (nie naciska na niego) – lampki nadal będą się świecić – nawet po wyłączeniu zapłonu. Nie będzie to widoczne a akumulator w szybkim tempie rozładuje się.
Kabel zasilający żaróweczki poprowadzony wewnątrz metalowego ramienia, trzymającego osłonki. Jeżeli zachodzi konieczność ich zdemontowania należy odkręcić to ramie, wyciągnąć i rozpiąć wtyczkę, która znajduje się w otworze między podsufitką a dachem.

VII. Podświetlane zamki w drzwiach
podświetlenie zamka w drzwiach.jpg
podświetlenie zamka w drzwiach.jpg (32.27 KiB) Przejrzano 16074 razy
Tak – w niektórych egzemplarzach występowało podświetlenie zamków w drzwiach od zewnątrz.
Na zdjęciu żaróweczka od tego podświetlenia. Oryginalnie umieszczona jest w bębnie zamka. Gdy auto jest zamknięte, po pociągnięciu za klamkę z zewnątrz – zapalają się żaróweczki w zamkach. W nocy łatwiej jest trafić kluczykiem do zamka. Oczywiście po pociągnięciu za klamkę - zapalają się również inne światełka we wnętrzu samochodu, aby łatwiej było do niego wsiąść.

VIII. AUDIO w Probe

Probe I-szej generacji mogło być wyposażone w audio w różnej konfiguracji.
Mogło mieć samo radio, radiomagnetofon, radiomagnetofon ze wzmacniaczem, Odtwarzaczem CD, subwooferem i piecykiem do subwoofera.

a) Radio
201311191318.jpg
201311191318.jpg (21.1 KiB) Przejrzano 16074 razy
b) Radiomagnetofon I
Rotation of Radio - shadow.JPG
c) Radiomagnetofon II – clarion (wyjmowany z kieszeni)
radio clarion oryginał.jpg
radio clarion oryginał.jpg (19.03 KiB) Przejrzano 16074 razy
d) CD – rocznik ‘89
1.JPG
1.JPG (16.17 KiB) Przejrzano 16165 razy
e) CD rocznik ’89 i ’90-‘92
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG (16.79 KiB) Przejrzano 16074 razy
f) wzmacniacz
wzmacniacz.jpg
wzmacniacz.jpg (91.72 KiB) Przejrzano 16074 razy
g) schemat podłączenia wzmacniacza
wzmacniacz do Probe oryginalny.jpg
h) Piecyk do subwoofera
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG (23.68 KiB) Przejrzano 16074 razy
i) subwoofer
subwoofer.jpg
subwoofer.jpg
IX. Szyberdach
szyberdach 2.jpg
szyberdach.jpg
szyberdach.jpg (22.66 KiB) Przejrzano 16074 razy
Szyberdach w jedynkach jest manualny, czyli żeby go otworzyć, jak również zamknąć - trzeba użyć „ręców”.
Probe wyposażone w szyberdach, mają specjalnie wyprofilowany dach pod okno szyberdachu. Mają również dodatkowe kanaliki pod podsufitką do odprowadzenia wody.

Co ciekawe - ten szyberdach można wypiąć sobie całkiem za pomocą dwóch sprawnych ruchów i mieć taki mini kabriolet :)

X. Skórzane siedzenia
lx_automat_digital_titanium_92r_usa.jpg
lx_automat_digital_titanium_92r_usa.jpg (37.71 KiB) Przejrzano 16160 razy
skórka 3 Skorik.jpg
skórka 1 SKORIK.jpg
skórka 1 SKORIK.jpg (42.24 KiB) Przejrzano 16069 razy
XI. Szuflada pod siedzeniem pasażera
szuflada.jpg
szuflada.jpg (54.19 KiB) Przejrzano 16069 razy
szuflada 3.JPG
szuflada 3.JPG (88.55 KiB) Przejrzano 16069 razy
Cóż można powiedzieć o szufladzie. Montowana jest, jak sama nazwa wskazuje pod siedzeniem pasażera. Można ją sobie od kogoś dokupić i zamontować bez problemu. Trzeba pamiętać jedynie, żeby kupić z tymi prowadnicami ze zdjęcia, ponieważ ich tam nie ma pod siedzeniem. Są natomiast gotowe otwory do przykręcenia tych prowadnic.
Jako, że w Probe jest schowków jak na lekarstwo, to taka szuflada naprawdę się przydaje.

XII. Regulowane amortyzatory
amory 1.jpg
amory 1.jpg (27.58 KiB) Przejrzano 16069 razy
Część Probe I-szej generacji wyposażono w regulację amortyzatorów.
Regulacja polega na zmianie twardości amortyzatorów.
Uzyskuje się to za pomocą przełącznika, który znajduje się na środkowej konsoli obok przycisku do regulacji elektrycznych lusterek, przed dźwignią hamulca ręcznego.
przełącznik.jpg
przełącznik.jpg (27.48 KiB) Przejrzano 16069 razy
Przełącznik ma 3 tryby twardości: SPORT – twardo, SOFT – miękko, NORM – średnio. Zmianę twardości można dokonywać podczas jazdy.
Jak realizowana jest zmiana twardości ?
Na każdym amortyzatorze u góry zamontowany jest mały silniczek.
silniczki regulacji zawieszenia.jpg
silniczki regulacji zawieszenia.jpg (7.53 KiB) Przejrzano 16069 razy
Podczas zmiany twardości – silniczki te obracają trzpienie w amortyzatorze, do których wewnątrz amortyzatora zamontowana jest blacha z różnymi średnicami otworków, przez które przepływa olej. Przez większe przepłynie szybciej, więc zawieszenie będzie miększe. Przez drobne będzie przepływał dłużej, więc analogicznie zawieszenie utwardzi się.
Smaczka dodaje fakt, iż w sterowaniu zawieszeniem bierze również udział komputer sterujący, który w zależności w jakiej sytuacji znajduje się samochód – cały czas koryguje ustawienia amortyzatorów, aby Probe zachowywał się jak najlepiej na drodze.
komp od zawiechy.JPG
komp od zawiechy.JPG (14.88 KiB) Przejrzano 16069 razy
I tak – komputer sczytuje sobie czy auto w danej chwili przyśpiesza, czy np. nagle hamuje, czy wchodzi w zakręt, czy jedzie wolno, czy też szybko. Między innymi od tych parametrów uzależnia, jak powinny pracować amortyzatorki.
Od siebie dodam, że sprawny układ zachowuje się doskonale. Można poczuć się jak w mercedesie na miękkim zawieszeniu, lub jak w wyścigówce po przełączeniu na SPORT. Nie polecam jednak np. wchodzenia w bardzo ostry łuk na pozycji SOFT. Można nie wyjść z zakrętu ;)

XIII. Elektryczne sterowanie nawiewem
85040479_1_1000x700_ford-probe-gt-89-22-panel-sterowania-klimatyzacja-minsk-mazowiecki.jpg
85040479_1_1000x700_ford-probe-gt-89-22-panel-sterowania-klimatyzacja-minsk-mazowiecki.jpg (11.66 KiB) Przejrzano 16069 razy
Zamiast sterowania na linki, możemy mieć również sterowanie elektryczne nawiewem. Na zdjęciu panel do takiego sterowania. Naciskając dany przycisk – silniczki, które są umieszczone pod kokpitem przesuwają odpowiednie klapki w układzie nawiewu, zmieniając tym samym kierunki przepływu powietrza.
Aby zamontować sobie takie sterowanie potrzebujemy panelu sterowania, odpowiednich wiązek, silniczków, kilka elementów plastikowych, które odpowiadają za przesuwanie klapek. W dmuchawie jest również inny tranzystor na radiatorze, do płynnej regulacji obrotów.

XIV. Klimatyzacja
W upalne dni każdy fan Probe zapewne będzie błogosławił klimatyzację.
Klimatyzacja składa się z następujących elementów:

a) Panel sterowania z przyciskiem A/C – (przycisk okrągły w modelach ze sterowaniem ręcznym, prostokątny zaś w modelach ze sterowaniem elektrycznym nawiewem).

b) Chłodnica klimatyzacji
chłodnica klimatyzacji.jpg
chłodnica klimatyzacji.jpg (86.77 KiB) Przejrzano 16160 razy
c) Osuszacza
201311181309.jpg
201311181309.jpg (30.87 KiB) Przejrzano 16069 razy
d) Czujnika ciśnienia (Presostatu)
presostat do Probe.jpg
presostat do Probe.jpg (12.55 KiB) Przejrzano 16069 razy
e) Nagrzewnicy do wersji z klimatyzacją

Na zdjęciu sama chłodniczka
nagrzewnica z klimą.jpg
nagrzewnica z klimą.jpg (13.75 KiB) Przejrzano 16069 razy
f) Pompy/kompresora
kompresor klimatyzacji.jpg
kompresor klimatyzacji.jpg (49.33 KiB) Przejrzano 16069 razy
g) Przewodów klimatyzacji
cos tam.JPG
cos tam.JPG (25.31 KiB) Przejrzano 16069 razy
A tak wygląda niefabryczna chłodnica klimatyzacji
201308061183.jpg
201308061183.jpg (32.42 KiB) Przejrzano 16069 razy
Poniżej porównanie fabrycznej chłodnicy z chłodnica montowaną dodatkowo przez Dealera Forda.
Główna różnica polega na tym, że ta montowana nie fabrycznie ma inne jedno podłączenie. Na zdjęciu pod żółtą zaślepką jest połączenie gwintowane. W oryginalnej jest zwykła szybkozłączka. Pozostałe wymiary mają takie same.
201308061182.jpg
Do działania klimatyzacji potrzebujemy również przekaźnika, montowanego obok wentylatora, przy chłodnicy klimatyzacji. Stojąc przodem do samochodu, jest on po lewej stronie w gumowym „kondomiku”.
Klimatyzacja w Fordzie Probe I-szej generacji pracuje na czynniku R-12 popularnie zwanym freonem. Tak – takim, jaki był stosowany w dawnych lodówkach. Instalacja jest przystosowana tylko do takiego czynnika, żaden inny w perspektywie dłuższego czasu się w niej nie utrzyma.
Czujnik ciśnienia czyli tzw. Presostat dba o to, żeby nie uszkodzić sprężarki klimatyzacji. Jest to prosty czujnik ciśnieniowy, który po spadku ciśnienia w układzie klimatyzacji (ubytek czynnika), rozłącza układ i nie pozwala uruchomić się sprężarce. Jak wiadomo, czynnik chłodzący ( a dokładnie mówiąc - olej mineralny do niego dodawany) jest jednocześnie medium smarującym kompresor. Jeżeli ciśnienie spadnie – smarowanie spada i prowadzi to w konsekwencji do uszkodzenia kompresora klimatyzacji - a to wiąże się z poważnymi kosztami naprawy. Dlatego tak ważne jest uruchamianie klimatyzacji również w zimie.
Często zadawane pytanie – gdzie jest filtr kabinowy, klimatyzacji, przeciwpyłowy ?
Odpowiadam – nie ma takiego filtra w Probe.
Co do osuszacza Klimy – jeżeli układ klimatyzacji rozszczelnił się i przez długi okres czasu powietrze dostawało się do układu – niestety konieczna jest wymiana osuszacza na nowy, ponieważ koroduje on wewnątrz bardzo szybko i nie będzie spełniał zadania, jakie mu wyznaczono.

XV. Grzałka oleju
DSC00568.JPG
DSC00568.JPG (14.89 KiB) Przejrzano 16069 razy
DSC00570.JPG
DSC00570.JPG (18.29 KiB) Przejrzano 16069 razy
Pewnie niewiele osób o niej słyszało. Występuje ona (z tego co mi wiadomo)tylko w wersji produkowanej na Kanadę. Wiadomo – mają tam zimno, więc dobrze podgrzać wcześniej olej w silniku, przed jego uruchomieniem. Dlatego w korpusie silnika umiejscowiona jest taka grzałka. Ma ona 400W i jest na 115V. Można sobie podłączyć wcześniej do prądu i mamy silnik ciepły.
Na drugim rysunku widnieje kabel do jej podłączenia.

XVI. Układ chłodzenia skrzyni biegów

a) Chłodniczka, pompka, filter
pompa i chłodniczka do skrzyni biegów.jpg
pompa i chłodniczka do skrzyni biegów.jpg (22.51 KiB) Przejrzano 16069 razy
b) Sama chłodniczka
chłodniczka oleju.jpg
chłodniczka oleju.jpg (61.91 KiB) Przejrzano 16069 razy
c) Sama pompka
pompka oleju skrzyni biegów.jpg
pompka oleju skrzyni biegów.jpg (39.1 KiB) Przejrzano 16069 razy
Jak sama nazwa wskazuje – układ ten służy do chłodzenia oleju w skrzyni biegów. Występuje w modelu GT. Zapewne z uwagi na większe obciążenia skrzyni w wersji z Turbo. Od czasu do czasu warto go sprawdzić, wymienić filterek, zdrapać błotko z chłodniczki itd.

XVII. Automatyczna skrzynia biegów
skrzynia automatyczna.jpg
skrzynia automatyczna.jpg (60.88 KiB) Przejrzano 16069 razy
Lewarek autimatycznej skrzyni.jpg
Lewarek autimatycznej skrzyni.jpg (27.58 KiB) Przejrzano 16069 razy
Jest to skrzynia 4 biegowa z dodatkowym wybieraniem ręcznym - czyli przyciskiem MAN SHIFT.

XVIII. Deska Digital

W niektórych Probe zamiast deski tradycyjnej ze wskazówkami - występowały deski DIGITAL.
Zasadnicza różnica polega na tym, że zamiast tarcz i wskazówek - parametry wyświetlane są na specjalnych wyświetlaczach.

Opis Deski Digital:

Od lewej, na dole mamy SYSTEM SCANNER - o którym już pisałem przy okazji Vmm. Jest to wyświetlacz na którym pojawiają się informacje, stan urządzeń, alarmy. Podczas włączenia zapłonu na początku wyświetla się, dla sprawdzenia poprawności działania, napis "System normal". Czyli że wszystko jest w porządku 8) Następnie w zależności od tego, czy mamy coś uszkodzone, np. żarówkę, mało płynu w spryskiwaczach, niezamknięte drzwi itd - wyświetla się dany komunikat. Komunikaty wyświetlane są w pętli - tzn. Każdy aktywny alarm wyświetla się przez pewien okres czasu a następnie kolejny i tak w kółko.

Następnie mamy obrotomierz. Wysokość obrotów wyświetlana jest za pomocą (nie wiem jak to fachowo nazwać) kolejno podświetlanych i gaszonych pól.

W centralnym punkcie deski rozdzielczej jest wyświetlacz/prędkościomierz, na którym pokazywana jest prędkość jazdy w postaci cyferek.

Pod Prędkościomierzem mamy dwa pola. To po lewej pokazuje nam przebieg samochodu. Po prawej zaś - w czym jest mierzony. I tak - możemy sobie przestawiać kiedy chcemy - czy prędkości na głównym wyświetlaczu i przebieg poniżej, ma być pokazywana w kilometrach na godzinę czy w milach na godzinę. Można to sobie zmienić za pomocą wspomnianej wcześniej klawiaturki TRIPa w której znajduje się dodatkowe pole do sterowania właśnie deską Digital.

Idąc dalej - po prawej stronie mamy wyświetlacze z wartością temperatury wody i ciśnienia oleju.

Na dole zaś - wskaźniki ilości paliwa i napięcia akumulatora.

Za pomocą klawiaturki możemy sobie również ustawić np. alarm przekroczenia danej prędkości. Po jej przekroczeniu usłyszymy "pikanie".

Deska wygląda tak:
DIGITAL.jpg

XVIV. Wersja Limited Editionl

Początkowo właściwie po cichu naśmiewaliśmy się w klubie - słysząc takie sformułowanie.
Po pewnym czasie okazało się jednak, że występowały takie "Limitowane wersje" Probe I.

Wprawdzie w literaturze fachowej nie ma wzmianki o tym i nie do końca wiadomo, jak to się stało, że powstały takie wersje, ale fakt jest faktem.

Z racji tego, że Limitowaną wersję spotykamy tylko w roczniku '92 w Probe 2.2 GT możliwe jest, że kiedy dilerom zostały ostatnie sztuki - stworzyli oni taką "limitowaną wersję", ale to tylko przypuszczenia.

Do rzeczy.

Egzemplarzy limitowanej wersji było tylko 140 szt.

Czym się różni Limitowana wersja Probe I od innych.

Ma ona dodatkową "złotą" tabliczkę zamontowaną wewnątrz na konsoli środkowej z napisem "LImited Edition" i nr. kolejnego egzemplarza ze 140.
Oprócz tego ma zamontowane spryskiwacze przednich reflektorów oraz podgrzewanie siedzeń przednich.

O innych różnicach nie słyszałem jak do tej pory.
Spotkałem już kilka ogłoszeń w których sprzedawano taką wersję i wszystkie miały takie samo wyposażenie, więc na pewno takie wersje istniały.

A poniżej zdjęcia na potwierdzenie tego co napisałem powyżej.


Mógłbym oczywiście pisać jeszcze wiele o poszczególnych elementach wyposażenia. Moją intencją było jednak ,przeglądowe potraktowanie tematu. Więcej szczegółów znajdziecie na Forum w konkretnych tematach – wystarczy troszkę poszukać.
Załączniki
tabliczka 1.jpeg
tabliczka.jpg
spryskiwacze.jpeg
podgrzewanie siedzeń.jpeg
Ostatnio zmieniony 2019-10-10 00:12 przez Maxxum, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
KrecioPL
Klubowicz
Posty: 3416
Rejestracja: 2012-02-27 16:00
Car: Był: Probe II 2.5 V6 '97 || Jest: Volvo s40 2.5Turbo Rdesign
Gallery: viewtopic.php?t=21787
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: KrecioPL » 2014-01-14 08:58

:shock: :shock: SZA-CUN :mrgreen:

Awatar użytkownika
Romas
Klubowicz
Posty: 5075
Rejestracja: 2009-12-23 22:35
Car: PROBE '94 2.5V6 GT MTX
Gallery: viewtopic.php?t=19226
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Romas » 2014-01-14 10:11

Maxxum odwaliłeś kawał dobrej roboty, jak tak dalej pójdzie to rozbierzesz każdą wersje na częsci i przedstawisz na forum co z czym się je :wink:

Awatar użytkownika
Patryk-
Klubowicz
Posty: 2139
Rejestracja: 2008-07-13 18:30
Car: 2.2 GT 92r... niebawem w remoncie ;]
Gallery: viewtopic.php?t=14552
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki (stojadła)

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Patryk- » 2014-01-14 12:58

Ja tylko chciałem dodać, że wydaje mi się na 80 % że przekładałem dmuchawę z GTka (sterowanie suwakami) do Lxa (sterowanie przyciskami) i normalnie reagowała na zmianę, no chyba że przeskok między biegami był tak mało odczuwalny (tu proszę dodać że byłem nie w pełni sprawny umysłowo -dźwięk i jazda vulkanem takie wrażenia właśnie robi ) że myślałem że chodzi jak należy :)

Awatar użytkownika
steam
Posty: 123
Rejestracja: 2012-11-04 13:06
Car: Probe 2.2 GT 92
Gallery: viewtopic.php?t=20911
Lokalizacja: Góra - Śląskie

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: steam » 2014-01-20 21:11

Brawa dla autora !
w tamtych latach takie wyposażenie.

Maxxum
Klubowicz
Posty: 3295
Rejestracja: 2004-06-03 22:15
Car: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
Gallery: viewtopic.php?t=7746
Lokalizacja: Tarnów

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Maxxum » 2014-01-20 21:19

Patryk- pisze:Ja tylko chciałem dodać, że wydaje mi się na 80 % że przekładałem dmuchawę z GTka (sterowanie suwakami) do Lxa (sterowanie przyciskami) i normalnie reagowała na zmianę, no chyba że przeskok między biegami był tak mało odczuwalny (tu proszę dodać że byłem nie w pełni sprawny umysłowo -dźwięk i jazda vulkanem takie wrażenia właśnie robi ) że myślałem że chodzi jak należy :)
W takim razie sprawa rezystora w dmuchawie jeszcze do rozstrzygnięcia. Na pewno się różnią konstrukcją, ale czy to wpływa na płynną regulację - tego nie wiem.

szara_eminencja
Posty: 66
Rejestracja: 2014-11-27 21:34
Car: T22 `91
Lokalizacja: Wawa / Kowary

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: szara_eminencja » 2015-01-20 23:23

:shock: :shock: :shock:
maderfaker proboszczowaty
ciekawe czy są u nas sztuki które chociaż połowe tych zabaweczek mają
między bidną wersją a max wypasem jest w przypadku proba przepaść!

wielki szacun dal autora za szczegółowy konkretny opis!

mam pytanko - czyli z regulacją zawiechy jest tak że mimo że mamy ustawiony np normal to komp cały czas próbuje coś kombinować jak np wyczuje duże zmiany obciążeń (agresywna jazda)? sam się przełącza co widac na regulacji czy chwilowo zmienia właściwości?

Awatar użytkownika
Patryk-
Klubowicz
Posty: 2139
Rejestracja: 2008-07-13 18:30
Car: 2.2 GT 92r... niebawem w remoncie ;]
Gallery: viewtopic.php?t=14552
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki (stojadła)

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Patryk- » 2015-01-20 23:40

EDIT :)

nawet nie czytałem i się właśnie doczytałem o tej regulacji . iteraz też mam zagwozdkę

na jakiej zasadzie i w jakim stopniu komp ingeruje w ustawienie? Nigdy nie zwróciłem uwagi żeby coś się samo zmieniało :oops: :wink:


Zajzyj do galeri Maxxuma I rozkoszuj się DIGITALEM :mrgreen:

Maxxum
Klubowicz
Posty: 3295
Rejestracja: 2004-06-03 22:15
Car: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
Gallery: viewtopic.php?t=7746
Lokalizacja: Tarnów

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Maxxum » 2015-01-21 04:30

W tym temacie macie dokładnie wyjaśnione co i jak :arrow: http://fordprobe.pl/forum/viewtopic.php ... m&start=25

Jedrek zrobił nawet tabelkę 8)

szara_eminencja
Posty: 66
Rejestracja: 2014-11-27 21:34
Car: T22 `91
Lokalizacja: Wawa / Kowary

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: szara_eminencja » 2015-02-27 09:17

pinkny dawca Pany !!!!
http://olx.pl/oferta/ford-probe-2-2-sek ... 6abf655b7d

ma większość bajerów powyższych :-O

edit >
no i ktoś go powinął nim zdążyłem obczaić... ciekawe kiedy wypłynie na forum

Maxxum
Klubowicz
Posty: 3295
Rejestracja: 2004-06-03 22:15
Car: 3.0 V6 LX '90, 2.2 GT '92
Gallery: viewtopic.php?t=7746
Lokalizacja: Tarnów

Re: Wyposażenie w Probe I-szej generacji

Post autor: Maxxum » 2019-10-10 00:08

Dodałem do tematu o możliwym wyposażeniu informację o Limitowanej wersji Probe I 2.2 GT.
"Potrzeba dwóch lat, aby nauczyć się mówić; pięćdziesięciu, aby nauczyć się milczeć." (Ernest Hemingway)

ODPOWIEDZ

Wróć do „F.A.Q.”