Strona 1 z 1
wskaznik temperatury silnika
: 2006-01-27 22:43
autor: kicur
witam! od niedawna jak widac i czuc z reszta

trzyma ostry mrozik- moj probek w takich temperaturach dosc wolno sie nagrzewa i postanowilem troszke zastawic mu chlodnice -czesc z wiatrakiem pozostawilem odslonieta-no i musze przyznac ze jest lepiej

jednak zastanawiam sie jaka powinna byc temperatura na wskazniku bo jak wiadomo skala"norm" jest dosc rozlegla -u mnie wskazóweczka przy nagrzanym silniku oscyluje w granicach litery M -czasami dochodzi do R ale to jest gorna granica do ktorej dochodzi- zastanawiam sie
jak jest u was??? wogole to dopuszczalna jest gorna granica normy np literka "N" ?? bo jak wiadomo to te wskazniki biorac pod uwage wskazanie cisnienia oleju wskazuja bardzo roznie i moze sie okazac ze wskaznik jest w polu "norm" a silnik sie juz gotuje - dlatego chcialbym dowiedziec sie co pokazuje u was?pozdrawiam

: 2006-01-27 22:53
autor: skorik
Na M jest w porządku. A na R jest już gorący płyn i na pewno powinien już się załączyć wentylator. Powyżej R nie powinno rosnąć. Zobacz też może coś na temat
ogrzewania.
: 2006-01-28 09:05
autor: ZENiTH
a dlaczego nie powinno rosnąć powyżej R. U mnie gdy jest ciepło wskazówka staje między O a R i stoi i jest OK. Teraz przy tych mrozach wskazóweczka nie wychyla sie po za M, czasami jak stoję w korku to wskazówka podejdzie pod R. To normalne
: 2006-01-28 11:29
autor: skorik
U mnie na R załącz się wentylator. Płyn już się zaczyna gotować i osiąga bardzo duże ciśnienie. Może uszkodzić np. gumowe węże. No i wywala do zbiorniczka wyrównawczego, a jeżeli ten będzie zapełniony ti potem z niego na zewnątrz pojazdu - na ziemię. Będzie mniej płynu. Dlatego tak uzasadniam swoją odpowiedź że powyżej R nie powinno być... no ale skala NORM jest większa więc jak ktoś chce niepotrzebnie przegrzewać sinik to ma jeszcze trochę skali...

: 2006-01-28 11:56
autor: kicur
no u mnie tez na R zalcza sie wentylator - czyli widze ze jest ok skoro wy tak macie

- tylko wlasnie denerwuje mnie ta skala norm bo rzeczywicie powyzej litery R zaczyna sie juz gotowac a to wcale dla silnika nie jest "norm"

: 2006-01-28 21:06
autor: wingerman
Normalna temperatura pracy silnika i jednoczesnie plynu chlodzacego w silniku utrzymywana jest w okolicach do 96 stopni C i to jest norma. Czasem na termostatach mozna odczytac temp jego otwarcie np. na jednym 84 stpnie C na drugim np. 92, roznica tych wartosci uwarunkowana jest umiejscowieniem termostatu jak i budowa ukladu chlodzenia w danym silniku i jest to tak dobrane by silnik pracowal w optymalnej temp.
: 2006-01-28 22:36
autor: skorik
No właśnie a temperatura 96 stopni to woda już się zaczyna gotować. A gotuje się na R, więc ponad R to z dużo. Dodam że zimowy płyn wrze w 110 stopniach. Według mnie R to maximum i ja nie zamierzam go przekraczać...
: 2006-01-29 00:39
autor: kicur
tak tylko ze nie zapominajmy ze temperatura wrzenia cieczy scisle wiaze sie z cisnieniem ukladu w ktorym sie znajduje- a w naszych probkach jest to uklad cisnieniowy gdzie pauje dosc wysokie cisnienie- juz nie pamietam ale chyba im wyzsze cisnienie tym wyzsza temperatura wrzenia

-tzn chyba tak jest no ewentualnie pozostaje jeszcze druga mozliwosc ze jest na odrot

: 2006-01-29 00:45
autor: wingerman
kicur
tylko wlasnie denerwuje mnie ta skala norm bo rzeczywicie powyzej litery R zaczyna sie juz gotowac a to wcale dla silnika nie jest "norm
czyli wszystko u ciebie jest ok i nie masz powodow do zmartwien
: 2006-01-29 21:46
autor: Koszyk
U mnie jest tak samo więc nie powinieneś sie przejmować ani denerwować. Ja przed zimą wymieniłem termostat, płyn w chłodnicy i czujnik wentylatora a wskaźnik zachowuje się tak samo jak u Ciebie.
: 2006-01-29 23:48
autor: Sqad
Powyżej połowy nie powinna się znaleźć wskazówka, podczas jazdy powinny być 1/4 skali i nie ma prawa się podnosić. Ciepełko w samochodzie powinno się pojawiać już po wejściu na skale normal, a zimą przy bardzo długim postoju dopiero powinien załączyć się wiatrak, bynajmnej tak bylo u mnie. przy temperaturze ok -8 po 40 min stania dopiero włączał się wiatrak.
: 2006-01-30 07:41
autor: wingerman
Pamietajmy tez o tolerancji
(nie tylko dla geyow i lesbijek
) dla wskaznika teoretycznie w kazdym Probku
(niby) powinien dzialac w tej samej skali, lecz najczesciej sa niewielkie roznice wiec polozeniem wskazowki (tak na prawde) nie powinnismy sie kierowac. Wazniejsza jest sama temp

oraz to czy po rozgrzaniu silnika wentylator sie zalacza i po chwili wylacza, jesli tak jest to znaczy ze jest wszystko ok i nie ma sie co przejmowac ze u jednego dziala przy
r a u drugie4go przy
m. Jesli natomiast jest cos z samym ukladem to proponuje tescik... wybadac moment gdy zalacza sie wentylator i wtym momencie wylaczyc silnik, nadstawic ucho i posluchac czy slychac jakies bulgotanie. Jesli bulgotania nie ma to ok jesli natomiast zacznie byc je slychac to sa 2 mozliwosci:
1 - termostat przytarty i nie otwiera sie do konca (woda nie moze krazyc grawitacyjnie i zaczyna wrzec w gornej czesci silnika)
2 - zamulony uklad chlodzenia i podobnie jw. rowniez woda nie moze wychladzac sie grawitacyjnie.
: 2006-01-30 12:47
autor: york
wszystko co piszecie jest ok tylko w jakim celu minimum na skali temperatury jest 120C a pole NORM w przedziale 140C do 240C bodajze?jesli temp pracy silnika ma miec ok 100C to wskazowka nie powinna dojsc do minimum na skali.chyba ze konstruktorzy wprowadzili innowacje w postaci wskaznika wprowadzajacego w blad

: 2006-01-30 13:06
autor: Sqad
Ale skala w probe jest w amerykańskich jednostkach to nie są stopnie celcjusza
: 2006-01-30 13:06
autor: skorik
A nie pomyślałeś że autko jest amerykańskie i tak jak zamiast kilometrów mają mile a zamiast stopni Celsiusza mają Fahrenheit'y.
I tak:
1 Celsiusz *9/5+32= 33,8 Fahrenheit'a
1 Fahrenheit -32*5/9= -17,22 Celsiusza
czyli:
120 Fahrenheit'a = 48,88 Celsiusza
140 Fahrenheit'a = 60,00 Celsiusza
240 Fahrenheit'a = 115,55 Celsiusza
no Sqad w tym samym czsie padła trafna odpowiedź: 13:06, o parę sekund byłeś szybszy

: 2006-01-30 14:11
autor: york
skorik pisze:
1 Celsiusz *9/5+32= 33,8 Fahrenheit'a
1 Fahrenheit -32*5/9= -17,22 Celsiusza
czyli:
120 Fahrenheit'a = 48,88 Celsiusza
140 Fahrenheit'a = 60,00 Celsiusza
240 Fahrenheit'a = 115,55 Celsiusza
ok w takim razie z jakiego powodu woda ktora byla zalana jak go kupilem zagotowala sie gdy mialem na wskazniku 140 rzekomych fahrenheit'ow czyli 60C? pozatym wskazowka dochodzi do litery M czasami do R i prawidlowo zalacza sie wentylator.
: 2006-01-30 15:38
autor: ZENiTH
A skąd wiesz że ją zagotowałeś? wrzała??
: 2006-01-30 16:09
autor: wingerman
york_2006, woda moze sie gotowac nawet przy sprawnym termostacie i co ciekawe wskaznik moze pokazywac normalna temp.
Zapytacie jak to mozliwe.

Otoz... jesli przytka sie jakis kanal wodny (powiedzmy na 4 cylindrze) to pompa wody bedzie dalej w silniku przetlaczac wode, na 1,2,3cyl. co wystarczy by wskaznik mial "oszukane" dane, lecz tylko w niewielkim stopniu woda bedzie wymieniana na 4cyl. co bedzie powodawalo gotowanie sie tam wody. Wezmy tez pod uwage umiejscowienie samego czujnika
(to rowniez ma wplyw na pozyskiwane dane o temeraturze wody)
Generalnie latwo takie przytkanie mozna to stwierdzic, co pisalem wyej
.... a i tu wkleje:
wybadac moment gdy zalacza sie wentylator i wtym momencie wylaczyc silnik, nadstawic ucho i posluchac czy slychac jakies bulgotanie. Jesli bulgotania nie ma to ok,

jesli natomiast jest je slychac to sa 2 mozliwosci:
1 - termostat przytarty i nie otwiera sie do konca woda nie moze krazyc grawitacyjnie i zaczyna wrzec w gornej czesci silnika
(lecz tu czujnik temp jesli jest w silniku powinien pokazac zbyt wysoka temp)
2 - zamulony
(przytkany kanal wodny) uklad chlodzenia i podobnie jw. rowniez woda nie moze wychladzac sie grawitacyjnie.
(lecz w tym przypadku wskaznik pokaze bledne dane)
: 2006-01-31 13:01
autor: york
no skoro tak mowicie to ok.faktycznie wydawal mi sie dziwny wskaznik temperatury o taki wyskalowaniu tym bardziej ze woda sie zagotowala ale sa rzeczy...

: 2006-08-09 17:18
autor: guciek
Przestał mi działać wskaznik teperaturry płynu gdzie szukać przyczyny.
: 2006-08-09 22:02
autor: Sqad
Na termostacie jeste taki wąziutki czujniczek, i nachodzi na niego tylko jeden kabel. Tylko możesz zapomnieć o tym że od mazdy 626GD będzie pasował, mają za mały gwint, szczerze powiedziawszy to nie wiem gdzie to kupić, wiem że Bierkuś chyba szukał, ale nie wiem czy znalazł.
: 2006-08-09 22:59
autor: Bogdan9999
Hehe ja mam

: 2006-08-10 08:36
autor: Robert
Bierkusiowe poszukiwania czujnika od kontrolki COOLANT w tripie:
http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic.php?t=5136
I krótka wzmianka o wymianie czujnika na termostacie (ale kontrolka dalej świeci, czyli od niej jest ten górny):
http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 9478#59478
: 2006-08-14 12:43
autor: guciek
Dziś wziołem sie za naprawe i okazło sie ze moj problem na moje szczeście bardzo banalny.Po dokładnym zbadaniu okazało sie ze mam tylko przetarty kabelek w jednym miejscu i juz wszystko wróciło do normy.
A dzieki za zainteresowanie i dobre uwagi co gdzie jak.
