Strona 1 z 1

wskaznik temperatury silnika

: 2006-01-27 22:43
autor: kicur
witam! od niedawna jak widac i czuc z reszta ;) trzyma ostry mrozik- moj probek w takich temperaturach dosc wolno sie nagrzewa i postanowilem troszke zastawic mu chlodnice -czesc z wiatrakiem pozostawilem odslonieta-no i musze przyznac ze jest lepiej :) jednak zastanawiam sie jaka powinna byc temperatura na wskazniku bo jak wiadomo skala"norm" jest dosc rozlegla -u mnie wskazóweczka przy nagrzanym silniku oscyluje w granicach litery M -czasami dochodzi do R ale to jest gorna granica do ktorej dochodzi- zastanawiam sie jak jest u was??? wogole to dopuszczalna jest gorna granica normy np literka "N" ?? bo jak wiadomo to te wskazniki biorac pod uwage wskazanie cisnienia oleju wskazuja bardzo roznie i moze sie okazac ze wskaznik jest w polu "norm" a silnik sie juz gotuje - dlatego chcialbym dowiedziec sie co pokazuje u was?pozdrawiam 8) :D

: 2006-01-27 22:53
autor: skorik
Na M jest w porządku. A na R jest już gorący płyn i na pewno powinien już się załączyć wentylator. Powyżej R nie powinno rosnąć. Zobacz też może coś na temat ogrzewania.

: 2006-01-28 09:05
autor: ZENiTH
a dlaczego nie powinno rosnąć powyżej R. U mnie gdy jest ciepło wskazówka staje między O a R i stoi i jest OK. Teraz przy tych mrozach wskazóweczka nie wychyla sie po za M, czasami jak stoję w korku to wskazówka podejdzie pod R. To normalne

: 2006-01-28 11:29
autor: skorik
U mnie na R załącz się wentylator. Płyn już się zaczyna gotować i osiąga bardzo duże ciśnienie. Może uszkodzić np. gumowe węże. No i wywala do zbiorniczka wyrównawczego, a jeżeli ten będzie zapełniony ti potem z niego na zewnątrz pojazdu - na ziemię. Będzie mniej płynu. Dlatego tak uzasadniam swoją odpowiedź że powyżej R nie powinno być... no ale skala NORM jest większa więc jak ktoś chce niepotrzebnie przegrzewać sinik to ma jeszcze trochę skali... :wink:

: 2006-01-28 11:56
autor: kicur
no u mnie tez na R zalcza sie wentylator - czyli widze ze jest ok skoro wy tak macie 8) - tylko wlasnie denerwuje mnie ta skala norm bo rzeczywicie powyzej litery R zaczyna sie juz gotowac a to wcale dla silnika nie jest "norm" :lol:

: 2006-01-28 21:06
autor: wingerman
Normalna temperatura pracy silnika i jednoczesnie plynu chlodzacego w silniku utrzymywana jest w okolicach do 96 stopni C i to jest norma. Czasem na termostatach mozna odczytac temp jego otwarcie np. na jednym 84 stpnie C na drugim np. 92, roznica tych wartosci uwarunkowana jest umiejscowieniem termostatu jak i budowa ukladu chlodzenia w danym silniku i jest to tak dobrane by silnik pracowal w optymalnej temp.

: 2006-01-28 22:36
autor: skorik
No właśnie a temperatura 96 stopni to woda już się zaczyna gotować. A gotuje się na R, więc ponad R to z dużo. Dodam że zimowy płyn wrze w 110 stopniach. Według mnie R to maximum i ja nie zamierzam go przekraczać...

: 2006-01-29 00:39
autor: kicur
tak tylko ze nie zapominajmy ze temperatura wrzenia cieczy scisle wiaze sie z cisnieniem ukladu w ktorym sie znajduje- a w naszych probkach jest to uklad cisnieniowy gdzie pauje dosc wysokie cisnienie- juz nie pamietam ale chyba im wyzsze cisnienie tym wyzsza temperatura wrzenia :roll: -tzn chyba tak jest no ewentualnie pozostaje jeszcze druga mozliwosc ze jest na odrot 8) :D

: 2006-01-29 00:45
autor: wingerman
kicur
tylko wlasnie denerwuje mnie ta skala norm bo rzeczywicie powyzej litery R zaczyna sie juz gotowac a to wcale dla silnika nie jest "norm
czyli wszystko u ciebie jest ok i nie masz powodow do zmartwien

: 2006-01-29 21:46
autor: Koszyk
U mnie jest tak samo więc nie powinieneś sie przejmować ani denerwować. Ja przed zimą wymieniłem termostat, płyn w chłodnicy i czujnik wentylatora a wskaźnik zachowuje się tak samo jak u Ciebie.

: 2006-01-29 23:48
autor: Sqad
Powyżej połowy nie powinna się znaleźć wskazówka, podczas jazdy powinny być 1/4 skali i nie ma prawa się podnosić. Ciepełko w samochodzie powinno się pojawiać już po wejściu na skale normal, a zimą przy bardzo długim postoju dopiero powinien załączyć się wiatrak, bynajmnej tak bylo u mnie. przy temperaturze ok -8 po 40 min stania dopiero włączał się wiatrak.

: 2006-01-30 07:41
autor: wingerman
Pamietajmy tez o tolerancji (nie tylko dla geyow i lesbijek ;) ) dla wskaznika teoretycznie w kazdym Probku (niby) powinien dzialac w tej samej skali, lecz najczesciej sa niewielkie roznice wiec polozeniem wskazowki (tak na prawde) nie powinnismy sie kierowac. Wazniejsza jest sama temp :twisted: oraz to czy po rozgrzaniu silnika wentylator sie zalacza i po chwili wylacza, jesli tak jest to znaczy ze jest wszystko ok i nie ma sie co przejmowac ze u jednego dziala przy r a u drugie4go przy m. Jesli natomiast jest cos z samym ukladem to proponuje tescik... wybadac moment gdy zalacza sie wentylator i wtym momencie wylaczyc silnik, nadstawic ucho i posluchac czy slychac jakies bulgotanie. Jesli bulgotania nie ma to ok jesli natomiast zacznie byc je slychac to sa 2 mozliwosci:
1 - termostat przytarty i nie otwiera sie do konca (woda nie moze krazyc grawitacyjnie i zaczyna wrzec w gornej czesci silnika)
2 - zamulony uklad chlodzenia i podobnie jw. rowniez woda nie moze wychladzac sie grawitacyjnie.

: 2006-01-30 12:47
autor: york
wszystko co piszecie jest ok tylko w jakim celu minimum na skali temperatury jest 120C a pole NORM w przedziale 140C do 240C bodajze?jesli temp pracy silnika ma miec ok 100C to wskazowka nie powinna dojsc do minimum na skali.chyba ze konstruktorzy wprowadzili innowacje w postaci wskaznika wprowadzajacego w blad :lol:

: 2006-01-30 13:06
autor: Sqad
Ale skala w probe jest w amerykańskich jednostkach to nie są stopnie celcjusza

: 2006-01-30 13:06
autor: skorik
A nie pomyślałeś że autko jest amerykańskie i tak jak zamiast kilometrów mają mile a zamiast stopni Celsiusza mają Fahrenheit'y.
I tak:

1 Celsiusz *9/5+32= 33,8 Fahrenheit'a
1 Fahrenheit -32*5/9= -17,22 Celsiusza

czyli:
120 Fahrenheit'a = 48,88 Celsiusza
140 Fahrenheit'a = 60,00 Celsiusza
240 Fahrenheit'a = 115,55 Celsiusza

8)

no Sqad w tym samym czsie padła trafna odpowiedź: 13:06, o parę sekund byłeś szybszy :wink:

: 2006-01-30 14:11
autor: york
skorik pisze: 1 Celsiusz *9/5+32= 33,8 Fahrenheit'a
1 Fahrenheit -32*5/9= -17,22 Celsiusza

czyli:
120 Fahrenheit'a = 48,88 Celsiusza
140 Fahrenheit'a = 60,00 Celsiusza
240 Fahrenheit'a = 115,55 Celsiusza
ok w takim razie z jakiego powodu woda ktora byla zalana jak go kupilem zagotowala sie gdy mialem na wskazniku 140 rzekomych fahrenheit'ow czyli 60C? pozatym wskazowka dochodzi do litery M czasami do R i prawidlowo zalacza sie wentylator.

: 2006-01-30 15:38
autor: ZENiTH
A skąd wiesz że ją zagotowałeś? wrzała??

: 2006-01-30 16:09
autor: wingerman
york_2006, woda moze sie gotowac nawet przy sprawnym termostacie i co ciekawe wskaznik moze pokazywac normalna temp.
Zapytacie jak to mozliwe. ;)
Otoz... jesli przytka sie jakis kanal wodny (powiedzmy na 4 cylindrze) to pompa wody bedzie dalej w silniku przetlaczac wode, na 1,2,3cyl. co wystarczy by wskaznik mial "oszukane" dane, lecz tylko w niewielkim stopniu woda bedzie wymieniana na 4cyl. co bedzie powodawalo gotowanie sie tam wody. Wezmy tez pod uwage umiejscowienie samego czujnika (to rowniez ma wplyw na pozyskiwane dane o temeraturze wody)
Generalnie latwo takie przytkanie mozna to stwierdzic, co pisalem wyej
.... a i tu wkleje:
wybadac moment gdy zalacza sie wentylator i wtym momencie wylaczyc silnik, nadstawic ucho i posluchac czy slychac jakies bulgotanie. Jesli bulgotania nie ma to ok, :) jesli natomiast jest je slychac to sa 2 mozliwosci:
1 - termostat przytarty i nie otwiera sie do konca woda nie moze krazyc grawitacyjnie i zaczyna wrzec w gornej czesci silnika (lecz tu czujnik temp jesli jest w silniku powinien pokazac zbyt wysoka temp)

2 - zamulony (przytkany kanal wodny) uklad chlodzenia i podobnie jw. rowniez woda nie moze wychladzac sie grawitacyjnie. (lecz w tym przypadku wskaznik pokaze bledne dane)

: 2006-01-31 13:01
autor: york
no skoro tak mowicie to ok.faktycznie wydawal mi sie dziwny wskaznik temperatury o taki wyskalowaniu tym bardziej ze woda sie zagotowala ale sa rzeczy... :lol:

: 2006-08-09 17:18
autor: guciek
Przestał mi działać wskaznik teperaturry płynu gdzie szukać przyczyny.

: 2006-08-09 22:02
autor: Sqad
Na termostacie jeste taki wąziutki czujniczek, i nachodzi na niego tylko jeden kabel. Tylko możesz zapomnieć o tym że od mazdy 626GD będzie pasował, mają za mały gwint, szczerze powiedziawszy to nie wiem gdzie to kupić, wiem że Bierkuś chyba szukał, ale nie wiem czy znalazł.

: 2006-08-09 22:59
autor: Bogdan9999
Hehe ja mam :D

: 2006-08-10 08:36
autor: Robert
Bierkusiowe poszukiwania czujnika od kontrolki COOLANT w tripie:
:arrow: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic.php?t=5136

I krótka wzmianka o wymianie czujnika na termostacie (ale kontrolka dalej świeci, czyli od niej jest ten górny):
:arrow: http://www.fordprobe.pl/forum/viewtopic ... 9478#59478

: 2006-08-14 12:43
autor: guciek
Dziś wziołem sie za naprawe i okazło sie ze moj problem na moje szczeście bardzo banalny.Po dokładnym zbadaniu okazało sie ze mam tylko przetarty kabelek w jednym miejscu i juz wszystko wróciło do normy.
A dzieki za zainteresowanie i dobre uwagi co gdzie jak. :1111_ok: